۸ نکته جذاب کتاب «روزی روزگاری در هالیوود» اولین رمان کوئنتین تارانتینو

۸ نکته جذاب کتاب «روزی روزگاری در هالیوود» اولین رمان کوئنتین تارانتینو


13 تیر 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رمان کوئنتین تارانتینو

به تازگی سالن های سینما در آمریکا بازگشایی شده اند، اما همزمان برنده دو جایزه اسکار کتاب «روزی روزگاری هالیوود» را روانه بازارهای کتاب کرده است. اولین رمان کوئنتین تارانتینو هم اکنون در فهرست پرفروش ترین کتاب های آمازون قرار دارد. ۸ نکته جذاب درباره کتاب روزی روزگاری در هالیوود اثر کونتین تارانتینو را در مجله کوروش بخوانید.

 

کوئنتین تارانتینو در زمان نگارش فیلمنامه آثار سینمایی خود وسواس عجیبی به خرج می دهد و جزئیات زیادی را در فیلمنامه های خود می گنجاند. هر چند بخش زیادی از این جزئیات داستانی به راحتی از تدوین نهایی جا می مانند. تارانتینو حتی گاهی تا جایی پیش می رود که کل فیلمنامه برنامه تلویزیونی که در جهان خیالی فیلم هایش به تصویر کشیده می شود را نیز می نویسد. نمونه های زیادی از این وسواس بی حد و حصر تارانتینو را می توانیم در فیلم اخیر او «روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood)» پیدا کنیم. جایی که انبوهی از ارجاعات مکرر به کارنامه هنری ریک دالتون را شاهدیم.

روزی روزگاری در هالیوود، یک «فیلم پاتوقی (Hangout Film)» از داستان ها و افسانه های هالیوودی و لس آنجلسی است. با این حال، فیلم تنها بخشی از نوک کوه یخی مملو از داستان های پس زمینه ای شخصیت ها و وقایع تاریخی و خیالی از هالیوود است. بنابراین تنها نیاز به گذر زمان بود تا تارانتینو دوباره بهانه ای برای دیدار با ریک و دوست صمیمی او کلیف پیدا کند.

اولین رمان کوئنتین تارانتینو یعنی کتاب روزی روزگاری در هالیوود طراحی جلدی شبیه کتاب های جلد شومیز ارزان قیمت چاپ دهه ۱۹۷۰ دارد. در این کتاب تارانتینو بسیاری از جزئیات جامانده از فیلم را به صورتی کاملا مفصل و جذاب روایت می کند. در اینجا به ۸ نکته جالب از زوایای مختلف اولین کتاب رمان کوئنتین تارانتینو پرداخته ایم.

 

 

شناسنامه کتاب روزی روزگاری در هالیوود اثر کوئنتین تارانتینو

 

شناسنامه کتاب «روزی روزگاری در هالیوود» اثر کوئنتین تارانتینو

 

عنوان کتاب: روزی روزگاری در هالیوود: یک رمان

پدیدآورنده: کوئنتین تارانتینو

ناشر: انتشارات هارپر پرنیال

تاریخ نشر: ۲۹ ژوئن ۲۰۲۱ (۸ تیر ۱۴۰۰)

زبان: انگلیسی

تعداد صفحات: ۴۰۰ صفحه

امتیاز کاربران آمازون: ۴ ستاره (از ۲۴ نقد)

 

خلاصه داستان:

 

وقایع رمان همسوی فیلم است: مدتی است بخت یار ریک دالتون (که در فیلم نقش او برعهده لئوناردو دی ‌کاپریو بود) هنرپیشه سریال ها و فیلم های تلویزیونی نیست و او به الکل اعتیاد پناه برده است. تنها دوست او، کلیف بوث (در فیلم برد پیت)، بدلکار فیلم های او است. شایعات زیادی درباره کلیف که قبلا در ارتش آمریکا خدمت کرده، وجود دارد و عده ای معتقدند او همسر خود را کشته است. این دو سرانجام سر دو پروژه تلویزیونی جداگانه می روند. در همین حال، رومن پولانسکی و همسرش شارون تیت، خانه ای در همسایگی ریک و کلیف خریداری می کنند. به این ترتیب، ریک امیدوار می شود که بتواند به لطف دوستی و همسایگی با پولانسکی وارد پروژه های سینمایی جذاب تر و پرسودتری شود.

 

 

۱- کتاب «روزی روزگاری هالیوود» ریمیکسی از فیلم است

 

کتاب «روزی روزگاری هالیوود» ریمیکسی از فیلم آن است

 

قبل از اینکه فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» در سال ۲۰۱۹ اکران شود، ابهامات زیادی درباره نحوه پرداخت جنبه های تاریخی فیلم وجود داشت. با توجه به علاقه کوئنتین تارانتینو به «سینمای سودجو»، بسیاری کنجکاو بودند بدانند او چگونه به ماجرای قتل های چارلز مانسون می پردازد؟ آیا مجالی برای حساسیت نشان دادن یا احترام به بازماندگان آن ماجرا باقی می ماند؟ و اینکه قربانی اصلی این ماجراهای خونین، شارون تیت چطور به تصویر کشیده می شود؟

تارانتینو به خوبی از این هیاهویی که پیرامون فیلم درگرفته بهره برده و بینندگانش را با خود به شب قتل های خانواده مانسون می برد. جایی که در کمال شگفتی ریک و کلیف هیپی های خانواده مانسون را به طرر مخصوص فیلم های تارانتینو با خشونت هرچه تمامتر از پای در می آورند. از آنجایی که بینندگان قبلا این صحنه ها را در فیلم دیده اند، تارانتینو در کتاب روزی روزگاری در هالیوود خیلی زود سراغ این ماجراها رفته است. ماجراهایی که بعدها از ریک یک قهرمان می سازد و پای او را به برنامه های گفتگوی شبانه تلویزیونی نیز می کشاند.

در همین حال، کوئنتین تارانتینو به جزئیات مختلفی از وقایعی که در فیلم به تصویر کشیده شدند پرداخته است. برای مثال،‌ اگر چه در رمان کوئنتین تارانتینو رفتن کلیف به مزرعه اسپان تقریبا بدون تغییر باقی مانده، ولی صحنه های زیادی از سریال تلویزیونی وسترن «لنسر» که ریک در آن نقش منفی را ایفا می کند وجود دارد. صحنه هایی که به سبک رمان های عامه پسند وسترنی که ریک در فیلم می خواند نوشته شده اند.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی نعلی (اشکی) به روش بازاری | شیرینی مخصوص عید

 

 

۲- رمان کوئنتین تارانتینو همان «داستان عامه پسند» است!

 

رمان کوئنتین تارانتینو همان «داستان عامه پسند» است!

 

کوئنتین تارانتینو سومین فیلم خود «جکی براون (۱۹۹۷)» را با اقتباس از روی کتاب «رام پانچ» نوشته المور لئونارد ساخته بود. با وجودی که تارانتینو هیچ وقت دوباره سراغ اقتباس از آثار ادبی نرفت، ولی همیشه زیر سایه تاثیر لئونارد بود. در اولین رمان کوئنتین تارانتینو نیز می توان به وضوح همان نثر شلاقی و عصبی المور لئونارد را دید. چنانچه تارانتینو نیز به سبک نویسنده محبوب خود در بسیاری از روایت های سوم شخص به محاوره های رکیک شخصیت ها نزدیک می شود. ماحصل آن نیز بخش های بامزه و خنده دار زیادی در کتاب است. برای مثال در جایی از رمان کوئنتین تارانتینو می خوانیم: ‌«کلیف از «ژول و جیم» خوشش نمی آمد، چون از دختره خوشش نمی آمد. توی این جور فیلم ها، اگه از دختره خوشت نیاد، از فیلمم خوشت نمیاد.»

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ فیلم برتر تارانتینو که حتما باید ببینید «

 

 

۳-آیا کلیف بوث یک قاتل بالفطره است؟

 

بی شک تارانتینو یکی از جذاب ترین و دوست داشتنی شخصیت های سینمایی کارنامه هنری برد پیت را خلق کرده است. آدم سختکوشی که از انجام کارهای سخت ابایی ندارد، سگش را هم عاشقانه دوست دارد و هیچ چیزی جز خوشحالی دوست صمیمی خودش نمی خواهد. کلیف تمام اینها است، ولی در کنار آن همچنان شایعه شده که همسرش را کشته است. ابهامی که تارانتینو در کتاب روزی روزگاری در هالیوود با خوشحالی سراغ آن رفته و حتی روشن کرده که کلیف واقعا با نیزه پران به همسرش شلیک کرده است!

