نقد و بررسی سریال شب های مافیا | محبوب ترین محصول فیلیمو

نقد و بررسی سریال شب های مافیا | محبوب ترین محصول فیلیمو


27 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال شب های مافیا

سریال «شب های مافیا»، رئالیتی شوی دیگری از سعید ابوطالب است که قبلا مسابقه های تلویزیونی دیگری همچون «رالی ایرانی» و «شام ایرانی» را کارگردانی کرده بود. مجموعه شب های مافیا که پخش آن از آبان ۱۳۹۹ شروع شد، یکی از جذاب ترین و پربیننده ترین برنامه های شبکه فیلیمو بوده است. امروز در سرویس هنر و سینما از شب های مافیا نوشته ایم، اگر به مسابقه های مهیج تلویزیونی علاقه مند هستید در مجله کوروش همراه ما باشید.

 

مشخصات سریال «شب های مافیا»

 

مشخصات سریال «شب های مافیا»

 

ژانر: معمایی و فکری

تهیه کننده: سعید ابوطالب

کارگردان: سعید ابوطالب

مجری: محمدرضا علیمردانی (سری اول و دوم)، کامبیز دیرباز (سری سوم)

برخی از بهترین شرکت کنندگان: سام درخشانی، خداداد عزیزی، امیرعلی نبویان، فریبا نادری، بهاره افشاری، ترلان پروانه، امید حاجیلی، سارا منجزی، مجید واشقانی، حامد آهنگی، نفیسه روشن، علیرضا طلیسچی، مهران غفوریان، هادی کاظمی، رضا داوودنژاد، کامبیز دیرباز، امیرمهدی ژوله، آشا محرابی، سید جواد هاشمی

فصل ها: ۱۴ فصل

تعداد قسمت ها: ۴۲ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۹۰ تا ۲۰۰ دقیقه

شبکه اصلی: شبکه نمایش خانگی

پخش کننده: فیلیمو

زمان پخش: سه شنبه ها ۸ صبح

آغاز به پخش: ۲۷ آبان ۱۳۹۹

سال تولید: ۱۴۰۰-۱۳۹۹

امتیاز آی ام دی بی (IMDb): ۶،۷

امتیاز کاربران فیلیمو: ۹۲٪

رده سنی: ۱۲+

 

سریال شب های مافیا محبوب ترین برنامه شبکه فیلیمو

 

سریال شب های مافیا محبوب ترین برنامه شبکه فیلیمو

 

سعید ابوطالب، کارگردانی است که تخصص او در ساخت مسابقه های تلویزیونی و برنامه های واقع نما است. او قبلا مجموعه‌ های «رالی ایرانی» و «شام ایرانی» را در کارنامه داشت که هر دو از محبوب ترین و پربیننده ترین مسابقه هایی بودند که در شبکه نمایش خانگی پخش شدند.

 

مجموعه واقع نمای بعدی او «شب های مافیا» بود که با حضور چهره های شناخته شده سینما، تلویزیون، موسیقی و حتی ورزش توانست توجه مخاطبان زیادی را جلب کند. سریال شب های مافیا در همان هفته اول انتشار خود توانست به رکورد باورنکردنی ۱۹ میلیون دقیقه تماشا دست پیدا کند.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال جزیره اثر سیروس مقدم

 

 

رکوردشکنی شب های مافیا

 

رکوردشکنی شگفت انگیز شب های مافیا در تمام فصل های این مجموعه شبکه نمایش خانگی ادامه یافت. این در حالی بود که قسمت اول دیگر مسابقه های تلویزیونی سعید ابوطالب، شام ایرانی و رالی ایرانی به ترتیب حدود ۲ میلیون دقیقه و یک میلیون و چهل هزار دقیقه را به ثبت رسانده بودند.

