طرز تهیه موچی به ۲ روش کره ای و ژاپنی و موچی بستنی

طرز تهیه موچی به ۲ روش کره ای و ژاپنی و موچی بستنی


8 مهر 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه موچی کره ای
فهرست محتوا پنهان

اگر اولین بار است که اسم موچی به گوش‌تان می‌خورد، باید بگوییم موچی یک خوراکی محبوب است که به صورت دسر هم درست می‌شود. انواع مختلفی از موچی وجود دارند که وجه اشتراک آن‌ها، خمیری است که با آرد گندم یا آرد برنج یا آرد به دست آمده از غلات درست می‌شود. این غذای کره‌ای و ژاپنی که حکم یک دسر خوشمزه را هم دارد را می‌توانید بدون فر و در قابلمه درست کنید و نیازی به انجام کارهای سخت و پیچیده و حتی مواد گران‌قیمت ندارد. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به شما خواهیم گفت که موچی چیست، تاریخچه موچی چیست، انواع مختلف موچی شامل چه مواردی می‌شود و طرز تهیه شیرینی موچی ژاپنی و کره‌ای و موچی با بستنی را هم به شما یاد خواهیم داد.

 

مواد لازم برای تهیه موچی کره‌ای و ژاپنی بدون فر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج گلوتینوس ۲ پیمانه
نشاسته ذرت ۱ پیمانه
روغن نصف پیمانه
شیر یک و نیم پیمانه
نمک ۱/۲ قاشق چای‌خوری
پنیر ماسکارپونه ۲۰۰ گرم
شکر ۱۰ قاشق غذاخوری
خامه صبحانه ۳ قاشق غذاخوری
شکلات تخته‌ای به مقدار دلخواه (سلیقه‌ای)
رنگ خوراکی چند قطره (سلیقه‌ای)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت مواد و آماده شدن موچی در یخچال: ۱۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه موچی ژاپنی و کره‌ای خامه‌ای

طرز تهیه موچی ژاپنی

مرحله اول: مایه میانی موچی را درست کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه موچی ابتدا مایه مواد میانی موچی را درست کنید. برای این کار پنیر ماسکارپونه، خامه و ۵ قاشق غذاخوری شکر را با هم مخلوط کنید و آنقدر با همزن دستی یا برقی هم بزنید تا یک مایه یکدست و صاف درست شود. مایه به دست آمده را در یخچال بگذارید تا خنک شود.

انواع پنیر خامه‌ای، خامه و شکر را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری، تلفنی و آنلاین خریداری کنید.

مرحله دوم: مواد خشک موچی را با شیر مخلوط کنید

در این مرحله آرد برنج، بقیه شکر، نمک و نشاسته ذرت (تمام این مواد باید الک شده باشند، مقدار مواد نوشته شده در این رسپی بعد از الک شدن آنهاست) را در یک کاسه پیرکس بریزید و شیر را کم کم به آن‌ها اضافه کنید. در حین اضافه کردن شیر مدام مواد با همزن دستی هم بزنید تا خمیر گوله گوله نشود و یک خمیر یکدست داشته باشیم. در این مرحله به دلخواه می‌توانید چند قطره رنگ خوراکی به این مواد اضافه کنید.

نمک، نشاسته ذرت و شیر را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری، تلفنی و آنلاین خریداری کنید. آرد برنج گلوتینوس یا آرد موچی را هم می‌توانید از مغازه‌های لوازم قنادی تهیه کنید.

مرحله سوم: خمیر موچی را بن ماری کنید تا کش‌دار شود

در یک قابلمه یا کتری مقداری آب بریزید و روی حرارت شعله قرار دهید تا آب بجوشد. سپس کاسه حاوی خمیر موچی را روی بخار آب قرار دهید تا بن ماری شود. بعد از گذشت ۳ دقیقه مواد را از روی بخار آب برداشته و به مدت ۱ دقیقه هم بزنید. این کار را تا سه بار تکرار کنید تا یک خمیر موچی کش‌دار درست شود، سپس روغن مایع را به خمیر اضافه کنید و هم بزنید.

روغن مایع را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری، تلفنی و آنلاین خریداری کنید.

مرحله چهارم: خمیر موچی را در سینی بگذارید

در یک سینی مقداری نشاسته ذرت بریزید و خمیر را روی آن قرار دهید. روی خمیر هم مقداری نشاسته ذرت بپاشید.

مرحله پنجم: خمیر موچی را پهن کنید و برش بزنید

خمیر را با وردنه در سینی پهن کنید. قطر خمیر شیرینی موچی باید یک سانتی‌متر باشد. سپس خمیر را با لبه یک لیوان بزرگ یا هر وسیله‌ای که برای این کار دارید به صورت دایره‌ای نسبتا بزرگ برش بزنید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه کباب ساتای مرغ ترد و لذیذ روی منقل، در تابه و فر

مرحله ششم: خمیر موچی را با مواد میانی پر کنید

روی هر عدد خمیر دایره‌ای شکل مقدار از مایه خامه‌ای که در مرحله اول درست کرده بودیم بریزید، روی مایه میانی به دلخواه شکلات رنده شده بپاشید (تا اگر دوست دارید موچی شکلاتی داشته باشید) و خمیر را به شکل توپ جمع کنید. موچی شما آماده است. موچی‌ها را برای ۱ الی ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی خودش را بگیرد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی موچی با بستنی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج گلوتینوس ۲۰۰ گرم
نشاسته ذرت ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بستنی ۵۰ گرم
آب ۱۸۰ میلی‌لیتر
پودر قند ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رنگ خوراکی چند قطره (اختیاری)

 

مدت زمان آماده سازی موچی بستنی: ۱۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه موچی با بستنی

مراحل طرز تهیه موچی با بستنی

یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های درست کردن موچی ترکیب کردن آن با بستنی است. این شیرینی خوشمزه با استفاده از آرد برنج، نشاسته ذرت، بستنی و آب تهیه می‌شود. اضافه کردن رنگ خوراکی به موچی بستنی کاملا اختیاری است و ظاهر جذاب‌تری به آن می‌بخشد. در ادامه می‌توانید با روش تهیه شیرینی موچی با بستنی آشنا شوید.

مرحله اول؛ ترکیب کردن مواد موچی

در اولین مرحله از طرز تهیه موچی با بستنی، ابتدا بستنی را در فریزر بگذارید تا حسابی سفت شود. در این فاصله باید در یک ظرف آرد برنج را با پودر قند و آب مخلوط کنید و با قاشق خوب هم بزنید. در صورت تمایل مقداری رنگ خوراکی به مواد اضافه کنید و خوب ورز دهید.

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر موچی

آماده کردن خمیر موچی

در این مرحله یک مخلوط کاملاً چسبنده و یکدست داریم که نباید گلوله گلوله باشد. خمیر را در یک ظرف پیرکس بگذارید. روی ظرف خمیر را با یک سلفون بپوشانید و به مدت یک دقیقه در ماکروویو بگذارید. (مراقب باشید که از سلفون مخصوص مایکروویو استفاده کنید).

مرحله سوم؛ خمیر موچی را در مایکروویو بگذارید

ظرف خمیر موچی را از ماکروویو خارج کنید و خمیر را مقداری دیگر ورز بدهید. خمیر که یکدست شد دوباره حدود یک دقیقه آن را در داخل ماکروویو قرار دهید. تا زمانی که این مخلوط به یک خمیر بسیار چسبناک تبدیل شود، باید این مرحله را تکرار کنید. حتی گاهی ممکن است تا شش بار این فرآیند قرار دادن خمیر در مایکروویو و ورز دادن آن تکرار شود.

مرحله چهارم؛ خمیر موچی را در سینی پهن کنید و برش بزنید

یک سینی را انتخاب کنید و کمی آرد برنج روی آن بریزید. خمیر چسبناک موچی را بردارید و مجدداً آن را ورز دهید تا کاملاً یکدست شود. باید خمیر را در اشکال دایره‌ای بزرگ برش بزنید. این خمیرهای دایره شکل باید در داخل فریزر قرار بگیرند تا سریعاً خنک شوند. خمیر باید مرطوب باشد چرا که خشک شدن خمیر باعث شکنندگی آن می‌شود که در این حالت موچی به خوبی شکل نخواهد گرفت. اگر متوجه شدید که خمیر کاملاً خشک شده برای مرطوب کردن آن می‌توانید کمی آب روی خمیر بپاشید.

مرحله پنجم؛ ریختن بستنی در خمیر موچی

ریختن بستنی در خمیر موچی

در این مرحله از طرز تهیه موچی با بستنی باید خمیرها را از فریزر خارج کنید و سپس داخل هر خمیر یک اسکوپ بستنی سفت و سرد قرار دهید. در صورت تمایل می‌توانید برای داخل موچی از تکه‌های میوه تازه یا خشک نیز استفاده کنید. سپس خمیر را به شکل یک توپ جمع کنید تا بستنی کاملاً درون خمیر قرار بگیرد. موچی‌های بستنی را با یک کیسه فریزر بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه در فریزر قرار دهید.

در صورت تمایل بستنی و قند را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری، تلفنی و آنلاین خریداری کنید.

مرحله ششم؛ سرو کردن موچی با بستنی

بعد از نیم ساعت موچی بستنی را از فریزر بیرون بیاورید و سرو کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری سس شکلات روی موچی‌ها بریزید و هر کدام را به شکلی متفاوت تزیین کنید. برای تزیین موچی می‌توانید از پودر نارگیل، ترافل‌های رنگی و یا شکلات رنده شده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی

موچی چیست؟

موچی چیست؟

موچی (mochi) نوعی کیک برنجی است که البته فقط با آرد برنج گلوتینوس تهیه نمی‌شود و می‌توان با آرد گندم و غلات هم آن را درست کرد. اما نوع اصلی آن با نوعی برنج دانه کوتاه مخصوص به نام «موشیگوما» یا «موچی‌ گومه» درست می‌شود. برای تهیه این خوراکی، برنج را می‌کوبند، می‌پزند و خمیر می‌کنند. علاوه بر موچی گومه، به این برنج، برنج چسبناک، برنج شیرین و برنج مرواریدی هم می‌گویند.

حتما بخوانید  ۲۲ روش سریع و موثر رفع بوی بد فرش و خوشبو کردن آن

تاریخچه موچی

تاریخچه موچی

این که موچی را اولین بار چه کسانی ساختند، مشخص نیست. در یک کلام اصالت این کیک برنجی نامعلوم است. البته برخی می‌گویند که موچی ابتدا در چین، تهیه و سپس به ژاپن آورده شد. ژاپنی‌ها هم آن را توسعه دادند. به همین خاطر به آن موچی ژاپنی هم می‌گویند. هر چند بعید نیست اسم موچی کره‌ای یا موچی چینی را هم شنیده باشید. به‌ هر حال این کیک محبوب در همه این کشورها، پخته می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد.

این شیرینی در دوره پادشاهی «هی آن» در سال‌های ۷۴۹ تا ۱۱۸۵ میلادی به عنوان شیرینی سال نو میلادی شناخته شد. در قرن دهم، انواع مختلفی از موچی برای خدایان مذهبی در مراسم دینی «شینیتو» به عنوان پیشکش به این خدایان، استفاده می‌شد.

این هدیه به ظاهر ساده، نماد خوش‌‌یمنی و تقدس است و تا سال‌های زیادی، به عنوان یک غذای درباری و متعلق به طبقه مرفه ژاپن به حساب می‌آمده است. از طرفی موچی از فعل «موتسو» گرفته شده است که به معنای «داشتن یا گرفتن» است. این غذا به خوراکی اشاره دارد که از سمت خدایان به انسان داده شده است.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

علاوه بر این، موچی انرژی‌زا است (البته بسته به موادی که در تهیه آن به کار می‌رود) و به همین خاطر بین سامورایی‌ها هم محبوب بوده است. اندازه کوچک و در عین حال مقوی بودن، آن را به غذایی مناسب تبدیل می‌کرده است. تا جایی که صدای کوبیدن برنج در هاون‌ها در زمان‌های قدیم، نشان از عزیمت جنگجویان به میدان‌های جنگ داشته است.

انواع موچی

انواع موچی

از آن‌جایی که موچی قدمت طولانی دارد، به مرور هم دستور تهیه آن، پیشرفت و تکامل پیدا کرده است. موچی در بسیاری از غذاها و به عنوان دسر هم به کار می‌رود. در ژاپن انواع بسیاری از موچی وجود دارد. از انواع موچی می‌توان به واگاشی (خمیر موچی گرد شده و در مغز آن خمیر لوبیا قرمز وجود دارد)، موچی گاشی، موچی دایفوکو، دانگو، وارابی موچی، مافل و … اشاره کرد.

موچی بستنی

موچی‌های جدید شامل موچی‌های «پیج ما» (موچی که داخل آن بستنی است) می‌شود. موچی بستنی یکی از بستنی‌های سنتی ژاپنی است که از ترکیب بافت خمیری و چسبناک به عنوان روکش استفاده می‌شود و بستنی در آن قرار می‌گیرد.

در این موچی، بعد از درست کردن خمیر بستنی، روی آن آرد ذرت می‌ریزند و به صورت گرد برش می‌زنند. سپس یک اسکوپ بستنی با طعم دلخواه را داخل آن قرار می‌دهند و آن را گرد می‌کنند. خمیرهای پر شده با بستنی را در فریزر یا یخچال قرار می‌دهند. بستنی موچی یکی از بستنی‌های جدیدی است که این روزها در ایران هم می‌توانید در منوی برخی کافی‌شاپ‌ها ببینید.

موچی‌ میوه‌ای

داخل این موچی‌ها با میوه پر می‌شوند. محبوب‌ترین میوه‌ها برای درست کردن موچی، توت فرنگی یا میوه‌هایی هستند که شکل تقریبا گرد و کوچکی دارند.

موچی مغزدار

برای تهیه موچی مغزدار بعد از تهیه خمیر موچی باید داخل آن را با انواع مغزها پر کنید.

موچی شکلاتی و مربایی

از اسم این موچی‌ها هم معلوم است که داخلشان مربا و شکلات قرار دارد. البته در مورد موچی شکلاتی، می‌توانید خمیر موچی را هم شکلاتی درست کنید یا موچی را بعد از تهیه در شکلات ذوب شده بغلتانید و روی آن را با دراژه‌ها و ترافل‌های رنگی، پودر نارگیل و … تزیین کنید.

در ضمن موچی را می‌توانید به رنگ‌های مختلف و دلخواه تهیه کنید. برای این کار فقط کافی است به خمیر موچی، چند قطره رنگ دلخواه اضافه کنید و آن را ورز دهید. حتی می‌توانید از موچی به عنوان هدیه روز ولنتاین هم استفاده کنید و آن را به رنگ قرمز و با تزیین ولنتاینی، هدیه بدهید.

غذا با موچی

غذا با موچی

شاید جالب باشد بدانید که در تهیه برخی غذاها از موچی استفاده می‌شود. یک سوپ لوبیا به نام «اوشی روکو» یا «اوزن زای» از تکه‌های خمیر موچی غوطه‌ور شده در سوپ درست می‌شود. این خمیرها باید به روش سنتی درست شوند تا بعد از اضافه شدن به مواد داغ سوپ، از هم وا نروند و تکه تکه نشوند.

سوالات متداول

داخل موچی را با چه موادی پر کنیم؟

داخل موچی را با چه موادی پر کنیم؟

در طرز تهیه موچی ژاپنی برای مواد داخلی می‌توانید از بستنی با طعم دلخواه (به صورت اسکوپ)، انواع مغزها و آجیل، شکلات خرد شده یا دایره‌ای، مربا، بستنی خامه‌ای و … پر کنید.

روی موچی را با چه موادی تزیین کنیم؟

برای جلوه بهتر موچی می‌توانید داخل خمیر موچی رنگ خوراکی دلخواه بریزید تا موچی‌های رنگی داشته باشید. در نهایت هم روی موچی‌ها را با سس شکلات، پودر نارگیل، ترافل‌های رنگی و … تزیین و سرو کنید.

 

کالابرگ الکترونیک