با این روش شیرینی کاک کرمانشاهی رو ۲۰ دقیقه ای درست کن

با این روش شیرینی کاک کرمانشاهی رو ۲۰ دقیقه ای درست کن


10 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی کاک کرمانشاهی

طرز تهیه شیرینی کاک کرمانشاهی درست شبیه کاک شیرینی شیرازی است. با این تفاوت که شیرازی‌ها به این شیرینی خوشمزه و اصیل، نان یوخه می‌گویند و لایه‌های خمیرش را نازک‌تر در نظر می‌گیرند. تهیه نان کاک کرمانشاهی با استفاده از ساج یا یک تابه نچسب انجام می‌شود و یکی از مشهورترین خوراکی‌های کرمانشاه و سوغاتی مشهور این استان است. شیرینی کاک یک شیرینی با پسته لذیذ هم هست که البته سایر مغزها هم در طرز تهیه آن به کار می‌روند. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه کاک محلی کرمانشاه به ۲ روش با خمیر خانگی و خمیر یوفکا را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی کاک کرمانشاهی (برای ۱۰ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید قنادی ۳۰۰ گرم
آب ولرم ۵۰ میلی‌لیتر
خمیر مایه فوری ۱ قاشق چای‌خوری
 تخم مرغ ۱ عدد
روغن حیوانی یا روغن جامد ۵۰ گرم
پودر قند ۱۶۰ گرم
پودر مغز بادام یا مغز پسته یا پودر نارگیل نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل و دارچین ۱ قاشق چای‌خوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۲ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت نان کاک کرمانشاهی: ۱۰ الی ۲۰ دقیقه

میزان کالری موجود در هر ۱۰۰ گرم شیرینی کاک کرمانشاه: بیش از ۱۵۰ کیلوکالری

 

مراحل طرز تهیه شیرینی کاک کرمانشاهی

مراحل طرز تهیه شیرینی کاک کرمانشاهی

در طرز تهیه شیرینی کاک کرمانشاهی می‌توانید از خمیر خانگی یا خمیر آماده یوفکا استفاده کنید. اگر کاک را با خمیر یوفکا درست کنید شیرینی شما ۲۰ دقیقه‌ای حاضر است.

مرحله اول: خمیر مایه را به عمل آورید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی کاک خانگی باید پودر خمیر مایه فوری را همراه با یک قاشق غذاخوری پودر قند (طرز تهیه پودر قند) و ۵۰ میلی‌لیتر آب ولرم در لیوان یا کاسه مناسبی بریزید. درب ظرف را ببندید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه به عمل آید.

در این فاصله، روغن حیوانی یا جامد را هم در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود. سپس، حرارت را خاموش کنید و تابه را کنار بگذارید تا روغن خنک شود.

برای خرید روغن جامد و روغن حیوانی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: خمیر شیرینی کاک را آماده کنید

در طرز تهیه خمیر شیرینی کاک کرمونشاهی به دقت و حوصله کافی نیاز دارید. برای این منظور، باید کاسه جادار و مناسبی را انتخاب کنید و تخم مرغ را در آن بشکنید. با کمک چنگال یا همزن دستی، تخم مرغ را به اندازه‌ای هم بزنید که حالت لختگی آن برطرف شود.

سپس، نمک و روغن حیوانی را نیز به تخم مرغ اضافه کنید و دوباره این ترکیب را هم بزنید. در ادامه، خمیر مایه به عمل آمده را به‌تدریج در کاسه حاوی روغن، تخم مرغ و نمک بریزید و همه مواد را با یکدیگر ترکیب کنید.

در نهایت، آرد را هم کم‌کم به مواد داخل کاسه اضافه کنید. در حالی‌که آرد را درون کاسه می‌ریزید همچنان مواد را هم بزنید تا خمیر یکدستی ایجاد شود. حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه خمیر شیرینی کاک را ورز دهید تا کاملا لطیف شود.

