۸ نکته مهم در مراقبت‌ های بعد از عمل دیسک کمر

۸ نکته مهم در مراقبت‌ های بعد از عمل دیسک کمر


25 دی 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر

مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر می‌تواند به تسریع روند بهبود بیمار کمک زیادی کند. عمل دیسک کمر یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان مشکلات حاد مربوط به دیسک کمر است که در افرادی که ورزش و فیزیوتراپی مؤثر نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما آیا می‌دانید مدت زمان استراحت بعد از عمل جراحی دیسک کمر چقدر است؟ نحوه خوابیدن بعد از عمل دیسک کمر چگونه است و چرا استفاده از کمربند طبی بعد از عمل دیسک کمر ضروری است؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مراقبت از بیمار پس از جراحی دیسک کمر پاسخ خواهیم داد.

 

 

مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر بلافاصله بعد از جراحی

 

مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر بلافاصله بعد از جراحی

 

مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر درست بعد از اتمام جراحی آغاز می‌شود. بعد از جراحی کمر، فرد از ۸ تا ۱۲ ساعت نباید هیچ‌گونه خوراکی و نوشیدنی مصرف کند. این موضوع به دلیل استفاده از داروهای بیهوشی و عدم امکان بلع انجام می‌شود. کلیه افرادی که به بیماری خاص و زمینه‌ای مبتلا هستند، از ۱ تا چند روز بعد از عمل در بیمارستان بستری می‌شوند و در بخش ICU یا CCU بستری می‌شوند.

 

برای این که فرد بعد از جراحی قادر به بلند شدن نیست، از سوند ادرار برای او استفاده می‌شود. در اولین فرصت باید برای مراقبت پس از جراحی کمر، فرد از کمربند مخصوص استفاده کند تا به کمر او فشار کمتری وارد شود. معمولاً به منظور کاهش درد بعد از عمل پزشک با توجه به نیاز بیمار برای او از انواع مسکن استفاده می‌کند.

 

 

بعد از عمل دیسک کمر بهبود زخم چقدر طول می‌کشد؟

 

بعد از عمل دیسک کمر بهبود زخم چقدر طول می‌کشد؟

 

به طور معمول بهبود زخم‌ها بعد از عمل دیسک کمر حدود ۲ هفته طول می‌کشد. این موضوع به شرایط بیمار، سلامت عمومی، وضعیت تغذیه و بیماری‌های زمینه‌ای بیمار مربوط است. افراد سیگاری در طول درمان به هیچ عنوان نباید سیگار بکشند، زیرا این کار موجب کاهش روند ترمیم بافت‌ها و استخوان‌ها می‌شود و در سلامت بیمار نیز اهمیت زیادی دارد.

 

هر چند که در اکثر مواقع برای بخیه محل جراحی دیسک کمر از نخ‌های قابل ‌جذب استفاده می‌شود. اما در صورتی که پزشک از بخیه غیر قابل‌جذب استفاده کند، از ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از بهبود زخم باید بخیه‌ها کشیده شوند.

 

 

مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر

 

مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر

 

دو هفته پس از عمل دیسک کمر مهم‌ترین زمان مراقبت از بیمار پس از جراحی دیسک کمر است. توجه به محل زخم و تمیز نگه داشتن آن در کنار تغذیه مناسب می‌تواند به بهبود سریع‌تر بیمار کمک زیادی کند. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که باید برای مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر بدانید، اشاره شده است.

 

 

۱- تمیز نگه داشتن محل زخم بعد از عمل دیسک کمر

 

محل زخم بعد از عمل دیسک کمر باید به صورت روزانه استریل و پانسمان شود. شما می‌توانید برای تمیز نگه داشتن زخم مقداری بتادین روی آن بریزید و سپس یک گاز مرطوب شده با سرم استریل را روی محل زخم قرار دهید. بعد از چند ثانیه یک گاز استریل خشک روی زخم بگذارید و آن را با چسب ببندید.

 

برای بستن زخم می‌توانید از انواع پانسمان‌های ضد آب که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند نیز استفاده کنید.

 

 

۲- توجه به نحوه خوابیدن و بلند شدن بعد از عمل دیسک کمر

 

نحوه خوابیدن بعد از عمل دیسک کمر نقش مهمی بر بهبود وضعیت بیمار دارد. در طول مدت بیماری بهتر است فرد به پشت نخوابد. خوابیدن به پشت موجب می‌شود تا وزن بدن روی زخم فشار وارد کند و لبه‌های زخم باز شود. معمولاً بهترین نحوه خوابیدن بعد از عمل دیسک کمر به صورت یک طرفه است. هرگز رو به شکم نخوابید.

 

نحوه بلند شدن بعد از عمل دیسک کمر هم به این صورت است که باید ابتدا به آرامی به سمت پهلو بچرخید و با آویزان کردن پاها بنشینید و بعد با گرفتن دیوار یا کمک فردی دیگر بلند شوید.
در صورتی که عادت دارید به صورت طاق باز بخوابید، حتماً زیر سر و زانوهای خود بالش قرار دهید تا فشار کمتری به کمر وارد شود.

 

 

۳- تا ۱۰ روز بعد از عمل دیسک کمر نباید محل زخم خیس شود

 

ا 10 روز بعد از عمل دیسک کمر نباید محل زخم خیس شود

 

در اکثر مواقع فاصله بین دو زخم بعد از ۴۸ تا ۷۲ ساعت پر می‌شود، اما به هر حال برخورد آب با محل جراحی می‌تواند موجب باز شدن زخم شود. به عنوان مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر باید بدانید که تا ۱۰ روز پس از عمل زخم نباید با آب برخورد داشته باشد. بهتر است پس از ۱۰ تا ۱۴ روز پزشک بیمار را معاینه کند و در صورتی که مشکلی نباشد اجازه حمام رفتن به بیمار را خواهد داد.

 

 

۴- بعد از عمل دیسک کمر مراقب فعالیت‌های روزمره خود باشید

 

  • مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر نقش مهمی بر بهبود بیمار پس از جراحی دارند. به طور کلی توصیه نمی‌شود که بیمار بعد از عمل دیسک کمر استراحت مطلق داشته باشد. درواقع او می‌تواند گاهی بنشیند، آرام راه برود اما تنها در حد مجاز.
  • مدت زمان استراحت بعد از عمل جراحی دیسک کمر تا زمان بهبودی کامل معمولاً ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد. در این مدت بیمار باید مراقب باشد که از نشستن‌های طولانی و ایستادن به مدت زیاد و همچنین بالا و پایین رفتن از پله اجتناب کند. سعی کنید بیشتر از ۳۰ دقیقه به صورت مداوم در ماشین ننشینید.
  • به هیچ عنوان به سمت جلو و پهلوها خم نشود و روی کمر نچرخید.
  • در صورت بالا رفتن از پله بعد از عمل دیسک کمر باید این کار را بسیار آرام و محدود انجام دهید.
  • سعی کنید در طول مراقبت از بیمار پس از جراحی دیسک کمر در دستشویی رفتن به او کمک کنید و در صورت امکان فرد تنها از توالت فرنگی استفاده کند.
  • بعد از عمل دیسک کمر بهتر است تا یک ماه و نیم از رابطه جنسی اجتناب کنید و برای این موضوع حتماً از پزشک مشاوره بگیرید.
  • همانطور که گفته شد از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر این است که فرد نباید خم شود، بنابراین نماز باید به صورت نشسته و پشت میز خوانده شود و حتی نباید برای گذاشتن سر روی مهر بدن را خم کنید.
  • بعد از عمل دیسک کمر بهتر است فرد روی تشک طبی و سفت استراحت کند.

 

 

۵- از داروهایی که دکتر برای عمل دیسک کمر تجویز کرده، استفاده کنید

 

یکی از مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر مصرف داروهای آنتی بیوتیک و ضد درد است. در طول بهبود پزشک برای بیمار انواع آنتی بیوتیک‌های خوراکی و داروهای ضد التهاب و درد را تجویز می‌کند. مصرف این داروها نه تنها به کاهش درد بلکه در کنترل التهاب نیز نقش مهمی دارد.

 

از طرف دیگر استفاده از مکمل‌های ویتامین به خصوص ویتامین C می‌تواند به تسریع بهبود زخم‌ها کمک زیادی کند.

 

 

۶- تغذیه بعد از عمل دیسک کمر را جدی بگیرید

 

داشتن برنامه تغذیه بعد از عمل دیسک کمر می‌تواند به بیمار کمک کند تا سریع‌تر بهبود پیدا کند. سعی کنید در طول دوران نقاهت بیشتر از فیبر استفاده کنید. معمولاً مصرف مسکن‌ها و داروی بیهوشی موجب ایجاد عارضه یبوست می‌شود. بنابراین برای رفع این موضوع بهتر است حتماً آب و فیبر زیادی مصرف کنید.

 

از خوردن غذاهای سالم و انواع ویتامین‌ها غافل نشوید. از مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی که به جوش خوردن استخوان‌ها کمک می‌کند استفاده کنید و برای جبران خونی که از بدن رفته در صورت نیاز قرص آهن مصرف نمایید.

 

 

۷- از کمربند طبی بعد از عمل دیسک کمر استفاده کنید

 

از کمربند طبی بعد از عمل دیسک کمر استفاده کنید

 

استفاده از کمربند طبی بعد از عمل دیسک کمر بهترین روش برای ثابت نگه داشتن کمر است. استفاده از این کمربند کمک می‌کند تا فرد بتواند راحت‌تر بنشیند و راه برود. توجه داشته باشید که این کمربند نباید به صورت همیشگی استفاده شود و تنها در مواقعی که پزشک مشخص کرده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

به طور معمول بعد از عمل ساده کمر از کمربندهای کشی فنردار و در جراحی‌هایی که پیچ گذاشته می‌شود از کمربندهای مخصوص سفارشی استفاده می‌شود.

 

 

۸- انجام ورزش بعد از عمل دیسک کمر را فراموش نکنید

 

ورزش و فیزیوتراپی یکی از بهترین روش‌ها برای توان‌بخشی افرادی است که عمل دیسک کمر انجام می‌دهند. انجام برخی ورزشها بعد از عمل دیسک کمر می‌تواند به پیشگیری از درد و محکم نگه داشتن ستون فقرات کمک کند. بهتر است که ورزش بعد از عمل دیسک کمر حتماً تحت نظر متخصص انجام شود.

 

 

 

چه زمانی بعد از عمل دیسک کمر باید فوراً به پزشک مراجعه کنیم؟

 

چه زمانی بعد از عمل دیسک کمر باید فوراً به پزشک مراجعه کنیم؟

 

در صورتی‌ که زخم به صورت غیر عادی متورم شد و یا ترشحات غیر معمول از آن به وجود آمد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که فرد تب بالا، سردرد شدید، خارش و قرمزی، مشکلات گوارشی و مشکلاتی نظیر بی‌اختیاری در ادرار و درد و ضعف در پاها را تجربه کرد، باید در اسرع وقت بیمار را نزد پزشک ببرید.

 

 

خلاصه کلام اینکه بعد از عمل دیسک کمر توجه به نحوه بلند شدن و خوابیدن بیمار اهمیت زیادی دارد. شما باید تا چند هفته مراقب همه حرکات بدن خود باشید و از فشار وارد کردن به کمر و ستون فقرات اجتناب کنید. مطمئن باشید که هر چقدر مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر را بهتر رعایت کنید، عوارض بعد از عمل دیسک کمر نیز به همان نسبت کمتر خواهد شد.

 

 

سوالات متداول

 

نحوه خوابیدن بعد از عمل دیسک کمر چگونه است؟

 

بهترین نحوه خوابیدن بعد از عمل دیسک کمر به صورت یک طرفه است. اما در صورتی که عادت دارید به صورت طاق باز بخوابید باید حتماً زیر سر و زیر زانوی خود یک بالش قرار دهید تا فشار کمتری به کمر وارد شود.

 

مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر چیست؟

 

تمیز نگه داشتن زخم، توجه به نحوه خوابیدن، انجام صحیح فعالیت‌های روزمره، خیس نکردن زخم و مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر هستند.

 

کالابرگ الکترونیک