نقد و خلاصه سریال «جوکر» ایرانی + داستان سریال جوکر چیست؟

نقد و خلاصه سریال «جوکر» ایرانی + داستان سریال جوکر چیست؟


12 دی 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال جوکر ایرانی

سریال «جوکر» جدیدترین سریال شبکه نمایش خانگی است. پخش این برنامه رئالیتی شو یا واقع‌نما محصول فیلیمو از روز ۶ آذر ۱۴۰۰ شروع شده است. سریال «جوکر» با توجه به حال و هوای متفاوت و حضور چهره‌های محبوب سینما و تلویزیون توانست فراتر از حد انتظارات ظاهر شود و به شدت نیز مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. در برنامه جوکر که از یک مسابقه تلویزیونی ژاپنی الگوبرداری شده، چهره‌های مشهور هنری، ورزشی و اجتماعی شرکت کرده‌اند. شرکت‌ کنندگان در سریال «جوکر» باید برای خنداندن یکدیگر تلاش کنند. این در حالی است که خود فرد نباید اصلا بخندد. در مجله کوروش به معرفی و نقد و بررسی سریال جوکر ایرانی پرداخته‌ایم. با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

مشخصات سریال «جوکر»

 

مشخصات سریال «جوکر»

 

ژانر: واقع‌نما (رئالیتی شو)

تهیه‌کنندگان: امیرحسین بزرگ‌زادگان، محسن نجفی سولاری

کارگردان: احسان علیخانی، سیدحامد میرفتاحی

مجری: سیامک انصاری

شرکت‌کنندگان: امیر کاظمی، امیرمهدی ژوله، امین حیایی، بیژن بنفشه‌خواه، رضا نیکخواه، سام درخشانی، سهیل مستجابیان، هومن حاجی عبداللهی (فصل اول)؛ بهنام تشکر، هومن برق نورد، وحید آقاپور، ایمان صفا، شهرام قایدی، سپند امیر سلیمانی، عباس جمشیدی و آرش نوذری (فصل دوم)

آهنگساز: سینا حجازی

فصل‌ها: ۲

تعداد قسمت‌ها: ۵

مدت زمان هر قسمت: ۵۹-۷۶ دقیقه

شبکه اصلی: شبکه نمایش خانگی

پخش کننده: فیلیمو

زمان پخش: دوشنبه‌ها ۸ صبح

قسمت‌های پخش شده: ۵ قسمت

آغاز به پخش: ۶ آذر ۱۴۰۰

سال تولید: ۱۴۰۰

امتیاز کاربران فیلیمو: ۹۶٪

 

 

داستان سریال جوکر چیست؟

 

داستان سریال جوکر چیست؟

 

سریال ایرانی «جوکر» از برنامه کمدین ژاپنی به نام «هیتوشی ماتسوموتو» الگوبرداری شده است. در هر قسمت از این رئالیتی شو، ۸ شرکت‌کننده شرکت می‌کنند که باید بدون اینکه بخندند دیگران را وادار به خنده کنند. هر کدام از شرکت‌کنندگان که در طول مسابقه بخندند از برنامه حذف می‌شود. جایزه‌ی بزرگ مسابقه نیز مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان است.

 

«سیامک انصاری» نیز نقش مجری برنامه جوکر ایرانی را برعهده دارد که در اتاق کنترلی با انبوهی از مانیتورها حضور دارد. در محیط برنامه ۴۰ دوربین مختلف نصب شده که تمام و کمال رفتارهای شرکت‌کنندگان را دنبال می‌کنند. به این ترتیب، سیامک انصاری در صورتی که نشانه‌ای از خنده را در هر کدام از شرکت‌کنندگان مشاهده کند با کمک‌ داور ویدیویی (VAR) وارد ماجرا می‌شود. او در مرحله اول به هر شرکت‌کننده کارت زرد و در مرحله دوم نیز به آنها کارت قرمز نشان می‌دهد تا از مسابقه کنار گذاشته شوند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه نان شیرمال زنجبیلی سنتی تبریزی بدون فر و در فر

 

محیط برنامه جوکر ایرانی نیز درست به مانند یک خانه طراحی شده است. همین نیز در کنار جذابیت بصری محیط با دکوراسیون و طراحی داخلی رنگارنگش آزادی عمل زیادی را به شرکت‌کنندگان می‌دهد. یکی دیگر از بخش‌های جذاب مسابقه حضور شرکت‌کنندگانی با نام «زامبی» است. این بازیکنان با کیف پولی با مبلغ ۵۰ میلیون تومان وارد مسابقه می‌شوند و سعی دارند شرکت‌کنندگان را بخندانند.

 

همین نیز کار را برای شرکت‌کنندگان سخت‌تر نیز می‌کند. حضور زامبی‌ها باعث بالا رفتن هیجان و همینطور افزایش رقم جایزه به ۱۵۰ میلیون تومان نیز می‌شود.

 

 

اجرای قوی سیامک انصاری در سریال جوکر

 

اجرای قوی سیامک انصاری در سریال جوکر

 

سیامک انصاری پس از تجربه‌های مختلفی که در ژانر طنز در تلویزیون و سینما و همینطور به عنوان کارگردان داشت، این بار وارد عرصه مجری‌گری شد و نقش مجری-داور را در برنامه جوکر برعهده گرفت. انصاری در اتاق جداگانه‌ای در برنامه حضور دارد و به دقت رفتارهای شرکت‌کنندگان را رصد می‌کند تا در صورت مشاهده کوچکترین نشانه‌ای از خنده مسابقه را متوقف کند.

 

سیامک انصاری برخلاف بسیاری از بازیگران شاخصی که طی سال‌های اخیر با ورود به حیطه‌ی مجری‌گری با شکست مواجه شدند اجرای بسیاری قوی و مسلطی دارد. او با برخوردهای جدی اما پرشوخ و شنگ و همینطور واکنش‌های بداهه‌‌اش سهم زیادی در استقبال مخاطبان از برنامه جوکر ایرانی داشته است.

 

 

نقد سریال جوکر؛ بکش یا بخند!

 

نقد سریال جوکر؛ بکش یا بخند!

 

ایده برنامه‌ای که کمدین‌ها برای خنداندن خود کاملا آزاد باشند و از هیچ قاعده یا قانون خاصی پیروی نکنند، همچون مسابقات مبارزه آزاد، عجیب اما جذاب و دیوانه‌وار است! با این حال، در سریال جوکر ایرانی خط‌ مشی خاصی هم وجود دارد که کار را برای شرکت‌کنندگان راحت‌تر کرده است. برای مثال، «جوکر تایم» یکی از بازه‌هایی است که هنرمند باید به روی صحنه برود و از آنجا شروع به خنداندن دیگران کند.

 

وقتی شرکت‌کنندگان روی سِن می‌روند، خودشان نیز می‌توانند بخندند. ولی در غیر این صورت، خنده به هر شکل آن در برنامه جوکر ممنوع است. گاهی نیز مجری برنامه سیامک انصاری با شرکت‌کنندگان برنامه ارتباط برقرار می‌کند و آنها را به یک چالش جدید فرامی‌خواند.

 

«جوکر ایرانی» برخلاف سایر کمدی‌های داخلی به خصوص سریال‌ها و فیلم‌های کمدی سال‌های اخیر که با توسل ابتذال و لودگی‌های بی‌مزه سعی در القای خنده دارند، کاملا رویه‌‌ای طبیعی دارد. نکته دیگر اینکه بازیگران و هنرمندانی که در سریال جوکر ایرانی حاضر می‌شوند بدون اینکه در قالب نقش خاصی فرو بروند تنها با اتکا به شخصیت واقعی خود جلوی دوربین ظاهر می‌شوند و سعی می‌کنند آنچه در چنته دارند را به نمایش بگذارند.

 

همین موضوع نیز برای بسیاری از مخاطبان بسیار جذاب است. برای نمونه‌ در قسمت سوم سریال جوکر «غلامرضا نیکخواه»، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون جلوی دوربین برنامه ظاهر می‌شود که شخصتی کاملا متفاوت با آنچه در سریال‌ها و فیلم‌هایش دیده‌ایم را از خود به نمایش می‌گذارد. به همین ترتیب، هنرنمایی «هومن حاجی عبداللهی» که بیشتر با سریال پایتخت او را به یاد می‌آوریم نیز به شدت مورد توجه مخاطبان برنامه قرار گرفته است.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم احضار 1 (2013 The Conjuring)

 

 

رقابت ۸ هنرمند در هر فصل جوکر ایرانی

 

سریال جوکر در فصل اول با حضور هشت چهره مشهور سینما و تلویزیون به ترتیب: «امین حیایی»، «سام درخشانی»، «امیرمهدی ژوله»، «هومن حاجی عبداللهی»، «غلامرضا نیکخواه»، «بیژن بنفشه‌خواه»، «امیر کاظمی» و «سهیل مستجابیان» شروع شد. در فصل دوم نیز که تنها یک قسمت از آن پخش شده، بازیگران نام آشنایی نظیر «هومن برق‌نورد»، «شهرام قائدی»، «عباس جمشیدی»، «ایمان صفا»، «آرش نوذری»، «سپند امیرسلیمانی»، «وحید آقاپور» و «بهنام تشکر» حضور پیدا کردند.

 

تلاش هرکدام از این کمدین‌ها برای جدی بودن در موقعیت‌های خنده دار زیادی که دائم با آن مواجه می‌شوند، لحظاتی بامزه زیادی از جنس کمدی‌های استندآپ و فه‌البداهه را به وجود می‌آورد که تماشای آن برای هر بیننده‌ای خالی از لطف نیست. نکته دیگر اینکه سطح خنده‌دار بودن هر قسمت از سریال جوکر ایرانی به کمدین‌ها و میزان بامزگی آنها بستگی دارد.

 

 

سوالات متداول

 

۱- سریال جوکر چه زمانی پخش می‌شود؟

 

برنامه جوکر ایرانی هر دوشنبه ساعت ۸ صبح بر روی پلتفرم فیلیمو قرار می‌گیرد.

 

 

۲- برنامه جوکر چند قسمت و فصل دارد؟

 

تا به حال ۵ قسمت در قالب ۲ فصل از برنامه جوکر ایرانی پخش شده است. در هر فصل از جوکر ایرانی ۸ هنرمند و کمدین باید با هم رقابت کنند.

 

 

۳- نکات مثبت سریال جوکر ایرانی چه بوده است؟

 

در برنامه‌های واقع‌نما بازی‌های کاملا فه‌البداهه و مبتنی بر خلاقیت‌های فردی هر کدام از کمدین‌ها و هنرمندان برای مخاطب جالب‌توجه است. این نکته در برنامه‌های واقع‌نمای ایرانی به خصوص در جوکر ایرانی خوب از آب در آمده است. نکته دیگر نیز ترکیب بازیگران سینما، تلویزیون و چهره‌های اجتماعی و هنری دیگر است که به جذابیت‌های برنامه افزوده است.

 

 

۴- نکات منفی برنامه جوکر چه بوده است؟

 

متأسفانه با وجودی که جوکر ایرانی بازسازی قابل قبولی از یک ایده‌ی خوبِ خارجی است، اما در اجرای آن ایراداتی وجود دارد از جمله شوخی‌های برنامه که به دلیل ممیزی و مسائل دیگر با محدودیت‌های مواجه هستند. هرچند با این وجود هم جوکر ایرانی از بسیاری از برنامه‌های رئالیتی شو ایرانی یک سروگردن بالاتر است.

 

 

۵- چه هنرمندانی تا به حال در برنامه جوکر ایرانی شرکت کرده‌اند؟

 

شرکت‌کنندگان فصل اول جوکر ایرانی عبارت بودند از: امیر کاظمی، امیرمهدی ژوله، امین حیایی، بیژن بنفشه‌خواه، رضا نیکخواه، سام درخشانی، سهیل مستجابیان، هومن حاجی عبداللهی. شرکت‌کنندگان فصل دوم نیز به این قرار بودند: بهنام تشکر، هومن برق نورد، وحید آقاپور، ایمان صفا، شهرام قائدی، سپند امیر سلیمانی، عباس جمشیدی و آرش نوذری.

 

کالابرگ الکترونیک