طرز تهیه مربای آلبالو خانگی خوشرنگ و براق بدون شکرک و کپک

طرز تهیه مربای آلبالو خانگی خوشرنگ و براق بدون شکرک و کپک


7 تیر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نکات مهم طرز تهیه مربا آلبالو خانگی خوشمزه بدون کپک و شکرک

مربای آلبالو یکی از محبوب‌ترین انواع مرباهای مجلسی تابستانی برای بهره بردن از خواص آلبالو تازه است که اتفاقا در تمام روزهای سال در وعده صبحانه و در برخی شهرها با برخی غذاها مصرف می‌شود. مربای آلبالو فوت و فن‌های خاصی دارد که با رعایت آن مربای شما یک مربای آلبالو خوش‌رنگ بدون شکرک و کپک خواهد شد. با سرویس آشپزی همراه باشید و طرز تهیه مربا آلبالو خانگی بدون شکرک و کپک و نیز نکات مهم پخت مربای آلبالو حرفه‌ای و براق را در مجله کوروش بخوانید.

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو خانگی

  • آلبالو: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱ و نیم کیلوگرم (اگر آلبالوها شیرین هستند ۱ کیلوگرم شکر کافی است)
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • عصاره وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
  • یک بشقاب خالی که در یخچال چند ساعت نگه داشته‌اید تا سرد شود.

مدت زمان آماده‌سازی: ۱ ساعت

مدت زمان پخت مربای آلبالو: ۳۰ دقیقه

کالری هر ۱۰۰ گرم مربای آلبالو: ۱۵۸ کالری

مراحل طرز تهیه مربا آلبالو در طب سنتی

مراحل طرز تهیه مربا آلبالو در طب سنتی

مرحله اول؛ شستن آلبالو و هسته‌گیری

برای درست کردن مربا آلبالو خانگی ابتدا آلبالوها را بشویید و با دست یا دستگاه هسته‌گیر هسته آن‌ها را بگیرید. روش‌های هسته‌گیری آلبالو را بلد هستید؟

مرحله دوم؛ خواباندن آلبالو در شکر

قرار دادن آلبالو در شکر برای مربا آلبالو

در این مرحله از طرز تهیه مربا آلبالو خانگی به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت آلبالوها را در شکر بخوابانید. بهتر است شکر را لا‌به‌لای آلبالوها بریزید. در این مدت حتما مخلوط آلبالو و شکر را در یخچال نگهداری کنید تا حسابی آب بیندازند و مربای شما لعاب‌دار شود. در صورت تمایل می‌توانید انواع میوه تازه و شکر را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ پختن آلبالو و شکر

بعد از این مدت قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا آب آلبالوها به دمای جوش برسد. در این فاصله مرتب کف روی آلبالوها را بگیرید و دور بریزید و ترکیب آلبالو و شکر را مرتب هم بزنید تا هم ته نگیرد و هم سر نرود.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن آبلیمو و وانیل

زمانی که ترکیب آلبالو و شکر غلیظ شد و کمی قوام پیدا کرد آبلیمو و وانیل را هم اضافه کنید و هم بزنید. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت مربای آلبالو کافی است.

در صورت تمایل می‌توانید آبلیمو و وانیل را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۲ روش‌ تشخیص غلظت مناسب مربای آلبالو

روش‌ تشخیص غلظت مناسب مربای آلبالو

۱- یک روش برای تشخیص این‌که مربا به غلظت مطلوب رسیده این است که بعد از نیم ساعت با استفاده از یک بشقاب خالی که در یخچال از قبل سرد کرده‌اید غلظت مربا را بسنجید. برای سنجیدن غلیظ شدن مربای آلبالو باید یک قاشق مربا روی بشقاب بریزید و بشقاب را کج کنید.

اگر مربا به حدی غلیظ بود که از روی بشقاب سُر نخورد و نریخت غلظت مربای آلبالو در حد معقول است. این نکته را هم باید بدانید که مربا بعد از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود پس لازم نیست در این مرحله بیش از حد غلیظ و سفت باشد.

حتما بخوانید  ۴ مدل طرز تهیه میلک شیک توت فرنگی خوشمزه و کافی شاپی

بعد از چند دقیقه قابلمه را از روی گاز بردارید و یک دم‌کنی روی قابلمه بگذارید تا مربا حسابی جا بیفتد و غلیظ شود. وقتی مربا کاملا سرد شد آن را در شیشه‌های کاملا تمیز و کاملا خشک بریزید، درب شیشه را محکم ببندید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

۲- روش بعدی برای تست قوام مربای آلبالو این است که چند قطره از مربا را بین دو انگشت خود بریزید. سپس تست کنید که چسبندگی مربا چگونه است. اگر مربای شما حالت چسبنده و کشسان داشته باشد، یعنی به قوام رسیده و باید شعله گاز را خاموش کنید. اگر غلظت مربا کم است باید چند دقیقه دیگر بجوشد تا غلیظ شود. فقط به خاطر داشته باشید که مربای آلبالو نباید بیشتر از نیم ساعت بجوشد.

طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو همزمان چگونه است؟

برای تهیه مربا و شربت آلبالو به صورت همزمان باید از مقدار بیشتری شکر در مربا استفاده کنید. در پایان کار نیز می‌توانید مقداری از شربت مربا را همراه با تکه‌های آلبالو (یا بدون آلبالو) در شیشه بریزید و به‌عنوان شربت آلبالو استفاده کنید.

چطور از شکرک زدن مربای آلبالو جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از شکرک زدن مربای آلبالو می‌توانید مقداری آب لیموترش طبیعی در مربا بریزید. اسید سیتریک موجود در لیموترش از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کند. به خاطر داشته باشید که مربا را بعد از خنک شدن در یک ظرف کاملا تمیز و خشک بریزید. خیس بودن ظرف مربا هم می‌تواند موجب شکرک زدن آن شود. در ادامه به چند روش موثر برای جلوگیری از شکرک زدن مربای آلبالو اشاره شده است.

  • برای جلوگیری از شکرک زدن آلبالو می‌توانید به جای شکر از شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل عسل و شیرینی میوه استفاده کنید.
  • استفاده از چند تکه سیب‌زمینی خام در زمان تهیه مربای آلبالو به دلیل پتاسیمی که دارد، مانع شکرک زدن مربا می‌شود.
  • به منظور جلوگیری از شکرک زدن مربای البالو می‌توانید یک تکه پوست لیمو در مربای در حال پخت بیندازید.
  • استفاده از ظرف تمیز و خشک برای تهیه مربای آلبالو مانع شکرک زدن آن می‌شود.
  • سعی کنید در زمان پخت مربای آلبالو از نسبت مناسب شیرین کننده استفاده کنید. برای مثل یک کیلوگرم آلبالو به یک کیلوگرم شکر نیاز دارد.
  • در زمان طرز تهیه مربای آلبالو شعله گاز را زیاد نکنید، این کار موجب شکرک زدن مربا می‌شود.
  • استفاده از اسیدهای طبیعی مثل آب لیموترش هم طعم بهتری به مربای شما می‌بخشد و هم از شکرک زدن آن جلوگیری می‌کند.

علت سر رفتن مربای آلبالو

 

علت سر رفتن مربای آلبالو

 

جوشیدن آب آلبالو موجب ایجاد کف زیادی می‌شود. در صورتی که شعله گاز بیش‌ازاندازه زیاد باشد، کف آلبالو زیادتر خواهد شد و این کف به بیرون از قابلمه سرریز می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنیم و از قرار دادن درب قابله روی آن اجتناب کنید.

چرا مربای آلبالو تیره می‌شود؟

 

چرا مربای آلبالو تیره می شود؟

 

یکی از مهم‌ترین دلایل تیره شدن مربای آلبالو جوشیدن بیش از حد آن است. زمانی که مربا بیشتر از نیم ساعت بجوشد و شعله گاز زیاد باشد، رنگ آن تیره می‌شود. از طرف دیگر اضافه کردن شکر قهوه‌ای به مربا، استفاده از شکر بی‌کیفیت و یا آب کثیف و کدر نیز ممکن است رنگ مربا را کدر کند.

به‌خاطر داشته باشید که قرار دادن مربا برای مدت طولانی در معرض هوا نیز موجب اکسیداسیون مربا و تیره شدن رنگ آن می‌شود. برخی اوقات تیره شدن مربا مربوط به نوع آلبالویی است که برای تهیه مربا استفاده می‌شود. معمولا مرباهایی که رنگ روشن و قرمزی دارند، برای تهیه مربا مناسب‌تر هستند و مربا خوشرنگ‌تر می‌شود.

چطور از تیره شدن مربای آلبالو جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از تیره شدن مربا آلبالو لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • از شکر سفید و باکیفیت برای تهیه مربا استفاده کنید.
  • در حین پخت مربای آلبالو به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون مربا بد‌رنگ می‌شود
  • به زمان پخت مربا توجه کنید و از پختن آن برای مدت بیشتر از ۳۰ دقیقه اجتناب کنید.
  • بعد از پخت مربا آن را برای مدت طولانی در محیط آشپزخانه نگذارید.
  • از قرار دادن مربا زیر نور خورشید اجتناب کنید.
  • از ظرف تیره و تمیز شیشه‌ای برای نگهداری مربا استفاده کنید.
  • از آلبالوی مناسبی برای تهیه مربا استفاده کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه باقلوا ترکی با خمیر یوفکا + ویدیوی آموزشی

نکات مهم طرز تهیه مربا آلبالو خانگی خوشمزه بدون کپک و شکرک

نکات مهم طرز تهیه مربا آلبالو خانگی خوشمزه بدون کپک و شکرک

  • زمان پخت مورد نیاز برای مربا آلبالو بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است (بستگی به مقدار مواد دارد، اگر مقدار آلبالوها زیاد است ۴۵ دقیقه زمان بگذارید). پخت بیش از حد مربا آن را له کرده و رنگ مربا را تیره می‌کند.
  • برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.
  • اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.
  • در صورتی که مربا شکرک زد می‌توانید آن را نجات دهید. کمی آب‌جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.
  • قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر‌می‌داریم و اجازه می‌دهیم تا سرد شود، اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود، کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های کپک و شکرک نزدن مربا را هم برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.
  • از مربای آلبالو برای درست کردن آلبالو پلو هم می‌توانید استفاده کنید.
  • طرز تهیه مربای آلبالو بدون شکر با استفاده از شیرین کننده‌های مصنوعی هم امکان‌پذیر است.
  • طرز تهیه مربای آلبالو با آلبالوی فریزری هم مرسوم است. باید ابتدا آلبالوها را از فریزر خارج کنید تا یخ آن‌ها باز شود و سپس به همین ترتیب مراحل طرز تهیه مراحل مربای آلبالو را طی کنید.
  • طرز تهیه مربای آلبالو در طب سنتی به همین ترتیب است.
  • طرز تهیه مربای گیلاس و آلبالو به‌صورت ترکیبی هم مرسوم است.
  • در طرز تهیه مربای آلبالو برای آلبالو پلو می‌توانید بعد از آماده شدن مربای آلبالو، مقداری از مربا را در آبکش بریزید و شربت مربا را جدا کنید. سپس از آلبالوهای آبکش شده برای تهیه آلبالو پلو استفاده کنید.

سوالات متداول

علت تلخ شدن مربای آلبالو چیست؟

اگر وانیل را از همان ابتدا به مربای آلبالو اضافه کنید طعم مربا رو به تلخی می‌زند. همیشه آخر کار وانیل را اضافه کنید.

طبع مربای آلبالو سرد است یا گرم؟

طبع مربای آلبالو سرد و تر است.

زمان پخت مربای آلبالو چقدر است؟

پخت مربا آلبالو حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. پخت بیشتر از ۳۰ دقیقه موجب تیره شدن و له شدن مربا می‌شود.

برای مربای آلبالو چقدر آب بریزیم؟

برای تهیه مربای آلبالو نیازی به اضافه کردن آب نیست. اما اگر شعله گاز زیاد بود و یا آلبالوها کم آب بودند، می‌توانید از یک لیوان آب جوش استفاده کنید.

علت سر رفتن مربای آلبالو چیست؟

جوشیدن آب آلبالو موجب می‌شود تا کف زیادی در قابلمه ایجاد شود. در صورتی که شعله گاز زیاد باشد و یا مربا را هر‌از‌چندگاهی هم نزنید، ممکن است مربا سرریز شود و کف آن بیرون قابلمه بریزد.

کالابرگ الکترونیک