نقد و خلاصه داستان سریال «میدان سرخ»

نقد و خلاصه داستان سریال «میدان سرخ»


10 آبان 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و خلاصه سریال میدان سرخ

فیلیمو پس از پایان سریال پرطرفدار «زخم کاری» یک اکشن جنایی به نام «میدان سرخ» را جایگزین این سریال پربیننده کرده است. تا به حال ۷ قسمت از سریال میدان سرخ پخش شده و نظرات آمیخته ای را نیز به دنبال داشته است. در مطلب امروز سرویس فیلم و هنر مجله کوروش به نقد و بررسی جدیدترین سریال اختصاصی فیلیمو پرداخته ایم.

 

 

کارگردانی سریال میدان سرخ محصول پلتفرم فیلیمو را ابراهیم ابراهیمیان برعهده دارد. ابراهیمیان در اولین تجربه سریال سازی خود از وجود برخی از چهره های نام آشنای سینما و تلویزیون ایران همچون مهتاب کرامتی و حمید فرخ‌ نژاد بهره می برد. باید ببینیم ابراهیمیان که قبلا با فیلم‌ های سینمایی «پیلوت»، «آاادت نمی ‌کنیم»، «ارسال آگهی تسلیت» و «دالبند» نامی برای خود دست و پا کرده بود، این بار با سریال میدان سرخ می تواند تجربه ای موفق رقم بزند یا خیر.

 

 

مشخصات سریال «میدان سرخ»

 

مشخصات سریال «میدان سرخ»

 

ژانر: اکشن، جنایی

تهیه کننده: جواد نوروزبیگی

کارگردان: ابراهیم ابراهیمیان

نویسندگان: سارا سلطانی، علی مسعودی‌ نیا

بازیگران: حمید فرخ ‌نژاد، مهتاب کرامتی،‌ بهرام افشاری، رضا یزدانی، کاظم سیاحی، مسعود کرامتی، سعید داخ، مهدی حسینی‌نیا، امید روحانی، سوگل قلاتیان، امیرحسین آرمان، علی مصفا، ستاره اسکندری، لیندا کیانی

خواننده آهنگ تیتراژ: فرزاد فرزین

فیلمبرداری: احسان رفیعی جم

تدوینگر: ژینوس پدرام

فصل ها: ۱ فصل

تعداد قسمت ها: ۲۰ قسمت

مدت زمان هر قسمت:  ۴۵-۶۰ دقیقه

شبکه اصلی: شبکه نمایش خانگی فیلیمو

زمان پخش: جمعه ها ساعت ۸ صبح

قسمت های پخش شده: ۷ قسمت

آغاز به پخش: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰

سال تولید: ۱۳۹۹-۱۴۰۰

درجه بندی سنی: ۱۵+

امتیاز آی ام دی بی (IMDb): ۵،۷

امتیاز کاربران فیلیمو: ۷۴٪

 

 

خلاصه داستان:

 

زنی به نام شیدا (مهتاب کرامتی) ناخواسته وارد بازی مرگباری می شود که پایه گذار آن شوهر مرحوم او و یک تروریست خارجی است. شیدا باید برای نجات دختر بیمارش مدتی با سه قاچاقچی بدنام و صاحب نفوذ به نام های پاپ (حمید فرخ‌ نژاد)، تورج مبینی (علی مصفا) و عبد مکین (سعید داخ) همراه شود. اما از همان ابتدا مشخص است که سرنوشت تلخی انتظار او را می کشد.

 

 

خلاصه قسمت اول سریال میدان سرخ

 

خلاصه قسمت اول سریال میدان سرخ

 

در قسمت اول سریال میدان سرخ که به معرفی شخصیت ها اختصاص دارد، در هر سکانس شاهد حضور چند تن از شخصیت های اصلی هستیم. پاپ (حمید فرخ نژاد) عبد (سعید داخ) و تورج (علی مصفا) سه دوست و شریک هستند که به دنبال پیدا کردن کسی هستند که به آنها خیانت کرده و پولی که متعلق به آنها بوده را به سرقت برده است. این سه نفر پس از جستجوهای خود وارد منزل منصور (مهدی حسینی نیا) می شوند. منصور و شیدا (مهتاب کرامتی) زن و شوهری هستند که دختری بیمار به نام شادی دارند.

