نقد و بررسی سریال میر اهل ایست تاون (Mare of Easttown)

نقد و بررسی سریال میر اهل ایست تاون (Mare of Easttown)


8 دی 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال «میر اهل ایست تاون (Mare of Easttown)»

سریال «میر اهل ایست تاون»، مینی درام جنایی به کارگردانی برد اینگلسبی و بازی کیت وینسلت است که از شبکه اچ‌بی‌او پخش شد. این مجموعه تلویزیونی هفت قسمتی به داستان زندگی کارآگاهی به نام میر شیهان می پردازد که درگیر پرونده قتلی در یک شهر کوچک در فیلادلفیا است. سریال «میر اهل ایست تاون» به شدت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و بسیاری از شخصیت‌پردازی‌های قوی، بازیگری‌های پخته و همینطور نحوه‌ی به تصویر کشیدن زنان در آن تمجید کردند. امروز در مجله کوروش به نقد و بررسی و خلاصه سریال «میر اهل ایست تاون» پرداخته‌ایم. در سرویس هنر و سینما با ما همراه باشید تا درباره یکی از بهترین سریال‌های خارجی این روزها بخوانید.

 

 

مشخصات سریال میر اهل ایست تاون (Mare of Easttown)

 

 ژانر: جنایی

نویسنده: برد اینگلسبی

کارگردان: کریگ زوبل

بازیگران: کیت وینسلت، جولیان نیکلسون، جین اسمارت، انگوری رایس، دیوید دنمان، نیل هاف، گای پیرس، کیلی اسپینی

آهنگساز: له مارکیتلی

فیلمبرداری: بن ریچاردسون

تدوین: ایمی ای دادلستون، نائومی سان رایز فیلورامو

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۱ فصل

تعداد قسمت‌ها: ۷ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۵۷-۶۶ دقیقه

شبکه اصلی: اچ‌بی‌او (HBO)

راتن تومیتوز: ۹۵٪

متاکریتیک: ۸۱٪

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۸،۵

 

خلاصه داستان:

 

در شهر ایست تاون، فیلادلفیا کارآگاهی به اسم میر شیهان مشغول تحقیق در مورد قتل دختر نوجوانی است. در ادامه تحقیقات زندگی او دستخوش تغییراتی می‌‌شود. او با وجود یک سال تحقیق مداوم نمی‌تواند پرونده قتل دختر را حل کند. زیر سوال رفتن قابلیت‌های میر در کنار مشکلات شخصی، بحران طلاق و خودکشی پسرش، و درگیری‌های او با همسر معتاد پسرش بر سر حضانت نوه‌اش همه بر سر او خراب می‌شود تا زندگی او از هر زمان دیگری نابسامان‌تر باشد.

 

 

نقد و بررسی سریال میر اهل ایست تاون

 

نقد و بررسی سریال میر اهل ایست تاون

 

از «نام سریال میر اهل ایست تاون» نیز کاملا بر می‌آید که سازندگان مجموعه کانون توجه خود را روی شخصیت محوری سریال« میر» با بازی تحسین‌برانگیز «کیت وینسلت» گذاشته‌اند. برای بیننده در همان سکانس‌های ابتدایی سریال مشخص می‌شود که میر، شخصیت اصلی شهری به نام ایست تاون است.

 

در ابتدای سریال «میر» را می‌بینیم که شخصیتی قدیس‌وار دارد و تمام زندگی‌اش را وقف خدمت به مردم و اصلاح امور شهر کرده است. در ابتدا او را با شغلش به عنوان کارآگاه پلیس می‌شناسیم، کسی که با وجود اینکه در شهری کوچک خدمت می‌کند، همواره با پرونده‌های مختلفی سروکار دارد.

 

به مرور وارد جزئیات زندگی میر می‌شویم و می‌فهمیم او حتی از آنچه از بیرون می‌بینیم نیز زنی قوی‌تر است. او در خانه به همراه دختر، مادرش و نوه‌اش زندگی می‌کند. میر مدت‌هاست از همسرش جدا شده و خیلی زود می‌فهمیم که پسر او نیز خودکشی کرده است. پسر میر و نامزدش هر دو شدیدا درگیر اعتیاد بوده‌اند و عامل مرگ او هم اعتیاد شدید بوده است.

 

در کنار معرفی شخصیت‌ها، پس‌زمینه اصلی سریال یک زنجیره جنایی است. در لحظات پایانی قسمت اول جنازه دختر نوجوانی به نام ارین کشف می‌شود و پرونده قتل او به دست میر می‌افتد.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه داستان وایکینگ والهالا | پربیننده ترین درام تاریخی نتفلیکس

 

ساختار فیلمنامه سریال «میر اهل ایست‌ تاون» به این صورت است که در کنار دنبال کردن پرونده قتل به ابعاد مختلف زندگی میر نیز پرداخته می‌شود. هر بار نیز ابعاد تازه‌ای از زندگی و مشکلات میر به بیننده نشان داده می‌شود. میر شخصیتی دردمند است که به خصوص با بازی قوی کیت وینسلت به خوبی باعث برانگیختن همدلی مخاطب می‌شود.

 

 

بازی تحسین‌برانگیز کینت وینسلت در سریال میر اهل ایست تاون

 

بازی تحسین‌برانگیز کینت وینسلت در سریال میر اهل ایست تاون

 

به تدریج توازنی که در ابتدای سریال شاهد آن بودیم رنگ می‌بازد و موضوعات فرعی زیادی وارد خط اصلی، یعنی داستان پرونده قتل می‌شود. شخصیت‌های متعددی نیز در سریال میر اهل ایست ‌تاون دیده می‌شوند که اساسا هفت قسمت گنجایش پرداخت قوی و یکسان آنها را ندارد. همین نکته نیز باعث می‌شود تا از پتانسیل‌های شخصیت دوست‌داشتنی میر تا حد زیادی کاسته شود و او را آنطور که می‌خواهیم نبینیم.

 

بسیاری از شخصیت‌های متعددی که وارد داستان می‌شوند با زندگی رقت‌انگیز خود، باعث ترحم و همدلی مخاطب می‌شوند، ‌اما نکته در این است که هیچکدام در پیشبرد داستان نقش مهمی ندارند و بود و نبودشان چندان فرقی به حال سریال نمی‌کند. برای مثال، شخصیتی معتاد که دائم از خواهرش دزدی می‌کند که در نیمه‌های سریال به ما معرفی می‌شود که هیچ کارکرد داستانی ندارد.

 

هر چند بعدا می‌فهمیم خواهر او در حال جمع کردن پول برای عمل جراحی مادرش بوده است. در صحنه‌ای دیگر شاهد مرگ این برادر هستیم. همین نمونه به مسئله اعتیاد در سریال قابل تعمیم است که کارکرد محوری را در بسیاری از موقعیت‌های بحرانی هر کدام از شخصیت‌های سریال دارد. اما آیا اعتیاد رویکردی دراماتیک و داستانی دارد یا اینکه صرفا بهانه‌ای برای پیشبرد داستان و مشکلات هر کدام از شخصیت‌های سریال است؟

 

با این حال، از آنجایی که اعتیاد باعث نابودی زندگی پسر میر شده، احتمالا یکی از دغدغه‌های اصلی زندگی او است. به این ترتیب، او هر گاه با مورد مشابهی برخورد می‌کند، واکنش شدیدی نشان می‌دهد و به نوعی تلاش می‌کند تا جلوی اتفاقات هولناک مشابه با پسرش را بگیرد. از سوی دیگر تلاش برای از دست ندادن حضانت تنها نوه‌اش و بی‌اعتمادی شدید او به کِری، نامزد پسرش باز هم تلاش دیگری در همان راستا است.

 

 

بیشتر بخوانید: ترسناک ترین فیلم های سینمایی براساس داستان های واقعی

 

 

پتانسیل‌های به هدر رفته یک سریال جنایی درخشان

 

پتانسیل‌های به هدر رفته یک سریال جنایی درخشان

 

در کنار اعتیاد پتانسیل‌های جذاب دیگری در اطراف شخصیت میر وجود دارد که به طرز ناباورانه‌ای هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌شود. برای مثال، همسر سابق او با زن دیگری ازدواج کرده و در همان نزدیکی او زندگی می‌کند. این تقابل درماتیک با توجه به شخصیتی که از میر سراغ داریم می‌توانست کارکرد نمایشی بالایی داشته باشد.

 

اگر میر بتواند رابطه‌ای جدید را نیز شروع کند، انگیزه او باز هم تقویت می‌شود. با این حال، در هیچکدام از قسمت‌های سریال «میر از ایست ‌تاون» خبری از این تقابل نیست. شخصیت مادر میر از جمله شخصیت‌های جذاب سریال است. به خصوص اینکه مادر و دختر هر دو مجرد هستند، تقابل جذابی را شاهدیم.

