معرفی و خلاصه ۸ فصل سریال «دکستر (Dexter)»

معرفی و خلاصه ۸ فصل سریال «دکستر (Dexter)»


16 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال دکستر

سریال دکستر که طی ۸ فصل پرهیجان به زندگی دکستر مورگان، قاتل زنجیره ای باهوش و بی رحم می پرداخت، یکی از پربیننده ترین سریال های دنیا محصول شبکه شوتایم بود. امروز در سرویس هنر و سینما مجله کوروش به معرفی و نقد و بررسی کامل این درام جنایی محبوب و جزییات فصل نهم آن می پردازیم.

 

 

دکستر؛ سریال جنایی بر پایه مجموعه کتاب دکستر

 

«دکستر (Dexter)» مجموعه تلویزیونی جنایی درامی بود که بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ از شبکه شوتایم پخش می شد. اتفاقات مجموعه تلویزیونی در شهر میامی می افتاد و به زندگی دکستر مورگان (مایکل سی هال)، یک کارشناس پزشکی قانونی متخصص آنالیز آثار خون می پرداخت.

 

دکستر که در بخش جنایی اداره پلیس میامی کار می کرد، یک قاتل زنجیره ای بود و مخفیانه به شکار قاتلانی که از چنگ قانون فرار کرده بودند می رفت. فصل اول سریال دکستر بر پایه اولین کتاب از مجموعه دکستر به نام «دکستر رؤیاپرداز تاریک» نوشته جف لیندسی ساخته شد. ولی در ادامه فصل های بعدی سریال داستانی کاملا مستقل از کتاب های لیندسی را دنبال کردند.

 

دکستر از همان فصل اول با بازخوردهای مثبتی مواجه شد. مجموعه تلویزیونی دکستر همچنین برنده جوایز متعددی از جمله دو جایزه گلدن گلوب شد. آخرین قسمت فصل چهارم مجموعه تلویزیونی دکستر ۲،۶ میلیون بیننده داشت که تا آن زمان رکوردی برای تعداد بینندگان یک سریال اصلی شبکه شوتایم به حساب می آمد.

 

در آوریل ۲۰۱۳ نیز شوتایم اعلام کرد که فصل هشتم،‌ آخرین فصل مجموعه تلویزیونی دکستر خواهد بود. در اکتبر ۲۰۲۰ نیز اعلام شد که فصل نهم سریال دکستر به صورت یک مینی سریال ۱۰ قسمتی به نام «دکستر: خون جدید» ساخته می شود. قرار است مایکل سی هال دوباره در فصل نهم نقش دکستر را ایفا کند. اولین قسمت فصل نهم سریال دکستر در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۶ آبان ۱۴۰۰) از شبکه شوتایم پخش می شود.

 

 

مشخصات سریال «دکستر (Dexter)»

 

مشخصات سریال «دکستر (Dexter)»

 

ژانر: جنایی، درام،‌ رازآلود

سازنده: جمیز منوس جونیور

بر پایه کتاب: «دکستر رؤیاپرداز تاریک» از جف لیندسی

بازیگران: مایکل سی هال، جان لیسگو، جولی بنز، جنیفر کارپنتر، اریک کینگ، لورین ولز، دیوید زایاس، جیمز رمار، سی اس لی، ایوان استراهاوسکی، دزموند هرینگتون

آهنگساز: رولف کنت

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعدا فصل ها: ۸ فصل (تمدید شده برای فصل نهم)

تعداد قسمت ها: ۹۶ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۴۵-۶۰ دقیقه

شبکه اصلی: شوتایم

IMDb: ۸،۶

راتن تومیتوز: ۷۱٪

 

 

خلاصه داستان:

 

دکستر مورگان یک کارشناس پزشکی قانونی با تخصص آنالیز آثار خون است که در اداره پلیس میامی مشغول به کار است. در عین حال، او زندگی دوگانه ای را در پیش گرفته است. دکستر در کنار اینکه ظاهرا به حل پرونده های قتل کمک می کند، به دور از چشم دیگران به شکار جنایتکاران می رود و آنها را به طرز فجیعی به قتل می رساند.

 

 

خلاصه داستان فصل های اول تا سوم سریال دکستر

 

خلاصه داستان فصل های اول تا سوم سریال دکستر

 

فصل اول سریال دکستر اقتباسی از اولین رمان جف لیندسی از مجموعه دکستر است. با این حال، فصل های بعدی داستان های مجزایی دارند. در این فصل دکستر مشغول تحقیق درباره پرونده «قاتل کامیون یخچال دار» است. این قاتل مخوف روسپی ها را به قتل می رساند و پس از تکه تکه کردن اجساد،‌ هیچ خونی را در بدن آنها به جای نمی گذارد.

 

در همین زمان، خواهر خوانده دکستر، دِب (دبرا) مورگان (جنیفر کارپنتر) که یک افسر پلیس است، به بخش جنایی اداره پلیس میامی می آید. شریک زندگی دکستر، ریتا بنت (جولی بنز) هم در همین حین می خواهد رابطه اش با دکستر صمیمانه تر شود.

 

در فصل دوم، اجساد برخی از قربانیان دکستر کشف می شود و تحقیقاتی تحت عنوان «قصاب بندر هاربر» برای شناسایی او در بخش جنایی اداره پلیس که خود دکستر مشغول به کار در آنجاست شروع می شود. در این مدت، دب دوران نقاهت خود پس از جان سالم به در بردن از تلاش نافرجام قاتل کامیون یخچال دار برای قتلش به سر می برد.

 

ریتا هم که مشکوک به اعتیاد دکستر شده، او را به شرکت در جلسات «انجمن ان ای (معتادان گمنام)» تشویق می کند. گروهبان جیمز دوکز (اریک کینگ) هم دست به تعقیب دکستر می زند. او مشکوک است که دکستر ارتباطی به قتل های قاتل کامیون یخچال دار دارد.

 

در فصل سوم، دکستر مردی را در اقدام برای دفاع از خود به قتل می رساند و با برادر او، میگوئل پرادو، دستیار دادستان منطقه (جیمی اسمیتس) دوست می شود. در همین حال، ریتا می فهمد که باردار است. دب نیز به امید ارتقای درجه به کارآگاهی مشغول تحقیق درباره پرونده قاتل جدیدی به نام «قاتل پوست کَن» است.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی کوکی شکلاتی کره ای با مغز گردو

 

 

خلاصه داستان فصل های چهارم تا هشتم مجموعه تلویزیونی دکستر

 

خلاصه داستان فصل های چهارم تا هشتم مجموعه تلویزیونی دکستر

 

در فصل چهارم دکستر تلاش می کند به زندگی خانوادگی خود سر و سامان دهد. حالا او و ریتا صاحب پسری شده اند. در ادامه دکستر با مردی به نام آرتور میچل (جان لیسگو) آشنا می شود. در فصل پنجم سریال دکستر او همچنان با اتفاقاتی که در قسمت های پایانی فصل چهارم رخ دادند دست و پنجه نرم می کند.

 

دکستر حالا تلاش می کند جلوی جنایات بیشتر گروهی از متجاوزان زنجیره ای را بگیرد. در همین حال، یک پلیس فاسد از راز دکستر اطلاع پیدا کرده. در فصل ششم مجموعه تلویزیونی دکستر، او و سایر ماموران اداره پلیس میامی تحقیقاتی را در مورد رشته ای از قتل های عجیب و غریب آئینی آغاز کرده اند.

 

در فصل هفتم مجموعه تلویزیونی دکستر او با یک رئیس گانگستر اوکراینی درگیر می شود. در همین فصل است که دکستر با هانا مک کی (ایوان استراهاوسکی) آشنا می شود. هانا، بیوه مرموزی با گذشته ای تاریک است. در فصل هشتم دکستر با دکتر ایولین فوگل آشنا می شود، زنی که ادعا می کند او در تنظیم «کد هری» نقش داشته است. کد هری همان مجموعه دستورالعمل های اخلاقی است که پدر خوانده دکستر، هری مورگان به او آموخته تا بتواند از این طریق نیاز او به قتل را برطرف کند.

 

برخی از دستورالعمل های کد هری عبارتند از: نباید گیر بیفتی، هیچ وقت نباید بیگناهی را به قتل برسانی، مقتول باید کسی باشد که از چنگ قانون گریخته، آماده باش و هیچ اثر و مدرکی از خود برجای نگذار. در این فصل، دکستر و همکارانش پرونده قاتل زنجیره ای که تکه های از مغز اجساد را بر می دارد را بررسی می کنند. دب هم همچنان نمی تواند با این واقعیت که ماریا لاگورتا (لارن ولز) را به قتل رسانده کنار بیاید.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال سرگذشت ندیمه «

 

 

نظر منتقدان درباره سریال دکستر

 

نظر منتقدان درباره سریال دکستر

 

اگرچه استقبال از فصل های مختلف سریال دکستر متفاوت بوده، ولی بازخوردها از این مجموعه تلویزیونی جنایی روی هم رفته بسیار مثبت بوده است. فصل های اول، دوم، چهار و هفتم مجموعه تلویزیونی دکستر بیشترین بازخوردهای مثبت را از سوی منتقدان و بینندگان تلویزیونی دریافت کردند. فصل های سوم و پنجم دکستر هم مثبت ارزیابی شدند. ولی فصل های ششم و هشتم عمدتا نقدهای آمیخته و منفی دریافت کردند.

وبسایت جمع آوری نقد و بررسی راتن تومیتوز در مجموع به مجموعه تلویزیونی دکستر امتیاز ۷۱٪ را داد. در برآیند نقد و بررسی های راتن تومیتوز برای فصل اول مجموعه تلویزیونی دکستر آمده است: «شروع تیره و تار ولی کاملا نو سریال شاید برای برخی از بینندگان بیش از حد وحشت آور باشد، ولی دکستر درام ترسناکی جذاب و با ظرافت است.» راتن تومیتوز در برآیند نقد و بررسی های فصل دوم سریال دکستر نوشت: «قصاب خلیج هاربر جایگاه شوم دکستر به عنوان یکی از برترین ضدقهرمان های تلویزیونی را مستحکم کرد. فصل دوم به طرز دردناکی مملو از تعلیق و به شیوه ای تیره و تار خنده دار بود.»

منتقدان راتن تومیتوز با وجود برخی انتقادات همچنان فصل سوم مجموعه تلویزیونی دکستر را جذاب و سرگرم کننده دانستند. در بخشی از نقدها می خوانیم: «دوست داشتنی ترین قاتل زنجیره ای تلویزیون آمریکا تا حدودی آن برتری خیره کننده [سابق] خود را از دست داده، ولی فصل سوم دکستر هنوز سرگرم کنندگی های دلهره آورش را دارد.»

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های دنیا براساس داستان های واقعی «

 

 

پایان بندی مجموعه تلویزیونی دکستر همچنان کابوس طرفدارانش است!

 

پایان بندی مجموعه تلویزیونی دکستر همچنان کابوس طرفدارانش است!

 

سریال دکستر از فصل چهارم به بعد در اکثر رتبه بندی های منتقدان و مخاطبان افت کرد. راتن تومیتوز به فصل ششم مجموعه تلویزیونی دکستر امتیاز ۳۸٪ را داد. در برآیند نقدهای این وبسایت آمده است: «نمادگرایی سنگین، شخصیت شروری بی اثر، اوج های اضافی همه دست به دست هم داده اند تا فصل ششم بدترین فصل مجموعه تلویزیونی دکستر باشد.» ولی فصل هفتم دوباره نظر منتقدان را به خود جلب کرد و امتیاز مجموعه تلویزیونی دکستر در وبسایت راتن تومیتوز به ۸۲٪ رسید. در بخشی از نقدها آمده است: «فصل هفتم نشان داد که دکستر دوباره جذابیت ابتدایی خود را بازیافته که مشخصه آن طرح داستانی جذاب و ریسک پذیری بود.»

