۶ علت وا رفتن کوکو سیب زمینی + ۸ روش پیشگیری از آن

۶ علت وا رفتن کوکو سیب زمینی + ۸ روش پیشگیری از آن


13 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علت وا رفتن کوکو سیب زمینی

وا رفتن کوکو سیب زمینی یکی از مشکلاتی است که موقع سرخ کردن یا حتی بعد از پخت کوکو سیب زمینی، ممکن است با آن مواجه شوید. احتمالا اگر آشپز تازه‌کار باشید، به دنبال راه حل وا رفتن کوکو سیب زمینی در روغن می‌گردید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به بررسی دلایل وا رفتن کوکو سیب زمینی، چسبیدن کوکو سیب زمینی به ماهیتابه و راه‌حل‌هایی برای سفت شدن کوکو سیب زمینی و وا نرفتن آن می‌پردازیم.

علت وا رفتن کوکو سیب زمینی چیست؟

اگر برای وعده ناهار یا شام، کوکو سیب زمینی را انتخاب کرده‌اید یا می‌خواهید در کنار وعده اصلی غذایی، کوکو سیب زمینی ساده یا کوکو سیب زمینی و قارچ سرو کنید، باید با اصول آماده‌سازی و پخت این غذا، آشنا باشید تا با مشکل پاشیدن مواد کوکو سیب زمینی در ماهیتابه یا چسبیدن کوکو به ماهیتابه مواجه نشوید. به دلایل مختلفی ممکن است کوکو سیب زمینی وا بره. این دلایل را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

۱- نگرفتن آب سیب زمینی

نگرفتن آب سیب زمینی و وارفتن آن

کوکو سیب زمینی به دو صورت با سیب زمینی آبپز و سیب زمینی خام درست می‌شود. اگر برای درست کردن کوکو، به روش استفاده از سیب زمینی خام عمل می‌کنید، باید سیب زمینی را رنده کنید. در این صورت آب سیب زمینی، بعد از رنده شدن، خارج می‌شود. اگر این آب را نفشارید و از خود سیب زمینی جدا نکنید، کوکو در زمان سرخ کردن، انسجام کافی نخواهد داشت و از هم وا می‌رود.

۲- نگرفتن آب پیاز

اضافه کردن پیاز تازه به مایه کوکو سیب زمینی، ضروری نیست، اما اگر به خاطر خوشمزه‌تر شدن طعم و بهتر شدن عطر کوکو، پیاز را هم رنده می‌کنید، حتما باید مثل سیب زمینی رنده شده، آب اضافی پیاز را بگیرید و بعد به مایه کوکو اضافه کنید. برای رنده کردن پیاز، از قسمت درشت رنده استفاده کنید چون رنده کردن پیاز با قسمت ریز رنده، باعث آبکی شدن پیاز می‌شود و گرفتن آب آن، سخت خواهد بود.

۳- رعایت نکردن تناسب تخم مرغ

رعایت نکردن تناسب تخم مرغ، دلیل وا رفتن کوکو

تخم مرغ، جزو جدا نشدنی مایه کوکو سیب زمینی است. اگر تخم مرغ را زیادتر یا کمتر از میزان توصیه شده استفاده کنید، مایه کوکو به اندازه کافی انسجام پیدا نمی‌کند. به ازای هر ۴ سیب زمینی، توصیه می‌شود که ۲ عدد تخم مرغ ریز یا متوسط و یا ۱ عدد تخم مرغ درشت استفاده کنید. در غیر این صورت، مایه کوکو، شل و آبکی می‌شود. بهتر است تخم مرغ را در یک ظرف جداگانه هم بزنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید، سپس به مایه کوکو اضافه کنید.

حتما بخوانید  با گوجه سبز چی درست کنم | انواع غذا و چاشنی با گوجه سبز

تخم مرغ را می‌توانید به صورت خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

۴- استراحت ندادن مایه کوکو

یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که قبل از سرخ کردن مایه کوکو سیب زمینی برای انسجام بیشتر مواد، باید انجام دهید، این است که مایه کوکو را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و مواد به خوبی چسبندگی پیدا کنند. این کار باعث یکنواخت‌تر شدن طعم کوکو هم می‌شود.

همچنین بعد از استراحت کردن مایه کوکو، ممکن است روی مایه کوکو، آب تیره رنگ جمع شود که همان آب سیب زمینی و پیاز است. این آب را حتما با قاشق جمع کنید و دور بریزید. چون مخلوط کردن این آب با مایه کوکو، هم باعث تیره شدن رنگ کوکو و هم باعث شل شدن آن می‌شود.

۵- استفاده از مواد فاقد گلوتن

استفاده از مواد فاقد گلوتن در کوکو و وارفتن آن

«گلوتن» یکی از موادی است که در برخی مواد غذایی مثل آرد، پودر سوخاری و … وجود دارد. اگر از مواد فاقد گلوتن در تهیه مایه کوکو استفاده کنید، مایه شما، به اندازه کافی منسجم نمی‌شود و موقع سرخ کردن از هم می‌پاشد.

۶- افزودن سبزی یا مرغ به مایه کوکو

برخی افراد برای طعم قوی‌تر و بیشتر کوکو سیب زمینی، به آن موادی مثل سبزی تازه خرد و ساطوری شده و مرغ ریش ریش شده اضافه می‌کنند. افزودن این مواد می‌تواند انسجام مایه کوکو را از بین ببرد. البته در صورت دلخواه می‌توانید کمی سبزی خشک معطر در مایه کوکو سیب زمینی استفاده کنید.

برای خرید انواع سبزی خشک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

چگونه از وا رفتن کوکو سیب زمینی جلوگیری کنیم؟

چگونه از وا رفتن کوکو سیب زمینی جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از مشکل وا رفتن کوکو سیب زمینی در هنگام سرخ کردن یا بعد از آن، نکات زیر را رعایت کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

۱- سیب زمینی را ریز رنده کنید

برای اینکه هم ظاهر سیب زمینی در کوکو، زیباتر شود و هم بافت منسجم‌تری پیدا کند، از رنده ریز برای رنده کردن آنها استفاده کنید. اگر سیب زمینی‌های خام را با قسمت درشت رنده، رنده کنید، به خاطر درشت بودن آنها، به خوبی به هم نمی‌چسبند و موقع سرخ کردن، مواد از هم باز می‌شوند.

۲- سیب زمینی را بپزید

احتمال اینکه کوکو با سیب زمینی پخته، از هم بپاشد، کمتر است، مگر اینکه نکات دیگر را رعایت نکرده باشد. البته کوکو با سیب زمینی پخته، برای سرخ شدن، به روغن بیشتری نیاز دارد. در صورت آبپز کردن سیب زمینی، باید سیب زمینی حداقل ۷۰ درصد پخته باشد. بعد از آن هم می‌توانید سیب زمینی را برای استفاده در مایه کوکو، رنده کنید یا بکوبید.

۳- استفاده از پودر پیاز و پودر سیر

اگر می‌خواهید بابت شل نشدن مایه کوکو،‌ خیالتان راحت باشد، به جای پیاز و سیر می‌توانید از پودر پیاز و پودر سیر استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسکندر کباب خانگی با گوشت یا مرغ و سس مارینا مخصوص

برای خرید پودر پیاز و پودر سیر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۴- اضافه کردن آرد یا پودر سوخاری

اضافه کردن آرد یا پودر سوخاری به مایه کوکو و انسجام آن

آرد گندم، آرد نخودچی یا پودر سوخاری جزو مواد اصلی کوکو هستند و بافت کوکو را منسجم می‌کنند. اضافه کردن آرد به مایه کوکو، باعث چسبندگی مایه کوکو سیب زمینی می‌شوند. البته در مایه کوکو فقط از یک مدل آرد استفاده کنید.

آرد سوخاری، آرد گندم و آرد نخودچی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

۵- داغ نبودن روغن

چه کوکو را با سیب زمینی خام و چه با سیب زمینی آبپز، در مواد کوکو استفاده کنید، نیاز به سرخ کردن مایه کوکو دارید. برای شروع سرخ کردن کوکوها، ابتدا در یک تابه، روغن سرخ کردنی بریزید و روی حرارت بگذارید تا کاملا داغ شود. به اندازه یک گلوله کوچک اندازه فندق، از مایه کوکو در روغن بریزید و اگر روغن اطراف آن، حباب زد، یعنی می‌توانید کوکوها را اضافه کنید. اگر روغن داغ نباشد و کوکو را اضافه کنید، هم به ماهیتابه می‌چسبد و هم موقع برگرداندن، از هم می‌پاشد.

برای خرید روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۶- برگرداندن به‌موقع کوکو در روغن

برگرداندن به‌موقع کوکو در روغن

موقع سرخ کردن کوکوها در ماهیتابه، حتما اجازه دهید یک ظرف کوکو سیب زمینی‌ها، سرخ و طلایی شود، سپس آنها را برگردانید و طرف دیگر را سرخ کنید. اگر کوکو هنوز برشته نشده باشد و آن را برگردانید، تکه تکه می‌شود. حتی ممکن است به تابه بچسبد.

۷- اندازه و ضخامت کوکو زیاد یا کم نباشد

معمولا کوکو سیب زمینی باید به اندازه نصف کف دست باشد که موقع برگرداندن، خرد نشود. همچنین اگر ضخامت کوکو زیاد باشد، موقع برگرداندن، می‌شکند و خرد می‌شود. در ضمن مغز آن خام و نپخته می‌ماند. پس ضخامت کوکو نباید خیلی نازک یا خیلی کلفت باشد.

۸- از تابه نچسب استفاده کنید

از تابه نچسب استفاده کنید

جنس ظرفی که کوکو را در آن سرخ می‌کنید، مهم است. اگر کوکو را در ظروف تفلون و نچسب سرخ کنید، مایه کوکو به ظرف نمی‌چسبد و هنگام جدا کردن، از هم وا نمی‌رود و نمی‌پاشد.

سوالات متداول درباره وا رفتن کوکو سیب زمینی

برای سفت شدن کوکو سیب زمینی چه باید کرد؟

برای سفت و منسجم شدن مایه کوکو سیب زمینی چه باید کرد؟

۱- آب سیب زمینی و پیاز را بگیرید.

۲- تخم مرغ را به اندازه استفاده کنید.

۳- آرد یا پودر سوخاری گلوتن‌دار اضافه کنید.

چیکار کنیم کوکو سیب زمینی وا نره؟

۱- روغن را قبل از سرخ کردن، کاملا داغ کنید.

۲- مایه کوکو را در یخچال استراحت دهید.

۳- کوکو را قبل از سرخ شدن یک سمت آن، برنگردانید و در تابه جا به جا نکنید.

۴- به جای پیاز از پودر پیاز استفاده کنید.

علت چسبیدن کوکو سیب زمینی به ماهیتابه چیست؟

۱- رعایت نکردن نسبت مواد کوکو

۲- داغ نبودن روغن

۳- زود برگرداندن کوکو

۴- استفاده از ظرف نامناسب برای سرخ کردن کوکو سیب زمینی.

کالابرگ الکترونیک