نگاهی به تاثیر قرنطینه بر سلامت روان

نگاهی به تاثیر قرنطینه بر سلامت روان


12 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاثیر قرنطینه بر سلامت روان

تاثیر قرنطینه بر سلامت روان در روزگار همه گیری کرونا بر کسی پوشیده نیست. بیش از یک سال است که مردم جهان برای حفظ جان خود مجبورند در خانه بمانند و بیرون نیایند. البته رعایت این پروتکل های بهداشتی با همه دشواری هایش به سلامتی ما منجر شده است. در این مقاله از مجله کوروش تصمیم داریم به تأثیرات روحی و روانی قرنطینه برای انسان بپردازیم.

مطالعات گزارش شده در مورد علائم عمومی روانشناختی افراد در قرنطینه نشان می دهد، اختلال عاطفی، افسردگی، استرس، روحیه ضعیف، تحریک پذیری، بی خوابی، عصبانیت، خستگی عاطفی، کم خلقی از شیوع بالایی برخوردار است.

به تازگی پنج مطالعه توسط پژوهشگران نتایج روانشناختی افراد قرنطینه شده با افراد قرنطینه نشده را مقایسه کرد. مطالعه بر روی کارکنان بیمارستان که ممکن است با SARS تماس داشته باشند نشان داد که بلافاصله پس از پایان دوره قرنطینه (۹ روز) ، قرنطینه عامل پیش بینی کننده ترین علائم اختلال استرس حاد بود. در همان مطالعه، کارمندان قرنطینه به طور قابل توجهی احتمال خستگی، جدا شدن از دیگران، اضطراب هنگام برخورد با بیماران تب دار را داشتند. تحریک پذیری، بی خوابی، تمرکز ضعیف و بلاتکلیفی، وخیم بودن عملکردها و عدم تمایل به کار یا در نظر گرفتن استعفا از جمله مشکلات پسا قرنطینه بود.

 

تاثیر قرنطینه بر ذهن و ایجاد استرس

 

تاثیر قرنطینه بر ذهن و ایجاد استرس

 

در مطالعه دیگری درباره تاثیرات قرنطینه، پیش بینی علائم استرس پس از یک مشکل در کارکنان بیمارستان حتی ۳ سال بعد باقی بود. پژوهشگران در مقایسه علمی دیگری از افراد دریافتند علائم استرس پس از سانحه در والدین و کودکان قرنطینه شده با افرادی که قرنطینه نشده اند بیشتر است. آن ها همچنین تاکید کردند که استرس پس از سانحه در کودکانی که قرنطینه شده اند چهار برابر بیشتر از کسانی که قرنطینه نشده اند می باشد.

مطالعه دیگری بر روی کارکنان یک بیمارستان نشان داد، ۳ سال پس از قرنطینه بیش از ۵۰ درصد برخی افراد آنجا علائم افسردگی بالاتری داشته اند.

ترس از عطسه و سرفه در دوران قرنطینه!

 

پس از قرنطینه، بسیاری از شرکت کنندگان به رفتارهای اجتنابی ادامه می دهند. برای کارکنان مراقبت های بهداشتی، ۲۰ نفر در قرنطینه به طور قابل توجهی و مثبت با رفتارهای اجتنابی ، مانند به حداقل رساندن تماس مستقیم با بیماران داشتند.

یک مطالعه بر روی افراد قرنطینه شده به دلیل تماس بالقوه SARS خاطرنشان کرد: ۵۴ درصد افرادی که قرنطینه شده بودند از افرادی که سرفه یا عطسه می کردند ، دوری می کردند. یک مطالعه کیفی گزارش داد که چندین شرکت کننده تغییرات طولانی مدت رفتاری را پس از دوره قرنطینه توصیف کردند ، مانند شستن دستان هوشیار و جلوگیری از ازدحام جمعیت و… . همچنین این گزارش نشان داد بازگشت افراد قرنطینه شده به به حالت عادی، ماه ها به تأخیر افتاده است.

تاثیر قرنطینه بر سلامت روح و روان

 

تاثیر قرنطینه بر سلامت روح و روان

 

رابطه تاثیر قرنطینه بر سلامت روان و زمان قرنطینه

 

سه مطالعه نشان داد که قرنطینه با بیماری روانی، رفتارهای اجتنابی و عصبانیت همراه است. اگرچه مدت قرنطینه همیشه مشخص نبوده است، اما یک مطالعه نشان داد که برای قرنطینه بیش از ۱۰ روز علائم استرس به طور قابل توجهی بالاتر می رود. حالا تصور کنید شمار روزهایی که در قرنطینه هستیم به بیش از یک سال رسیده است و قطعا تاثیرات بیشتری از این روزها گرفته ایم.

 

ترس از عفونت بعد از زمان قرنطینه

 

شرکت کنندگان در هشت مطالعه ترس در مورد سلامتی خود یا ترس از آلوده کردن دیگران را اعلام کردند. احتمال آلوده شدن اعضای خانواده نسبت به افرادی که در قرنطینه نبوده اند، ترس بیشتری برای این افراد داشت. آنها همچنین هرگونه علائم جسمی بالقوه مرتبط با عفونت را که تجربه می کردند، بسیار نگران می شدند.

 

ناامیدی و کسالت از بدترین تأثیرات روحی و روانی قرنطینه

 

ناامیدی و کسالت از بدترین تأثیرات روحی و روانی قرنطینه

 

محدود بودن افراد در قرنطینه، از دست دادن روال معمول و کاهش تماس اجتماعی و جسمی با دیگران به طور مکرر باعث کسالت، ناامیدی و احساس انزوا از بقیه جهان می شود. این حالت ها برای شرکت کنندگان حاضر در این پژوهش که دچار قرنطینه شده بودند، بسیار ناراحت کننده بود. این ناامیدی با عدم امکان شرکت در کارهای روزمره معمول، مانند خرید کالاهای اساسی یا شرکت در فعالیت های اجتماعی تشدید شده بود.

لوازم ناکافی دلیلی برای نا امیدی در قرنطینه

 

داشتن مواد اولیه ناکافی (به عنوان مثال ، غذا ، آب ، لباس ، یا محل اقامت) در طول قرنطینه باعث ناامیدی می شود. این غم و اندوه همچنان ۴ تا ۶ ماه پس از رهایی از قرنطینه و عادی شدن شرایط ادامه دارد. نداشتن حداقل های زندگی و ضعف در تامین نیازهای اولیه اضطراب و عصبانیت را به دنبال دارد.  بسیاری گفتند نرسیدن ملزومات اولیه مقابله با بیماری، مانند: واکسن، ماسک و دیگر محصولات بهداشتی این عصبانیت و غم را برایشان داشته است.

اطلاعات ناکافی بر تاثیر منفی قرنطینه بر سلامت روان موثر است

 

بسیاری از شرکت کنندگان، اطلاعات ضعیف مقامات بهداشت عمومی را به عنوان یک عامل استرس زا ذکر کردند. گزارش ها نشان داد، راهنماهای مشخص و کافی در مورد اقدامات انجام شده و سردرگمی در قرنطینه وجود ندارد. پژوهشی نشان داد پس از همه گیری ویروس سارس (SARS) در تورنتو، مردم از محتوا، اطلاعات عمومی و رسانه ها بابت این بیماری راضی نبوده اند. در سال گذشته هم اطلاعات ضد و نقیضی درباره مقابله با ویروس کرونا شنیده ایم. همه این اطلاعات ناکافی و بعضا نادرست موجب اختلالات روانی و ناراحتی انسان حاضر در قرنطینه می شود.

 

 

عوامل و تأثیرات روحی و روانی پس از قرنطینه

 

عوامل و تأثیرات روحی و روانی پس از قرنطینه

مشکلات مالی و تاثیرات مخرب در زمان قرنطینه بر سلامت روان

 

ضرر و زیان مالی می تواند در حین قرنطینه مشکلات اساسی ایجاد کند. در حالی که افراد قادر به کار نیستند و مجبورند فعالیت های حرفه ای خود را بدون برنامه ریزی تغییر دهند. به نظر می رسد اثرات این مشکل پس از پایان قرنطینه هم، طولانی مدت با ما باقی بماند. در مطالعات بررسی شده، خسارت مالی ناشی از قرنطینه، پریشانی اقتصادی-اجتماعی جدی ایجاد کرده است. بروز علائم اختلالات روانشناختی و عصبانیت و اضطراب چندین ماه پس از قرنطینه رخ می دهد و دلیل آن هم از بین رفتن کسب و کارها است.

یک مطالعه نشان داد که افراد قرنطینه شده به دلیل آنفلوانزا، که منبع اصلی درآمد آن از یک صنعت مرتبط بود، بیش از دو برابر بیشتر از کسانی که درآمدشان از این صنعت نبود، پریشانی داشتند. بنابراین می توان گفت مشکلات مالی از مهمترین تأثیرات روحی و روانی قرنطینه ایام کرونا است.

