آشنایی با مهارت های ضروری خبرنگاری و روزنامه نگاری مدرن

آشنایی با مهارت های ضروری خبرنگاری و روزنامه نگاری مدرن


2 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
8 مهارت خبرنگاری و روزنامه نگاری مدرن

رسانه های دیجیتال و مدرن، مهارت های روزنامه نگاری و خبرنگاری برای تولید محتوا را کاملا متحول کرده اند. ۲۰ سال پیش آمریکایی ها برای دریافت اخبار از رسانه های سنتی استفاده می کردند. تلویزیون، رادیو و روزنامه ها منابع اصلی بودند. این در حالی است که در حال حاضر رسانه های دیجیتال غالب و مسلط هستند. بیش از نیمی از بزرگسالان آمریکا ترجیح می دهند اخبار را از یک پلتفرم دیجیتال مانند پادکست یا رسانه های اجتماعی دریافت کنند. بنابراین برای روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن باید مهارت های ویژه ای داشت. در این مقاله از مجله کوروش به بهانه ۱۷ مرداد، روز خبرنگار، نگاهی به مهارت های مورد نیاز برای روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن انداخته ایم.

 

 

روزنامه نگاری همچنان پابرجاست

 

روزنامه نگاری همچنان پابرجاست

 

در حالی که پایه های روزنامه نگاری و خبرنگاری همچنان پابرجاست اما برای تسلط به دنیای مدرن آن باید تخصص های جدیدی را به دست آورد. در حال حاضر روزنامه نگاری و خبرنگاری دیجیتال پا به عرصه گذاشته است. در ۲ دهه گذشته فناوری باعث شوک ویژه ای در روزنامه نگاری و خبرنگاری شده است.

 

 

اینترنت، دستگاه های تلفن همراه و رسانه های اجتماعی

 

۳ پیشرفت برجسته این حوزه، اینترنت، دستگاه های تلفن همراه و رسانه های اجتماعی هستند. امروزه تقریبا هر فرد بالغ در آمریکا از طریق تلفن هوشمند به اینترنت و رسانه های اجتماعی متصل می شود. گاهی حتی فراموش می شود که این فناوری ها در زندگی روزمره ما نسبتا جدید هستند. در حالی که هر سه آن ها در دهه ۱۹۹۰ ظهور کردند.

 

 

بیشتر بخوانید » آشنایی با تاریخچه وب و انواع آن «

 

 

رشد ۹۰ درصدی استفاده از اینترنت

 

رشد 90 درصدی استفاده از اینترنت

 

در سال ۲۰۰۰ حدود ۵۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی از اینترنت استفاده می کردند. این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۹۰ درصد افزایش یافت. بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ مالکیت تلفن هوشمند بیش از ۲ برابر شد و از ۳۵ درصد به ۸۱ درصد رسید. در سال ۲۰۰۵ فقط ۵ درصد از بزرگسالان آمریکایی از یک رسانه اجتماعی استفاده می کردند. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۷۲ درصد رسید. روزنامه نگاران و خبرنگاران برای حفظ مخاطبان خود مجبور بودند تا در دنیای آنلاین پر رنگ شوند. در بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ اخبار بیشتر در وب سایت ها، اپلیکیشن ها و رسانه های اجتماعی منتشر شد. رسانه های سنتی مجبور بودند تا محتوای آنلاین منتشر کنند. همزمان آژانس های خبری که فقط محتوای دیجیتالی ارایه می دهند، ظهور کردند.

 

 

بستری جدید برای روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن

 

بستری جدید برای روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن

 

اینترنت، دستگاه های دیجیتالی و رسانه های اجتماعی بستر توزیع خبری جدیدی را برای روزنامه نگاری ایجاد کردند. در نتیجه مردم بیش از هر زمان دیگری می توانستند به اخبار دسترسی داشته باشند. همین موضوع تحول واقعی در دنیای خبرنگاری و روزنامه نگاری را به همراه داشت. سازمان های خبری اکنون از چندین بستر رسانه ای برای انتشار آنلاین محتوا استفاده می کنند. وب سایت ها و وبلاگ ها، اپلیکیشن های موبایل و پادکست ها از جمله این منابع هستند. عکس و فیلم، شبکه های اجتماعی، واقعیت افزوده و تجزیه و تحلیل داده، تاثیر زیادی در تولید محتوای آنلاین دارد. حالا وضعیت فعلی روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن به گونه ای است که افراد باید مهارتی منحصر به فرد داشته باشند. طبق گزارش اداره کار ایالات متحده، روزنامه نگاران با تجربه رسانه های دیجیتال، چشم انداز شغلی بهتری دارند.

 

 

مهارت های ضروری روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن

 

مهارت های روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن

 

رسانه های دیجیتال و مدرن فرصت های هیجان انگیزی را برای روزنامه نگاری و خبرنگاری در تولید و اشتراک محتوا ایجاد کرده اند. روزنامه نگاران و خبرنگاران حالا باید به مهارت های ویژه ای در رسانه های دیجیتال مجهز باشند.

 

 

مصاحبه؛ از مهارت های روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن

 

مصاحبه همچنان یکی از مهارت های مهم روزنامه نگاری و خبرنگاری محسوب می شود. در رسانه های مدرن همچنان خبرنگاران نیاز به داشتن این مهارت دارند. این مهارت به روزنامه نگاران و خبرنگاران کمک می کند تا روایتی قابل اعتماد، دقیق و تاثیرگذار داشته باشند. مصاحبه ابزاری برای جمع آوری اطلاعات معتبر و تایید اطلاعات از منابع دیگر است. مهارت های روزنامه نگاری برای مصاحبه چیزی فراتر از سوال پرسیدن است. خبرنگاران باید برای مصاحبه هدف داشته باشند. آن ها باید مهارت گوش دادن، تمرکز و در عین حال واکنش فعال داشته باشند. انجام مصاحبه با کیفیت کار آسانی نیست.

 

 

بیشتر بخوانید » ویژگی های تاثیرگذار یک سخنران خوب و حرفه ای «

 

 

گزارش نویسی؛ از مهارت های خبرنگاری مدرن

 

گزارش نویسی؛ از مهارت های روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن

 

یکی از مهارت های روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن، گزارش نویسی شفاف است. اکثر مردم می خواهند بدانند چگونه روزنامه نگاران منابع خود را انتخاب می کنند و تا چه حد داستان های آن ها درست است. در خبرنگاری مدرن باید اعتمادسازی زیادی کرد. گزارش نویسی شامل شناسایی، مشاهده، جمع آوری، ارزیابی، ثبت و به اشتراک گذاری اطلاعات است. تحقیقات خبرنگاران در زمینه گزارش نویسی باید کامل و ارزیابی شده باشد.

 

 

اخلاق حرفه ای؛ رکن مهم روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن

 

اخلاق حرفه ای در خبرنگاری و روزنامه نگاری مدرن باعث ایجاد اعتماد در مخاطبان می شود. در سال ۲۰۰۰ تقریبا نیمی از مردم آمریکا اعلام کردند که آن ها به رسانه های خبری اعتماد دارند. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۰ تقریبا ۴۰ درصد کاهش یافته است. با این وجود همچنان جای امیدواری وجود دارد. چرا که طبق نظرسنجی ها ۷۵ درصد از مردم ایالات متحده معتقدند که رسانه های خبری می توانند همچنان باعث بالابردن اعتماد آن ها شوند. در روزنامه‌ نگاری و خبرنگاری مدرن باید اعتماد عمومی را جلب کرد. این کار ساده ای نیست است. به همین دلیل باید دقت، اعتدال، رویکرد اعلام حقیقت و آزادی بیان را حفظ کرد. روزنامه نگاران بهتر است برای حفظ اعتماد از آمار و ارقام دقیق استفاده کنند. آن ها در عین حال نباید درگیر تعصبات نژادی، قومیتی و جنسیتی بشوند.

 

 

مهارت نوشتن برای خبرنگاران و روزنامه نگاران

 

نوشتن؛ از مهارت های روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن

 

نوشتن یکی از مهارت های بنیادی روزنامه نگاری و خبرنگاری محسوب می‌ شود. در روزنامه نگاری مدرن نیز اوضاع به همین منوال است. با این حال در روزنامه‌ نگاری مدرن گاهی روایت ها از طریق عکس، متن و یا پادکست در اختیار رسانه‌ های اجتماعی قرار می گیرد. گاهی نوشتن تکمیل کننده تمامی دیگر محتواها است. در نوشتن باید مهارت‌ های ویژه ای چون درک اصول گرامر و نشانه گذاری را داشت. روزنامه نگار باید بتواند خیلی روشن و واضح بنویسد. او باید بتواند اطلاعات پیچیده را ساده کرده و دراختیار مخاطب قرار دهد.

 

 

مهارت های خبرنگاری و روزنامه نگاری دیجیتال در دنیای مدرن

 

در خبرنگاری و روزنامه نگاری مدرن باید مهارت های روزنامه نگاری دیجیتال را آموخت. روزنامه نگاران باید بتوانند به طور استراتژیک از ابزارهای روایت سازی دیجیتال برای ارتباط با مخاطبان در سیستم عامل های مختلف استفاده کنند. آن ها باید بتوانند با ابزارهای دیجیتال خلاقیت به خرج داده و بهترین شکل ممکن به مخاطبان هدف خود خدمات ارائه دهند. از جمله مهارت های دیجیتالی در دنیای مدرن خبرنگاری و روزنامه نگاری، می‌توان به پوشش زنده رویدادها در شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

 

 

این مقاله را بخوانید: نکات مهم نوشتن یک رزومه کاری صحیح و موثر

 

 

مهارت روزنامه نگاری و خبرنگاری با تلفن همراه

 

مهارت روزنامه نگاری و خبرنگاری با تلفن همراه

 

یکی از مهارت های روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن استفاده از تلفن همراه و دستگاه های دیجیتال است. در روزنامه نگاری با تلفن همراه باید مهارت  ویرایش عکس، ضبط و ویرایش تصویر و صدا و گزارش در کانال ها و رسانه های اجتماعی را داشت. انتشار روایت ها به صورت لحظه ای و لایو و در عین حال قدرت ویرایش مطالب دیجیتالی از جمله دیگر مهارت های روزنامه‌ نگاری و خبرنگاری با تلفن همراه است. ویرایش یکی از موضوعات مهم در مهارت کار با تلفن همراه است. در این میان باید دقت در نگارش  و سطح گرامری را تضمین کرد.

 

 

کار با رسانه های اجتماعی از جمله مهارت های روزنامه نگاری و خبرنگاری مدرن

 

در روزنامه‌ نگاری و خبرنگاری مدرن خبرنگاران باید بتوانند با رسانه های اجتماعی به درستی کار کنند. رسانه‌ های اجتماعی سومین منبع رایج اخبار دیجیتال در میان بزرگسالان ایالات متحده هستند. آن ها ۵۳% اخبار خود را از رسانه‌های اجتماعی دریافت می کنند. این میزان بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ تا حد زیادی نیز افزایش یافته است. روزنامه نگاران و خبرنگاران باید دررسانه‌ های اجتماعی چون فیس بوک یوتیوب توییتر فعالیت خوبی داشته باشند. آن ها می‌ توانند تفکرات انتقادی و خلاقانه خود را در هر یک از این پلتفرم ها به خوبی نشان دهند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۰ حقیقت جالب درباره اینترنت «

 

 

روزنامه نگاری تصویری از جمله مهارت های خبرنگاری و روزنامه نگاری مدرن

 

روزنامه نگاری تصویری از جمله مهارت های خبرنگاری و روزنامه نگاری مدرن

 

یکی از مهارت های مهم خبرنگاری و روزنامه نگاری مدرن کار با رسانه های تصویری و آگاهی از تولید محتوای تاثیرگذار در قالب ویدیو است. معمولا در رسانه‌ ها اخبار به شیوه‌ های مختلفی و در قالب محتواهای متفاوت ارائه می شود. بنابراین خبرنگاران باید بتوانند محتوای ویدیویی مناسب را تولید کنند. گاهی لازم است در لحظه محتوای ویدیویی را در رسانه‌ های اجتماعی قرار داد. مهارت های تولید ویدیو شامل مهارت های فنی و محتوایی است. روزنامه‌ نگاران در دنیای مدرن خبرنگاری باید مسلط به هر دوی این مهارت ها باشند.

 

 

منبع: online.sbu

 

کالابرگ الکترونیک