نقد و بررسی سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)

نقد و بررسی سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)


28 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد سریال «پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)»

سریال تلویزیونی «پیکی بلایندرز» یکی از محبوب ترین و تماشایی ترین سریال های سال های اخیر است که با محوریت یک گروه گانگستری ساخته شده است. با ما در سرویسهنر و سینما از مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره سریال پیکی بلایندرز بخوانید.

 

 

درباره سریال پیکی بلایندرز چه می‌دانیم؟

 

«پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)» مجموعه درام جنایی به نویسندگی استیون نایت است. اتفاقات سریال پیکی بلایندرز در بیرمنگام، انگلستان رخ می دهد. این دارم جنایی ماجراهای یک گروه تبهکار و رئیس آنها، تام شلبی را پس از جنگ جهانی اول دنبال می کند.

اولین قسمت سریال پیکی بلایندرز ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۳ (۲۱ شهریور ۱۳۹۲) از شبکه تلویزیونی بی بی سی دو پخش شد. با این حال پخش فصل پنجم سریال به بی بی سی یک برده شد. فصل پنجم سریال پیکی بلایندرز روز ۲۵ آگوست ۲۰۱۹ (۳ شهریور ۹۸) از بی بی سی یک پخش شد.

شبکه تلویزیونی نتفلیکس حق پخش سریال پیکی بلایندرز را خریداری کرده و به همین جهت، این مجموعه تلویزیونی میلیون ها بیننده بین المللی از کشورهای مختلف دنیا دارد. از اوایل سال ۲۰۲۱ فیلمبرداری فصل ششم سریال پیکی بلایندرز با یک سال تاخیر به دلیل بحران کرونا آغاز شد. فصلی که به گفته عوامل سریال، آخرین پیکی بلایندرز خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید » بهترین سریال های شبکه نتفلیکیس ۲۰۲۰ « 

شناسنامه سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)

 

شناسنامه سریال «پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)»

 

خلاصه داستان:

 

محوریت داستان سریال پیکی بلایندرز یک گروه تبهکار رومانیایی تبار (کولی) و رئیس گروه تامی شلبی در بیرمنگام انگلستان است. در این دوران کارآگاهی به نام چستر کمپل به دستور وینستون چرچیل دستور پیدا می کند به اغتشاشات بیرمنگام پایان دهد و شهر را از لوث کمونیست ‌ها، گروه ‌های تبهکار و جنایتکاران پاک کند.

 

ژانر: درام، تاریخی و جنایی

سازنده: استیون نایت

نویسنده: استیون نایت، توبی فینلی، استیفن راسل

کارگردان: اتو باتهرست و تام هارپر (سری ۱)، کلم مک کارتی (سری ۲)، تیم میلانتس (سری ۳)، دیوید کافری (سری ۴) و آنتونی بیرن (سری ۵)

بازیگران: کیلین مورفی، هلن مک ‌کروری، پاول اندرسن، آنابل والیس، تام هاردی، سوفی راندل، جو کول، ند دونهی، شارلوت رایلی، نوآ تیلور

کشور سازنده: انگلستان

زبان اصلی: انگلیسی

تولید کننده: کمپانی کارین منداباخ، تایگر آسپکت

توزیع کننده: اندمول انگلستان، استودیوهای بی بی سی، نتفلیکس (حق پخش بین المللی)

شبکه اصلی: بی بی سی دو (فصل ۱ تا ۴)، بی بی سی یک (فصل ۵)

تعداد قسمت ها: ۳۰ قسمت

تعداد فصل ها: ۵ فصل (تمدید شده برای فصل ۶)

امتیاز IMDb: ۸،۸

نمره راتن تومیتوز: ۹۳٪

نمره متاکریتیک: ۸،۸

 

 

نگاهی به سریال پیکی بلایندرز

 

نگاهی به سریال پیکی بلایندرز

 

پیک بلایندرز یکی از سریال های تماشایی سال های اخیر است که اساسا هر آنچه از یک سریال تلویزیونی انتظار داریم را یکجا دارد. سریالی که هم داستان پردازی قوی و واقع گرایانه ای دارد و هم به دلیل مضمون تاریخی جنایی اش، کاملا فضایی رازآلود و تاریک را برای بینندگان پدید آورده که به دل می نشیند. اگر سریال پیکی بلایندرز نتوانسته اقبال سریال های مشهورتری همچون «بازی تخت و تاج»، «خانه پوشالی» یا «بریکینگ بد» را به دست بیاورد، شاید دلیل آن را تنها بریتانیایی بودن آن بدانیم. آن اصالت کارگردان و نویسندگان بریتانیایی که گاهی ممکن به دل بییندگان سایر کشورها خوش نیاید. وگرنه قطعا از پیکی بلایندرز هم بیشتر می شنیدیم.

حتما بخوانید  بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb | از «فرانکشتاین» تا «جنگ ستارگان»

اعتبار در سریال های تلویزیونی بر خلاف سینما که به کارگردان یک اثر داده می شود، از آن نویسنده و خالق هر اثر است. استیون نایت،‌ نویسنده سریال پیکی بلایندرز، بیشتر با فیلم سینمایی «لاک (Locke)» شناخته می شود که اتفاقا در آن هم تام هاردی، دوست و همکار قدیمی اش بازی می کند.

علاوه بر این استیون نایت سابقه نگارش فیلمنامه فیلم های مشهوری همچون «قول های شرقی» اثر دیوید کراننبرگ، «چیز‌های زیبای کثیف» اثر استیون فریزر و «لطف شگفت انگیز» از مایکل اپتد را در کارنامه دارد. استیون نایت به خوبی با آثار خود نشان داده که در نوشتن سناریوهایی با ته مایه های جنایی-زندگی نامه ای تبحر خاصی دارد. ولی او با پیکی بلایندرز وارد اوج دوران هنری خود شده است.

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال جوخه برادران

 

داستان خانواده تبهکار پیکی بلایندرز

 

سریال پیکی بلایندرز روایت گروه تبهکاری از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است. گروهی که در شهر بیرمنگام فعالیت می کنند و بسیاری از جوانان اقشار کارگر و کم درآمد شهر هم برای تأمین معاش خود به آن ملحق می شوند. عنوان گروه هم از کلاه های لبه داری که اعضای گروه می پوشند گرفته شده است. «پیک» همان کلاه هایی هستند که در آن دوران انگلستان به خصوص توسط مردان اقشار کارگر پوشیده می شدند.

ولی کلاه هایی که اعضای این گروه تبهکاری بر سر می گذارند، تفاوت جزئی دارد. اعضای گروه تیغ های ریش تراشی را در کلاه های خود پنهان می کردند که می توانستند از آن در وقت لازم برای حمله به دشمن یا کور کردن او استفاده کنند. از سوی دیگر عنوان بلایندر (به معنای کور کننده)‌ سوای این معنی، معنای دورتری هم دارد که همان چشم بندهایی است که بر سر اسب های کالسکه و اسب های مسابقه می گذاشتند تا تنها در یک مسیر حرکت کنند. در گروه پیکی بلایندرز هم وضع چنین است و تمام افراد باید بدون هیچ قید و شرطی از رئیس گروه فرمانبرداری داشته و به او وفادار بمانند.

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال گامبی وزیر «

 

تام شلبی، گانگستری جاه طلب

 

تام شلبی، گانگستری جاه طلب

 

گروه تبهکاری پیکی بلایندرز همچون سایر گروه های تبهکاری دست به فعالیت ها مجرمانه کاملا سازمان یافته می زنند، از دست داشتن در انواع شرط بندی های غیرقانونی تا قاچاق مشروبات الکلی، سرقت، اخاذی و … ولی تام شلبی، رهبر گروه جاه طلبی هایی بیش از اینها دارد و همین هم باعث اتفاقات غیرمنتظره ای می شود.

ماجراهای سریال در بیرمنگام، شهر صنعتی پرجمعیت رخ می دهد،. شهری که با وجود فعالیت های صنعتی کاملا آلوده است و همچنین بحران اقتصادی که انگلستان را در بین دو جنگ جهانی فرا گرفته، وضعیتی اسفبار دارد. علاوه بر این بیرمنگام مکانی است که در آن درگیری های مختلفی بین قومیت های مختلف به وقوع می پیوندد. سازندگان سریال پیکی بلایندرز نه تنها توانسته اند این بحران های اجتماعی را به خوبی به تصویر بکشند، بلکه این اتفاقات و بحران ها را با ویژگی های بصری خیره کننده ای به تصویر کشیدند.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه فیلم کشتار با اره ‌برقی در تگزاس (The Texas Chainsaw Massacre)

این سریال مهیج و گانگستری مملو از پلان و سکانس های حیرت انگیز با قاب بندی ها، نورپردازی ها و حرکات نرم و حساب شده دوربین است که باعث می شود،‌ حتی اگر با ماجراهای سریال ارتباط برقرار نکنید باز هم از تماشای تصاویری آن لذت ببرید.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های سینمایی ۲۰۲۰ « 

 

 

واکنش منتقدان به سریال «پیکی بلایندرز»

 

واکنش منتقدان به سریال «پیکی بلایندرز»

 

سریال پیکی بلایندرز به خصوص برای نویسندگی، بازیگری، جذابیت های بصری و فیلمبرداری قدرتمندش مورد تحسین منتقدان و روزنامه نگاران سینما قرار گرفته است. دیوید رانشاو، منتقد نشریه گاردین، سریال را روایتی میخکوب کننده و پرشتاب از گانگسترهای بیرمنگام در دوران پس از جنگ جهانی دوم توصیف کرد. این منتقد ضمن تمجید از بازی کیلین مورفی در نقش تام شلبی، دیگر بازی های سریال را نیز قدرتمند دانست.

 

سارا کامپتون از روزنامه تلگراف به سریال پیکی بلایندرز امتیاز ۴،۵ داد و از اصالت سریال ستایش کرد و نوشت که این مجموعه تلویزیونی تمام انتظارات را به خوبی برآورده کرده است. الکس فلچر از وبسایت Digital Spy  نیز نوشت که سریال همچون یک دارتِ تیز شروع می شود. در همین حال، منتقد وبسایت Den of Geek، این مجموعه تلویزیونی را «هوشمندانه ترین، شیک ترین و جذاب ترین درام بی بی سی» خواند.

 

از سریال پیکی بلایندرز به خصوص برای فیلمبرداری شیک و چشم نواز، بازی های قوی و البته پرداختن به بخشی از انگلستان و تاریخچه آن که قبلا به ندرت در تلویزیون دستمایه قرار گرفته بود ستایش بسیار شده است. در همین حال، بسیاری از منتقدان سریال پیکی بلایندرز را با مجموعه آمریکایی «امپراتوری بوردواک» مقایسه کرده اند. سریال امپراتوری بوردواک هم مضمونی مشابه دارد و داستان های آن طی دوران ممنوعیت الکل در ایالات متحده طی سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ رخ می دهد. با این حال، استیون نایت در اظهار نظری گفته بود که اصلا حتی یک قسمت از سریال امپراتوری بوردواک را تماشا نکرده است. در واقع نایت در بخشی از صحبت های خود گفت که تعمدا از تماشای این سریال خودداری کرده تا تحت تاثیر آن قرار نگیرد.

 

 

جمع بندی نهایی

 

سریال پیکی بلایندرز، یکی از بهترین سریال های ژانر جنایی-گانگستری این روزهای دنیا است. سریالی که با استفاده از برخی از بهترین بازیگران حال حاضر دنیا به همراه گروهی از فیلمنامه نویسان و کارگردانان صاحب سبک و تراز اول، توانسته نظر تعداد زیادی از بینندگان را جلب کند. اگر از علاقه مندان به سریال های جنایی خصوصا گانگستری هستید، بی چون و چرا باید سراغ سریال پیکی بلایندرز بروید.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال See/ دیدن « 

 

 

کالابرگ الکترونیک