۱۵ درمان خانگی دفع سنگ کلیه سریع و بدون دارو

۱۵ درمان خانگی دفع سنگ کلیه سریع و بدون دارو


28 دی 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
15 درمان خانگی دفع سنگ کلیه سریع و بدون دارو

روش‌های خانگی دفع سنگ کلیه برای افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. کمک گرفتن از راهکارهای خانگی به شما کمک می‌کند تا درد ناشی از سنگ کلیه را کاهش دهید و هر چه زودتر از شر این مشکل خلاص شوید. اما برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم و بهترین معجون برای دفع سنگ کلیه چیست؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با درمان خانگی سنگ کلیه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد راهکارهای خانگی برای دفع سنگ کلیه پاسخ خواهیم.

 

 

روش‌های خانگی دفع سنگ کلیه

 

روش‌های خانگی دفع سنگ کلیه

 

بسیاری از افراد برای درمان خانگی سنگ کلیه از گیاهان دارویی و مواد غذایی مفید برای این امر استفاده می‌کنند. برخی نیز با به کار گرفتن روش‌های مؤثر مثل پیاده‌روی و ورزش‌هایی خاص به دفع سنگ کلیه کمک می‌کنند.

به‌ طور کلی بهتر است قبل از امتحان کردن روش‌های خانگی دفع سنگ کلیه حتماً با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان خانگی سنگ کلیه آشنا شوید.

 

۱- نوشیدن آب و مایعات

 

اولین درمان خانگی سنگ کلیه نوشیدن آب بیشتر است. اگر به سنگ کلیه مبتلا هستید، بهتر است روزانه حدود ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب می‌تواند به دفع راحت‌تر سنگ کلیه کمک کند و مانع کم آبی بدن شود.

 

۲- مصرف آب لیمو ترش

 

مصرف آب لیمو ترش برای درمان سنگ کلیه

 

لیمو ترش حاوی سیترات است و به شکستن رسوبات کلسیم و کاهش رشد سنگ کلیه کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که آب لیمو ترش تازه یک درمان خانگی مؤثر برای دفع سنگ کلیه است و به عنوان قوی‌ترین داروی گیاهی سنگ کلیه عمل می‌کند. مصرف لیمو ترش میزان کلسیم موجود در ادرار را کاهش می‌دهد و در کاهش سنگ کلیه نیز بسیار مؤثر است.

 

۳- مصرف سرکه سیب

 

سرکه سیب حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک است و به حل رسوبات کلسیم کمک می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ که روی بیشتر از ۹۰۰۰ نفر انجام شد، نشان داد افرادی که از سرکه سیب در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، کمتر به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند.

به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد سرکه سیب می‌تواند برای معده مضر باشد، بنابراین در حد اعتدال از آن استفاده کنید.

 

۴- کاهش وزن

 

یکی دیگر از روش‌های خانگی دفع کلیه «کاهش وزن» است. در مطالعه‌ای که روی ۱۴۶ نفر مبتلا به سنگ کلیه عود کننده انجام شد، مشخص شد که ۴۳/۸ درصد این افراد دارای اضافه وزن یا چاقی بودند.

حتما بخوانید  چند حرکت ورزشی در روزهای قرنطینه کرونا برای تقویت سیستم ایمنی

اگرچه هنوز رابطه بین چاقی و سنگ کلیه به طور دقیق مشخص نشده، اما به هر حال مشخص است که افراد چاق بیشتر با این مشکل مواجه می‌شوند. از طرف دیگر معمولاً افرادی که به کلسترول و فشارخون بالا مبتلا هستند، بیشتر با سنگ کلیه روبرو می‌شوند.

کاهش وزن و متعادل‌سازی رژیم غذایی می‌تواند یک راهکار مؤثر بر درمان سنگ کلیه و جلوگیری از بروز این مشکل باشد.

 

۵- جلوگیری از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین، گازدار و الکلی

 

جلوگیری از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین، گازدار و الکلی برای درمان سنگ کلیه

 

مصرف نوشیدنی‌های گازدار، کافئین دار و الکلی ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. اگر سابقه ابتلا به سنگ کلیه دارید، بهتر است مصرف این نوشیدنی‌ها را کاهش دهید و برای درمان سنگ کلیه نیز دیگر از نوشیدنی‌های کافئین دار، نوشابه‌های گازدار و حاوی الکل استفاده نکنید.

 

۶- کاهش مصرف شیرینی‌جات

 

شواهد علمی نشان می‌دهد که مصرف شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند مصنوعی یا طبیعی موجب سنگ کلیه می‌شود و شدت علائم را در بیماران افزایش می‌دهد. یکی از روش‌های خانگی دفع سنگ کلیه قطع مصرف شیرینی‌ها و خوراکی‌های شیرین است.

 

۷- خوردن آب کرفس

 

از جمله خواص کرفس این است که سرشار از پتاسیم و آنتی‌اکسیدان است و از تجمع مواد معدنی در کلیه جلوگیری می‌کند. آب کرفس محتوای آب زیادی دارد و به دفع مواد زائد و سموم از کلیه‌ها کمک می‌کند. برای درست کردن آب کرفس باید ساقه‌های کرفس را بشویید و سپس با استفاده از آبمیوه گیری کرفس را آب بگیرید.

 

۸- پرهیز از غذاهای سرشار از اگزالات

 

برخی خوراکی‌ها و غذاهای حاوی اگزالات هستند و ریسک بروز سنگ کلیه را در افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند، افزایش می‌دهد. در ادامه به لیست غذاهای سنگ کلیه ساز حاوی اگزالات اشاره شده است.

