خواص و مضرات انواع عدس و طبع و مصلح آن

خواص و مضرات انواع عدس و طبع و مصلح آن


22 تیر 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید و مضرات عدس

عدس یکی از مواد خوراکی از خانواده حبوبات، از جمله مواد غذایی است که تهیه آن نسبتا سریع و آسان است. همچنین از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و جزو حبوبات نسبتا ارزان قیمت است. به همین دلیل برای بسیاری از مردم جهان، به غذایی دارای پروتئین با کیفیت بالا تبدیل شده است. در این مقاله از مجله کوروش، فواید و خواص و مضرات عدس را بررسی می کنیم. همچنین درباره تاریخچه و ارزش غذایی عدس به شما خواهیم گفت. 

تاریخچه عدس

 

تاریخچه عدس

 

عدس یکی از قدیمی ترین غذاهای سالم در جهان است. پرورش دهندگان برای اولین بار این حبوبات را در ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد در خاورمیانه پرورش دادند و از آن زمان به بعد به غرب منتقل کردند. در طول راه، یونانیان لوبیا را غذایی مخصوص افراد فقیر می دانستند. در حالی که مصریان اغلب آن را به عنوان کرایه سلطنتی در نظر می گرفتند.

عدس در اوایل قرن شانزدهم به قاره آمریکا آمد. در طول جنگ جهانی دوم، مردم شروع به مصرف آن به عنوان جایگزین گوشت با پروتئین بالا و کم هزینه کردند. به این ترتیب کل دنیا توانستند به راحتی به عدس دسترسی داشته باشند و آن را به عنوان یک غذا مصرف کنند.

 

 

طبع عدس در طب سنتی

 

طبع عدس در طب سنتی معتدل و خشک عنوان شده و مثل برخی گیاهان دیگر، پوست و دانه آن اثرات متضاد یکدیگر دارند. یعنی طبع پوست عدس گرم و خود عدس قابض است. در این حالت پوست آن ملین و مغز آن ضد اسهال است.

 

 

 مصلح عدس در طب سنتی

 

مصلح عدس این است که آن را با روغن کنجد تازه، روغن گاو، روغن بادام، سرکه و گوشت بخورید. علاوه بر این ها سبزی هایی مثل پونه، مرزه، گلپر و زعفران از دیگر مصلح‌‌ های عدس هستند. همچنین می توانید عدس را با پودر زیره یا گیاهانی مثل افتیمون، هلیله سیاه یا بسفایج مصرف کنید.

 

 

انواع عدس

 

انواع عدس

 

عدس یکی از حبوباتی است که انواع مختلفی دارد که متداول ترین انواع آن قهوه ای‌، سبز و قرمز است.

 

 

عدس قهوه ای

 

این نوع عدس عطر و طعم خاکی ملایم دارد. شکل خود را به خوبی حفظ می کند اما در صورت پخت بیش از حد ممکن است له شود. عدس های قهوه ای معمولا در طرز تهیه انواع سوپ و خورش ها و به عنوان یک ماده غذایی مستقل عالی به کار می روند. رنگ آن ها هم از قهوه ای روشن تا سیاه، متغیر است. قیمت عدس های قهوه ای هم به نسبت ارزان تر است.

عدس سبز فرانسوی یا Puy

 

عدس سبز طعم فلفلی و بافتی ترد دارد که در طرز تهیه انواع سالادها و تاکو به کار می رود.

عدس قرمز

 

عدس قرمز در غذاهای خاورمیانه یا هند رایج و در واقع حاصل عدس ماسور قهوه ای پس از برداشتن بدنه آن است.

عدس سیاه

 

 عدس سیاه بلوگا نوعی دیگر از عدس و از نظر ظاهری شبیه خاویار است. این عدس نسبت به دیگر عدس ها، قیمت بالاتری دارد و گران تر است.

عدس سفید

 

عدس سفید، نوعی عدس بدون پوست است که طعمی متمایز و قوی دارد و اغلب در غذاهای مکزیکی به کار می رود.

ارزش غذایی عدس

 

ارزش غذایی عدس

 

کارشناسان عدس سبز را از انواع دیگر آن سالم تر می دانند. یک و نیم لیوان دسته دار فرانسوی عدس پخته شده شامل مواد زیر است:

 

انرژی: ۱۴۰ کالری

چربی: ۰/۵ گرم

کربوهیدرات: ۲۳ گرم

فیبر: ۹ گرم

سدیم: ۵ میلی گرم

پروتئین: ۱۲ گرم

 

سایر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در عدس عبارتند از:

 

کلسیم

آهن

فولات

پتاسیم

فیبر

ریبوفلاوین

نیاسین

اسید پانتوتنیک

منیزیم

 

 

چرا عدس نفاخ است؟

 

خوردن عدس هم مانند دیگر حبوبات، گاهی با ایجاد نفخ و گاز معده همراه است. به همین خاطر توصیه می شود که قبل از مصرف و پخت، آن را در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. دلیلش این است که فیبر موجود در عدس با وجود تمام فوایدی که دارد، به سختی تجزیه می شود. به همین دلیل اگر مقدار زیادی از آن را بخورید، باعث ایجاد نفخ شود. هر چند برخی افراد عدس را خیس نمی کنند و تنها آن را تمیز کرده و ناخالصی های عدس را جدا می کنند.

حتما بخوانید  ۸ روش طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی در شهرهای مختلف + فیلم

 

 

خواص و مضرات عدس

 

خواص و مضرات عدس

 

حتما می دانید که مصرف انواع غذاهای گیاهی خطر ابتلا به بسیاری بیماری ها را کاهش می دهد و عدس یکی از بهترین جایگزین ها برای انواع گوشت به حساب می آید. یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۹ در مجله انجمن قلب آمریکا نشان داد در افرادی که غذاهای گیاهی سالم تری می خورند، احتمال مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی کمتر است.

غذاهای گیاهی اغلب طیف وسیعی از فیبر‌، ویتامین ها و مواد معدنی را تامین می کنند و حاوی خواص آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان ها در برابر رادیکال های آزاد که ترکیباتی در بدن هستند و در بروز التهاب و سرطان نقش دارند، موفق عمل می کنند. در ادامه خواص و فواید و مضرات عدس را با هم مرور می کنیم.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار رستورانی «

 

 

 سلامت قلب با عدس

 

عدس منبع غنی از فیبر، اسید فولیک و پتاسیم است. این مواد مغذی از سلامت قلب پشتیبانی می کنند. طبق بررسی های انجمن قلب آمریکا (AHA)‌، افزایش دریافت فیبر می تواند سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد را کاهش دهد. فیبر نه تنها با شیوع کمتری از بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد‌‌ٰ، بلکه روند پیشرفت بیماری را در افراد با خطر بالا کاهش خواهد داد.

عدس ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرهای اساسی را به رژیم غذایی می افزاید. این ماده غذایی همچنین پروتئینی ارائه می دهند که جایگزین بسیار خوبی برای گوشت در وعده های غذایی است. این یعنی وقتی فردی در رژیم غذایی، گوشت را با یک غذای حاوی فیبر زیاد مثل عدس جایگزین می کند، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

 

 

 تعادل در فشار خون

 

 تعادل در فشار خون

 

مطالعات نشان داده است که پتاسیم، کلسیم و منیزیم در عدس می تواند فشار خون را به طور طبیعی کاهش دهد. طبق گفته موسسه ملی بهداشت (NIH)‌، عدس یکی از بهترین منابع غذایی منبع معتبر پتاسیم است و به کاهش فشار خون بالا کمک زیادی می کند.

 

 

خواص و مضرات و عوارض عدس در بارداری

 

برای زنان باردار خوردن عدس یک فرصت است. چون مقدار زیادی از فولات بدن مادر را تامین می کند. فولات برای جلوگیری از نقص لوله عصبی حیاتی است. این ویتامین ضروری همچنین می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ روی ۱۴ هزار و ۵۵۳ زن باردار انجام شد، نشان داد کسانی که در دوران بارداری فولات بیشتری مصرف می کنند، کمتر به دیابت بارداری مبتلا می شوند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کنند زنان در سنین باروری روزانه حداقل ۴۰۰ میکروگرم منبع مطمئن فولات یا اسید فولیک مصرف کنند. این مرکز همچنین توصیه می کند که بهتر است زنان در دوران بارداری و شیردهی، میزان مصرف این ماده را افزایش دهند.

 

 

نقش عدس در کنترل سرطان

 

نقش عدس در کنترل سرطان

 

عدس حاوی سلنیوم است که سرعت رشد تومورها را کاهش می دهد. همچنین ممکن است با تحریک تولید سلول های T، پاسخ ایمنی فرد به عفونت را بهبود بخشد. سلول های T بیماری را از بین می برند. بر اساس تحقیقات NIH سلنیوم به کاهش سرطان های روده بزرگ، پروستات، ریه، مثانه، پوست، مری و معده کمک می کند.

با این حال، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد جلوگیری از سرطان با استفاده از مزایای سلنیوم انجام دهند. چون مطالعات انجام شده بر روی این ماده معدنی تاکنون نتایج مختلفی را به همراه داشته است. یک منبع تجربی روی ۴۰۵ مقاله در سال ۲۰۱۹ نشان داد که فیبر همچنین می تواند با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط داشته باشد.

 

 

در مورد بهترین غذاها برای افراد مبتلا به سرطان بیشتر بخوانید 

 

 

مبارزه با خستگی و افزایش انرژی

 

کمبود آهن یکی از دلایل عمده خستگی است. کمبود این ماده مهم در رژیم غذایی می تواند بر میزان کارآیی انرژی بدن تاثیر بگذارد. از جمله فواید عدس هم افزایش انرژی است. عدس منبع خوبی به ویژه برای آهن است. همان طور که گوشت و ماهی هم آهن بدن را تامین می کنند.

برای کسانی که گوشت مصرف نمی کنند، دریافت آهن از مواد غذایی مثل عدس، گاهی با جذب کمتر مواجه است. بنابراین بهتر است عدس را با غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات، انواع توت ها و فلفل ترکیب کنید که باعث بهبود جذب می شود.

 

 

عدس و نقش آن در لاغری

 

مصرف کافی فیبر به عنوان یک عامل مهم در کاهش وزن عمل می کند. فیبر موجود در رژیم غذایی به افزایش احساس سیری منتهی می شود و اشتها را کاهش می دهد. این موضوع می تواند میزان کالری دریافتی فرد را کاهش دهد.

 

 

تاثیر مصرف عدس بر یبوست

 

محتوای فیبر زیاد در عدس همچنین به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند، که به نوبه خود از یبوست جلوگیری می کند. به این ترتیب، مصرف عدس حرکات منظم روده را تقویت می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش های درمان خانگی یبوست «

حتما بخوانید  طرز تهیه اشکنه گوجه سبز لذیذ بدون گوشت مرحله به مرحله

 

 

خواص و فواید عدس در بدنسازی

 

خواص عدس در بدنسازی

 

از آن جایی که چربی و کلسترول بد عدس صفر است و در عین حال پروتئین و کربوهیدرات زیادی دارد، بهترین گزینه برای بدنسازان است. کسانی که می خواهند وزن کم کنند ولی در رژیم غذایی شان پروتئین داشته باشند، عدس بهترین انتخاب است. این افراد می توانند عدس را به اشکال مختلف در غذاهای خود به کار ببرند. از جمله خواص و فواید عدس پختن عدس با انواع سبزیجات و حتی اضافه کردن گوشت به آن است. این غذای خوشمزه با عدس یک منبع عالی برای ماهیچه سازی است.

 

 

آب عدس برای رفع کم خونی

 

بدن ما برای تولید گلبول های قرمز جدید در خون و ادامه روند طبیعی انتقال اکسیژن، نیاز به آهن دارد. از جمله خواص و فواید عدس این است که به دلیل داشتن آهن می تواند به تولید گلبول های قرمز خون کمک کند و اکسیژن رسانی را تسریع ببخشد. بنابراین برای جلوگیری از کم خونی، بهتر است عدس را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

 

عدس و خاصیت شفاف کنندگی پوست

 

عدس و خاصیت شفاف کنندگی پوست

 

عدس به عنوان یک شفاف کننده، می تواند به طراوات بخشی و زیبایی پوست هم کمک کند. یک فنجان عدس را بدون نمک و ادویه در آب بجوشانید تا حدی که کاملا نرم و له شوند. سپس یک قاشق ماست و یک قاشق آب لیموی تازه را به آن اضافه کنید. همه مواد را در مخلوط کن بریزید تا کاملا پوره و له شوند. این ماسک را ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید و بعد با آب سرد بشویید.

