۱۲ راه ساده خنک نگهداشتن ماشین در گرمای تابستان

۱۲ راه ساده خنک نگهداشتن ماشین در گرمای تابستان


26 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۲ راه ساده خنک نگهداشتن ماشین در گرمای تابستان

خنک نگهداشتن ماشین در تابستان هم برای سلامت و ایمنی شما و هم برای سلامت خودرویتان مهم است. اما می‌دانید چگونه ماشین خود را در تابستان خنک نگه دارید تا موقع بازگشت به وسیله نقلیه‌تان، نگران مواجه شده با کوره‌ای از نور خورشید یا گرمای حبس شده و دم کرده نباشید! یاد گرفتن و رعایت کردن چند دستورالعمل ساده و آسان، می‌تواند به شما در خنک نگهداشتن ماشین در گرما کمک زیادی کند. در این صورت رعایت نکات نگهداری خودرو در تابستان علاوه بر سالم ماندن ماشین و اجزای داخلی آن، حداکثر راحتی را هنگام حرکت تجربه خواهید کرد. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به شما برخی اقدامات پیشگیرانه را یاد می‌دهید که در خنک نگهداشتن ماشین در روزهای گرم تابستان کمک می‌کند. با انجام این کارها می‌توانید خودروی پارک شده را در تابستان خنک نگه دارید.

 

 

اقدامات آسان برای خنک نگهداشتن ماشین در تابستان

 

برای خنک نگه داشتن ماشین در تابستان در پارکینگ سایه دار یا سرپوشیده پارک کنید

 

۱- در پارکینگ سایه‌دار یا سرپوشیده پارک کنید

 

دمای داخل خودرو در روزهای گرم می‌تواند تا ۴۰ درجه فارنهایت بیشتر از بیرون باشد. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید مخصوصا در روزهای تابستان، پارکینگ سرپوشیده پیدا کنید، حتی اگر مجبور شوید کمی هزینه اضافی بپردازید.

اگر به پارک کردن ماشین در سایه طبیعی اکتفا می‌کنید، ساعت و زمان پارک کردن و همچنین مدت زمانی را که قصد دارید، خودرویتان را در آنجا بگذارید، در نظر داشته باشید. پارک کردن در سایه در ساعت ۱۰ صبح، همان‌قدر می‌تواند گرما در داخل خودرو تولید کند که ۳ ساعت خودرو در آفتاب ساعت ۱۵، مانده باشد.

 

۲- قبل از ورود به خودرو همه درها را باز کنید

 

هنگامی که به ماشینتان برگشتید، تمام درها از جمله صندوق عقب را باز کنید تا گرمای محبوس شده در‌ آن خارج شود. برای خنک نگهداشتن ماشین در گرما، AC را تقویت کنید. سپس درها را باز کنید تا هوای گرم به طور کامل حرکت کند. برای کاهش سریع‌تر گرمای داخل خودرو، سعی کنید درها را به جلو و عقب حرکت دهید تا جریان هوا در داخل خودرو افزایش یابد.

 

۳- از آفتابگیر شیشه استفاده کنید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

از آفتابگیر شیشه استفاده کنید

 

آفتابگیر شیشه جلو یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روش‌ها برای خنک نگهداشتن داخل ماشین در تابستان است. آفتابگیرها بنا به ساختاری که دارند، گرمای خورشید را منعکس یا جذب می‌کنند و ماشین را چند درجه خنک‌تر نگه می‌دارند. این وسیله به عنوان نوعی سایه قابل حمل عمل می‌کند و حتی برخی از مدل‌ها را در حین رانندگی هم می‌توانید استفاده کنید.

حتما بخوانید  پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟

همچنین آفتابگیرها برای بقیه شیشه‌ها هم کاربرد زیادی دارند. انواع آفتابگیرهای رولی، آفتابگیر تاشو، آفتابگیر شیشه عقب و آفتابگیر رودری را می‌توانید برای محافظت از خودرو در برابر اشعه آفتاب تهیه کنید. در ضمن اگر آفتابگیرها رنگ روشن داشته باشند تا نور را به بیرون منعکس کنند، امکان خنک ماندن داخل خودرو در روزهای گرم تابستان، بیشتر است.

 

۴- از شیشه‌های دودی یا رنگی استفاده کنید

 

اگر قصد دارید برای مدت طولانی بیرون از ماشینتان بمانید، یا در یک منطقه بسیار گرم و آفتابی زندگی می‌کنید، برای خنک نگهداشتن داخل ماشین در گرما روی به کار بردن شیشه‌های دودی، تمرکز کنید. این کار مثل یک سرمایه‌گذاری مفید و ضروری است. اگر شیشه‌ها را به خوبی و با دقت، دودی یا رنگی کنید، خودرو تا ۴ برابر بیشتر از قرار گرفتن در سایه خنک می‌ماند. البته برای درجه رنگی یا دودی کردن شیشه‌های خودرو، باید طبق دستورالعمل‌های اداره راهنمایی و رانندگی عمل کنید.

 

۵- سیستم تهویه مطبوع را سرویس کنید

 

سیستم تهویه مطبوع را سرویس کنید

 

از آنجایی که تابستان معمولا به صورت ناگهانی فرا می‌رسد و ناگهان چشم باز می‌کنید و با گرمای شدید مواجه می‌شوید، قبل از اینکه این گرما دامن خودتان و خودرویتان را بگیرد، سیستم تهویه مطبوع را سرویس کنید تا با کولر گازی آماده، از خود و خودرویتان در برابر گرما محافظت کنید. قبل از گرم شدن شدید هوا، هر گونه مشکلی را در این سیستم حیاتی برطرف کنید.

 

۶- داشبورد را بپوشانید

 

پوشاندن داشبورد، گرمای جذب و آزاد شده از سطوح ماشین را کاهش می‌دهد. علاوه بر داشبورد می‌توانید یک حوله یا پارچه خیس را روی فرمان بگذارید تا از خراب شدن چرم یا پلاستیک به کار رفته در فرمان، پیشگیری کنید. می‌توانید روکش‌های داشبورد سفارشی یا مناسب را در فروشگاه‌های مخصوص این لوازم پیدا کنید، اما حوله هم می‌تواند همان کار را انجام دهد.

 

۷- روکش خنک کننده صندلی بخرید

 

روکش خنک کننده صندلی بخرید

 

روکش‌های خنک کننده صندلی خودرو، یک محصول جدید و محبوب هستند که در آن‌ها از یک فن پرقدرت استفاده شده است تا از تعریق بدن حین رانندگی جلوگیری کنند. این روکش‌ها به راحتی روی انواع صندلی‌های خودرو نصب می‌شوند و با یک فندکی، قابلیت شارژ دارند.

فن موجود در این روکش‌ها، به وسیله کانال‌های تعبیه شده، هوا را با قدرت به داخل روکش می‌فرستد و باعث خنک شدن نشیمنگاه و پشت کمر می‌شود. همچنین می‌توانید دور تند یا کند را برای خنک کردن، انتخاب کنید. استفاده از این روکش‌ها می‌تواند به خنک کردن بدنتان در حین رانندگی در ماشین داغ، کمک زیادی کند.

 

۸- کاپوت را بپوشانید

 

قرار دادن یک پوشش مناسب روی کاپوت می‌تواند از تابش مستقیم آفتاب به آن پیشگیری کند و در نتیجه موتور خودرو داغ نمی‌شود و به مراقبت از باتری خودرو در گرما هم کمک می‌کند. این موضوع می‌تواند از خرابی موتور در روزهای گرم هم پیشگیری کند. حتی می‌توانید از کارتن برای این کار استفاده کنید.