 

در هر فصل سریال شب های مافیا یک نفر که نقش گاد یا برگزارکننده بازی را برعهده داشت به همراه ۱۲ بازیگر یا چهره مشهور دیگر بدون دخالت کارگردان یا عوامل ساخت برنامه به رقابت با هم پرداختند. در فصل اول از مجموعه شب ‌های مافیا یکی از بازیگران سینما و تلویزیون، ۱۲ نفر از دوستانش را برای این بازی دعوت کرد و به اتفاق محمدرضا علیمردانی که نقش برگزارکننده بازی را ایفا می کرد، به دور از هر گونه دخالتی به رقابت پرداختند.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه سریال جزیره اثر تازه سیروس مقدم

 

 

تاریخچه بازی مافیا

 

تاریخچه بازی مافیا

 

بازی مافیا از دهه ۱۹۸۰ در فضاهای دانشگاهی کشور روسیه متولد شد. این بازی جذاب خیلی زود در سایر کشورهای اروپایی و همینطور سایر نقاط جهان نیز رواج یافت و وارد فضاهای خوابگاهی و دانشجویی شد تا به یکی از پرطرفدارترین بازی ها در بین قشر جوان در دهه های پایانی قرن بیستم تبدیل شود.

 

در بازی مافیا گروهی از افراد به عنوان مافیا انتخاب می شوند. افراد مافیا کاملا از هویت یکدیگر اطلاع دارند. اما برای شهروندان اینطور نیست و تنها خود فرد از هویت شهروندی خود اطلاع دارد. در بازی مافیا افراد باید سعی کنند دیگران را گمراه کرده یا در پی کشف حقیقت بوده و نفرات را به تدریج از بازی حذف کنند.

 

نهایتا، اگر در روند بازی تعداد شهروندان باقیمانده از تعداد اعضای مافیا بیشتر باشد، خیر بر شر پیروز می شود. اما اگر تعداد اعضای مافیا با شهروندان مساوی باشد، این شر است که بر خیر غلبه کرده است. محبوبیت بازی مافیا به حدی بوده که کتاب ها و مقاله های زیادی برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها و استراتژی های آن نوشته شده و محققان زیادی سعی در توضیح محبوبیت این بازی داشته اند.

 

این بازی محبوب همچنان طرفداران بی شماری دارد و در قاره ها و کشورهای مختلف جهان بازی می شود. بازی مافیا در کنار اینکه طی دهه های گذشته صاحب باشگاه ها، سالن و حتی کافه های مخصوصی شده، وارد تلویزیون و سینما نیز شده است. تمام این عوامل روی هم دست به دست هم داده اند تا شاهد رواج گسترده بازی مافیا باشیم.

 

 

مخالفان و موافقان بازی مافیا

 

مخالفان و موافقان بازی مافیا

 

بازی مافیا در ایران از دهه ۱۳۸۰ با نام مافیا و گاهی نیز «دزد و پلیس» وارد فضاهای خوابگاهی و دانشجویی شده و پس از مدتی نیز به عرصه های تجاری همچون کافه ها نیز راه یافت. مافیا پس از اینکه صحنه تئاتر و تلویزیون را در ایران تجربه کرد، وارد شبکه نمایش خانگی نیز شد. کلید موفقیت مافیا را باید امکانات پایین و همینطور جذابیت ساده خود بازی دانست.

 

با این حال، مافیا همچون هر پدیده دیگری مخالفان و موافقان زیادی داشته است. مخالفان بازی مافیا عقیده دارند که این بازی در کنار تبلیغ دروغگویی و فریبکاری باعث ترویج شکاکیت در میان افراد جامعه می شود. به عقیده مخالفان بازی مافیا، این بازی با خود فریب، سوء ظن، خودمحوری، بی ‌اعتمادی، مخفی کاری و دو رویی را به همراه آروده و باعث آزردگی، دلسردی و خستگی روحی و روانی می شود.

 

از سوی دیگر، موافقان بازی مافیا باور دارند که این بازی می تواند تمرین جذابی برای زندگی در جوامع مدرن امروزی باشد و در کنار فراهم آوردن نشاط جمعی می تواند باعث توجه به مفاهیمی همچون خیر و شر، نیکی و بدی شود.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه نوشیدنی لاته با طعم های مختلف

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال حرفه ای با بازی سیروان خسروی

 

 

جنبه های مثبت بازی گروهی مافیا

 

موافقان همچنین مافیا را بازی می دانند که باعث تقویت توانایی استدلال، روابط عمومی، نقش پذیری، برنامه ریزی و بهبود زبان بدن و قابلیت های گفتاری و ارتباطی دیگر می شود. در کنار این، بسیاری عقیده دارند که بازی مافیا به فرد می آموزد که در مقابل فریبکاران و دروغگویان به بهترین شکل ایستادگی کنند.

 

 

چرا سریال شب های مافیا محبوب شد؟

 

چرا سریال شب های مافیا چنین محبوب شد؟

 

رمز موفقیت سریال شب های مافیا که به یکی از پربیننده ترین سریال های شبکه خانگی فیلیمو شانه به شانه سریال های پربیننده ای مثل سریال زخم کاری و سریال قورباغه تبدیل شده را باید علاوه بر جذابیت ذاتی بازی مافیا در استفاده از بازیگران و مشاهیر به همراه جذابیت ها و زرق و برق های سینمایی آن دانست.

 

ضمن اینکه کارگردانی سعید ابوطالب که طی سال های اخیر در تولید و عرضه مسابقه های تلویزیونی موفق عمل کرده را نیز نمی توان از یاد برد. سعید ابوطالب که در یک دهه اخیر خود را به عنوان نفر اول برنامه های واقع نما در ایران مطرح کرده، از پتانسیل های بازی مافیا برای تهیه یک برنامه تلویزیونی پرکشش و نفسگیر استفاده کرده است.

 

 

داستان یکپارچه و اتفاقات غیر قابل پیش بینی در شب های مافیا

 

بینندگان سریال شب های مافیا که شاهد رقابتی مهیج هستند، داستانی یکپارچه را دنبال می کنند که دارای ساختار و طرحی ثابت است. اما در کنار این تداوم، در هر شب از بازی مافیا شاهد غافلگیری ها و اتفاقات غیرقابل پیش بینی هستیم که باعث جذابیت شب های مافیا شدند.

 

هنر ابوطالب را باید نه در ترکیب عناصر مختلف مجموعه شب های مافیا بلکه عدم دخالت او در پیشبرد داستان و روایتی از جنسی متفاوت با نوآوری های بصری جالب توجه دانست. جذابیت دیگر سریال شب های مافیا را باید علاوه بر استفاده از چهره های شاخصی از چند نسل از هنرپیشگان سینما و تلویزیون و تئاتر، کاربرد طراحی لباس، طراحی صحنه، چهره پردازی و حتی انتخاب نام های سینمایی همچون «مسیر سبز»، «پدرخوانده»، «شلیک نهایی»، «ذهن زیبا» و حتی گاهی موسیقی متن فیلم های مشهور و در مجموع حضور دائم عناصری سینمایی آن بدانیم.

 

 

سوالات متداول درباره سریال «شب های مافیا»

 

۱-زمان پخش شب های مافیا در چه تاریخی است؟

 

شب های مافیا روزهای سه شنبه ساعت ۸ صبح از فیلیمو پخش می شود.

 

۲-سریال شب های مافیا از کجا پخش می‌شود؟

 

مجموعه شب های مافیا از وبسایت فیلیمو پخش می شود.

 

۳-سریال شب های مافیا چند قسمت دارد؟

 

شب های مافیا ۴۲ قسمت دارد که طی ۱۴ فصل پخش شده اند.

 

۴- سریال شب های مافیا چند فصل دارد؟

 

مجموعه شب های مافیا ۱۴ فصل دارد.

 

۵-داستان شب های مافیا چیست؟

 

در هر قسمت از مجموعه شب های مافیا ۱۲ بازیگر وچهره های مشهور دیگر بدون دخالت کارگردان و سازندگان مجموعه به بازی مافیا می پردازند.

 

 

کالابرگ الکترونیک