یک مطالعه بر روی افراد قرنطینه به دلیل تماس احتمالی با ابولا نشان داد، اگرچه شرکت کنندگان از کمک مالی برخوردار شدند، اما برخی احساس کردند که این مقدار ناکافی است و خیلی دیر رسیده است. بسیاری احساس ظلم کردند زیرا کمکی که دریافت کردند هزینه های مداوم آنها را تأمین نمی کرد. بسیاری از آنها در حین قرنطینه برای تأمین مالی آنها به خانواده های خود وابسته شدند که اغلب پذیرفتن آنها دشوار بود.

در یک مطالعه ، ۱۳ نفر از کسانی که در طول بیماری SARS قرنطینه شده بودند در تورنتو گزارش نکردند که مشکلات مالی زیادی به آنها پرداخت شده است زیرا کارفرمایان یا دولت آنها را جبران کرده اند. مشارکت کنندگان با درآمد خانگی سالانه کمتر از ۴۰۰۰۰ دلار کانادا که به طور بالقوه به ضرر مالی مربوط می شود، مقادیر بالاتری از استرس را تجربه کردند. این علائم احتمالاً به این دلیل است که افرادی که درآمد کمتری دارند بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند از دست دادن موقتی درآمد نسبت به افرادی که درآمد بالاتری دارند برای آن ها بسیار دردناک است.

 

طرد شدگی از تلخ ترین تأثیرات روحی و روانی قرنطینه

 

سرزنش و طردشدگی از سوی دیگران موضوعی بود، که اغلب برای مدتی پس از قرنطینه حتی پس از مهار بیماری، برای بیمار ادامه دارد. در مقایسه کارمندان مراقبت های بهداشتی در قرنطینه در مقابل افرادی که قرنطینه نشده اند می توان تفاوت را دید.

شرکت کننده در قرنطینه به طور قابل توجهی احتمال طرد شدن از مردم را گزارش کردند. این نشان می دهد که انگ خاصی وجود دارد که در اطراف افرادی که قرنطینه شده اند به وجود می آید. قرنطینه شدگان در چندین مطالعه گزارش دادند که دیگران با آنها متفاوت رفتار می کنند. اجتناب از آنها، پس گرفتن دعوت های اجتماعی، رفتار با ترس و سوء ظن، و اظهار نظرهای انتقادی از جمله این رفتار بود.

 

نگاه سرزنش گرانه خانواده برای افراد قرنطینه شده

 

نگاه سرزنش گرانه خانواده برای افراد قرنطینه شده

 

چندین کارمند مراقبت های بهداشتی که در شیوع ابولا در سنگال مشارکت داشتند ، گزارش کردند که قرنطینه باعث شده است تا خانواده های آنها شغل خود را بیش از حد خطرناک تلقی کنند و باعث ایجاد تنش در داخل خانه شده بود. کسانی که در حین اپیدمی ابولا در لیبریا قرنطینه شده بودند، گزارش کردند که انگ و طرد شدگی بسیاری از سوی اطرافیان خود دیده اند.

آموزش عمومی در مورد بیماری و منطق اطلاعات قرنطینه و بهداشت عمومی که به عموم مردم ارائه می شود می تواند برای کاهش طرد شدگی مفید باشد. در حالی که ارایه اطلاعات دقیق تر در مدارس و محل کار نیز مفید است. همچنین ممکن است گزارش رسانه ها به بدی و تلخی نگرش انگ زدن در تغییر رفتار مردم کمک می کند. رسانه ها تأثیر مهمی در نگرش های عمومی و نشان داده اند که ترس و ناآگاهی چه آفت بزرگی در انگ زدن و طرد کردن افراد جامعه است.

 

کلام پایانی درباره تأثیرات روحی روانی قرنطینه

 

در پایان باید به اهمیت مفهوم قرنطینه بیشتر بپردازیم. قرنطینه با همه بدی و سختی که برای انسان دارد، برای حفظ جان مهم است. جوامع باید یاد بگیرند بدون قضاوت و انگ زدن به افراد درون جامعه کمک کنند تا از بحران خارج شویم. بیماری های کشنده سالیان سال در این کره خاکی گسترش یافته و جان بسیاری را نیز گرفته است. اما نباید فقط به سلامت جسمی و عبور از بحران ویروسی بیاندیشیم.

اهمیت روان و مشکلات روحی در زمان قرنطینه و پساقرنطینه باید به دقت بررسی شود. تأثیرات روحی و روانی قرنطینه بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از انسان ها پس از این دوران با تغییرات چشم گیری به جامعه برمی گردند. این مشکلات و تغییرات خلق و خو باید توسط متخصصان بهداشت روان بررسی و مدیریت شود.

 

 

منبع: thelancet

کالابرگ الکترونیک