نکاتی برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن در دوران قرنطینه خانگی کرونا

نکاتی برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن در دوران قرنطینه خانگی کرونا


25 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نکاتی برای جلوگیری از افزایش وزن در دوران قرنطینه خانگی بحران کرونا

پاندمی کرونا و به دنبال آن آغاز روزهای قرنطینه خانگی چالش‌های زیادی از جمله نگرانی بابت افزایش وزن و کاهش سلامت جسمی و روحی افراد به همراه داشت. زندگی روزمره مردم دنیا در محاصره مجموعه‌ای کاملا متفاوت از چالش‌ها قرار گرفت. در سبک زندگی کرونایی برنامه روزانه میلیون‌ها نفر دوران پاندمی کرونا در جهان مختل شد. سبک زندگی افراد تغییر کرد و به اصطلاح تبدیل به سبک زندگی کرونایی شد. تعداد زیادی خود را با سبک زندگی جدید در دوران قرنطینه بحران کرونا تطبیق دادند اما برخی متاثر از این تغییرات با چالش هایی چون افزایش وزن، افسردگی و اضطراب روبه‌رو شدند. سلامت جسمی تاثیر زیادی در سلامت روح و روان دارد. جلوگیری از بالا رفتن وزن بدن به دلیل شرایط قرنطینه بسیار پر اهمیت جلوه کرد. افزایش وزن باعث ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر خواهد شد. در این مقاله از مجله کوروش با توضیح دلایل افزایش وزن در دوران قرنطینه در زمان بحران کرونا، راهکارهای ساده‌ای را برای مبارزه با آن و کاهش وزن اصولی در این دوران ارائه می‌دهیم.

 

دلایل افزایش وزن در دوران قرنطینه کرونا

 

نکاتی برای جلوگیری از افزایش وزن در دوران قرنطینه خانگی بحران کرونا

 

عوامل زیادی در بالا رفتن و افزایش وزن در دوران پاندمی کرونا و قرنطینه خانگی نقش دارند. یکی از این علایم فشار و استرس است. نگرانی‌های مربوط به وضعیت بهداشت و احتمال ابتلا به بیماری کرونا، مشکلات مالی و عدم اطمینان از زمان پایان این بحران به افزایش سطح استرس دامن زده است. این استرس در سبک زندگی مردم تغییرات زیادی ایجاد کرده است. یکی از این تغییرات، افزایش وزن است. استرس مزمن باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول می‌شود. کورتیزول ولع به غذا خوردن را زیاد می‌کند. همین موضوع باعث تغییر در سبک زندگی افراد و روی آوردن به خورد و خوراک بیش از حد می‌شود که متعاقبا همراه با افزایش وزن است.

 

علاوه بر این تغییر سبک زندگی و قرنطینه خانگی در دوران بحران کرونا در افزایش افسردگی، اضطراب و تنهایی بسیار تاثیرگذار بوده است. سلامت روانی افراد تحت تاثیر قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده است، افسردگی و اضطراب رابطه مستقیمی با افزایش وزن دارد. انزوای اجتماعی و تنهایی در دوران قرنطینه خانگی، با خطر افزایش وزن مرتبط است. بیشتر مردم جهان در بحران کرونا، سبک زندگی کم تحرک را پذیرفتند. تغییرات زیادی در برنامه روزانه آنها ایجاد شد، این موضوع در افزایش وزن در دوران قرنطینه بسیار تاثیرگذار بود.

 

 

قرنطینه و خانه نشینی نباید باعث افزایش وزن شود

 

نکاتی برای جلوگیری از افزایش وزن در دوران قرنطینه خانگی بحران کرونا

 

در دوران پاندمی کرونا افراد نه تنها برای رفت و آمد روزانه دیگر تلاشی نمی‌کردند، بلکه کاملا بی‌تحرک به پرخوری و بی‌حوصلگی روی آوردند. سالن‌های بدنسازی در دوران قرنطینه و بحران کرونا بسته شد. پارک‌ها و اماکن ورزشی تعطیل شد، بنابراین حفظ یک برنامه ورزشی منظم بسیار دشوار بود. زندگی کم تحرک باعث افزایش وزن و استرس می‌شود. خانه نشینی طولانی مدت و پذیرش اینکه باید تا زمان رفع بحران کرونا به این سبک زندگی تن داد امری عادی شده است. البته این امر عادی با تغییر روندها و روش‌ها می‌تواند باعث بهبود وضعیت شود. بهبودی برای از سر گیری زندگی و افزودن چاشنی تحرک و نشاط به زندگی در عصری که همه در مسیر ناسالم حرکت می‌کنند، ضروری است.

 

تکنیک‌های مقابله با افزایش وزن در دوران قرنطینه

 

قطعا برای مقابله با افزایش وزن و بالا رفتن میزان استرس، راهکارهای زیادی وجود دارد. شما از این راهکارها می‌توانید برای مبارزه با کرختی روزانه و خستگی‌های مزمن ناشی از قرنطینه خانگی در بحران کرونا استفاده کنید.

 

برای مبارزه با افزایش وزن هیدراته بمانید

 

نکاتی برای جلوگیری از افزایش وزن در دوران قرنطینه خانگی بحران کرونا

 

معمولا وقتی صحبت از کاهش وزن اصولی و لاغری می‌شود، بلافاصله بحث از نوشیدن آب به میان می‌آید. برای مقابله با افزایش وزن هر اندازه که غذا می‌خورید، به همان اندازه به نوشیدن آب توجه کنید. سعی کنید در لیست نوشیدنی‌های خود از نوشابه، چای شیرین و نوشیدنی‌های ورزشی سرشار از قند استفاده نکنید. این نوشیدنی‌ها باعث بالا رفتن قند بدن شده و معمولا فاقد ویتامین و مواد معدنی هستند.

 

چنین نوشیدنی هایی تنها میزان کالری دریافتی شما را افزایش می‌دهند. این کالری دریافتی در دوران قرنطینه، باعث افزایش وزن می‌شود. در مقابل نوشیدن آب به شما کمک می‌کند که احساس سیری کنید، در نتیجه میزان کالری دریافتی شما کاهش می‌یابد.

 

انجام برخی از فعالیت‌های بدنی در دوران قرنطینه اجباری در بحران کرونا

 

نکاتی برای جلوگیری از افزایش وزن در دوران قرنطینه خانگی بحران کرونا

 

اگرچه در دوران بحران کرونا و سخت تر شدن قوانین قرنطینه سالن‌های بدنسازی تعطیل شدند، اما این به معنای پایان فعالیت‌های ورزشی نیست. روش‌های زیادی برای افزایش فعالیت‌های ورزشی روزهای قرنطینه در برنامه روزانه وجود دارد. سعی کنید برای مقابله با افزایش وزن و بالا بردن سطح سوخت و ساز بدن، قدم زدن را تمرین کنید. بسیاری از تمرینات بدنسازی را می‌توانید به صورت آنلاین ببینید و انجام دهید.

 

یوگا، ایروبیک و پیلاتس از جمله تمرینات ورزشی هستند که شما می‌توانید در هر جایی با حداقل تجهیزات آنها را انجام دهید. این فعالیت‌ها نه تنها باعث سوزاندن کالری اضافی می‌شوند، بلکه از افزایش وزن در دوران قرنطینه هم جلوگیری می‌کنند. انجام این ورزش‌ها باعث بالا رفتن سطح روحیه و سلامت بدن می‌شود. بنابراین به سادگی می‌توانید در دوران قرنطینه در بحران کرونا مدیریت استرس و اضطراب هم داشته باشید.

 

 

غذاهای سالم برای جلوگیری از افزایش وزن در دوران قرنطینه

 

نکاتی برای جلوگیری از افزایش وزن در دوران قرنطینه خانگی بحران کرونا

 

وقتی یخچال پر از مواد مغذی مانند میوه و سبزیجات باشد، کنترل وزن آسان تر است. سعی کنید از مصرف غذاهای بی‌ارزش چون چیپس، کلوچه و کیک خودداری کنید. این غذاها خطر پرخوری و افزایش وزن به ویژه در دوران قرنطینه اجباری در بحران کرونا را افزایش می‌دهند. وقتی به سمت خرید مواد غذایی می‌روید، سبک خرید خود را با غذاهای مغذی چون: میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات پر کنید. تلاش کنید برای جلوگیری از بالا رفتن وزن و کاهش وزن اصولی از فروشگاه هایی خرید کنید که بیشتر غذاهای سالم و تازه دارند.

 

در دوران قرنطینه در خانه آشپزی کنید

 

پخت و پز یک روش عالی برای بهبود کیفیت رژیم غذایی شما در دوران قرنطینه است. بیشتر افراد در حالت عادی فرصت پخت و پز روزانه ندارند. همین موضوع باعث افزایش وزن می‌شود. آنها به ناچار مجبور به استفاده از غذاهای آماده هستند. اما قرنطینه خانگی ناشی از بحران کرونا زمان زیادی را در اختیار افراد قرار داده است. از بخشی از این زمان برای پخت و پز استفاده کنید. طعم‌های جدید و سالم را آزمایش کنید. تهیه وعده‌های غذای سالم، تاثیر زیادی در کاهش وزن اصولی و صحیح دارد. شما می‌توانید برای مقابله با بالا رفتن وزن حجم مواد غذایی و میزان کالری آنها را در نظر بگیرید. همچنین با آگاهی کامل یک ترکیب غذایی ایده آل برای خود تهیه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک