پسته واقعا برای کم خونی مفیده؟ | بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی

پسته واقعا برای کم خونی مفیده؟ | بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی


11 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص پسته برای کم خونی | بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی

خواص پسته برای کم خونی از دیرباز مورد توجه بوده است. اغلب افراد، پسته را به عنوان بهترین میوه برای کم خونی می‌شناسند. اگر می‌خواهید درباره فواید پسته برای کم خونی و بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی بیشتر بدانید، در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش با ما همراه باشید.

فواید و خواص پسته برای کم خونی و افزایش جذب آهن در بدن

فواید و خواص پسته برای کم خونی و افزایش جذب آهن در بدن

خواص پسته برای کم خونی از وجود مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی ناشی می‌شود که جذب آهن در بدن و توزیع اکسیژن در اندام‌ها را بهبود می‌بخشند.

پسته یکی از محبوب‌ترین آجیل‌هایی است که هم به صورت خام و هم به صورت پسته برشته (روش‌های بو دادن پسته) مصرف می‌شود. البته که خواص پسته خام و پسته بو داده بدون نمک یا کم نمک برای درمان کم خونی از پسته شور و پرنمک بیشتر است.

خوردن پسته خام و تازه می‌تواند به کاهش وزن، بهبود عملکرد روده، تقویت بینایی، کنترل قند خون، تنظیم فشار خون، کاهش کلسترول خون و سلامت قلب و عروق و همچنین، جلوگیری از کم خونی کمک کند.

بیماری کم خونی یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی است که در اثر پایین بودن تعداد گلبول‌های قرمز خون یا کاهش سطح هموگلوبین خون ایجاد می‌شود. در این حالت، حجم گلبول‌های قرمز سالم برای حمل اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن کافی نیست. به همین دلیل، کم خونی معمولا با احساس ضعف و خستگی همراه است.

فرد مبتلا به کم خونی احساس تنگی نفس، سردرد و خستگی می‌کند و ممکن است پوستش رنگ پریده باشد. بیماری کم خونی ممکن است به صورت موقت یا دائمی ایجاد شود. خبر ناخوشایند این است که اگر عارضه کم خونی درمان نشود ممکن است منجر به بروز بیماری‌های جسمی جدی شود.

کمبود آهن از رایج‌ترین عواملی است که موجب کاهش تعداد هموگلوبین می‌شود. اما عوامل دیگری مانند کمبود انواع ویتامین‌ها، کمبود برخی از مواد معدنی و همچنین، ابتلا به گروهی از بیماری‌ها نیز می‌تواند زمینه‌ساز بروز کم خونی باشد. اما پسته برای کم خونی مفید است؟ در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم.

در ضمن شما می‌توانید انواع آجیل و مغز آجیل از جمله مغز پسته و پسته با پوست را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: خواص پسته دریایی برای سلامت بدن

فواید اثبات شده پسته خام برای درمان کم خونی

خواص پسته خام برای کم خونی

حالا که درباره خواص پسته خام برای بهبود اختلالاتی مثل کم خونی صحبت می‌کنیم، جالب است بدانید پسته دارای مقدار زیادی آهن قابل جذب است که می‌تواند در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید باشد. هر ۱۰۰ گرم پسته، حاوی ۵.۷ میلی گرم آهن است. گفتنی است، یک انسان عادی روزانه به ۴ تا ۵ میلی گرم آهن نیاز دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه فرنی ورمیشل به ۲ روش زعفرانی و هندی خوشمزه و مقوی

پسته همچنین حاوی ویتامین‌های B1، B3، B6، ویتامین E و مواد مغذی دیگری مانند مس، پتاسیم، فسفر و کلسیم است. مجموعه این مواد به جذب آهن موجود در مواد غذایی دیگر، جلوگیری از تخریب گلبول‌های قرمز و بالا بردن توان گلبول‌های قرامز برای جابه‌جایی اکسیژن در اندام‌های بدن کمک می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم پسته را همراه با مواد غذایی و میوه‌های سرشار از ویتامین C مثل پرتقال یا لیموترش یا آب این میوه‌ها نوش جان کنید؛ چون ویتامین C موجود در مرکبات و میوه‌های گرمسیری به جذب آهن بیشتر کمک می‌کند.

آهن موجود در پسته برای کاهش کم خونی مفید است

«آهن» سطح گلبول‌های قرمز و هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد. این امر روند اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها و عضلات بدن را بهبود می‌بخشد. تامین اکسیژن کافی برای سلول‌ها از مهم‌ترین عواملی است که به افزایش سطح انرژی و کاهش علائم کم خونی کمک می‌کند. خوب است بدانید، پسته خصوصا برای افراد گیاهخوار از بهترین منابع تامین آهن مورد نیاز بدن به حساب می‌آید.

پسته سرشار از مس است

می‌دانید چرا پسته دشمن کم خونی است؟ دلیلش ساده است. پسته حاوی مقادیر بالایی «مس» است. مس یکی از مهم‌ترین عناصری است که به بالا بردن جذب آهن موجود در مواد غذایی کمک می‌کند. به‌علاوه، این عنصر از بروز انواع بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

ویتامین B6 پسته در کاهش عوارض کم خونی موثر است

پسته خام غنی از «ویتامین B6» است. بد نیست بدانید ویتامین B6 یکی از موثرترین موادی است که روند انتقال و جابه‌جایی اکسیژن را برای گلبول‌های قرمز خون آسان‌تر می‌کند. این ویژگی‌ به شکل قابل توجهی در رفع خستگی و بهبود عوارض ناشی از کم خونی و فقر آهن تاثیرگذار است.

همچنین ویتامین B6 موجود در پسته سبب کاهش کم خونی و افزایش روند تولید خون می‌شود. این خاصیت پسته به خصوص برای زنان در دوران پریودی بسیار مفید است و توصیه می‌شود پسته در رژیم غذایی دوران قاعدگی حتما گنجانده شود.

نقش ویتامین B1 موجود در پسته برای کاهش نشانه‌های کم خونی

پسته یکی از منابع غنی «ویتامین B1» است. ویتامین B1 یا تیامین (Thiamine) یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های خانواده B است که نقش تعیین کننده‌ای در تبدیل غذا به انرژی، محافظت از سلامت سیستم عصبی، کاهش خستگی و ضعف، تنظیم ضربان قلب، مقابله با افسردگی، بهبود دیابت و افزایش سطح انرژی بدن دارد. بنابراین، به شکل قابل توجهی می‌تواند عوارض و نشانه‌های ناشی از کم خونی را کاهش دهد.

پسته سرشار از فسفر است

پسته یکی از منابع غذایی سرشار از «فسفر» است که به برطرف کردن بی‌حالی، خستگی و ضعف عضلانی ناشی از اختلال کم خونی کمک می‌کند. مصرف فسفر به شکل قابل توجهی در افزایش سطح انرژی موثر است.

ویتامین E موجود در پسته با کاهش حجم گلبول‌های قرمز خون مقابله می‌کند

پسته منبعی غنی از «ویتامین E» است. ویتامین E یکی از اصلی‌ترین آنتی اکسیدان‌هایی است که با تخریب سلولی و کاهش حجم گلبول‌های قرمز و هموگلوبین خون مقابله می‌کند. همچنین، ویتامین E می‌تواند به پایداری فیزیکی بدن کمک کرده و سیستم ایمنی را تقویت کند. از دیگر فواید این ویتامین موجود در پسته می‌توان به کاهش خستگی و استرس ناشی از کم خونی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: خواص پسته خام برای لاغری

روزی چند عدد پسته برای کم خونی خوب است؟

وقتی صحبت از خواص پسته در درمان کم خونی به میان می‌آید، این سوال مطرح می‌شود که روزی چقدر پسته بخوریم تا دچار کم خونی نشویم؟ براساس مطالعات، مصرف روزانه ۱۰۰ گرم مغز پسته تازه یا بو داده و کم نمک (معادل یک لیوان دسته‌دار فرانسوی) می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به کم خونی یا برطرف کردن کم خونی جزیی و عوارض ناشی از آن کمک کند.

حتما بخوانید  13 خوراکی خوشمزه تقویت حافظه | بهترین تغذیه روزهای امتحان

اما اگر به طور جدی دچار کم خونی هستید، لازم است با پزشک مشورت کنید. چون در این صورت، خوردن پسته به تنهایی نمی‌تواند این عارضه جدی را درمان کند و حتما در کنار مصرف پسته باید از دستورات پزشک پیروی کنید. برای اطلاعات بیشتر حتما روی لینک مطلب روزی چند عدد پسته بخوریم کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: خواص پسته در بدنسازی

بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی چه موقع است؟

وقتی معده خالی باشد، بیشترین میزان جذب آهن در بدن روی می‌دهد. بنابراین، در حالت ایده‌آل، صبح‌ها قبل از خوردن صبحانه، یک ساعت پیش از صرف هر وعده غذایی یا ۲ ساعت پس از آن را می‌توان به عنوان بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: خواص پسته برای مردان و مضرات احتمالی آن

سوالات متداول درباره فواید پسته برای کم خونی

سوالات متداول درباره خواص پسته برای کم خونی

پسته شور برای کم خونی خوبه؟

پسته شور هم درست مانند پسته خام حاوی مواد معدنی موثر، ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه ضروری و انواع آنتی اکسیدان‌هایی است که به پیشگیری از کم خونی، بهبود عوارض ناشی از آن و ارتقا سلامت کلی بدن کمک می‌کنند. اما بهتر است اگر پسته نمکی و بوداده مصرف می‌کنید از نوع کم نمک آن استفاده کنید که دچار عوارض مصرف نمک از جمله فشارخون بالا نشوید.

به جز پسته کدام آجیل‌ها برای بهبود کم خونی مناسب هستند؟

علاوه بر پسته، گردو برای کم خونی خوب است. مغز گردو حاوی مقادیر سرشاری زینک، مس، امگا-۳، امگا-۶، امگا-۹، ویتامین‌های B5، B6، B12 پتاسیم، ویتامین C و A، آهن، فسفر و بسیاری مواد مغذی دیگر است که در مجموع به افزایش خون‌سازی و بهبود عوارض ناشی از کم خونی کمک می‌کنند.

چه کسانی بیش از همه در معرض خطر ابتلا به کم خونی قرار دارند؟

افراد مسن به دلیل شرایط پزشکی و رژیم غذایی نامناسب، کودکان و خانم‌های جوان به ویژه در دوران قاعدگی در معرض خطر ابتلا به کم خونی هستند. البته، برخی از انواع کم خونی ارثی هستند و احتمال ابتلای نوزادان به کم خونی از بدو تولد نیز وجود دارد.

کم خونی ناشی از فقر آهن از شایع‌ترین انواع کم خونی است. گذشته از این‌ها، خانم‌های باردار نیز در دوران حاملگی معمولا دچار کم خونی خفیف می‌شوند. خوشبختانه، این نوع کم خونی در اغلب مواقع در دوران پس از زایمان با خوردن مکمل‌های غذایی و مصرف مواد غذایی مثل پسته در رژیم غذایی روزانه بهبود می‌یابد. اما از جمله خواص پسته در بارداری هم پیشگیری از کم خونی مادر باردار است.

از سوی دیگر، ورزشکاران به ویژه دوندگان مستعد ابتلا به کم خونی هستند. این امر می‌تواند به دلیل از دست دادن آهن از طریق تعریق، کاهش جذب آهن، تخریب گلبول‌های قرمز خون در اثر ضربه‌های ناشی از دویدن و استفاده از داروهای ضد التهابی باشد. چنین افرادی باید در رژیم غذایی خود از مواد غذایی مثل پسته و گردو استفاده کنند که سرشار از آهن هستند.

 

محصولات مرتبط