معرفی سریال جوخه برادران ( Band of Brothers) | بهترین مینی‌ سریال ۲۰۰۱

معرفی سریال جوخه برادران ( Band of Brothers) | بهترین مینی‌ سریال ۲۰۰۱


3 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی سریال جوخه برادران ( Band of Brothers) | بهترین مینی‌ سریال 2001

مینی‌ سریال تلویزیونی جوخه برادران یا دسته برادران در سال ۲۰۰۱ توسط «تام هنکس» و «استیون اسپیلبرگ» بر اساس کتابی با همین نام نوشته‌ی «استیون ای. امبروز»، برای شبکه اچ بی او ساخته شد و توانست جوایز زیادی را به عنوان یکی از بهترین سریال‌های دنیا از آنِ خود کند. در این مینی‌ سریال درام-جنگی، تجربیات سربازان جوان امریکایی در جنگ جهانی دوم، از آموزش‌های اولیه تا زمان جنگ به تصویر کشیده شده است. برای خواندن نقد و خلاصه مینی‌ سریال Band of Brothers با سرویس هنر و سینما در مجله کوروش همراه باشید.

 

 

مشخصات مینی‌ سریال تلویزیونی جوخه برادران

 

مشخصات مینی‌ سریال  تلویزیونی جوخه برادران

 

  • ژانر:  درام، تاریخی، جنگی
  • سازندگان: تام هنکس، استیون اسپیلبرگ
  • کارگردانان : فیل آلدن رابینسون، ریچارد لانکرین، میکائل سالومون، دیوید ناتر، تام هنکس، دیوید لیلند، دیوید فرانکل، تونی تو
  • نویسندگان: اریک جندرسن، تام هنکس، جان اورلوف، اریک مکس فرای، گراهام یوست، بروس سی. مککنا، اریک بروک
  • بازیگران:  دیمین لوئیس، ران لیوینگستون، دیوید شویمر، اسکات گریمز
  • بر پایه: کتاب جوخه برادران اثر استیون ای. امبروز
  • موسیقی متن: مایکل کامن
  • محصول کشور:  ایالات متحده آمریکا
  • زمان پخش:  ۹ سپتامبر – ۴ نوامبر ۲۰۰۱
  • مدت زمان سریال:  ۹ساعت و ۵۴ دقیقه
  • مدت زمان هر قسمت : ۷۰-۴۹ دقیقه
  • زبان : انگلیسی، هلندی، فرانسوی، آلمانی، لیتوانی
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • شبکه تلویزیونی: اچ بی او
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۴/۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷%
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۷%

 

خلاصه و بررسی داستان سریال Band of Brothers

 

خلاصه و بررسی داستان سریال Band of Brothers

 

«تام هنکس» و «استیون اسپیلبرگ» که پیش از این در پروژه «نجات سرباز رایان» با یکدیگر همکاری داشته‌اند، این بار با ساخت سریال ۱۰ قسمتی جوخه برادران موفقیت دیگری را از آنِ خود کردند.

این سریال درام-جنگی با بودجه‌ی ۱۲۵ میلیون دلاری، بر اساس کتاب «Band of Brothers» نوشته‌ی استیون ای. امبروز ساخته شده است. امبروز این کتاب را بر پایه‌ی واقعیت و با کمک تحقیقاتش، مصاحبه‌ با بازماندگان «گروهان ایزی»، یادداشت‌های روزانه و نامه‌های سربازان نوشته است.

در سریال دسته برادران بیننده به تماشای ماجراهایی می‌نشیند که برای سربازان چترباز امریکایی گروهان ایزی از دوران آموزشی طاقت‌فرسا تا هنگام جنگ جهانی دوم در آلمان اتفاق می‌افتد. الگوی داستان‌سرایی از همان ابتدا متفاوت است.

هر قسمت از این مینی‌ سریال با مختصری از صحبت‌های کهنه سربازان بازمانده از گروهان ایزی آغاز می‌شود که گنجاندن آن در سریال، منجر به ایجاد حس همدلی با شخصیت‌ها و باورپذیری حوادث برای مخاطب می‌شود.

حوادث این سریال تلویزیونی عمدتاً به ترتیب زمانی گفته می‌شود، اما هیچ تلاش یا نیازی برای شروع اپیزودها با خلاصه‌ای از آنچه گذشته به چشم نمی‌خورد. به این علت که در بیشتر موارد، هر قسمت یک کاوش مستقل از موضوعات مختلفی از جمله رهبری، واکنش هنگام وقوع آتش و مقابله فیزیکی و ذهنی با شرایط غیرقابل تصور است.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال رازآلود و تخیلی دارک (Dark)

HBO دو قسمت اول جوخه برادران را پشت سر هم پخش کرد و سپس هر یکشنبه یک قسمت جدید نمایش می‌داد. در قسمت اول، «دیوید شویمر» همان بازیگر نقش راس در سریال فرندز را می‌بینیم که به عنوان یک افسر فرمانده سادیسمی به تصویر کشیده شده است. این فرمانده آزارگر بیشتر از اینکه در پی آموزش به نیروهای جدید گروهان ایزی باشد، مشتاق منضبط کردن آنها است.

در قسمت دوم سریال دسته برادران، چتربازان گروهان ایزی را در پشت خطوط دشمن در «نرماندی» می‌بینیم که برای اتحاد مجدد در قلمرو دشمن مبارزه می‌کنند. به همین ترتیب تا قسمت دهم این مینی‌سریال شاهد حوادث گوناگونی هستیم تا اینکه در قسمت دهم با تسلیم شدن آلمانی‌ها، به نظر می‌رسد که روزهای سخت و دشوار گروهان ایزی با استقرار آنها در اتریش به پایان رسیده است.

با این حال، آنها به زودی متوجه می‌شوند که سربازانی که فاقد امتیاز کافی هستند برای جنگ به ژاپن اعزام می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: نقد و خلاصه فیلم رئیس خوب/ The Good Boss

 

Band of brothers رتبه ۴ سایت آی ام دی بی

 

Band of brothers رتبه 4 سایت آی ام دی بی

 

Band of Brothers یکی از موفق‌ترین مینی‌سریال‌های تلویزیونی است که همواره مورد تحسین منتقدین و بینندگان قرار گرفته و در سال ۲۰۰۲ توانست جوایز زیادی را از جمله جایزه گلدن گلوب بهترین مینی‌سریال تلویزیونی از آنِ خود کند. این مینی‌سریال درام-جنگی همچنین در ۲۰ بخش نامزد دریافت جایزه امی و برنده ۷ جایزه از جمله جایزه بهترین مینی‌سریال شد. این سریال همچنین در میان ۲۵۰ نمایش‌ تلویزیونی برتر سایت آی ام دی بی در رتبه‌ی چهارم قرار گرفته است.

از بازی‌های فوق‌العاده گرفته تا فیلمبرداری، طراحی صحنه، پرداختن به جزئیات، اجتناب از کلیشه‌ها، عدم اغراق در شخصیت پردازی‌ها، حفظ اصالت و عدم تحریف در حقیقت، همه و همه در موفقیت این مینی‌سریال جنگی نقش به سزایی داشته‌اند.

سریال جوخه برادران که قواعد داستان‌های جنگی را به چالش ‌می‌کشد، بیشتر شبیه به دفتر خاطراتی از رویدادهای مجزا است تا یک درام با قوس‌های داستانی. با این حال، خاطرات آن متعلق به یک فرد نیست، بلکه این دفترچه خاطرات به گروهان ایزی، هنگی در لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش، تعلق دارد.

از دیگر نقاط مثبت فیلم می‌توان به بازی بی‌نظیر «دیمین لوئیس» در نقش «ریچارد دیک وینترز» اشاره کرد. افسر جوانی که با گذشت هر قسمت نقش برجسته‌تری را بر عهده می‌گیرد و در نهایت با کمک سربازانش به پیروزی می‌رسد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم موقعیت مهدی | بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر 1400

منتقدان بسیاری از بازی او در نقش «وینترز» تمجید کرده‌اند، همان‌طور که «الن سپینوال» درباره‌ی بازی او در نقد خود می‌نویسد: «درخشش و استعداد لوئیس در این است که او راهی پیدا می‌کند تا جنبه‌های معمولی شخصیت دیک وینترز را خارق‌العاده جلوه دهد، نه اینکه بخواهد نقش او را به عنوان یک انسان غیرعادی و شگفت‌آور بازی کند.»

همچنین جالب است بدانید که بسیاری از ستاره‌های فعلی سینما در این مینی‌سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند، که در آن دوران آن‌چنان شناخته شده نبودند. ستارگانی همچون تام هاردی که بعدها در سریال پیکی بلایندرز هم درخشید، مایکل فاسبندر، جیمی فلن، اندرو اسکات، جیمز مک آووی، سایمون پگ، کالین هنکس و دومینیک کوپر.

جای شک است که تا به امروز فیلمی در ژانر جنگی موفق شده باشد تجربیات متنوع سربازانی کاملا معمولی را بهتر از جوخه برادران به تصویر کشیده باشد. چه ترس محض از رویارویی با دشمن باشد، چه شادی آنی پس از یک ماموریت موفقیت‌آمیز، این مینی‌سریال از کلیشه‌های متداول اجتناب می‌کند و در عین حال انسانیت هر یک از اعضای گروهان ایزی را به تصویر می‌کشد.

به این طریق نشان می‌دهد که چطور این گروه از افراد کاملا معمولی و بسیاری دیگر در آن دوران به عنوان بزرگترین نسل شناخته شده‌اند.

نظر منتقدان درباره سریال جوخه برادران

 

سریال جوخه برادران نقدهای بسیار مثبتی را از اکثر منتقدین دریافت کرده است. وب‌سایت «راتن تومیتوز» از روی ۳۲ نقد و بررسی به این مینی‌سریال تماشایی امتیاز ۹۷ از ۱۰۰ داده است. در اجماع نقدهای این وب‌سایت گردآوری دیدگاه می‌خوانیم: «جوخه برادران نگاهی بسیار عمیق و قدرتمند به ترس و وحشت جنگ و فداکاری میلیون‌ها نفر از مردم عادی که خدمت کرده‌اند را ارائه می‎‌دهد.»

«بری گرون» از «هالیوود ریپورتر» بر کلیشه‌ای نبودن سریال تأکید می‌کند. «اسکات دی پیرس» از «دزرت نیوز» معتقد است که Band of Brothers به مینی‌سریال‌های تلویزیونی هیچ شباهتی ندارد و بیشتر همچون فیلم‌های تئاتری، جنگ را به طرز شگفت‌انگیزی بازسازی می‌کند.

«ماریسا گوتری» از «بوستون هرالد» این مینی‌سریال تاریخی را اقتباس بسیار رضایت‌بخشی از روایت جذاب و دقیق «امبروز» می‌داند. «جاناتان استورم» از «فیلادلفیا اینکوایرر» نیز بر حفظ اصالت داستان تأکید دارد.

اگر طرفدار سریال‌های جنگی هستید تماشای این درام تاریخی درباره جنگ جهانی دوم را به هیچ وجه از دست ندهید. چرا که اکثر بینندگان و منتقدین سینما همچون «باکمن» از «نیویورک پست» معتقدند که این مینی سریال ده ساعته بهترین اثری است که تاکنون برای پخش از تلویزیون ساخته شده است.

 

 

منابع: metacritic، imdb، hollywoodreporter، rottentomatoes

 

کالابرگ الکترونیک