 

  • آجیل و خشکبار
  • ریواس
  • بامیه
  • چغندر
  • دانه کنجد شیر سویا شکلات
  • ارده کنجد

 

۹- ایجاد تغییرات کلی در رژیم غذایی

 

اگر در فکر راهکارهای خانگی برای دفع سنگ کلیه هستید، بهتر است تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. سعی کنید در طول روز آب بیشتری بنوشید و تا حد ممکن مصرف پروتئین را محدود کنید. سعی کنید مصرف کلسیم و نمک را کاهش دهید و بیشتر از مرکبات استفاده کنید.

 

۱۰- مصرف قرص روغن ماهی

 

مصرف قرص روغن ماهی برای درمان سنگ کلیه

 

یکی از روش‌های خانگی دفع سنگ کلیه مصرف «قرص روغن ماهی» است. تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش سطح سیترات و اگزالات ادرار از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. مصرف ماهی‌های چرب حاوی امگا ۳ یک راهکار مؤثر بر درمان سنگ کلیه است. برای اثربخشی بیشتر و درمان خانگی سنگ کلیه می‌توانید روزانه از قرص روغن ماهی استفاده کنید.

 

۱۱- مصرف گیاه گزنه

 

«گیاه گزنه» به عنوان قوی‌ترین داروی گیاهی سنگ کلیه شناخته می‌شود و یک گیاه مؤثر برای دفع فوری سنگ کلیه است. مصرف دمنوش گیاه گزنه ۲ بار در روز می‌تواند به درمان سنگ کلیه کمک کند. در صورتی که به گیاه خشک شده گزنه دسترسی ندارید، می‌توانید از عرق گزنه نیز استفاده کنید.

حتما بخوانید  9 عوارض خطرناک خوردن زیتون برای سلامتی بدن

 

۱۲- مصرف ریحان تازه

 

«سبزی ریحان» به صورت تازه حاوی اسید سیتریک است و مصرف آن در لیست مؤثرترین روش‌های درمان خانگی سنگ کلیه قرار داد. خوردن آب ریحان تازه به کاهش درد و ناراحتی ناشی از سنگ کلیه کمک می‌کند. برای مصرف ریحان می‌توانید ریحان را میکس کنید و به صورت اسموتی مصرف کنید و یا از آب ریحان یا دمنوش آن استفاده کنید.

 

۱۳- نوشیدن آب انار

 

نوشیدن آب انار برای سنگ کلیه

 

آب انار طبیعی بهترین معجون برای دفع سنگ کلیه است که قرن‌ها است به عنوان بهبود عملکرد کلیه و دفع سنگ کلیه استفاده می‌شود. نوشیدن آب انار در پیشگیری از رشد سنگ کلیه مؤثر است و نقش مؤثری بر کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه دارد.

 

۱۴- مصرف دمنوش ریشه قاصدک

 

برای درمان سریع خانگی سنگ کلیه می‌توانید از «دمنوش ریشه قاصدک» استفاده کنید. مصرف دمنوش قاصدک همراه با کمی پوست پرتقال، زنجبیل تازه و سیب تازه ۳ بار در روز می‌تواند به درمان سنگ کلیه و کاهش دردهای ناشی از سنگ کلیه کمک زیادی کند. مصرف دمنوش ریشه قاصدک به دفع ضایعات، افزایش حجم ادرار و بهبود هضم غذا نیز کمک می‌کند.

 

۱۵- سوپ لوبیا قرمز

 

یکی دیگر از روش‌های خانگی دفع سنگ کلیه مصرف «سوپ لوبیا قرمز» است. سوپ لوبیا قرمز به بهبود سلامت کلیه‌ها و مجاری ادراری کمک می‌کند. مصرف سوپ لوبیا قرمز برای دفع سنگ کلیه بسیار مفید است. برای تهیه این سوپ تنها باید لوبیا را همراه با یک یا دو لیوان آب بپزید و سپس میکس کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی برای بیماران کلیوی

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 

چه زمانی برای سنگ کلیه به پزشک مراجعه کنیم؟

 

اگر کلیه‌هایتان درد می‌کند و در قسمت تحتانی شکم و اندام تناسلی درد احساس می‌کنید، بهتر است برای بررسی شرایط و شروع درمان از پزشک کمک بگیرید. در بسیاری از مواقع سنگ در مجاری ادراری گیر می‌کند و موجب اختلال در خروج ادرار و درد شدید می‌شود که گاهی لازم است فرد برای درمان تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

در صورتی که درد مدارم زیر شکم و کمر بیشتر از ۴ هفته طول بکشد و فرد علائمی مثل تب و لرز، استفراغ، حالت تهوع، ادرار خونی، ادرار دردناک، بد بو یا کدر شدن ادرار را تجربه کند، باید هر چه سریع‌تر برای درمان سنگ کلیه از پزشک کمک بگیرد.

 

سوالات متداول

 

برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟

 

یکی از بهترین روش‌های خانگی دفع سنگ کلیه مصرف آب بیشتر، آب لیمو ترش و مرکبات، سرکه سیب، آب کرفس و مصرف روغن ماهی است.

 

آیا همیشه درمان‌های خانگی سنگ کلیه مؤثر است؟

 

در اکثر مواقع روش‌های خانگی دفع سنگ کلیه برای دفع سریع‌تر سنگ مؤثر است، اما در صورتی که فرد از درد و ناراحتی رنج می‌برد و یا قادر به کنترل درد نیست، باید از پزشک کمک بگیرد.

 

شیوع سنگ کلیه بیشتر در زنان است یا مردان؟

 

مطالعات نشان می‌دهد که شیوع سنگ کلیه در مردان بیشتر است و در اکثر مواقع در سنین ۴۰ تا ۷۰ سالگی بروز می‌کند.

 

منابع: medicalnewstodayvalleycountyhealthsystem

کالابرگ الکترونیک