۸ راهکار موثر برای ایجاد ارتباط موفق با دیگران در محل کار

۸ راهکار موثر برای ایجاد ارتباط موفق با دیگران در محل کار


5 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
8 راهکار موثر برای ایجاد ارتباط موفق با دیگران در محل کار

ایجاد ارتباط موفق با دیگران در محل کار از جمله مهمترین رکن های پیشرفت و توسعه فردی و گروهی است. روابط مثبت در محیط کار بخشی جدایی ناپذیر از موفقیت شغلی شما است. هنگام ایجاد روابط در محل کار، متوجه افزایش بهره وری و رضایت شغلی کلی خواهید شد. با برداشتن گام های اصولی در جهت درک هوش هیجانی خود و شناختن همکاران خود، می توانید روابط حرفه ای و ماندگاری ایجاد کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش، ما در مورد مزایای ایجاد ارتباط موفق با دیگران در محل کار و همچنین مراحل خاصی که می توانید هنگام ایجاد روابط شخصی خود طی کنید، توضیح می دهیم.

 

روابط در محیط کار چیست و چرا ارتباط موفق با دیگران مهم است؟

 

روابط در محیط کار چیست و چرا ارتباط موفق با دیگران مهم است؟

 

روابط در محل کار تعاملات شما با همکارانتان است. وقتی با سایر متخصصان و اعضای تیم ارتباط موثری داشته باشید، به احتمال زیاد از زندگی روزمره خود لذت خواهید برد. ایجاد روابط در محل کار نیز برای موفقیت شغلی شما و همکارانتان مهم است. روابط با همکاران در محل کار نه تنها به موفقیت شبکه ارتباطی کمک می کند، بلکه می تواند راهنما و تشویق خوبی برای موفقیت در نقش خود به شما ارائه دهد.

 

 

روابط در محل کار مزایای زیر را ارائه می دهد:

 

*افزایش رضایت از حرفه و مسئولیت شما

*راحتی بیشتر با همکاران و ارائه بهتر و جلسات سازنده تر در میان تیم شما

*بهره وری بهبود یافته برای همه اعضای تیم

*پشتیبانی اخلاقی و مساعدت در برخورد با مشغله ها و شرایط زمانی دشوار

*افزایش نرخ ماندگاری بهتر و بالاتر

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

عناصر ارتباط موفق و موثر با دیگران در محل کار

 

عناصر ارتباط موفق و موثر با دیگران در محل کار

 

درک عناصر یک ارتباط موفق و موثر با دیگران در محیط کار می تواند به شما در ارزیابی روابط خود و شناسایی زمینه هایی که می خواهید در آنها بهبود یابید، کمک کند. روابط خوب در محل کار دارای ویژگی های زیر است:

 

اعتماد: توانایی اعتماد به همکاران و احساس اینکه می توانید به آنها اعتماد کنید از ویژگی های مهم در ایجاد روابط موفق در محل کار است.

پذیرش: پذیرش و درک از یکدیگر و نقش شما در روابط محیط کار یک عنصر مهم و ضروری است.

تاثیر روابط موفق بر اعضای تیم: افرادی که در یک کار تیمی به خوبی کار می کنند، سهم خود را از کار انجام می دهند. لازمه این موفقیت در محیط کار روابط موفق و صمیمی است.

ارتباط سازنده برای شناخت همکاران: ارتباط گیری برای هر رابطه ای، از جمله روابط در محل کار بسیار مهم است. تشویق برای برقراری ارتباط سازنده، پرسیدن سوال و شناختن همکاران خود از اولین قدم ها برای رسیدن به یک رابطه کاری موفق است.

 

 

حتما بخوانید:

 

۱۱ مهارت سازمانی که هر مدیریت کسب و کار باهوش و موفقی لازم است بداند

 

 

مهارت های برقراری ارتباط با همکاران در محل کار

 

مهارت های برقراری ارتباط موفق با همکاران در محل کار

 

ایجاد روابط موفق در محل کار ممکن است از نظر برخی طبیعی باشد. با این حال، حتی اگر مطمئن نیستید که چگونه روابط همکاران را به روابط موفق و مثبت تبدیل کنید، می توانید از مراحل و تکنیک های زیر برای برقراری ارتباط استفاده کنید:

 

*نقاط قوت و ضعف خود را درک کنید

*برای توسعه روابط زمان بندی کنید

*سوال کنید و گوش دهید

*پیشنهاد دهید و درخواست کمک کنید

*بدانید چه موقع باید کمک بخواهید

*از نقش هر کارمند قدردانی کنید

*به تعهدات خود عمل کنید

*حضور مثبت در محل کار داشته باشید

 

در ادامه هر کدام از این راهکارها را برای ایجاد و توسعه روابط موفق در محل کار به اختصار توضیح می دهیم. امیدواریم با بهره گیری از این پیشنهادها شاهد تغییر و بهبود فضای کاری خود و همچنین روابط خود با همکارانتان شوید.

 

 

۱. برای برقراری ارتباط موثر با دیگران نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید

 

قبل از تمرکز بر توسعه روابط جدید در محل کار، درک نقاط قوت و ضعف شما می تواند بسیار مفید و ضروری باشد. توسعه مهارت های ارتباطی مانند برقراری ارتباط، گوش دادن فعال و حل تعارض و اختلاف نظر می تواند هنگام شروع روابط در محل کار به شما کمک کند. موارد مثبتی را که برای ایجاد رابطه جدید در محل کار به دست می آورید ارزیابی کنید و موارد مورد نیاز خود را در یک رابطه در نظر بگیرید. ارزیابی هوش هیجانی (EI) شما می تواند به این کار کمک کند. درک هوش هیجانی شما شامل تمرکز بر موارد زیر است:

 

خودآگاهی: خودآگاهی، توانایی آگاهی از نیازها و خواسته های خود در زندگی شغلی و روابط شما است.

خودتنظیمی: خودتنظیمی، توانایی تنظیم احساسات و افکار خود با در نظر گرفتن اهداف بلند مدت است.

همدلی: همدلی، توانایی درک و همدلی با وضعیت دیگران است.

مهارت های اجتماعی: توسعه مهارت های مهم اجتماعی مانند کار گروهی، حل تعارض، ارتباطات و مهارت های حل مسئله در هنگام ایجاد روابط جدید بسیار مهم است.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

۱۱ نکته کلیدی برای بهبود اعتماد به نفس در محل کار

 

 

۲. برای توسعه روابط کاری موفق زمان بندی کنید

 

برای توسعه روابط کاری و ارتباط موفق با دیگران زمان بندی کنید

 

ایجاد روابط مثبت در محل کار به زمان نیاز دارد. انتظارات و وظایف روزمره موقعیت شما می تواند یافتن زمان برای تعامل با سایر اعضای تیم را دشوار کند. با تعیین زمان برای ایجاد روابط کاری موفق، تعامل و شناختن همکاران خود را آسان تر خواهید کرد. ممکن است وقت خود را در هنگام ناهار، در ۱۰ دقیقه اول روز کاری خود یا هنگام خروج از دفتر در پایان روز، برنامه ریزی کنید. شما حتی می توانید ۱۰ دقیقه اول جلسه را به عنوان زمانی تنظیم کنید که همه با یکدیگر تماس بگیرند، گپ بزنند و راحت باشند. علاوه بر این، بسیاری از کارفرمایان پس از کار، یک سری برنامه های تیمی می گذرانند که می تواند برای ایجاد روابط در محل کار عالی باشد.

 

 

۳. برای برقراری ارتباط موثر از همکاران خود سوال کنید و گوش دهید

 

برای برقراری ارتباط موثر از همکاران خود سوال کنید و گوش دهید

 

پرسیدن سوال و گوش دادن فعال به شما امکان یادگیری بیشتر در مورد همکاران خود را نمی دهد بلکه بخش مهمی از روند ایجاد روابط است. هنگامی که در مورد زندگی شخصی همکار خود، اهداف شغلی یا نیازهای روزمره سوال می کنید، به آنها علاقه نشان می دهید. به آنها فرصت دهید قبل از به اشتراک گذاشتن زندگی شما، جزئیات مربوط به زندگی خود را به اشتراک بگذارند. همچنین، با پرسیدن سوال و تشویق ارتباط سازنده، همکاران شما ترغیب می شوند تا با شما یک ارتباط خوب برقرار کنند. شاید در ابتدا احتمال دهند که پذیرای آنان نیستید و نگران باشند. اما اگر روی خوش و همدلی را در شما ببینند بیش از پیش  به سراغ شما می آیند و فرآیند ارتباط بهتری شکل می گیرد.

 

 

۴. به همکاران خود پیشنهاد کمک دهید

 

ارتباط موفق با دیگران ؛ به همکاران خود پیشنهاد کمک دهید

 

کمک و همکاری با فردی در محل کارتان که تحمل بار سنگین مسئولیتش را به دلایل مختلف ندارد، بسیار مناسب است. شما اگر قدمی کوچک کنار او بردارید، او هم در آینده در مشکلی به شما کمک می کند. با این فرآیند شما یک رابطه کاری موفق برقرار خواهید کرد. اگر مشاهده کردید که یک همکار احساس سختی کار و آشفتگی می کند و چند دقیقه وقت بیشتری برای او بگذارید. پیشنهاد کمک بدهید و از همکاران خود در چارچوب اصول کاری یاری بگیرید. اعتماد بخش مهمی در ایجاد روابط است و با کمک به همکاران در صورت نیاز شاهد روابط کاری موفق در محل کار خود خواهید بود.

 

۵. ارتباط با همکاران در هنگام رفع مشکلات

 

ارتباط موفق با همکاران در هنگام رفع مشکلات

 

درخواست کمک همچنین می تواند رابطه ای دوستانه در محل کار ایجاد کند. با درخواست از همکاران برای شرکت در پروژه ها یا کارها و رفع مشکلات، فرصت بیشتری برای شناخت آنها دارید. همچنین، به خاطر داشته باشید که احتمالاً زمانی که قبلاً همان کمک را به دیگران کرده اید، کمک های مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد. روابط شامل داد و ستد همراهی و همدلی در زمان مشکلات و ایجاد سختی در کار است و می توانید این امر را با درخواست و پیشنهاد کمک نشان دهید.

 

۶. از نقش هر کارمند قدردانی کنید

 

ارتباط موفق با دیگران ؛ از نقش هر کارمند قدردانی کنید

 

قدردانی یکی از تکنیک های برقراری ارتباط موفق و موثر با دیگران به خصوص با همکاران در محل کار است. گاهی اوقات ممکن است درک چالش های بخش دیگری دشوار به نظر برسد و ناامیدی ها می توانند منجر به احساسات منفی شوند. با در نظر داشتن این نکته که هر بخش اهداف متفاوتی دارد، می توانید از نقش فردی هر یک از کارمندان در سازمان قدردانی کنید. به جای نتیجه گیری سریع یا مقصر دانستن، ارائه راه حل هایی برای یک مسئله می تواند مفید باشد. با همکاری با هم به روشی سازنده و حرفه ای، خواهید فهمید که احساس جدیدی برای همکاران خود ایجاد کرده اید. حسی که به شما امکان می دهد یک رابطه موفق و مثبت را داشته باشید.

 

۷. برای داشتن ارتباط موفق در محل کار به تعهدات خود عمل کنید

 

برای داشتن ارتباط موفق در محل کار به تعهدات خود عمل کنید

 

اعتماد سازی بیشتر، نتیجه عمل شما و پایبندی شما به تعهدات است. وقتی همکاران یا اعضای تیم شما بدانند که آنها می توانند به شما اعتماد کنند، احتمال ایجاد روابط موفق و محکم تر بیشتر است. اگر به دلیل مشغله زیاد کاری، انجام تعهدات برایتان دشوار است، به همکاران بگویید در صورت درخواست حضور و کمک شما، باید به سراغ حل مسائل و مسئولیت های خود برگردید. همیشه هنگام پذیرش مسئولیت های کاری، واقع بین و مسئولیت پذیر باشید.

 

بیشتر بخوانید:

 

درمان ترس از صحبت کردن در جمع؛ آموزش تکنیک ‌های صحبت در جمع

افسردگی کاری و روش های مراقب از بهداشت روانی در محیط کار و دورکاری

 

 

۸. در محل کار حضور داشته باشید تا ارتباط موفق با دیگران شکل بگیرد

 

در محل کار حضور داشته باشید تا ارتباط موفق با دیگران شکل بگیرد

 

با مسئولیت ها و الزامات زیادی که همراه با کار است، اغلب می توانید احساس کنید که روز و زمان کاری به سرعت می گذرد. ممکن است احساس راحتی در انجام چندین کار در طول روز، پاسخ دادن به ایمیل ها در هنگام جلسه تیمی یا کار کردن بر روی گزارش شما در هنگام ناهار، مفیدتر باشد. با این حال، این وظایف از حضور فعال و مثبت شما در جمع جلوگیری می کند. بنابراین فراموش نکنید گاهی مشغله و شرایط کاری تعامل و روابط مثبت را کمی به تاخیر می اندازد. اشکالی ندارد به کار خود برسید اما فراموش نکنید که نباید در کار و چارچوب های سنتی فرو بروید. با برنامه ریزی می توانید هم به خوبی کار کنید و هم روابط موفق و محکمی با همکاران خود داشته باشید.

 

 

زندگی روزمره با همه مشکلات و چالش هایی که هر روز برای ما دارد، نباید ما را به ربات هایی که مسئولیتشان را انجام می دهد، تبدیل کند. شما باید با برقراری روابط موفق با همکارانتان زمینه رشد و توسعه فردی و گروهی را ایجاد کنید.

 

 

منبع: indeed

 

کالابرگ الکترونیک