کاملا واضح است که نویسنده در کتاب اصلا اهمیتی به آن کلیفی که بسیاری از مخاطبان فیلم دوست داشتند می دهد. کلیف در رمان کوئنتین تارانتینو به قاتل شکست ناپذیری تبدیل شده که در طول جنگ جهانی دوم بسیاری از سربازان دشمن را از پای درآورده و با دو نشان شجاعت از جنگ برگشته و حتی فیلمی از روی زندگی او (فیلم واقعی «نبرد دریای کورال (۱۹۵۹)» به کارگردانی پل وندکوس) ساخته شده است.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین فیلم های برادران کوئن از دید منتقدان مشهور «

 

 

۴-برندی، سگ کلیف واقعا یک سگ مبارزه ای است

 

تارانتینو از ظرفیت های کتاب روزی روزگاری در هالیوود به خوبی برای بازگو کردن بسیاری از داستان های عجیب و غریب از زوایای مختلف زندگی شخصیت هایش استفاده کرده است. او در کتاب توضیح می دهد که وقتی بدلکار برای اولین بار برندی، سگ پیت بول خود را خرید از او در مسابقات مبارزه سگ ها استفاده می کرد. همین موضوع به خوبی نشان می دهد این سگ چرا در مبارزه اینقدر مهارت دارد.

با این حال، در ادامه کلیف ثابت می کند که همان آدم خوش قلب فیلم است. او پس از اینکه برندی زخمی می شود، او را دوباره به مسابقات مبارزه سگ ها نمی برد. در جای دیگری، یکی از همکارانش به او پیشنهاد می کند، برندی را عمدا وارد مسابقه ای از پیش باخته کند تا با شرط بندی روی سگ دیگر پولی به جیب بزنند، ولی کلیف پس از جروبحث های فراوان او را به قتل می رساند!

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مینی سریال های نتفلیکس از نگاه imdb «

 

 

۵- رویدادهای واقعی در کتاب «روزی روزگاری در هالیوود»

 

رویدادهای واقعی در کتاب «روزی روزگاری در هالیوود»

 

کوئنتین تارانتینو همچون فیلم در کتاب روزی روزگاری در هالیوود نیز از دانش گسترده خود از تاریخ سینما بهره برده است. نمونه های زیادی از این دانش گسترده تارانتینو در کتاب موجود است که مهمترین آن کارنامه هنری فوق العاده باورپذیر ریک دالتون است. در حالی که این تاریخچه خیالی چشمگیر است، ولی همچنان داستان های هالیوودی واقعی زیادی هم در آن به چشم می خورد. برای مثال، ماجرای والتر وانگر، تهیه کننده ای که به همسر بازیگر خود، جون بنت مشکوک می شود که با مدیر برنامه هایش رابطه دارد.

وانگر سرانجام با شلیک گلوله به مدیر برنامه های همسرش، متهم به دفاع جنون آمیز شد و چهار ماه را پشت میله های زندان گذراند. او پس از آزادی تهیه کننده ای فیلم های پرفروشی همچون «کلئوپاترا (۱۹۶۳)» را برعهده گرفت. در حالی که ذکر برخی از وقایع تاریخی مطمئنا در رمان کوئنتین تارانتینو غیرضروری بودند، اما بیشتر این ماجراها (از جمله گریزهای طولانی که به ماجراهای چارلز مانسون زده می شود) ثابت می کند که تاریخ واقعی هالیوود بسیار از داستان های خیالی ساخته و پرداخته نویسنده هولناک تر است.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی فیلم پدر/ The Father «

حتما بخوانید  نقد و خلاصه داستان وایکینگ والهالا | پربیننده ترین درام تاریخی نتفلیکس

 

 

۶-اظهارنظرهای گزنده درباره کارگردان های شاخص در رمان کوئنتین تارانتینو

 

کوئنتین تارانتینو در همان ابتدای کتاب روزی روزگاری در هالیوود یک فصل مفصل را به فیلم بینی های کلیف بوث اختصاص داده است. از جمله تارانتینو در رمان خود شرح می دهد که کلیف هر هفته سراغ بهترین فیلم های هنری که از سراسر جهان اکران می شدند می رفت. کلیف که کهنه سرباز است، قبلا در جنگ وقایع هولناکی را از سر گذرانده و حالا هم صبر کمی برای فیلم های بی محتوای آمریکایی دارد. او علاقه خاصی به فیلمساز افسانه ای ژاپن، آکیرا کوروساوا دارد. حتی در کتاب پنج فیلم مورد علاقه کلیف از کوروساوا نیز فهرست شده است.

همچنین در این فصل کتاب روزی روزگاری در هالیوود قسمت های جالب زیادی وجود دارد که این سوال را به ذهن می ‌آورد که اصلا آیا این خود تارانتینو نیست که دارد از زبان کلیف عقاید خودش را در مورد فیلمسازان مختلف می گوید. برای مثال، «تنها فیلم های اول فلینی خوب اند، تروفو کسل کننده و آنتونیونی هم یک شیاد است.» و این فصل که از جذاب ترین قسمت های کتاب است، ممکن است دربردارنده برخی از ایده های نویسنده برای کتاب بعدی خود «گمانه زنی های سینما» نیز باشد. کتابی که تارانتینو قرارداد آن را با انتشارات هارپر پرنیال منعقد کرده و قرار است کتاب غیرداستانی درباره فیلم های دهه ۱۹۷۰ باشد.

 

 

۷- رمان کوئنتین تارانتینو، اثری کاملا شخصی است

 

رمان کوئنتین تارانتینو، اثری کاملا شخصی است

 

گاهی تارانتینو در کتاب روزی روزگاری در هالیوود پای خود را روی پدال گاز می گذارد تا انبوهی از صحنه های خشن را پیش روی خوانندگانش بگذارد. صحنه ای که کلیف همسرش را به قتل می رساند یکی از بهترین نمونه هاست. صحنه ای که به نوعی علاقه خواننده به شخصیت کلیف را محک می زند. خوشبختانه تارانتینو می داند چه موقع پا را از پدال بردارد و دوباره همان حس صمیمی و نوستالژی فیلم را به کتاب نیز برگرداند. او رمان را با مکالمه تلفنی ریک و ترودی فریز (دختر ۸ ساله ای که هم بازی ریک در سریال لنسر بود) تمام می کند. صحنه ای که از فیلم حذف شده بود، ولی اخیرا در پیش پرده ای که از رمان کوئنتین تارانتینو منتشر شده، حضور دارد.

تارانتینو گویا به این اکتفا نکرده، بلکه برای اینکه نشان دهد چقدر فیلم و متعاقبا کتاب برای او شخصی است،‌ در جای دیگری حتی از خود نام برده است. جایی که ترودی برای نقش آفرینی در فیلمی که از روی فیلمنامه «زن سرخ پوش (۱۸۷۸)» جان سیلس به کارگردانی کوئینتین تارانتینو نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شده است. علاوه بر این، تارانتینو پدرخوانده اش، کرت زاستوپیل را نیز وارد کتاب خود کرده است.

زاستوپیل یک نوازنده کافه بود که تارانتینو علاقه اش به فیلم در دوران کودکی را تا حد زیادی مرهون او است. زاستوپیل با اجرای چند آهنگ مورد علاقه پسرش ریک را به وجد می آورد. ریک هم در عوض دستمالی به نام کوئنتین کوچولو امضا می کند و به او می دهد! این بخش کاملا شخصی و احساسی باعث می شود کتاب روزی روزگاری در هالیوود هیچ وقت از آن فضای صمیمانه فیلم دور نشود.

 

 

۸- آیا کوئنتین تارانتینو واقعا یک نویسنده است؟

 

آیا کوئنتین تارانتینو واقعا یک نویسنده است؟

 

یکی از افسانه پردازی های تارانتینو این است که گفته قرار است پس از ساخت ۱۰ فیلم بازنشسته شود. فیلم روزی روزگاری در هالیوود نهمین فیلم او بود. اگر چنین اتفاقی درست باشد، ممکن است کتاب اخیر بخشی از آینده ای باشد که کارگردان مشهور برای خود متصور است، یعنی دنبال کردن حرفه خلاقانه دیگری منتهی در مقیاسی کوچکتر. کتاب هم مانند اکثر آثار تارانتینو ترکیبی از فرهنگ عامه و فاخر است. نثر خام دستانه آن نیز گاهی شخصیت هایی بعضا نفرت انگیز را دنبال می کند که به هر چیزی از کوروساوا گرفته تا ترانه «تازه چه خبر پوسی ‌کت؟» تام جونز کار دارند.

این کتاب کاملا به تنهایی یک اثر هنری خالص نیست، نکته نیز در همینجاست. چون تارانتینو هم می خواهد خوانندگانش به خوبی حس کنند که کتاب او مانند هر فیلم و سریال دیگری است که به رمان تبدیل شده است. از همان کتاب هایی که در دهه ۱۹۷۰ می توانستند از قفسه های چرخان فروشگاه های زنجیره ای سون الون خریداری کنند. در ستایش تارانتینو باید بگوییم که کتاب حتی به چیزی فراتر از آنچه نویسنده در ذهنش داشته دست یافته است. به خصوص در آن صفحاتی که همان احساسات فیلم را به خاطر خواننده می آورد. البته ممکن است نویسنده خصوصا با برخی افشاگری های تکان دهنده درباره شخصیت های محبوب فیلم، زیاده روی کرده باشد. ولی ماهیت کم ریسک تر کتاب در مقابل سینما به خودی خود پاسخ این رویه نویسنده باشد: «مهم نیست، این فقط رمان همان داستان است!»

 

 

منبع: polygon، wikipedia

 

کالابرگ الکترونیک