 

 

هشدار: در ادامه بخش های زیادی از داستان سریال لو می رود

 

در حالی که شیدا تنها به درمان دختر بیمارش فکر می کند، شوهرش می خواهد با چمدان های پر از پول و طلا و الماس از کشور فرار کند. پاپ و دوستانش لحظه ای وارد منزل منصور می شود که او آماده فرار است. منصور در جریان درگیری کشته می شود و پاپ و دوستانش را با چمدان‌ های پر از شمش طلا تنها می گذارد. در آن سوی ماجرا شیدا قرار دارد که خیلی زود می فهمد ناخواسته وارد داستانی خطرناک شده است. شیدا که از مرگ شوهرش شوکه شده، شبانه جنازه او را در باغ دفن می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و خلاصه کامل سریال زخم کاری

 

 

خلاصه قسمت دوم و سوم

 

خلاصه قسمت دوم و سوم

 

قسمت دوم مجموعه میدان سرخ سه شریک بیشتر معرفی می شوند. عبد با خواهر تورج ازدواج کرده و دو برادر دارد. پیام (بهرام افشاری) برادر عبد با لیلی (سوگل قلاتیان) ارتباط دارد و برای برادر و شرکایش کار می ‌کند. پیام از برادر بزرگش حرف شنوی دارد و در همین حال همچنان سعی می کند فاصله خود با کارهای خلاف را حفظ کند.

 

سه شریک که مدام با هم جلسه می گذارند، همچنان نتوانسته اند تکلیف طلاها و الماس را روشن کنند. آنها می دانند که با این چمدان وارد بازی بسیار خطرناکی احتمالا با گانگسترهای قدرتمندی شده اند، اما همچنان اسیر وسوسه خود هستند. شیدا که قبلا می خواست برای درمان دخترش به خارج از کشور برود حالا به دام گروچف(رضا یزدانی)، سردسته گروه تروریستی افتاده است. گروچف که برای اینکه بتواند بفهمد چه بلایی سر شمش های طلای او آمده، شادی دختر شیدا را به گروگان می گیرد.

 

در قسمت سوم شیدا را می بینیم که همچنان به دنبال سرنخی برای نجات دخترش است. شیدا در همین حال به پسرعمویش که برای گروچف کار می کند کمک می کند تا رد تورج را بزند. گروچف پس از شادی این بار سیمین (لیندا کیانی)، همسر تورج را هم به گروگان می گیرد تا هر چه بیشتر آنها را تحت فشار قرار دهد. حال شیدا و سه شریک تصمیم می گیرند طلاها را پس بدهند. اما در حالی که پاپ و تورج موافق هستند، عبد مخالفت می کند. در همین حال، خیلی زود مشخص می شود که طلاها در گاوصندوق نیستند.

حتما بخوانید  نگاهی به فیلم جدید جیمز باند «زمانی برای مردن نیست (No Time To Die)»

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و خلاصه سریال قبله عالم

 

 

خلاصه قسمت چهارم و پنجم

 

خلاصه قسمت چهارم و پنجم

 

عبد که حالا فکر می کند بر اوضاع مسلط است، نقشه هایی در سر دارد. او پس از ماجرای گروگان گرفته شدن سیمین، همسر خودش را به گرجستان می فرستد و با جاسازی کردن مواد در وسایل او، باعث گرفتاریش می شود. طولی نمی کشد که گروچف برادران عبد را به گروگان می گیرد. عبد در صحبت با گروچف در نهایت او را راضی می کند که یکی از برادرانش را آزاد کند. عبد تصمیم می گیرد پیروز (مهدی رکنی) را برای آزادی انتخاب کند. به این ترتیب، پیام همچنان در بند می ماند.

 

اندکی بعد مشخص می شود که پاپ هم چندان وضعیت امنی ندارد و افرا (بهدخت ولیان)، دخترخوانده اش نیز به دست گروچف و افرادش می افتد. به این ترتیب، پاپ متوجه می شود که هیچ چاره ای جز پذیرفتن خواسته های گروچف ندارد. در قسمت چهارم شیدا که دست و پا بسته در تابوتی قرار گرفته و دفن شده، با جی پی اس پیغام هشداری برای گارو (کاظم سیاحی) می فرستد.

 

این هشدار اختصاصی را تنها افرا، ساعد و پاپ دارند. گارو و ساعد برای کمک از روی جی پی اس وارد مخفیگاه گروچف می شوند. آنها موفق می شوند با گرم کردن سر تروریست ها افرا را نجات دهند، اما خیلی زود لو می روند و دوباره به دام می افتند. حالا گروچف نقشه دیگری دارد، او شیدا را وارد برنامه هایش می کند و از او می خواهد با رابط برقرار کردن با سه شریک مخفیگاه طلاها و اطلاعات دیگر را برای او پیدا کند. شیدا که چاره ای ندارد، این پیشنهاد را می پذیرد.

 

 

حواشی سریال میدان سرخ

 

حواشی مجموعه میدان سرخ

 

از زمان کلید خوردن پروژه سریال میدان سرخ حواشی آن نیز شروع شدند. مهمترین حاشیه سریال بی شک تعداد زیاد کارگردان های آن است. فیلمبرداری میدان سرخ با ابراهیم ابراهیمیان آغاز شد، اما سازندگان مجموعه تصمیم گرفتند برای اینکه سریال زودتر آماده پخش شود اکار را به دو بخش تقسیم کنند. به این ترتیب، در حالی که ابراهیمیان کارگردان اصلی ماند، کارگردانی بخش دوم به نیما اقلیما واگذار شد.

در حالی که زمان پخش سریال بارها به دلایل مختلف به تأخیر افتاد، این بار دوباره خبر رسید که کارگردان سریال عوض شده است. این بار به دلیل ابتلای ابراهیمیان به بیماری کرونا، کارگردانی میدان سرخ به کمال تبریزی واگذار شد. از این رو، در حالی که کارگردان بخش اول سریال ابراهیم ابراهیمیان بوده،‌ بخش دو سریال را کمال تبریزی کارگردانی می کند.

با این حال، همچنان گفته می شود ابراهیمیان بیش از ۷۰ درصد از سریال را کارگردانی کرده است. به این ترتیب، همانطور که اکثر بینندگان میدان سرخ متوجه شده اند نام او در فهرست عوامل سریال به عنوان کارگردان آمده است.

دیگر حاشیه سریال میدان سرخ ماجرای تیتراژ ابتدایی سریال بود که فرزاد فرزین خوانندگی آن را برعهده داشته است. اما اندکی قبل از پخش مجموعه میدان سرخ بود که فعالیت فرزاد فرزین در تمام پلتفرم ها از سوی ساترا ممنوع اعلام شد. دیگر حاشیه میدان سرخ ماجرای سانسور عجیب موهای مهتاب کرامتی بود. در حالی که ساتر قبلا با سریال زخم کاری به خصوص پلان مشهور وان حمام با حضور جواد عزتی نشان داده بود که اصلا از اعمال ممیزی های عجیب و غریب ابایی ندارد، این بار هم با سانسور بحث برانگیز موهای (و پنهان کردن آن زیر شال) مهتاب کرامتی نشان داد که ممیزی های اعمال شده بر ساخته های شبکه نمایش خانگی حد و مرزی نمی شناسند.