توجه داشته باشید، قوام خمیر باید به اندازه‌ای باشد که در طول ورز دادن به دست شما نچسبد و زیادی رقیق یا غلیظ نباشد. حالا، درب کاسه را بپوشانید و خمیر نان کاک را به مدت ۲ ساعت کنار بگذارید تا کاملا استراحت کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه مشته بادمجان شیرازی مرحله به مرحله به روش اصلی

برای خرید تخم مرغ، نمک و آرد می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: خمیر شیرینی کاک را چانه‌گیری کنید

در این مرحله از طرز تهیه نان کاک کرمانشاهی باید سطح کارتان را آردپاشی کنید و خمیر استراحت کرده و به عمل آمده را روی سطح آردپاشی شده قرار دهید. سپس، دوباره خمیر را برای مدت کوتاهی ورز دهید و در ادامه، آن را به چانه‌های نسبتا کوچک با ابعاد نارنگی تقسیم‌بندی کنید.

هر یک از چانه‌ها را به‌خوبی گلوله کنید و سطح آن‌ها را با مقداری آرد بپوشانید تا لطافت خود را از دست ندهند. سپس، روی چانه‌های آردپاشی شده را با یک دستمال پارچه‌ای تمیز و مرطوب بپوشانید و ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا چانه‌ها استراحت کنند.

مرحله چهارم: چانه‌های خمیر کاک را با وردنه باز کنید

در این قسمت از طرز تهیه شیرینی نان کاک کرمانشاهی باید با کمک وردنه چانه‌ها را یکی یکی باز کنید. توجه داشته باشید، در خلال انجام این کار، هر یک از چانه‌ها باید به خمیر نازک و یکدستی مانند خمیر نان لواش تبدیل شوند.

سپس، ترکیب پودر قند، پودر بادام، پودر پسته یا نارگیل، پودر دارچین و پودر هل را در ظرف مناسبی با یکدیگر مخلوط کنید و در کنار دست خود قرار دهید.

برای خرید قند، مغز بادام، مغز پسته، پودر نارگیل، پودر دارچین و هل می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: خمیر باز شده کاک را بپزید

در طرز تهیه ی شیرینی کاک به ساج یا یک تابه نچسب نیاز دارید. بنابراین، اگر به ساج دسترسی ندارید می‌توانید از یک ماهیتابه بزرگ با جنس مناسب استفاده کنید. پس، تابه یا ساج را روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا داغ شود.

خمیرها را به نوبت روی تابه پهن کرده و چند ثانیه صبر کنید تا بپزند و رنگ‌شان تغییر کند. زمانی که حاشیه خمیر به رنگ قهوه‌ای روشن درآمد باید نان را از روی اجاق بردارید و کنار بگذارید تا زیادی حرارت نبیند و خشک و شکننده نشود.

مرحله ششم: مواد پودر شده را داخل خمیرها بریزید

در این مرحله از طرز تهیه نان یوخه کرمانشاهی باید سرعت عمل داشته باشید و فورا نیمی از سطح هر یک از نان‌ها را با ترکیب پودر قند، پودر هل و پودر بادام، پودر پسته یا پودر وانیل پوشش دهید.

سپس، هر چه سریع‌تر و قبل از خنک شدن نان‌ها، آن‌ها را لوله کنید تا خشک نشوند. حالا، سطح نان‌های لوله شده را با وردنه کمی فشار دهید. به این ترتیب، شیرینی کاک اندکی فشرده شده و مواد داخل آن کاملا جاگیر می‌شود. سپس، با استفاده از یک چاقوی تیز هر یک از نان‌های لوله شده و فشرده را به‌صورت اریب و در ابعاد دلخواه برش بزنید.

مرحله هفتم: شیرینی کاک کرمانشاهی را سرو کنید

حالا، قطعات شیرینی کاک کرمانشاهی را در ظرف مناسبی بچینید و مقداری از ترکیب پودر قند، پودر هل و پودر بادام را روی شیرینی‌ها بپاشید. برای تزیین نان یوخه کرمانشاهی می‌توانید از پودر گل محمدی و پودر پسته هم استفاده کنید. این شیرینی خانگی را می‌توانید همراه با چای و قهوه نوش جان کنید.

