دلایل شکرک و کپک زدن مربا | ۲۰ روش آسان جلوگیری و رفع آن

دلایل شکرک و کپک زدن مربا | ۲۰ روش آسان جلوگیری و رفع آن


6 تیر 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
دلایل شکرک و کپک زدن مربا | 20 روش آسان جلوگیری و رفع آن

حتما با شکرک زدن و کپک زدن مربا مواجه شده‌اید. اما می‌دانید که به سادگی می‌توانید جلوی شکرک و کپک زدن انواع مربا را بگیرید؟ در سرویس آشپزی دلیل شکرک زدن مربا و کپک زدن مربا را به شما می گوییم و راه کارهایی را برای جلوگیری از کپک زدن و حل کردن مساله شکرک زدن مربا به شما ارائه خواهیم کرد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

دلیل شکرک زدن مربا

 

چرا مربا شکرک می زند

 

چرا مربا شکرک میزنه؟ معمولا به خاطر کم بودن قندهای تغییر شکل یافته در مربا، این چاشنی‌ها مستعد شکرک زدن هستند و به هیچ عنوان هم جای نگرانی نیست. ولی دلیل شکرک زدن مربا از نوع خانگی و صنعتی چیست؟

اول این که مقدار شکر یا شیرینی که در آن استفاده شده، بیش از اندازه بوده است و دوم هم این که مربا در دمای بسیار بالا جوشیده است. پس در حالت عادی وجود شکرک در مربا ربطی به سالم بودن یا نبودن آن ندارد.

 

روش‌های جلوگیری از شکرک زدن مربا

 

جلوگیری از شکرک زدن مربا

 

اگر خودتان مربای مصرفی خانواده را درست می‌کنید در هنگام تهیه مربا باید به برخی نکات توجه و آن‌ها را رعایت کنید تا دیگر با مشکل شکرک زدن مربا مواجه نشوید.

 

  • اول این که حتما از میوه‌های برای درست کردن مربا استفاده کنید که بدون لک، تازه و سالم باشند.

 

  • دوم این که در هنگام مربا کردن میوه‌هایی که از اساس شیرین هستند، از آب نارنج، سرکه، آبلیمو یا جوهر لیمو استفاده کنید تا مایه مربا حالت اسیدی به خودش بگیرد. در این صورت قند دیرتر متبلور می‌شود و از شکرک زدن مربا جلوگیری به عمل می‌آید. همچنین اضافه کردن اسانس‌هایی مثل گلاب یا هل برای خوش طعم و خوش عطر شدن مربا را به مراحل پایانی پخت موکول کنید.

 

  • یک مورد مهم دیگر این است که در مرباهایی که خودشان کمی ترش هستند، به علت این که خود مربا خاصیت اسیدی دارد، میزان آبلیمو یا جوهر لیمویی که اضافه می‌کنید، کمتر باشد.  البته بد نیست بدانید مرباهایی که ترش هستند، کمتر شکرک می‌زنند.

 

پیشگیری از مربای شکرک زده

 

نکته مهم:

 

به خاطر داشته باشید که اگر در حین پخت مربا، حرارت را بالا ببرید، آب میوه و شربت زود تبخیر می‌شوند. هر چند با این کار پخت مربا سریع تر اتفاق می‌افتد ولی یک دلیل شکرک زدن مربا همین است چون بعد از مدتی باید منتظر دانه‌های شکرک بر روی لبه و دیواره ظرف مربا باشید.

 

با مربای شکرک زده چه کنیم؟

 

چگونه شکرک مربا را رفع کنیم؟

 

راه حل رفع شکرک زدن مربا خیلی ساده و راحت است. کافی است مربا را در یک ظرف بریزید و روی حرارت قرار دهید. به مربا کمی آب جوش اضافه کنید. بعد از این که جوش آمد، به آن مقداری آبلیمو، آب نارنج، سرکه یا جوهر لیمو اضافه کنید.

مدت زمان جوشیدن، ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد. بعد از این که مربا کاملا جوشید و به غلظت کافی رسید، اجازه دهید از دما بیفتد و سرد شود. سپس مربا را با رعایت اصول (در ادامه آمده است) در شیشه بریزید و در یخچال بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای تمشک به ۲ روش خوشمزه با طعم بازاری

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای آلبالو بدون شکرک و کپک

 

دلیل کپک زدن مربا

 

دلیل کپک زدن مربا

 

اما کپک زدن مربا هم مساله پر‌چالشی است. فکر نکنید که چون در مربا قند وجود دارد، روند فساد و کپک زدن به تاخیر می‌افتد. برای جلوگیری از کپک زدن مربا، باید در پروسه پخت و ریختن مربا در شیشه دقت بیشتری کنید. علت کپک زدن مربا به چند دلیل بستگی دارد که در صورت رعایت نکردن برخی اصول تهیه مربا، احتمال کپک زدن مربا زیاد خواهد شد. 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای به بدون شکرک و کپک

 

آب مربا را بررسی کنید

 

یک دلیل کپک زدن مربا این است که اگر شکر مربا کم باشد، حتما به مرور زمان کپک می‌زند. آشپزهای حرفه‌ای این راه‌حل را توصیه می‌کنند که بعد از شستن میوه‌های آبداری مثل توت فرنگی، گیلاس و انواع میوه‌هایی که آبدار هستند، روی‌شان شکر بپاشید.

روی ظرف را بپوشانید و به مدت یک شب تا صبح در یخچال قرار دهید. در این فاصله میوه آب می‌اندازد. برای کپک نزدن مربا، آن را با همان آبی که از میوه‌ها خارج شده است، بپزید و مربا کنید. با این کار نیاز به اضافه کردن آب، کمتر خواهد شد و کپک زدن مربا به تاخیر می‌افتد.

یکی از مهم‌ترین دلایل کپک زدن مربا این است که مربا به اندازه کافی نجوشیده و غلظت کافی پیدا نکرده است. برای جلوگیری از کپک زدن مربا، اگر وقتی مربا را از روی حرارت برمی‌دارید، هنوز شل و رقیق است، باید خودتان را برای دیدن کپک به مرور زمان آماده کنید. حتما حرارت را تا جایی ادامه دهید که مربا غلیظ و بدون آب باشد. برای تست غلظت مربا و برای این که مطمئن شوید مربای شما به غلظت مناسب رسیده یا خیر مقداری از مربا را داخل یک نعلبکی آب سرد بریزید. اگر مربا حالت ژله‌ای به خود گرفت یعنی آماده شده است.

 

از چه ظرفی برای نگهداری مربا استفاده کنیم؟

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

از چه ظرفی برای نگهداری مربا استفاده کنیم؟

 

  • موضوع مهم دیگر استفاده از ظروفی است که آلوده یا خیس هستند. حتما شیشه‌ها را کاملا بشویید و خشک کنید.

 

  • بهتر است قبل از ریختن مربا در شیشه، شیشه مربا را استریل کنید. برای استریل کردن شیشه‌ها، آن‌ها را در آب بجوشانید.

 

  • فراموش نکنید که استفاده از ظروف شیشه‌ای بهتر از ظروف پلاستیکی است. ظروف شیشه‌ای به هیچ وجه با موادی که در آن‌ها ریخته و نگهداری می‌شوند، واکنش شیمیایی نمی‌دهند. پس بهترین گزینه به حساب می‌آیند.

 

  • درب ظرف شیشه‌ای مربا را حتما از نوعی انتخاب کنید که ضد‌زنگ باشد و به مرور زمان خراب نشود.

 

  • بهتر است شیشه‌هایی که برای نگهداری مربا انتخاب می‌کنید، سایز کوچکی داشته باشند. در این صورت مرباها زودتر تمام می‌شوند و به دفعات زیاد، در(ب) آن‌ها باز و بسته نمی‌شود.

 

بیشتر بدانید » ترفندهای خرد کردن پیاز بدون اشک ریختن «

 

شرایط نگهداری از مربا

 

شرایط نگهداری از مربا

 

  • برای جلوگیری از شکرک و کپک زدن مربا بعد از هر بار استفاده از مربا در(ب) ظرف را کاملا ببندید تا راه نفود هوا به آن بسته شود.
حتما بخوانید  2 طرز تهیه نان شیرمال زنجبیلی سنتی تبریزی بدون فر و در فر

 

  • برای کپک نزدن مربا، بهتر است آنها را در جای خنک مثل یخچال قرار دهید تا باکتری‌ها امکان رشد نداشته باشند. اما حداکثر دمایی که مربا را می‌توانید در آن قرار دهید، ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. به یاد داشته باشید که مربا را در مجاورت نور خورشید قرار ندهید.

 

با مربای کپک زده چه کنیم؟

 

با مربای کپک زده چه کنیم؟

 

اگر روش‌های جلوگیری از شکرک و کپک زدن مربا را رعایت کردید که هیچ اما اگر مربایتان کپک‌های عمیقی داشت، حتما آن را دور بریزید. اما اگر کپک روی مربا یک لایه سطخی و نازک بود، قسمت کپک زده را جدا کنید. مربا را دوباره در یک ظرف بریزید و بجوشانید. غلظت مربا که به حد کافی رسید و باکتری‌های مضر از بین رفتند، آن را به شیشه تمیز و خشک منتقل کنید.

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش نگهداری رب گوجه فرنگی « 

 

اگر مربا تغییر رنگ دهد نشانه چیست؟

 

اگر مربا تغییر رنگ دهد نشانه چیست؟

 

برخی افراد گمان می کنند این که رنگ مربا تیره‌تر از میوه اولیه است، دلیلی بر فساد آن است ولی چنین نیست. به مرور زمان و بعد از چند ماه نگهداری از مربا، ممکن است رنگ آن تغییر کند. این موضوع اصلا نگران کننده نیست. چون میوه‌ها بعد از برش خوردن، اکسید شده و رنگدانه‌های موجود در آن‌ها دچار پارگی می‌شوند.

هر چقدر این میوه‌ها بیشتر در معرض هوا، نور و حرارت قرار بگیرند، رنگ آن‌ها هم بیشتر عوض می‌شود. این تغییر رنگ غیر‌قابل اجتناب است و نشانه سالم نبودن میوه نیست. اگر چه این فرآیند تا حدی ارزش غذایی میوه را کم می‌کند و تغییر می‌دهد.

 

برای پیشگیری از تغییر رنگ مربا چه کار کنیم؟

 

برای پیشگیری از تغییر رنگ مربا چه کار کنیم؟

 

  • در اولین وهله، هنگام پخت مربا، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و درب ظرف را باز بگذارید. البته اگر می‌خواهید رنگ مربا مثل مربای به، قرمز شود، درب قابلمه را بگذارید.

 

  • بعد از درست کردن مربا و ریختن آن‌ها در شیشه، درب شیشه مربا را کاملا ببندید تا کیپ شود. چند ساعت شیشه‌های مربا به صورت وارونه بگذارید. سپس شیشه‌ها را در یک قابلمه آب جوش بگذارید تا ۵ یا ۱۰ دقیقه بجوشد. با این کار از کپک زدن مربا هم تا حد زیادی جلوگیری خواهد شد.

 

  • مربا را در جایی قرار دهید که در معرض نور آفتاب نباشد. یخچال بهترین گزینه برای جلوگیری از تغییر رنگ مربا است. همچنین اگر از شیشه‌هایی استفاده کنید که رنگ تیره‌تری دارند و از نفوذ نور در آن پیشگیری شود، ماندگاری مربا بالاتر خواهد رفت.

 

چرا مربا در یخچال شکرک میزند؟

 

چرا مربا در یخچال شکرک میزند؟

 

قرار دادن مربا در یخچال نمی‌تواند باعث جلوگیری از شکرک زدن آن شود. شکرک زدن مربا به نحوه پخت آن بستگی دارد و اگر از چاشنی‌های ترش مثل جوهر لیمو، سرکه و .. استفاده نکنید یا شکر مربا را زیاد در نظر بگیرید، مربا مستعد شکرک زدن خواهد شد.

 

علائم خراب شدن مربا چیست؟

 

اولین روش برای تشخیص مربای خراب، دیدن نشانه‌های کپک زدگی آن است. از دیگر نشانه‌های خرابی مربا می‌توان به تغییر طعم و مزه آن اشاره کرد. مربا نباید مزه ترش یا تلخ بدهد. در این صورت مربا را باید دور بریزید. فراموش نکنید که شکرک زدن مربا، نشانه خرابی آن نیست. 

 

 

کالابرگ الکترونیک