 

 

 

مجموعه میدان سرخ، تازه ترین سریال اختصاصی فیلیمو

 

مجموعه میدان سرخ، تازه ترین سریال اختصاصی فیلیمو

 

پس از حواشی مختلف و بعضا عجیب و غریبی که پیرامون سریال میدان سرخ به وجود آمد، تماشای آن بدون پیش داوری تقریبا غیر ممکن است. میدان سرخ از جمله سریال هایی است که در ابتدا فیلمنامه آن برای یک پروژه سینمایی نوشته شده بود. اما بعدا قرار شد فیلمنامه آن که به قلم سارا سلطانی (همسر ابراهیم ابراهیمیان) بود با تغییرات و تحولات و گسترش هایی تبدیل به یک سریال بیست قسمتی شود. به این ترتیب، سارا سلطانی به همراه علی مسعودی ‌نیا وظیفه نگارش فیلمنامه تازه ای برای سریال میدان سرخ را برعهده گرفتند.

 

مجموعه قرار است در قسمت های اول دسته ای مافیایی را نشان دهد که به نظر می رسد. اما مشکل اینجاست که فیلمنامه نویس ها شناختشان از مافیا همچون خود مخاطبان از فیلم های سینمایی و سریال های خارجی و بعضا داخلی است. چرا که دیالوگ ها و روابط متقابل شخصیت ها اصلا جذاب و پرکشش نیستند و نمی توانند حس و حال خاصی را به بینندگان القا کنند. در کنار این تقلیدهای سازندگان باعث شده اند تا همه چیز رنگ و بوی تصنع را به خود بگیرد که برای مخاطبانی که بهترین عناوین سریال ها و فیلم های گانگستری جهان را می بینند به راحتی قابل تشخیص است.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال «خانه کاغذی/ سرقت پول (Money Heist)»

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال خاتون

 

 

بازیگری های ضعیف سریال میدان سرخ

 

بازیگری های ضعیف سریال میدان سرخ

 

در همین حال، سازندگان مجموعه تصمیم گرفته اند در همان قسمت های اول اتفاقات عجیب و غریب زیادی را مسلسل وار وارد سریال کنند تا مخاطبان را شگفت زده کننند، اما ظاهرا روایت سردرگم و آشفته میدان سرخ باعث شده تا بسیاری از بینندگان احساس بلاتکلیفی کنند. به نظر می رسد عوامل میدان سرخ تصمیم داشته اند از ویژگی دیگر سریال های موفق نمایش خانگی مانند «مانکن» و «ملکه گدایان» استفاده کرده و در ابتدا با خلق فضایی مبهم بینندگان را میخکوب کنند،‌ اما در این امر ناکام مانده اند.

حمید فرخ نژاد در نقش رفیع پاپیره ملقب به پاپ در حالی که همان بازی تکراری همیشگی را ارائه می دهد، اما موفق به خلق ظرافت هایی که در متن و کارگردانی وجود ندارد می شود. اما مهتاب کرامتی در نقش شیدا چندان موفق نیست و گویی دوباره دارد مو به مو همان نقش رعنا در سریال «رقص روی شیشه» را تکرار می کند. کاظم سیاحی و علی مصفا از دیگر بازی های ناموفق سریال میدان سرخ به حساب می آیند. به همین ترتیب، دیگر بازی های هم چنگی به دل نمی زنند.

در نهایت، میدان سرخ شاید سریالی باشد که بتواند با حضور بازیگران مطرح و پرطرفدارش برخی از مخاطبان را با خود همراه کند، اما همچون سریال های پربیننده ای مانند «رخم کاری» قابلیت جذب طیف گسترده ای از مخاطبان را ندارد. هر چند همچنان باید منتظر قسمت های بعدی این مجموعه بمانیم.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال میدان سرخ چه بود؟

 

نظر منتقدان درباره مجموعه میدان سرخ چه بود؟

 

سریال میدان سرخ چندان نتوانسته مورد توجه منتقدان قرار بگیرد. اغلب منتقدان در نقدهای خود به آشفتگی و سردرگمی طرح داستان، کلیشه ای بودن شخصیت پردازی ها و دیالوگ ها و بسیاری ضعف های فنی در زمینه کارگردانی و نویسندگی اشاره کرده اند. محمدجواد فراهانی از «زومجی» در نقد خود ضمن اشاره به ضعف های نویسندگان و کارگردان مجموعه حتی بازی های سریال را نیز به باد انتقاد می گیرد. این منتقد در این مورد می نویسد:‌ «بازی ‌های سریال نیز قابل قبول نیست. با اینکه تیم اصلی بازیگران، همه از ستارگان سینما و نمایش خانگی هستند، اما برخلاف توقعی که از آن ‌ها می‌ رود شاهد ضعیف ‌ترین بازی کارنامه کاری‌ تک تک آن ‌ها هستیم.»

 

وصاله لطیفی از وب سایت «وصاله» منتقد دیگری است که ضمن برشمردن ضعف های عمده عوامل مجموعه میدان سرخ می نویسد: «متاسفانه ایرادات این کار واقعا از حد گذشته و تنها دفاعی که می شود از آن کرد انتخاب یک ژانر متفاوت تر نسبت به درام ‌های اجتماعی و عاشقانه است.» رامین مارالی در «صبح سینما» ضمن اشاره به کیفیت پایین فیلمنامه سریال میدان سرخ می نویسد: «فیلمنامه نویس شناختش از مافیا تنها آثار نمایشی خارجی و داخلی است. دیالوگ ها و روابط ویژه نیستند و لحظه خلق نمی کنند؛ همه چیز تصنعی پیش می رود.»

 

 

میدان سرخ؛ یک فیلم فارسی تمام عیار

 

رضا توسلی در «مووی مگ» نیز نوشت: «میدان سرخ تلاش کرده تا شبیه تریلرهای آمریکایی باشد، اما در کپی ‌برداری به حدی ضعیف عمل کرده که تماشاگر خیلی زود از دنبال‌کردن قصه ناامید می‌ شود.» چکاوک کافی از «ویجیاتو» نیز نظری مشابه دیگر منتقدان دارد و دست روی انواع و اقسام نقطه ضعف های میدان سرخ از نویسندگی تا کارگردانی و حتی طراحی صحنه و نورپردازی و فیلمبرداری می گذارد.

این منتقد در گوشه ای از نقد خود ضمن اینکه اشکالات فیلمنامه نویس را بر می شمارد، اشاره می کند: «دیالوگ ‌های دم دستی و کم ‌کارکرد، بزرگترین نقطه ضعف فیلم است… دیالوگ‌های بد وقتی بر زبان سرد بازیگران بد جاری می‌شوند، بیشتر هم دل را می ‌زنند.»

 

منتقد «فرارو» نیز در نقد خود از مجموعه میدان سرخ اینطور نتیجه گیری می کند: «میدان سرخ با این کیفیت مخاطب چندانی برای خود جذب نمی ‌کند و فقط خوراکی برای صفحات طنز مجازی فراهم می‌ کند.» مازیار وکیلی از «رویداد ۲۴» نیز در نقد بسیار تند خود با اشاره به اینکه میدان سرخ یک فیلم فارسی خالص است، نوشت: «نباید گول بازی‌ های روایی سریال و بعضی ترفند‌های تکنیکی آن را خورد. این سریالی برای مخاطبی است که او را به عمق زندگی لاکچری طبقه بورژآ می ‌برد… حواسش هست تا از لابه ‌لای نما‌های سریال این موضوع را به مخاطب حسرت ‌زده خود حُقنه کند که پول زیاد به دردسرش نمی ‌ارزد و بهتر است همان زندگی بخور و نمیر خود را ادامه دهد.»

 

 

منابع: ویکیپدیا، فیلیمو

کالابرگ الکترونیک