روش تهیه شیرینی کاک با خمیر یوفکا

برای تهیه شیرینی کاک با خمیر یوفکا ابتدا باید یک لایه خمیر یوفکا را پهن کرده و سطح آن را با مقداری کره و پودر قند رومال کنید. لایه دوم را نیز به همین ترتیب روی لایه اول قرار دهید و با کمک فرچه آشپزی رومال کنید.

پس از قرار دادن لایه سوم، علاوه بر کره و پودر قند مقداری پودر هل، پودر دارچین، پودر بادام یا پودر پسته را روی خمیر بریزید. حالا، خمیر چند لایه یوفکا را لوله کرده و با استفاده از وردنه فشرده کنید. سپس، خمیر لوله شده و فشرده شده را در ابعاد دلخواه به‌صورت اریب برش بزنید.

روی شیرینی‌ها را با ترکیبی از زرده تخم مرغ و وانیل رومال کنید و برای مدت ۲۰ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا طلایی شود.

برای خرید کره و وانیل می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کمپوت هلو با ماندگاری طولانی در قابلمه و شیشه

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی کاک کرمانشاهی

  • در هنگام تهیه نان کاک کرمانشاهی، آرد را به تدریج و به اندازه‌ای اضافه کنید که خمیر به دست‌تان نچسبد. بنابراین، بسته به نوع آرد شاید مجبور باشید میزان آن را کمتر یا بیشتر کنید.
  • در طرز تهیه شیرینی کاک خانگی، اگر به ساج دسترسی ندارید می‌توانید از تابه نچسب استفاده کنید. خوب است بدانید، ساج نوعی ظرف پخت و پز گرد و فلزی از جنس فولاد کربن است و دیواره‌های نسبتا عمیقی دارد.
  • خمیر شیرینی کاک نازک و لطیف است و خیلی زود پخته و خشک می‌شود. بنابراین، در هنگام حرارت دادن یا برداشتن آن از روی تابه و لوله کردنش باید سرعت عمل داشته باشید. بنابراین، خمیر را برای مدت طولانی روی حرارت یا در معرض هوای آزاد قرار ندهید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید شیرینی‌های پخته شده را با ترکیب زرده تخم مرغ، زعفران دم کرده و وانیل رومال کرده و به مدت چند دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. به این ترتیب، نان یوخه شما به مراتب خوش آب و رنگ‌تر می‌شوند. برای خرید زعفران می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید پودر دارچین و پودر نارگیل را از دستور بالا حذف کنید.
  • اگر می‌خواهید طرز تهیه نان کاک کرمانشاهی سریع‌تر انجام شود می‌توانید از خمیر یوفکا استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی کاک کرمانشاهی

فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی کاک کرمانشاهی

چگونه بفهمیم خمیر مایه به عمل آمده است؟

اگر خمیر مایه به اندازه کافی پف کند، معلوم می‌شود کاملا به عمل آمده است. یادتان باشد، تحت هیچ شرایطی خمیر مایه را با قاشق فلزی هم نزنید. در غیر این صورت، پف آن می‌خوابد و خراب می‌شود.

قوام خمیر شیرینی کاک چگونه باید باشد؟

خمیر نان یوخه نباید بیش از اندازه شل یا سفت باشد. بنابراین، در هنگام افزودن آرد دقت کنید تا خمیرتان به غلظت مناسب برسد. در ضمن، لازم است خمیر را به اندازه کافی ورز دهید تا کاملا قوام پیدا کند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

روش نگهداری از شیرینی کاک چگونه است که نرم بماند؟

پس از خنک شدن شیرینی کاک، آن را در یک ظرف درپوشیده، تمیز و خشک بچینید. درب ظرف را بسته نگهدارید و آن را در مکانی خشک و خنک مانند یخچال قرار دهید. یادتان باشد، این شیرینی نباید در معرض هوای آزاد یا تحت فشار قرار بگیرد؛ وگرنه، کاملا خشک و لهیده می‌شود.

طرز تهیه شیرینی کاک شمالی چگونه است؟

نان کاک گیلانی از نظر بافت و شکل ظاهری با شیرینی کاک کرمانشاه و نان یوخه شیراز کاملا متفاوت است و با استفاده از کدو حلوایی درست می‌شود.

 

محصولات مرتبط