حتما بخوانید  همه چیز درباره پاک کننده های اسیدی | مضرات و جایگزین ها

 

۹- سطوح چرمی یا وینیل را بپوشانید

 

سطوح چرمی یا وینیل را بپوشانید

 

صندلی‌ها، فرمان، تکیه‌گاه بازو، کنسول میانی، هر چیزی که از چرم یا وینیل ساخته شده است، باید پوشانده شود تا در هنگام ورود به وسیله نقلیه گرما را منعکس نکنند. از حوله یا ملحفه برای پوشاندن این سطوح استفاده کنید.

 

۱۰- استفاده از فن یا پنکه خورشیدی

 

یک فن را که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، در سمت چپ راننده رو به سمت راست عقب قرار دهید تا نسیم ملایم و خوبی به شما بوزد. اگر دو فن بخرید و دیگری را در سمت راست سرنشین جلو و رو به صندلی عقب چپ قرار دهید، بهتر هم عمل می‌کند. انواع مختلفی از این فن‌های خورشیدی را می‌توانید در بازار پیدا کنید که به راحتی شارژ می‌شوند و سرعت‌های مختلفی دارند.

 

۱۱- اشیای الکترونیکی و قیمتی را از نور خورشید دور نگه دارید

 

اطمینان حاصل کنید که هر گونه وسایل الکترونیکی، سی دی، عینک آفتابی و اشیای قیمتی دور از اشعه مستقیم خورشید نگهداری می‌شود. آنها را زیر صندلی‌ها، در جعبه دستکش، صندوق عقب یا فقط زیر یک پتو در جای قرار گرفتن پا در ماشین، قرار دهید.

 

 ۱۲- پنجره‌های خودرو را پایین بیاورید

 

 پنجره ها را پایین بیاورید

 

این یکی از گزینه‌های پرخطر برای خنک نگهداشتن ماشین در گرما و خنک شدن ماشین بدون کولر است چون می‌تواند ایمنی وسیله نقلیه شما را به خطر بیندازد. اگر می‌خواهید پنجره‌ها را باز بگذارید، مطمئن شوید که فضای باز گذاشته شده به اندازه‌ای باریک است که کسی نتواند دست خود را از آن رد کند.

نیمه پایین گذاشتن شیشه‌ها باعث کاهش ۶۰ درصدی گرمای خودرو می‌شود. در ضمن مراقب محل پارک خود باشید، اگر در یک منطقه با آمار جرم و جنایت بالا هستید، ریسک انجام این کار به دزدیده‌ شدن خودرویتان نمی‌ارزد.

 

سوالات متداول

سریع‌ترین راه برای خنک کردن ماشین داغ چیست؟

 

سریع‌ترین راه برای خنک کردن ماشینی که در اثر گرما، داغ شده، این است که تمام شیشه‌ها را پایین بیاورید و درهای ماشین را باز و بسته کنید و باد بزنید. همچنین پایین کشیدن شیشه‌ها باعث می‌شود هوای گرم خارج شود و به بیرون راندن هوای گرم کمک می‌کند. در مرحله بعد، AC را روشن کنید و در ماشین را ببندید تا هوای خنک داخل آن بماند.

 

آیا در روزهای گرم باید شیشه‌های ماشین را باز بگذارید؟

 

در حالی که باز گذاشتن شیشه‌های ماشین در یک روز گرم می‌تواند ماشین را تا ۶۰ درصد خنک‌تر کند، اما آن را در برابر سرقت یا خرابکاری آسیب‌پذیر‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید پنجره‌ها را پایین بکشید و باز بگذارید، مطمئن شوید که آن‌قدر پایین نیستند که به اندازه قطر یک بازو در آن جا بشود. اگر از ایمنی مکان خودرو پارک شده مطمئن نیستید، گزینه‌های جایگزین مثل دودی کردن و استفاده از آفتابگیر را امتحان کنید.

 

 

منبع: theroadtripexpert

کالابرگ الکترونیک