طرز تهیه خیارشور فوری (یک روزه) در ۶ مرحله آسان و سریع

طرز تهیه خیارشور فوری (یک روزه) در ۶ مرحله آسان و سریع


18 تیر 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خیار شور فوری (یک روزه) در ۶ مرحله آسان و سریع

چطور خیارشور فوری خانگی درست کنیم؟ خیار شور یکی از پرکاربردترین دورچین‌های غذا است که به طور وسیعی در تهیه انواع ساندویچ یا سالادهای سبزیجات به کار می‌رود. از آن جایی که درست کردن خیار شور در خانه کار ساده‌ای است و به زمان کمی نیاز دارد، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند خودشان خیار شور خانگی را با هزینه کمتر درست کنند. اما برای اینکه خیار شور نیم ساعته و سریع تهیه کنید، چه کاری باید انجام دهید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه خیارشور فوری یک روزه و نکات ترد شدن و کپک نزدن خیارشور فوری را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه خیارشور فوری و یک روزه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
خیار ریز خیارشوری ۱ کیلوگرم
سرکه سفید ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب جوشیده ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
 نمک نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر ۶ حبه
فلفل تند قرمز یا سبز ۳ عدد
تخم گشنیز نصف قاشق چای‌خوری
شوید تازه ۱۰۰ گرم (یا ۱ قاشق غذاخوری شوید خشک)
ترخون تازه ۱۰۰ گرم (یا ۱ قاشق غذاخوری ترخون خشک)
زاج سفید به اندازه ۲ حبه (یا ۵ تا ۷ نخود خام)

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان آماده‌ شدن خیار شور فوری: ۱ روز

مراحل طرز تهیه خیارشور فوری خانگی

مراحل طرز تهیه خیار شور فوری خانگی

در طرز تهیه خیار شور یک روزه و فوری برای یک کیلو خیار به مواد ساده‌ای نیاز دارد و می‌توانید با ماندگاری بالا، آن را در خانه تهیه کنید. برای طرز تهیه خیار شور فوری خانگی ترد و خوشمزه با ماندگاری بالا، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: مواد خیارشور را آماده کنید

در ابتدا برای تهیه خیار شور فوری یک روزه، خیارها را بشویید و کلاهک یا چوب بلند آنها را جدا کنید. شوید و ترخون تازه را پاک کنید و در مقداری آب به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید تا گل و لای آنها گرفته شود. سبزی‌ها را از آب بکشید و روی آنها آب بگیرید و بشویید. سپس خیارها و سبزی‌ها را روی یک پارچه نخی بگذارید تا آب اضافی آنها کامل گرفته شود. فلفل‌های تند را هم بشویید و خشک کنید.

مرحله دوم: مواد خیارشور را خشک کنید

در ادامه، سیرها را پوست بگیرید و داخل آنها را با چاقو یک شیار عمیق بزنید. خیارها، شوید و ترخون را با پارچه نخی تمیز، کاملا خشک کنید و کنار بگذارید تا هیچ رطوبتی نداشتند، چون رطوبت باعث کپک زدن خیار شور می‌شود.

مرحله سوم: مایه خیارشور را آماده کنید

در یک قابلمه، سرکه، آب و نمک را بریزید و روی حرارت بگذارید تا محلول شروع به جوشیدن کند و دانه‌های نمک کاملا در محلول ذوب شوند. سپس خیارها را در آب و سرکه بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید تا کمی نرم شوند. در آخر محلول را بچشید و در صورت دلخواه، کمی نمک دیگر اضافه کنید. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید این محلول از دما بیفتد و ولرم یا سرد شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش بلغور شیر به روش خراسانی (مشهدی) در ۸ مرحله

در صورت تمایل می‌توانید خیارشور آماده و نیز سرکه سفید و نمک را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: مواد خیارشور را در شیشه بریزید

شیشه‌هایی را که برای خیارشور انداختن در نظر گرفته‌اید، به خوبی بشویید و کاملا خشک کنید. سپس خیارها را به ترتیب در بطری بچینید. بین خیارها مقداری ترخون و شوید، فلفل تند، حبه‌های سیر و تخم گشنیز بریزید. همه مواد را به همین ترتیب در شیشه بگذارید و روی آن، مخلوط سرکه و آب و نمک بریزید. در آخر زاج سفید یا نخود را در شیشه بریزید.

برای خرید نخود می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: مایه خیارشور را اضافه کنید

وقتی مواد خیارشور تمام شد و شیشه‌ها پر شدند، روی آنها از محلول سرکه، آب و نمک بریزید تا روی مواد را کاملا بپوشاند. سپس درب شیشه‌ها را محکم ببندید. برای احتیاط می‌توانید یک تکه پلاستیک فریزری روی درب بطری بگذارید و آن را ببندید تا هوا به داخل شیشه نفوذ نکند.

مرحله ششم: شیشه خیارشور را بجوشانید

بعد از بستن درب شیشه‌ها، در یک قابلمه بزرگ تا نیمه آب کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس شیشه‌های خیارشور را در قابلمه بچینید. شیشه خیارشور را به مدت ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کمی سرد شوند. این خیارشورها را می‌توانید بعد از ۲۴ ساعت مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خیارشور سرکه ای و نمکی به روش بازاری

راهکارهایی برای زودتر رسیدن خیارشور

راهکارهایی برای زودتر رسیدن خیار شور

  • هر چه خیارهایی که با آنها خیارشور را درست می‌کنید، ریزتر و باریک‌تر باشند، خیارشور شما زودتر آماده می‌شود. خیارشورهای بزرگ‌تر و قطورتر برای تخمیر شدن به زمان بیشتری نیاز دارند.
  • برای اینکه سرکه و نمک، هر چه بیشتر و بهتر به خورد خیارها برود، قبل از اینکه آنها را در شیشه بریزید یا بجوشانید، با یک سوزن یا جسم نوک تیز باریک، روی خیار چند سوراخ ایجاد کنید تا مواد شور، به داخل خیارها نفوذ کند.
  • جوشاندن خیارها در مخلوط سرکه و آب یا آب نمک، باعث زودتر رسیدن آنها می‌شود. برای طرز تهیه خیار شور فوری، اگر خیارها ریز هستند، بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و اگر درشت هستند، ۳۰ دقیقه آنها را بجوشانید.
  • اگر خیار را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و بعد مواد خیارشور را به آن اضافه کنید، خیارشورتان زودتر می‌رسد.
  • انداختن چند تکه زاج سفید (به اندازه ۲ حبه قند) یا چند عدد نخود (در حد ۱۰ عدد برای ۱ کیلوگرم) در شیشه خیارشور به زودتر رسیدن و تردتر شدن خیارشور کمک می‌کند.
  • جوشاندن بطری خیارشور در آب جوش به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه هم از کپک زدن آن جلوگیری می‌کند و هم باعث می‌شود خیارشورها زودتر برسند.
  • خیارشور را قبل از رسیدن در دمای محیط قرار دهید ولی مکانی که انتخاب می‌کنید، نباید در مجاورت آفتاب یا نور مستقیم خورشید باشد چون در این صورت خیارشور گازدار می‌شود. بعد از اینکه درب شیشه خیار شور را باز کردید، حتما خیارشور را به یخچال منتقل کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی اصیل به ۲ روش با گوشت و مرغ

نکات مهم در طرز تهیه خیار شور فوری خانگی

نکات طرز تهیه خیار شور فوری خانگی

  • برای تهیه خیار شور، باید اندازه خیارها با هم تناسب داشته باشد. خیارشورها نباید ترکیب ریز و درشت باشد. اگر اندازه خیارها یکسان نیست، آنها را در دو شیشه جدا بریزید. یک شیشه را به خیارهای ریز و شیشه دیگر را به خیارهای درشت‌تر اختصاص دهید. چون زمان رسیدن این خیارشورها فرق می‌کند.
  • خیارها را قبل از شور انداختن بررسی کنید تا آثاری از خرابی یا لهیدگی در آنها وجود نداشته باشد.
  • حتما آبی که به خیارشور اضافه می‌کنید، باید جوشیده و سرد شده باشد. استفاده از آب شیر بدون جوشاندن، باعث نرم و لیز یا له شدن خیارشور می‌شود. در این صورت میکروب‌ها محیط مناسبی برای رشد و افزایش پیدا می‌کنند و خیارشور زود خراب و دچار لهیدگی می‌شود.
  • بطری‌هایی را برای ریختن خیارشور انتخاب کنید که هیچ هوایی به داخل آنها نفوذ نکند. بطری‌های نوشابه این قابلیت را دارند ولی برای خیارهای درشت مناسب نیستند. همچنین اگر در مکان مناسب نگهداری نشوند، خیلی زود گازدار می‌شوند.
  • دقت کنید که خیارها و سبزی‌هایی که با آنها خیارشور را درست می‌کنید و همچنین ظرفی که خیارشور را در آن می‌ریزید، باید کاملا خشک و بدون هیچ گونه رطوبتی باشند. کوچک‌ترین و کمتر‌ین رطوبت و نم روی این مواد و وسایل،‌ باعث کپک زدن خیار شور می‌شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خیارشور فوری و یک روزه

فوت و فن و رازهای طرز تهیه خیار شور

نسبت آب و نمک در خیارشور چقدر است؟

بسته به اینکه در خیار شور سرکه می‌ریزید یا نه، میزان نمک کمی متفاوت است. اما برای اینکه خیار شور نه خیلی بی‌نمک و نه شور شود، به ازای هر لیتر آب، ۲ قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. یا به ازای هر لیوان آب یا مخلوط آب و سرکه، ۱ قاشق مرباخوری نمک اضافه کنید.

چرا خیارشور پوک می‌شود؟

دلیل تو خالی شدن و باد کردن خیار شور استفاده بیش از حد از نمک یا قرار دادن بطری خیار شور در جای گرم است.

چرا خیارشور سفید میشود؟

دلیل سفید شدن و لکه‌های سفید روی خیارشور به خاطر آزاد شدن نوعی پروتئین و واکنش نشان دادن با نمک است که باعث انعقاد آن و ایجاد لکه‌های سفید روی خیار می‌شود.

چرا خیارشور چروکیده می‌شود؟

اگر میزان سرکه، زیادتر از حد عادی و معمولی باشد یا مایه خیارشور زیادی غلیظ باشد، خیار شور چروکیده شده و ظاهر آن تغییر می‌کند.

چرا خیارشور تلخ می‌شود؟

اگر خیار از ابتدا تلخ بوده باشد، باعث تلخ شدن خیار می‌شود. در این صورت برای خنثی کردن تلخی خیار، می‌توانید کمی سرکه را بیشتر در نظر بگیرید.

 

محصولات مرتبط