ولی بار دیگر فصل هشتم سریال دکستر نقدهای منفی زیادی گرفت. بسیاری از منتقدان و بینندگان از پایان بندی ناخوشایند مجموعه تلویزیونی دکستر کاملا مأیوس شدند. چنانچه در نقدهای راتن تومیتوز می خوانیم: «دکستر رؤیاپرداز تاریک یک بار برای همیشه به پایان راه خود رسید. قسمت پایانی این فصل حسن ختام بسیار ناامیدکننده ای بود. گویی [نویسندگان محموعه می خواستند] ضدقهرمان سریال را به خاطر اعمال ناشایستش تنبیه کنند، ولی بسیار مردد بودند و به جای آن، بینندگان را تنبیه کردند.»

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

بهترین مینی سریال های نتفلیکس براساس امتیازات IMDB 

 

نقد و بررسی سریال بابیلون برلین

 

 

 

احیای سریال دکستر، فصل نهم «دکستر: خون جدید»

 

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال تفکیک (Severance) | ژانری مخوف در قالبی اتو کشیده

احیای سریال دکستر، فصل نهم «دکستر: خون جدید»

 

هشت سال پس از پایان مأیوس کننده سریال دکستر، به نظر شبکه شوتایم می خواهد جبران مافات کند. بر اساس اعلام شبکه شوتایم، قرار است پخش فصل نهم مجموعه تلویزیونی دکستر از ماه نوامبر (آبان) شروع شود. در فصل نهم سریال دکستر که با عنوان «دکستر: خون جدید (Dexter: New Blood)» پخش می شود، مایکل سی هال دوباره در نقش دکستر مورگان به ایفای نقش می پردازد. آخرین باری که دکستر را در قسمت پایانی فصل هشتم دیدیم، او از شغل سابقش در اداره پلیس میامی دست کشیده و در یک شرکت چوب بری مشغول به کار شده بود.

 

در فصل جدید سریال دکستر، قاتل مخوف با تغییر هویت به شهر جدیدی رفته است. ولی با تمام این تغییرات به نظر نمی رسد که عادت های قدیمی دست از سر او برداشته باشند. کلاید فیلیپس، تهیه کننده اجرایی سابق مجموعه تلویزیونی دکستر قبلا در مصاحبه ای گفته بود: «قصد داریم پایانی برای سریال دکستر در نظر بگیریم که به قول [آنتون] چخوف، غافلگیر کننده ولی ناگزیر باشد.

 

 

دکستر همیشه مسافر تاریکی [میل به شرارت] دارد که در درونش زندگی می کند. حالا او از هر زمان دیگری معقول تر است، ولی مسافر تاریکی،‌ نیرویی دارد که [دکستر] نمی تواند جلویش را بگیرد. ذات دکستر عوض نشده و برای همین کسانی کشته می شوند.»

 

 

در فصل نهم سریال دکستر چه اتفاقاتی می افتد؟

 

در فصل نهم سریال دکستر چه اتفاقاتی می افتد؟

 

داستان های مینی سریال دکستر، خون جدید ۱۰ سال بعد از ناپدید شدن دکستر در طوفان لورا اتفاق می افتد. او حالا در شهر کوچکی به نام آیرون لیک، نیویورک زندگی می کند. شاید دکستر زندگی جدید خود را پذیرفته باشد، ولی در پی اتفاقات غیرمنتظره ای، مسافر تاریکی او بازمی گردد. در یکی از ویدئوهایی که از پشت صحنه فیلمبرداری فصل نهم مجموعه تلویزیونی دکستر منتشر شده، او را مشغول کار در یک فروشگاه تجهیزات ماهیگیری و شکار می بینیم. دکستر ظاهرا نام جیم لیندسی را برای خود انتخاب کرده است. نامی که شباهت آن به جف لیندسی، نویسنده کتاب «دکستر، رؤیاپرداز تاریک» از مجموعه کتاب های دکستر، نمی تواند اتفاقی باشد.

 

مایکل سی هال در بخشی از ویدئوی پشت صحنه گفت: «جف لیندسی (دکستر) حالا یک زندگی واقعی دارد. ولی همانطور که می توانید حدس بزنید، احتمالا او جایی پا پس می کشد.» جنیفر کارپنتر و جان لیسگو، دو بازیگر دیگری هستند که در فصل نهم مجموعه تلویزیونی دکستر نقش آفرینی می کنند. کارپنتر در نقش دب مورگان، خواهرخوانده دکستر و لیسگو هم در نقش آرتور میچل ظاهر می شود. هر دو این نقش ها احتمالا در قالب فلش بک حضور خواهند داشت.

 

گری لوین، رئیس بخش سرگرمی شبکه های شوتایم نیز در اشاره به پایان بندی ناخوشایند مجموعه تلویزیونی دکستر گفت:‌ «دکستر جواهری در میان تاج شوتایم است که ما در حقش نهایت عدالت را رعایت نکردیم. این برایمان آزاردهنده بود.» کلاید فیلیپس نیز در یکی از نشست های جشنواره کامیک-کان در ماه ژوئیه امسال (تیر ۱۴۰۰) بحث یک پایان بندی بهتر برای مجموعه تلویزیونی دکستر را به میان کشید‌: «این پایان [فصل نهم سریال] خیره کننده، تکان دهنده، غافلگیرکننده و غیر منتظره خواهد بود. اگر اتفاق بدی نیفتد، می گویم که پایان فصل جدید اینترنت را به هم می ریزد.»

 

 

چرا باید سریال دکستر را ببینید؟

 

چرا باید سریال دکستر را ببینید؟

 

دلایل زیادی برای تماشای مجموعه تلویزیونی دکستر وجود دارد که هر کدام به تنهایی برای دنبال کردن ماجراهای این قاتل مخوف کافی است. ابتدا اینکه دکستر تنها یک سریال جنایی-پلیسی نیست. بلکه عناصری از ژانرهای مختلفی همچون کمدی و درام را دارد.

 

بازی های بسیار قوی بازیگران اصلی سریال به همراه شخصیت پردازی های قدرتمند باعث شدند تا هر چه بیشتر اتفاقات سریال باورپذیر باشند. جذابیت دیگر مجموعه تلویزیونی دکستر پرداختن آن به بسیاری از جزئیات زندگی و کار دکستر و همینطور همکارانش در بخش جنایی اداره پلیس میامی است. مخاطبان می توانند در کنار روابط صمیمانه خانوادگی و عشقی دکستر، جزئیات زیادی از صحنه های قتل و پرونده های جنایی تا مسائل محرمانه و پشت پرده ماموران پلیس را به ببینند. همه اینها علاوه بر افزون به جذابیت سریال، باعث تأمل برانگیزتر شدن آن نیز شدند.

 

هر کدام از فصل های سریال دکستر مملو از تعلیق و هیجان هستند که واقعا باعث می شوند هر بیننده ای سرجای خود میخکوب شود. طرح داستانی پیچیده مملو از رخدادها و موقعیت های غیرمنتظره و باورنکردنی هم باعث می شوند تا دکستر سریالی فراموش نشدنی باشد. ولی متأسفانه با نزدیک شدن به فصل های پایانی سریال و به خصوص قسمت آخر، بسیاری از بینندگان پروپاقرص سریال کاملا ناامید شدند.

 

با این حال، صرف نظر از پایان بندی دکستر مجموعه تلویزیونی جنایی فوق العاده جذاب و رازآلودی است. هر چند اصلی ترین مخاطبان مجموعه تلویزیونی دکستر را بینندگانی تشکیل می دهند که هراسی از تماشای آدمکشی و خونریزی ندارند، ولی طیف گسترده بینندگان دکستر قبلا به خوبی نشان داده اند که این مجموعه تلویزیونی می تواند حتی برای کسانی که چندان در قید و بند سریال های جنایی-پلیسی نیستند هم جذابیت زیادی داشته باشد.

 

 

منابع: arhsharbinger، theactionelite، tvinsider،‌ wikipedia،‌ rottentomatoes

 

کالابرگ الکترونیک