 

با این حال، به جز چند شوخی و درگیری ساده تقابل دیگری را نمی‌بینیم. رابطه میر و ریچارد نیز به چنین سرنوشتی دچار می‌شود. این دو برای مدتی با هم رابطه‌ای گرم و صمیمانه برقرار می‌کنند، اما خیلی زود این رابطه به سردی می‌رود و شخصیت ریچارد هم از سریال خارج می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاپ کورن خانگی خوشمزه در طعم های مختلف

 

 

سریال پرتعلیق با پایان‌بندی بحث‌برانگیز

 

پرتعلیق با پایان‌بندی بحث‌برانگیز

 

اما تمام اینها دست به دست هم می‌دهد تا متوجه شویم سازندگان سریال «میر اهل ایست‌ تاون» در مسیر حل پرونده قتل هم اشتباهات مهلکی را مرتکب می‌شوند. در میانه‌های سریال دختر دیگری هم ناپدید می‌شود که این شبهه را به وجود می‌آورد که ممکن است عامل قتل دو دختر یک نفر باشد.

 

با این حال، در کمال ناباوری متوجه می‌شویم که این دو پرونده هیچ ارتباطی به هم ندارند. اکنون با پتانسیل‌های از دست رفته شخصیت اصلی و همینطور پرونده قتلی مواجه هستیم که کاملا اهمیت خود را از دست داده است. از این رو، سریال با وجود روند خوب و پرکششی که آغاز کرده بود، کاملا از تب و تاب می‌افتد.

 

حتی وقتی هم متوجه می‌شویم تمام این ماجرا زیر سر پسری رنج دیده است، باز هم این سوال مطرح می‌شود که اساسا هدف سازندگان سریال «میر اهل ایست ‌تاون» از این پایان‌بندی چه بوده است؟ آیا شاهد سریالی درباره آسیب نوجوانان بودیم یا اینکه سریالی شخصیت محور را تماشا می‌کردیم؟

 

اگر مسئله آسیب نوجوانان مطرح بود چرا شخصیت پسر تا این حد حضور کمرنگی دارد. سریال «میر اهل ایست ‌تاون» درست در همان نقطه‌ای که به جای پرداخت ابعاد مختلف شخصیت و زندگی میر به روایت‌های فرعی روی می‌آورد کاملا از جنب و جوش می‌افتد و همینجا است که توجه مخاطب به آن کم می‌شود. این در حالی است که بازی پخته «کیت وینسلت» ناگفته‌های زیادی را از شخصیت «میر» برملا می‌کند که در فیلمنامه آنچنان که باید توجهی به آن نشده بود.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال بازی مرکب

 

 

نظر منتقدان درباره سریال میر اهل ایست ‌تاون چه بود؟

 

نظر منتقدان درباره سریال میر اهل ایست ‌تاون چه بود؟

 

سریال «میر اهل ایست‌ تاون» به شدت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. وب‌سایت گردآوری نقد راتن تومیتوز به این مجموعه تلویزیونی امتیاز ۹۴ از ۱۰۰ را داد. در برآیند نقدهای این وب‌سایت می‌خوانیم: «سریال میر اهل ایست ‌تاون که نقطه محوری آن بازی قوی کیت وینسلت بود، گاهی جاه‌طلبی‌های خود را فراتر از یک سریال جنایی نیز می‌برد و معمای اصلی آن با وجود پرداخت قوی مکان و شخصیت‌ها کم‌رنگ می‌شد.»

 

بازی بسیار قوی کیت وینسلت ستایش‌های زیادی را به سوی او روانه کرد، از جمله لوسی منگان از «گاردین» لب به تحسین از بازی وینسلت گشود. الکس ابدسانتوس از «وکس» نیز نقش‌آفرینی وینسلت را «هیپنوتیز کننده» توصیف کرد و در نقد خود نوشت: «او به ما اجازه می‌دهد تا کارهای زشتی که میر توان انجام آنها را دارد و اینکه وقتی تهدید می‌شود وسواسی و حتی متعرض می‌شود را به عینه ببینیم.»

 

اینکو کنگ از «هالیوود ریپورتر» نیز در نقدی مثبت سریال «میر اهل ایست تاون» را «نامتوازن، اما استادانه و پرتعلیق» دانست. با این حال بسیاری از منتقدان پایان‌بندی بحث‌برانگیز سریال را آنچنان دوست نداشتند. جاشوا آلستون از «ای.وی.کلاب» نوشت: «در حالی که قسمت پایانی نتیجه‌ای پیروزمندانه برای شخصیت میر دارد، اما نتیجه‌گیری آن از یک معمای جنایی آنقدرها جالب‌توجه نیست.»

 

در کنار این بسیاری از منتقدان از لهجه‌ی قوی کیت وینسلت در سریال تمجید کردند. او در این سریال با لهجه‌ دلکو که متعلق به شهرستان دلاوِر در غرب فیلادلفیا است صحبت می‌کرد که به عقیده منتقدان به شدت راضی کننده از آب درآمده بود.

 

 

منبع: independent

 

کالابرگ الکترونیک