طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی به ۳ روش ساده و شکلاتی

طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی به ۳ روش ساده و شکلاتی


11 تیر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی
فهرست محتوا پنهان

آیا تا حالا موچی با آرد برنج ایرانی در خانه درست کرده‌اید؟ مُچی یا موچی در اصل یک شیرینی ژاپنی با خمیر لطیف حاصل از نوعی برنج دانه کوتاه مخصوص به نام «موشیگوما» یا «موچی‌ گومه» است که داخل آن با شکلات، میوه، مغزهای مختلف و … پر می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی را به شما آموزش می‌دهیم.

 

طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی در مایکروفر

 

موچی با آرد برنج ایرانی در مایکروفر

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت موچی با آرد برنج: ۳ دقیقه

مواد لازم برای تهیه موچی با آرد برنج ایرانی

  • آرد برنج ایرانی: ۱۰۰ گرم
  • پودر قند: ۵۰ گرم
  • آب: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۱۸۵ میلی‌لیتر)
  • پنیر خامه‌ای یا ماسکارپونه: ۲۰۰ گرم
  • رنگ خوراکی: چند قطره (رنگ و میزان دلخواه)
  • میوه‌ یا مربای دلخواه: به میزان دلخواه (برای داخل موچی)
  • نشاسته ذرت: به میزان لازم (برای غلتاندن دسر)

مراحل طرز تهیه موچی ژاپنی با آرد برنج ایرانی

موچی ژاپنی را می‌توانید به عنوان یک خوراکی برای میان وعده یا در کنار چای به عنوان شیرینی سرو کنید. در ادامه مراحل تهیه موچی با آرد برنج ایرانی را بخوانید.

مرحله اول: مواد خمیر موچی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه موچی با آرد برنج، آرد برنج را ۲ تا ۳ بار از الک ریز عبور دهید تا ناخالصی‌های آن گرفته شده و یکدست شود. سپس آرد برنج را در یک کاسه بریزید و پودر قند، آب و چند قطره رنگ خوراکی را اضافه کنید. اگر می‌خواهید رنگ موچی تیره‌تر شود، رنگ بیشتری بریزید.

در صورت تمایل برای خرید آرد برنج و پودر قند می‌توانید به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: خمیر موچی را درست کنید

مواد خمیر موچی را که در کاسه ریخته‌ بودید، با دست ورز دهید تا یک خمیر یکدست و نرم داشته باشید. خمیر باید کاملا منسجم باشد. بعد از آماده شدن، روی خمیر را با سلفون یا نایلون بپوشانید. چند منفذ یا سوراخ هم روی نایلون ایجاد کنید.

مرحله سوم: خمیر موچی را در مایکروفر بگذارید

ظرف حاوی خمیر موچی را به مدت ۱ دقیقه یا ۴۵ ثانیه در مایکروفر قرار دهید. سپس آن را بیرون بیاورید و دوباره مواد را هم بزنید. روی ظرف را دوباره با نایلون بپوشانید و ۴۵ ثانیه دیگر ظرف را در مایکروفر بگذارید. ۳ مرتبه این کار را انجام دهید تا خمیر بپزد و از حالت خامی خارج شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 10 دسر عربی خوشمزه + فیلم آموزش تهیه

مرحله چهارم: خمیر موچی را فرم دهید

بعد از آماده شدن خمیر، روی یک سطح را مقداری نشاسته ذرت پودر شده، بپاشید. سپس خمیر را روی سطح قرار دهید و آن را ورز دهید. به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و بین کف دستانتان بچرخانید تا گلوله‌ای شود. داخل گلوله‌ها را با مقداری پنیر و میوه‌های دلخواه یا مربا پر کنید و دوباره موچی را به شکل گلوله، فرم دهید. همه خمیر‌ را به همین شکل آماده کنید و موچی را سرو کنید.

برای خرید نشاسته، انواع پنیر صبحانه، انواع میوه‌ تازه و انواع مربا می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی روی گاز

 

طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی روی گاز

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت موچی با آرد برنج روی گاز: ۱۵ دقیقه

مواد لازم برای تهیه موچی با آرد برنج ایرانی

  • آرد برنج ایرانی: ۱۰۰ گرم
  • پودر قند یا شکر: ۵۰ گرم
  • آب: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۱۸۵ میلی‌لیتر)
  • رنگ خوراکی: چند قطره (رنگ و میزان دلخواه)
  • میوه‌ یا مربای دلخواه: به میزان دلخواه (برای داخل موچی)
  • نشاسته ذرت: به میزان لازم (برای غلتاندن دسر)

مراحل طرز تهیه موچی با آرد برنج بدون مایکروفر

در این روش، از شیوه سنتی ژاپنی برای آماده کردن خمیر موچی استفاده می‌شود و نیازی به فر یا مایکروفر وجود ندارد. مراحل زیر را برای تهیه این مدل موچی، ادامه دهید.

مرحله اول: خمیر موچی را آماده کنید

برای طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی روی گاز و بدون مایکروفر، آرد برنج ایرانی الک شده را با شکر یا پودر قند مخلوط کرده و آب به آن اضافه کنید. مواد خمیر را ورز دهید تا یکدست شود. سپس آن را به روش سنتی بخارپز کنید که در ادامه روش آن را به شما می‌گوییم.

مرحله دوم: خمیر را بخارپز کنید

یک قابلمه را تا نیمه، آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. خمیر را در یک ظرف پیرکس بگذارید. یک آبکش را روی درب قابلمه بگذارید و ظرف پیرکس حاوی خمیر موچی را در آن قرار دهید. روی قابلمه را دم‌کنی بگذارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خمیر با حرارت بخارآب بپزد.

مرحله سوم: موچی را آماده کنید

بعد از بخارپز شدن خمیر، آن را از داخل ظرف پیرکس بیرون بیاورید. سپس خمیر را روی سطحی که نشاسته ذرت پاشیده‌اید، بگذارید و ورز دهید تا سفت و منسجم شود. به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و بین کف دستانتان بچرخانید. بعد از گرد شدن، داخل خمیر را با انواع مغزها یا میوه‌های دلخواه پر کنید و دوباره دایره‌ای‌شکل فرم دهید. همه خمیر را به همین نحو، آماده کرده و موچی را سرو کنید. نوش جان!

طرز تهیه موچی شکلاتی با آرد برنج ایرانی

 

طرز تهیه موچی شکلاتی با آرد برنج ایرانی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت موچی شکلاتی با آرد برنج: ۵ دقیقه

مواد لازم برای تهیه موچی با آرد برنج ایرانی

  • آرد برنج ایرانی: ۱۰ قاشق غذاخوری
  • پودر قند یا شکر آسیاب شده: ۵ قاشق غذاخوری
  • شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • خامه: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکلات تلخ: ۱ بسته
  • نشاسته ذرت: ۵ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه موچی شکلاتی

برای طرز تهیه موچی با آرد برنج و شکلات، می‌توانید داخل این شیرینی پودر کاکائو یا مایه شکلات بریزید یا بعد از گلوله کردن خمیر موچی، شیرینی را داخل پودر کاکائو یا شکلات ذوب شده بغلتانید. طرز تهیه موچی کاکائویی را در ادامه بخوانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس به ۲ روش در فر و قابلمه

مرحله اول: مواد موچی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه موچی شکلاتی با آرد برنج ایرانی، شکلات تخته‌ای را خرد کنید و در یک کاسه بریزید. ظرف را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید و اجازه دهید شکلات به روش بن ماری ذوب شود. انواع شکلات را می‌توانید به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مواد موچی را ترکیب کنید

پودر قند (یا شکر آسیاب شده)، نشاسته و آرد برنج را باهم داخل یک کاسه بریزید و هم بزنید. سپس به تدریج شیر را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا غلظت آن، شبیه به ماست روان شود. خامه را به شکلات بن‌ماری‌شده، اضافه کنید و سریع هم بزنید تا مواد یکدست شوند.

سپس ۱ قاشق غذاخوری از مایه شکلاتی-خامه‌ای را به مایه موچی (همان خمیر با مخلوط پودر قند، نشاسته و آرد برنج) اضافه کنید و هم بزنید تا مایه موچی شکلاتی و خوشرنگ شود. در صورت تمایل خامه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: پخت موچی شکلاتی

یک تابه نچسب را روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید و مواد را موچی را داخل تابه ریخته و به صورت مداوم باز و بسته کنید تا مثل یک خمیر، وسط تابه جمع شود و بعد از روی حرارت بردارید و روی یک سطح آرد‌پاشی‌شده، قرار دهید.

مرحله چهارم: موچی شکلاتی را سرو کنید

در آخرین مرحله، موچی را روی یک سطح، کمی ورز دهید تا نرم و لطیف شود. سپس از مواد به اندازه دلخواه بردارید و داخل آن را از مواد شکلاتی پر کنید. هر دانه موچی را بین کف دست‌هایتان، گرد کنید و داخل یک سلفون قرار دهید و خوب فشرده کنید . موچی‌های شکلاتی را برای ۲۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید و سپس آنها را سرو کنید.

نکات و فوت وفن‌های طرز تهیه موچی با آرد برنج

 

نکات و فوت وفن‌های طرز تهیه موچی با آرد برنج

 

  • برای انسجام بیشتر خمیر موچی با آرد برنج، بهتر است خمیر را بعد از آماده کردن به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.
  • از پنیر بدون نمک یا پنیر ماسکارپونه می‌توانید به عنوان مواد داخل موچی، در موچی آرد برنج استفاده کنید.
  • برای انسجام بهتر موچی، بعد از آماده کردن موچی با آرد برنج، بهتر است موچی‌ها را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خودشان را بگیرند و بعد آنها را سرو کنید.
  • برای طرز تهیه موچی آرد برنج و توت فرنگی، از میوه توت فرنگی برای داخل موچی استفاده کنید. هم از توت فرنگی سالم و هم برش‌های توت فرنگی یا مربای توت فرنگی و مارمالاد توت فرنگی می‌توانید استفاده کنید.
  • طرز تهیه موچی با آرد گندم روی گاز یا طرز تهیه موچی بدون آرد برنج، شبیه موچی با آرد برنج است، فقط به جای آرد برنج از آرد گندم استفاده می‌شود.
  • برای طرز تهیه موچی ساده، نیازی به استفاده از شکلات و رنگ خوراکی در طرز تهیه موچی نیست.

سوالات متداول

داخل موچی را با چه موادی پر کنیم؟

برای پر کردن موچی می‌توانید از مواد دلخواهی مثل نوتلا، شکلات، انواع ژله، انواع مغزها، برش‌های میوه‌های تازه (به صورت ریز)، انواع مربا، انواع مارمالاد، پودر نارگیل و … استفاده کنید.

موچی با چه آردی درست می‌شود؟

خمیر موچی را می‌توانید با آرد برنج یا آرد گندم درست کنید. در صورت استفاده از آرد برنج، بهتر است از آرد برنج ایرانی استفاده کنید تا عطر بیشتری داشته باشد.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش
کالابرگ الکترونیک