طبع پسته سرد است یا گرم | مصلحات پسته | چه کسانی پسته نخورند؟

طبع پسته سرد است یا گرم | مصلحات پسته | چه کسانی پسته نخورند؟


18 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طبع پسته سرد است یا گرم | مصلحات پسته | چه کسانی پسته نخورند؟

طبع پسته سرد است یا گرم؟ طبع هر خوراکی که می‌خورید، به طور مستقیم روی مزاج کلی شما و شرایط بدنتان تاثیر می‌گذارد. متخصصان و کارشناسان طب سنتی به مزاج و طبع مواد غذایی بسیار اهمیت می‌دهند چون ریشه بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات سلامتی را مستقیما با خوراکی‌هایی که می‌خورید و طبع‌ آنها، مرتبط می‌دانند. اما طبع انواع پسته چیست و طبع پسته برای چه کسانی مفید و برای چه کسانی مضر است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به بررسی طبع پسته در طب سنتی، تاثیر طبع پسته بر سلامتی، مزایا، معایب و مصلح‌های پسته می‌پردازیم.

چرا دانستن طبع پسته مهم است؟

طبع پسته خام

اگر به طب سنتی علاقه نداشته باشید یا چیز زیادی در مورد این شاخه ندانید، احتمالا درباره تاثیر طبع انواع خوراکی‌ها بر سلامت بدنتان، بی‌خبر خواهید بود. اما این موضوع مهمی است که اگر طبع یک خوراکی، گرم باشد و شما هم یک خوراکی با طبع گرم بخورید، بدنتان به آن واکنش نشان می‌دهد. این در حالی است که اگر بدنتان مزاج سرد داشته باشد و غذایی با طبع گرم بخورید، مزاجتان متعادل می‌شود.

به هم خوردن تعادل طبع می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلفی در بدن شود که می‌توان به بدخوابی، سر درد، مشکلات گوارشی، مشکلات مربوط به دهان و لثه، ضعف و بی‌حالی و … اشاره کرد. پسته هم مثل همه خوراکی‌ها، دارای طبع خاص خود است و مصرف آن در برخی افراد، البته در صورت زیاده‌روی، ممکن است مشکلاتی را برای سلامت بدن ایجاد کند.

در صورت تمایل می‌توانید انواع آجیل مثل پسته با پوست و مغز پسته را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک انار یخچالی بدون فر با پایه بیسکویت + فیلم آموزشی

طبع پسته خام چیست؟

پسته خام یکی از خوراکی‌ها یا آجیل‌های بسیار محبوب در رژیم غذایی ایرانی‌ها است. همان طور که پسته از اجزای مختلفی تشکیل شده است، طبع هر بخش آن با هم فرق می‌کند. پسته از مغز اصلی یا مغز سبز، پوست نازک بنفش یا قرمز و پوست سبز و غیر خوراکی تشکیل شده است.

طبع پسته خام در طب سنتی، گرم و خشک بوده و این طبع گرم، متعلق به مغز اصلی یا مغز سبز آن است. پوست نازک و قرمز آن، طبع متعادلی دارد. بنابراین در حالت کلی طبع پسته خام همان گرم و خشک است. پس اگر برای بهره بردن از خواص پسته خام از این خوراکی مفید استفاده می‌کنید باید به این نکته توجه داشته باشید.

طبع پسته شور چیست؟

طبع پسته شور

همان‌طور که گفتیم، طبع پسته گرم و خشک است اما اگر پسته را به صورت شور و بو داده با نمک مصرف کنید (روش های برشته کردن پسته)، طبع آن خشک‌تر هم می‌شود. هر چه میزان گرما یا خشکی پسته بیشتر شود، موجب خشک‌تر شدن و گرمای بیشتر بدن می‌شود. بنابراین شوری به تنهایی نمی‌تواند طبع پسته را متعادل‌تر کند.

طبع پسته تر چیست؟

پسته تر یا پسته تازه هم مثل پسته خام طبع گرم دارد ولی پسته تازه یا تر، دارای رطوبت بیشتری نسبت به پسته بو داده و خشک است. پس از میزان خشکی طبع پسته کاسته خواهد شد. هر چه از مغز پسته فاصله بگیرید و به سمت پوسته بروید، میزان گرمی طبع پسته کمتر خواهد شد.

در پسته‌های تر که معمولا با پوست آنها، مربای پوست پسته و ترشی درست می‌شود یا به عنوان یک داروی جویدنی برای درمان زخم‌های دهان به کار می‌رود، این پوسته طبع سرد و خشک دارد. پوسته نازک روی مغز سبز پسته تر هم، مثل پوسته نازک پسته خشک، طبع معتدلی دارد و بر تغییر طبع کلی پسته، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

طبع پسته زعفرانی چیست؟

طبع پسته زعفرانی

طبع پسته در طب سنتی، گرم و خشک است. طبع زعفران هم در طب سنتی، گرم و خشک است. ترکیب پسته و زعفران، به گرمی و خشکی طبع پسته می‌افزاید. اگر به پسته زعفرانی در زمان بو دادن، نمک هم اضافه کنید، میزان خشکی طبع پسته، بیشتر هم خواهد شد.

حتما بخوانید  ترفندهای معجون ویتامینه سفت و کشدار علی بابا به روش اصلی

پسته برای چه مزاج‌هایی مناسب است؟

برای کسانی که مزاج سرد دارند، خوردن پسته با طبع گرم، باعث تعدیل مزاج آنها خواهد شد. پسته به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد، مصرف آن می‌تواند باعث تقویت قوای جنسی، تقویت حافظه، گرم شدن بدن مخصوصا در فصول سرد سال، بالا بردن مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و … شود.

طبع گرم پسته برای چه مزاج‌هایی مضر است؟

مصرف بیش از اندازه پسته برای کسانی که طبع گرم دارند، ممکن است باعث ایجاد عوارضی مثل بروز جوش، آکنه، خشکی دهان، آفت دهان، چرب شدن پوست سر و صورت، عارضه یبوست و مشکلات گوارشی، نفخ معده، سوزش ادرار و گلو درد شود.

مصلح پسته چیست؟

مصلح پسته چیست؟

در طب سنتی زردآلو، انار ترش، سرکه، سکنجبین و آلو یا برگ آلوی ترش به عنوان مصلح پسته شناخته می‌شوند. این خوراکی‌ها به خاطر طبع سردی که دارند، طبع گرم پسته را کاهش می‌دهند. البته طبع سکنجبین به میزان سرکه آن بستگی دارد و افراد با مزاج گرم، باید از سکنجبینی استفاده کنند که بخش عمده آن از سرکه تشکیل شده است.

سوالات متداول درباره طبع و مصلح پسته

طبع پسته در طب سنتی سرد است یا گرم؟

طبع پسته در طب سنتی گرم و خشک است و هر چه از مغز پسته به پوست پسته نزدیک شویم، از میزان گرمی طبع پسته کاسته می‌شود.

پسته را با چی بخوریم؟

پسته را با خوراکی‌های ترش و با طبع سرد و تر بخورید تا به عنوان مصلح پسته، از میزان گرمی طبع آن بکاهند. خوراکی‌هایی مثل انار ترش، آلو یا برگه آلو، سرکه و … جزو مصلح‌های پسته شناخته می‌شوند.

 

محصولات مرتبط