 

 

 درمان ترک کف پا با پماد عدس

 

مقداری عدس را با سرکه بپزید تا حدی که کاملا له شوند. سپس مایه خمیری را به کف پایتان بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید. کاهش تب با عدس مصرف و تهیه آش عدس و اضافه کردن روغن بادام به آن، در کاهش تب بسیار موثر است.

 

 

خواص و مضرات عدس قرمز یا دال عدس

 

خواص و مضرات عدس قرمز یا دال عدس

 

اگر دال عدس را از نزدیک دیده باشید، می دانید که دانه ‌های آن کوچک‌ تر از عدس معمولی و به رنگ قرمز یا نارنجی است. طعم آن هم شبیه گوجه فرنگی است.

یکی از مهم ترین خواص این گیاه، تقویت دستگاه گوارش است. دال عدس به عملکرد بهتر روده و معده کمک می کند و اشتها را تحریک خواهد کرد. علاوه بر این جریان خون را بهبود می دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می‌ کند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه خورش دال عدس خوزستانی خوشمزه «

 

 

دال عدس و درمان بیماری ها

 

دال عدس  همچنین به درمان درد‌های مفاصل و استخوان‌ ها کمک می کند. به همین خاطر یک انتخاب عالی برای سالمندان و افرادی است آرتروز دارند. علاوه بر این از جمله خواص و فواید دال عدس کمک به بهبود زخم‌ها، به ویژه زخم‌های گلو و دهان است. برای درمان این زخم ها باید آب دال عدس پخته شده را مثل دهانشویه چند بار در روز غرغره کنید.

 

 

مواد معدنی دال عدس

 

دال عدس سرشار از ویتامین‌ های گروه آ و ب است. همچنین مقدار کمی چربی غیر اشباع دارد. در کنار این ها، عدس قرمز حاوی مقدار زیادی پروتئین، کلسیم، اسید آمینه، فسفر و آهن است.

 

 

مضرات دال عدس و عدس سبز

 

مضرات دال عدس و عدس سبز

 

دال عدس هم مثل انواع دیگر عدس ها، نفاخ، دیرهضم و مصرف زیاد آن کاهش دهنده میل جنسی است. علاوه براین زیاده روی در مصرف عدس باعث بالا رفتن غلظت خون می شود و جریان خون را در رگ های باریک با کُندی مواجه می کند.

 

 

بیماری های گوارشی و جسمی

 

سوزش ادرار، قولنج، ناراحتی های عصبی، بند آمدن قاعدگی و درد و شدت بواسیر از دیگر مضرات زیاده روی در مصرف عدس  هستند. به خاطر نفاخ بودن عدس و جلوگیری از دردهای گوارشی، بهتر است حتما آن را در آب بخیسانید. توصیه می شود، عدس را با روغن کنجد، روغن بادام، سرکه و سایر مخلفات دیگر بپزید و مصرف کنید.

 

 

 آشفتگی در خواب

 

زیاده روی در خوردن عدس، باعث خواب های آشفته می شود و ممکن است موجب کم شدن قوه بینایی شود.

 

 

اختلال در جذب مواد مغذی دیگر

 

عدس حاوی مقداری ساپونین است که می تواند در جذب مواد مغذی غذاهای دیگر اختلال ایجاد کند.

 

 

سخن پایانی درباره خواص و فواید و مضرات عدس

 

اختلال در جذب مواد مغذی دیگر

 

بنا بر آن چه درباره فواید و مضرات و عوارض عدس گفتیم، عدس هم برای کسانی که رژیم گیاه خواری پیش گرفته اند یا وگان ها، و هم برای کسانی که در رژیم غذایی شان گوشت مصرف می کنند، گرینه فوف العاده ای حساب می شود. هر چند خوردن زیاد آن مضراتی را به همراه دارد. اما در صورت تعادل در استفاده می توانید از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید و از ضررهای ناشی از خوردن این حبوب، دور بمانید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش عدس به ۳ روش مختلف

 

 

منبع:webmd/medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک