علت پوست مرغی شدن پوست و روش های درمان آن

علت پوست مرغی شدن پوست و روش های درمان آن


14 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش های درمان خانگی و پزشکی پوست مرغی شدن پوست

کراتوز پیلارس که با پوست مرغی شدن پوست شناخته می شود یک بیماری شایع پوستی است. در این بیماری برجستگی ها و دانه های ریزی روی پوست ظاهر می شود. این دانه ها و جوش های ریز در واقع سلول های مرده پوستی هستند که گاهی به رنگ قهوه‌ ای و یا قرمز به نظر می رسند. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی علل و عوامل پوست مرغی شدن پوست و روش های درمان آن پرداخته ایم.

 

 

بیماری پوست مرغی چیست؟

 

بیماری پوست مرغی چیست؟

 

کراتوز پیلاریس معمولا در قسمت های بالای بازوها، ران، گونه ها و یا باسن دیده می شود. پوست مرغی شدن پوست مصری نیست و در اکثر مواقع برآمدگی های ناشی از آن بر روی پوست باعث ایجاد ناراحتی و یا حتی خارش نمی شود. گفته می‌شود معمولا پوست در ماه‌ های فصل زمستان که بیشتر خشک می شود مستعد این بیماری است. گاهی اوقات عوارض پوست مرغی شدن پوست در دوران بارداری بدتر  است. به طور کلی گفته می شود که هیچ درمان قطعی برای این بیماری پوستی بی خطر و ژنتیکی نیست. اما روش هایی برای جلوگیری از بدتر شدن آن وجود دارد. با این حال جای نگرانی وجود ندارد. کراتوز پیلاریس در مبتلایان معمولا قبل از رسیدن به ۳۰ سالگی به طور طبیعی از بین می رود.

 

 

بیشتر بخوانید » میلیا پوست و روش های درمان خانگی و پزشکی آن «

 

 

علائم پوست مرغی شدن پوست یا کراتوز پیلاریس

 

علائم پوست مرغی شدن پوست یا کراتوز پیلاریس

 

یکی از برجسته ترین علائم پوست مرغی شدن پوست، همان ظاهر آن است. در این بیماری بر روی پوست برجستگی های قابل مشاهده‌ ای دیده می شود. این برجستگی ها شبیه پوست مرغ به نظر می‌ رسند. به همین دلیل معمولا از این بیماری به عنوان بیماری پوست مرغی نیز یاد می شود. برجستگی ها می‌ توانند در هر نقطه‌ای از پوست که فولیکول های مو وجود دارند، ایجاد شود. بنابراین این برجستگی ها هرگز در کف پا و یا کف دست ظاهر نمی شوند. کراتوز پیلاریس معمولاً در قسمت بالای بازوها و ران دیده می شود. در موارد حاد گاهی پایین پاها هم دچار نقطه ها و لکه های پوست مرغی می شوند.

 

 

خشکی و خارش و تحریک پذیری پوست

 

از جمله علائم دیگر می‌توان به قرمزی مختصر اطراف برجستگی ها ایجاد شده، اشاره کرد. احساس خارش در پوست و تحریک پذیری آن هم از جمله دیگر دیگر پوست مرغی شدن پوست است. در بیشتر مواقع پوست مبتلایان خشک می شود. در عین حال برجستگی های مانند کاغذ سمباده بر روی پوست  ایجاد می شود. این برجستگی ها بسته به رنگ پوست می توانند در رنگ های مختلف ظاهر شوند. گاهی گوشتی هستند، گاهی سفید، گاهی قرمز و گاهی قهوه ای و سیاه رنگ هستند. اگر مبتلا به کراتوز پیلاریس هستید باید گفت که کراتین مو های بدن شما در منافذ مسدود می شود و مانع از باز شدن فولیکول های در حال رشد مو می شود. در نتیجه یک برجستگی کوچک بر روی پوست ایجاد می شود. به طور کلی علت دقیق تجمع کراتین ناشناخته است. اما پزشکان می گویند که ممکن است بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک و بیماری‌های ژنتیکی  آن باشند.

حتما بخوانید  10 روش طرز تهیه ماسک هویج برای چاقی صورت، جای جوش، لک و ...

 

 

بیشتر بخوانید » انواع بیماری های پوستی و علت و روش های درمان «

 

 

چه کسانی مبتلا به بیماری پوست مرغی می‌شوند

 

چه کسانی مبتلا به بیماری پوست مرغی می‌شوند

 

بیماری پوست مرغی در افرادی که دارای پوست خشک، اگزما و چاقی هستند، بیشتر بروز پیدا می‌ کند. همچنین افراد مبتلا به تب یونجه و ایکتیوز، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری پوست مرغی هستند. زنان و کودکان و نوجوانان نیز نسبت به مردان بیشتر در معرض کراتوز پیلاریس قرار می‌گیرند. به طور کلی می توان گفت کسانی که بیشتر مستعد بیماری های پوستی هستند ، معمولا بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

 

 

از نوزادی تا سی سالگی

 

کراتوز پیلاریس اغلب در اواخر نوزادی و یا در دوران بلوغ شروع می شود. این بیماری به طور معمول در اواسط ۲۰ سالگی برطرف می‌ شود. در بسیاری از موارد در سن ۳۰ سالگی کاملا از بین می رود. گاهی اوقات تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌ تواند باعث شروع مجدد این بیماری پوستی شود. در نوجوانان بیشترین زمان بروز دوران بلوغ است. گفته می‌ شود پوست مرغی شدن پوست در افراد با پوست روشن بیشتر دیده می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » انواع بیماری های پوستی در نوزادان «

 

 

روش های درمان پوست مرغی شدن پوست

 

روش های درمان پوست مرغی شدن پوست

 

به طور کلی هیچ درمان خاص و شناخته شده‌ای برای پوست مرغی شدن پوست وجود ندارد. کراتوز پیلاریس معمولاً با افزایش سن به خودی خود از بین می رود. با این حال برخی روش های درمانی وجود دارد که می تواند تا حدودی باعث کاهش علائم آن شود. کراتوز پیلاریس به طور معمول در مقابل درمان  مقاوم است. بنابراین بهبود شرایط پوست ممکن است ماه ها طول بکشد.

 

 

درمان های پوستی

 

زمان مواجهه با این بیماری بهتر است با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید/ متخصصین پوست معمولا توصیه می کنند که از مرطوب کننده برای تسکین خارش، خشکی پوست و بهبود ظاهری پوست استفاده شود. بسیاری از کرم های موضعی که معمولا بدون نسخه می توان تهیه کرد، باعث از بین رفتن سلول های مرده در پوست می شود. برخی کرم ها از انسداد فولیکول های مو جلوگیری می کنند. با این حال مصرف کرم های مختلف در چنین شرایطی باید با مشورت پزشک صورت بگیرد.

حتما بخوانید  10 روش خانگی برای محکم و سفید کردن ناخن‌‌های دست و پا

 

 

اوره و اسید لاکتیک

 

اوره و اسید لاکتیک

 

دو ماده رایج در درمان پوست مرغی شدن پوست استفاده از مرطوب کننده های حاوی اوره و اسید لاکتیک است. این مواد در کنار هم به شل شدن و از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کنند. همچنین باعث لطافت پوست و از بین رفتن خشکی دهان می شوند.

 

 

لایه بردارهای شیمیایی

 

روش های دیگری برای کمک به درمان پوست مرغی شدن پوست وجود دارد. لایه بردار های شیمیایی، کرم های رتینول و میکرودرم های آبرسان از دیگر روش های درمان کراتوز پیلاریس محسوب می‌شوند. بهتر است در زمان مصرف کرم های لایه بردار مراقب ترکیبات موجود در این کرم ها باشید. همچنین بهتر است قبل از مصرف آن ها حتما با پزشک مشورت کنید. برخی از کرم های موضعی  شامل اسیدهایی هستند که  ممکن است عوارض جانبی منفی چون سرخی، خشکی و تحریک پذیری پوست به همراه داشته باشند.

 

 

درمان های خانگی پوست مرغی شدن پوست

 

درمان های خانگی پوست مرغی شدن پوست

 

روش های نسبتا ساده ای  وجود دارد که می تواند در پروسه بهتر شدن این بیماری پوستی به شما کمک کند. این روش ها که عموما خانگی هستند و تنها جنبه التیام دارند و از آن ها به عنوان روش های درمان قطعی یاد نمی شود.  از این روش ها برای به حداقل رساندن عوارض پوست مرغی شدن پوست استفاده می شود.

 

 

حمام گرم کوتاه

 

حمام گرم کوتاه باعث از بین بردن منافذ  و شل شدن پوست می شود. شما می توانید پوست خود را با یک برش سفت مالش دهید تا برجستگی های روی آن را از بین ببرد. بهتر است زمان حمام طولانی نباشد. زیرا شستشوی طولانی می تواند روغن های طبیعی بدن را از بین ببرد.

 

 

لوسیون آبرسان و گلیسیرین

 

لوسیون آبرسان و گلیسیرین

 

لوسیون آبرسان بزنید. لوسیون های حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) مانند اسیدهای لاکتیک می توانند پوست خشک را آبرسانی کنند. مصرف گلیسیرین نیز تا حد زیادی در بهبود وضعیت برجستگی های پوستی تاثیرگذار است. گلیسیرین تا حد زیادی باعث نرم شدن پوست می شود.

 

لایه برداری طبیعی

 

یکی دیگر از روش های کاهش عوارض پوست مرغی شدن پوست، لایه برداری روزانه است. متخصصان پوست توصیه می کنند پوست های مرده را با استفاده از لوفا یا سنگ پوکه از بین ببرید.

 

 

اسپری گلاب

 

درمان های خانگی پوست مرغی شدن پوست با گلاب

 

گلاب نیز تا حد زیادی در تسکین التهاب های پوستی تاثیر گذار است. شما می توانید از اسپری گلاب استفاده کنید. روزانه دو تا سه بار بر روی مناطق برجسته و خشک پوست خود گلاب اسپری کنید.

 

 

لباس تنگ نپوشید

 

بهتر است زمان پوست مرغی شدن پوست لباس تنگ نپوشید. پوشیدن لباس تنگ می تواند اصطکاک ایجاد کند و باعث تحریک پوست شود. از مرطوب کننده ها استفاده کنید. مرطوب کننده ها می توانند رطوبت پوست شما را حفظ کنند.حفظ رطوبت پوست باعث کم شدن خارش می شود.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک