بررسی علائم اصلی و تفاوت های کرونای امیکرون و دلتا

بررسی علائم اصلی و تفاوت های کرونای امیکرون و دلتا


11 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تفاوت امیکرون و دلتا

تفاوت سویه امیکرون و سویه دلتا کرونا چیست؟ تقریباً یک سال پیش بود که جهش سویه «دلتا» ویروس کرونا شکل گرفت و این سویه در تمام دنیا فراگیر شد. بعد از آن امسال سویه جدیدی از این بیماری به نام «اومیکرون» آغاز شد که در نوع علائم تفاوت‌های زیادی با سویه قبلی داشت. اما شما چقدر با تفاوت سویه امیکرون و دلتا آشنا هستید؟ آیا تفاوت اصلی سویه امیکرون با سویه دلتا را می‌دانید؟ علت خفیف‌تر بودن علائم اومیکرون چیست؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با تفاوت کرونای امیکرون با کرونای دلتا آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد تفاوت بین علائم کرونا امیکرون و دلتا پاسخ خواهیم داد.

 

 

با رایج ترین علائم کرونا آشنا شوید

 

با رایج ترین علائم کرونا آشنا شوید

 

وقتی در مورد دلتا و اومیکرون صحبت می‌کنیم، هنوز هم منظورمان همان بیماری کووید ۱۹ است که تنها طی جهش‌هایی که در ویروس رخ داده علائم و شدت بیماری دچار تغییراتی شده است. از همین رو در همین ابتدا باید بدانید که همه علائم بیماری کرونا در هر سویه‌ای تقریباً مشابه هم هستند و تنها شدت بیماری می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم بیماری کووید آشنا شوید.

 

  • تب و لرز
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • مشکل در تنفس
  • احساس خستگی
  • دردهای عضلانی
  • سردرد
  • از دست دادن حس چشایی و بویایی
  • گلودرد
  • احتناق یا آبریزش بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال

 

 

تفاوت بین علائم کرونا امیکرون و دلتا

 

تفاوت بین علائم کرونا امیکرون و دلتا

 

مهم‌ترین تفاوت سویه‌های دلتا و امیکرون شدت علائم بیماری است. درواقع نوع علائم اومیکرون و دلتا بسیار شبیه به هم است اما شدت علائم در سویه اومیکرون کمتر است. تحقیقات نشان می‌دهد که علائم کرونا دلتا بیشتر به صورت سردرد، گلودرد، آبریزش بینی مشاهده می‌شود و تب، سرفه و از دست دادن بویایی در این سویه کمتر شده است.

 

علائم کرونا اومیکرون در اغلب افراد با سیستم ایمنی سالم بیشتر شبیه به یک سرماخوردگی است. از مهم‌ترین علائم اومیکرون می‌توان به آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه و گلودرد خفیف تر نسبت به دلتا اشاره کرد. معمولاً افرادی که به اومیکرون مبتلا می‌شوند، کمتر دچار تب، سرفه و از دست دادن بویایی و چشایی می‌شوند. در ادامه می‌توانید به تفکیک با تفاوت‌های علائم بین اومیکرون و دلتا بیشتر آشنا شوید.

 

تفاوت بین علائم کرونا امیکرون و دلتا

 

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد ۷۳ درصد از افراد مبتلا به اومیکرون آبریزش بینی، ۶۸ درصد سردرد، ۶۴ درصد احساس خستگی، ۶۰ درصد عطسه، ۶۰ درصد گلودرد، ۴۴ درصد سرفه‌های مداوم، ۳۶ درصد گرفتگی صدا، ۳۰ درصد لرز، ۲۹ درصد تب، ۲۸ درصد سرگیجه، ۲۴ درصد گنگی و خواب آلودگی، ۲۳ درصد دردهای عضلانی، ۱۹ درصد از دست دادن بویایی و ۱۹ درصد درد قفسه سینه را تجربه می‌کنند.

 

 

تفاوت امیکرون و دلتا در شدت علائم

 

تفاوت امیکرون و دلتا در شدت علائم

 

اگرچه علائم اومیکرون و دلتا بسیار شبیه به هم هستند، اما همانطور که گفته شد شدت علائم کرونا اومیکرون و دلتا بسیار متفاوت است. داده‌ها نشان می‌دهد که علائم سویه اومیکرون تا حد زیادی نسبت به سویه دلتا خفیف‌تر است.

 

مطالعات انجام شده در مورد سویه اومیکرون نشان می‌دهد که این بیماری ۵۳ درصد کمتر به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد. ۷۴ درصد افرادی که به این سویه مبتلا می‌شوند نیازی به بستری شده در بخش ICU را ندارند و ۹۱ درصد این بیماری خطر مرگ پایین‌ترین نسبت به سویه‌های قبل دارد.

 

از طرفی میزان عفونت در اومیکرون به طور قابل توجهی پایین‌تر از سویه دلتا است و از همین رو نیاز به بستری شدن در افراد مبتلا به این سویه بسیار پایین است. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۶۱/۳ درصد جمعیت دنیا واکسینه شده‌اند و این موضوع به شدت روی کاهش علائم و شدت بیماری روی این افراد مؤثر است.

 

کاهش شدت علائم کرونا امیکرون به این معنا نیست که این سویه خطرناک نیست و یا موجب بروز مرگ و مشکلات جدی نمی‌شود، بلکه شواهد نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر و بستری شده در این سویه نسبت به علائم کرونا دلتا به خصوص در افراد واکسینه شده بسیار کمتر است.

 

 

تفاوت کرونای امیکرون با دلتا در سرعت انتقال

 

تفاوت کرونای امیکرون با دلتا در سرعت انتقال

 

مهم‌ترین تفاوت سویه‌های دلتا و امیکرون در سرعت انتقال ویروس در این دو سویه است. شدت مسری بودن سویه اومیکرون نسبت به دلتا بسیار بیشتر است. اولین مورد تأیید شده اومیکرون در ایالات متحده در دسامبر ۲۰۲۱ شناسایی شد. کمتر از یک ماه بعد این سویه بیشتر از ۹۸/۳ درصد کل آمریکا را در برگرفت و این موضوع نشان می‌دهد که سویه اومیکرون با چه سرعت قابل توجهی انتشار پیدا می‌کند.

 

داده‌های موجود نشان می‌دهد که قابلیت انتقال اومیکرون بسیار سریع‌تر از سویه دلتا است. سویه امیکرون تا به حال حدود ۵۰ جهش داشته و پروتئین ویروس به تنهایی ۳۶ بار جهش پیدا کرده است و این یعنی اومیکرون بیشتر از دو برابر سویه دلتا جهش داشته است.

 

بسیاری از این جهش‌ها در واریانت‌های قبلی شناسایی شده بودند و بسیاری نیز جدید هستند که این جهش‌ها می‌توانند موجب ایجاد تغییراتی در درمان، قدرت فرار ویروس از سیستم ایمنی و همچنین مقاومت ویروس شوند و شدت علائم را تحت تأثیر قرار دهند.

 

 

تفاوت امیکرون و دلتا در دوره نهفتگی بیماری

 

جهش‌هایی که ویروس کرونا تا به حال داشته موجب شده تا دوره نهفتگی سویه اومیکرون نسبت به سویه دلتا کاهش پیدا کند. دوره نهفتگی بیماری در سویه اومیکرون ۳ روز است. اما دوره نهفتگی سویه دلتا ۴ روز بود.

 

در حالی که انواع کووید-۱۹ می‌تواند از نظر شدت بیماری، سرعت انتقال و حتی نحوه بروز علائم متفاوت باشد، اما هنوز هم همان ویروس قبلی است که از سال ۲۰۲۰ در بسیار از کشورها روزانه افراد زیادی را به کام مرگ فرستاده است. این بدان معنا است که حتی با وجود تفاوت‌هایی که بین سویه‌های این بیماری وجود دارد، هنوز هم رعایت برخی اقدامات پیشگیرانه و استفاده از واکسن، ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ضروری است.

 

در مورد سویه اومیکرون که سرعت انتقال بالاتری دارد، معمولاً استفاده از ماسک‌های باکیفیت می‌تواند نقش مهمی در کاهش انتقال بیماری داشته باشد. ماسک‌های پارچه‌ای بدون فیلتراسیون مناسب معمولاً محافظت کمتری نسبت به ماسک‌های تنفسی آماده دارند. از همین رو توصیه می‌شود به منظور کاهش انتقال بیماری حتماً از از روش دو ماسک روی هم یا یک ماسک N95 استفاده کنید.

 

 

تفاوت امیکرون و دلتا در کودکان

 

تفاوت امیکرون و دلتا در کودکان

 

مهم‌ترین تفاوت امیکرون و دلتا این است که سویه دلتا تنها ۲ درصد اطفال را درگیر می‌کرد. اما شواهد نشان می‌دهد که بیشتر از ۴۰ درصد از مبتلایان به سویه اومیکرون کودکان هستند (به خاطر عدم انجام واکسیناسیون کودکان در بسیاری از کشورها). از همین رو لازم است با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از انتقال ویروس به نوزادان و کودکان جلوگیری شود.

 

 

اثر بخشی واکسن‌ها در کرونای اومیکرون

 

واکسن‌های ساخته شده در برابر کرونای دلتا بسیار کارآمد بودند و موفق عمل کردند و از همین رو می توان به تاثیر آن ها بر سویه اومیکرون نیز امیدوار بود. بسیاری از دانشمندان بر این باور هستند که واکسن‌ها می‌توانند بر روی کاهش علائم بیماری و شدت بیماری تأثیر بگذارد.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که سویه اومیکرون مقاومت بیشتری نسبت به واکسن دارد و از همین رو تزریق دوز سوم یا بوستر واکسن برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از انتقال این سویه اهمیت زیادی دارد. داده‌ها حاکی از آن است که واکسن نمی‌تواند جلوی ابتلا به سویه اومیکرون را بگیرد؛ اما به طور چشمگیری بر کاهش علائم و شدت بیماری مؤثر است.

 

 

تشخیص اومیکرون با انجام تست

 

تشخیص اومیکرون با انجام تست

 

در مورد سویه اومیکرون نیز هنوز بهترین و رایج‌ترین روش استفاده از آزمایش PCR است. این آزمایش از تست‌های رپید و آزمایش خون بسیار دقیق‌تر است. اما گفته می‌شود در صورت بروز علائمی شبیه به سرماخوردگی حتی بدون انجام تست، حتماً دوره قرنطینه را آغاز کنید و مراقب انتقال ویروس به سایر افراد باشید.

 

 

تعداد روزهای قرنطینه برای افراد مبتلا به اومیکرون چقدر است؟

 

پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به اومیکرون بهتری است مجموعا ۱۰ روز در قرنطینه بمانند، در صورت بیرون رفتن حتماً از دو لایه ماسک استاندارد استفاده کنند و فاصله فیزیکی خود را با سایر افراد حفظ کنند تا ویروس انتقال پیدا نکند.

 

 

درمان کرونا امیکرون در خانه

 

درمان کرونا امیکرون در خانه

 

علائم اومیکرون و دلتا بسیار شبیه به هم هستند، اما شدت علائم در اومیکرون کمتر است. از همین رو در صورتی که علائم بیماری آزار دهنده و از کنترل خارج نبود، به راحتی می‌توانید خود را در خانه البته با نسخه پزشک درمان کنید. این روزها اغلب پزشکان به صورت آنلاین ویزیت بیماران را انجام می‌دهند.

 

  • برای درمان تب و بدن درد بهتر است از داورهای مسکن مثل استامینوفن یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ناپروکسن استفاده کنید.
  • برای درمان سرفه می‌توانید داروهای هگزین و دکسترومتورفان را مصرف کنید.
  • در زمان بروز حالت تهوع نفس عمیق بکشید و در طول بیماری از خوردن غذاهای سرخ شده و چرب و شیرین اجتناب کنید.
  • برای جلوگیری از کم شدن آب بدن مایعات بیشتری استفاده کنید.
  • از مصرف سبزیجات تازه و لبنیات غافل نشوید.
  • در صورت نیاز از مکمل‌هایی مثل ویتامین D، زینک و سلنیوم استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان به صورت خودسرانه از آنتی بیوتیک‌ها استفاده نکنید.
  • استراحت و خواب کافی داشته باشید و از استرس دور باشید.
  • برای کاهش اضطراب زیر نظر پزشک می‌توانید از دیفن هیدرامین و کلردیازپوکساید استفاده کنید.

 

 

سوالات متداول

 

نشانه اصلی سویه امیکرون چیست؟

 

علائم اومیکرون بیشتر شبیه به یک سرماخوردگی است. از مهم‌ترین علائم اومیکرون می‌توان به آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه و گلودرد اشاره کرد.

 

 

علت خفیف‌تر بودن علائم اومیکرون چیست؟

 

سویه امیکرون تا به حال حدود ۵۰ جهش داشته و پروتئین ویروس به تنهایی ۳۶ بار جهش پیدا کرده است و این موضوع می‌تواند روی شدت و علائم بیماری تأثیر بگذارد.

 

 

منابع: health، businessinsider

 

 

کالابرگ الکترونیک