خلق بهترین تجربه حلقه‌ آخر زنجیره‌ ارسال کالا (Last Mile Delivery)

خلق بهترین تجربه حلقه‌ آخر زنجیره‌ ارسال کالا (Last Mile Delivery)


13 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خلق بهترین تجربه حلقه‌ آخر زنجیره‌ ارسال کالا (Last Mile Delivery)

حلقه‌ آخر زنجیره‌ ارسال کالا (Last Mile Delivery) در خرده فروشی از اهمیت زیادی برای صاحبان کسب و کار و مشتریان برخوردار است. آیا چیزی که اقدام به خرید آن کرده اید، ظرف یک هفته به شما تحویل داده شده است؟ اگر پاسخ مثبت باشد شما در انتخاب پلتفرم آنلاین خرده فروشی موفق عمل کرده اید. پروسه تحویل کالا در دوران پاندمی کرونا با تکاپوی زیادی همراه بوده است. در این دوره محبوبیت استفاده از پلتفرم های آنلاین افزایش پیدا کرده است. در نتیجه میزان تقاضا، خرید و در عین حال ارسال کالا افزایش یافته است. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی اهمیت حلقه آخر زنجیره ارسال کالا در خرده فروشی پرداخته‌ ایم.

 

 

حلقه آخر زنجیره ارسال کالا، یک مزیت رقابتی در خرده فروشی

 

حلقه آخر زنجیره ارسال کالا، یک مزیت رقابتی در خرده فروشی

 

در دوران پاندمی کرونا مشتریان و مصرف کنندگان ترجیح می دهند تا به صورت آنلاین خریداری کرده و بدون تماس پروسه خرید خود را انجام دهند. تحویل کالا در زمان مناسب و به موقع برای آن ها اهمیت ویژه‌ ای دارد. به همین دلیل حلقه آخر زنجیره ارسال کالا در خرده فروشی در شرایط کنونی می‌ تواند به عنوان یک مزیت رقابتی به حساب بیاید. البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که خدمات حمل و نقل در این دوران به حداکثر ظرفیت خود رسیده اند. با این حال افق های تحویل کالا گسترش یافته است.

 

 

بیشتر بخوانید: 

 

 

ترندهای حمل و تحویل کالا در صنایع خرده فروشی

 

بهترین خدمات تحویل مواد غذایی آنلاین در سال ۲۰۲۱

 

 

یک اشتباه بزرگ در حلقه آخر زنجیره ارسال کالا (Last Mile Delivery)

 

یک اشتباه بزرگ در حلقه آخر زنجیره ارسال کالا (Last Mile Delivery) 

 

در این میان برخی از خرده فروشان به اشتباه نرخ تحویل را به پروسه  حلقه آخر زنجیره ارسال کالا اضافه کرده و یا افزایش داده اند. در چنین شرایطی برگ برنده با خرده‌ فروشانی است که می‌ خواهند خدمات تحویل سریع و رایگان را به مشتری ارائه دهند. بسیاری از خرده‌ فروشان می دانند که اگر نتواند محصولات خود را سریع و ارزان به مشتری تحویل دهند، از پروسه رقابت در دوران پاندمی کرونا در صنعت خرده فروشی خارج خواهند شد.

 

 

راه حل ها برای حل مشکل حلقه آخر زنجیره ارسال کالا

 

راه حل ها برای حل مشکل حلقه آخر زنجیره ارسال کالا

 

در سال ۲۰۲۱ خرده‌ فروشان تنوع زیادی در حلقه آخر زنجیره ارسال کالا در خرده فروشی ایجاد کردند. آن ها به دنبال استفاده از راه‌ حل‌ های غیرمتعارفی مانند استفاده از اوبر در تحویل کالا بودند. رانندگان مهم منطقه‌ ای که محصولات را به سراسر کشور تحویل دهند. با این حال بعضی از این هماهنگی ها به دلیل هزینه زیاد و یا بدقولی با مشکل مواجه شد. راه حل های زیادی برای حل این موضوع وجود دارد. این راه حل ها بستگی به نوع فروشگاه خرده فروشی، محصولات و خدمات متفاوت هستند. تحقیقات زیادی در زمینه حلقه آخر زنجیره ارسال کالا صورت گرفته است. خرده فروشان می توانند از راه حل‌ های غیرمتعارفی مانند رانندگان اشتراکی استفاده کنند. تا محدودیتهای موجود در این مسیر را از بین ببرند.

حتما بخوانید  درباره زندگی و آثار دکتر احمد روستا ملقب به پدر علم بازاریابی نوین ایران

 

 

بیشتر بخوانید: پروسه تحویل مواد غذایی در فروشگاه خرده فروشی والمارت

 

 

مهم ترین مشکل در زمینه تحویل کالا

 

مهم ترین مشکل در زمینه تحویل کالا

 

صنعت خرده فروشی و رهبران کسب و کار اقدامات متفاوتی در زمینه حلقه آخر زنجیره ارسال در دوران پاندمی کرونا انجام داده اند. در این زمینه دیتاها و داده های ارزشمندی نیز به دست آمده است. داده ها نشان می دهد که حلقه آخر زنجیره ارسال کالا یکی از مهمترین مشکلات در صنعت خرده فروشی در زمینه دلیوری محسوب می شود. بر اساس تحقیقات حلقه آخر زنجیره ارسال، ۴۱درصد از هزینه حمل و نقل را از آن خود می‌ کند.

 

 

رویکرد استفاده از فناوری در حلقه آخر زنجیره ارسال

 

بر اساس تحقیقات سود صورت گرفته، رهبران در صنعت خرده فروشی برای سوددهی بیشتر نیاز به استفاده از فناوری در این پروسه دارند. ۴۴ درصد از رهبران این صنعت معتقدند حلقه آخر زنجیره ارسال در سود دهی آن ها بسیار مهم است. بنابراین باید از ابزارهایی برای مدیریت درست این پروسه استفاده کنند. این در حالی است که تنها ۳۰ درصد از خرده فروشان مجهز به ابزارهایی برای مدیریت این پروسه هستند.

 

 

۳۰ درصد رشد بیشتر در بازار رقابتی

 

30 درصد رشد بیشتر در بازار رقابتی

 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته خرده‌ فروشان که در زمینه آخرین پروسه تحویل کالا به خریدار عالی عمل می‌ کنند، دارای بیشترین مزیت رقابتی هستند.  خرده‌ فروشانی که در حال استفاده از فناوری و تکنولوژی در زمینه‌ حلقه آخر زنجیره ارسال کالا هستند ۳۰ درصد بیشتر از خرده‌ فروشان دیگر در حال رشد در دوران پاندمی کرونا هستند. این در حالی است که مابقی کسب و کارها که به فکر استفاده از فناوری در چنین پروسه این نیستند، بسیار کند هستند و یا اصلا رشد نمی‌ کنند.

 

 

رویکرد استفاده از پلتفرم های خدماتی CaaS در حلقه‌ آخر زنجیره‌ ارسال کالا

 

رویکرد استفاده از پلتفرم های خدماتی CaaS در حلقه‌ آخر زنجیره‌ ارسال کالا

 

تحقیقات تحقیقات نشان می دهند که خرده‌ فروشان برای حل محدودیت های ظرفیت حمل خود به پلتفرم های خدماتی CaaS روی می آورند. زمانی که محصولات بسیار یا گران هستند و یا در دسترس نیستند، خرده‌ فروشان به طور فزاینده‌ ای به پلتفرم‌ های روی می آورند که از طریق اشتراک کسب و کار می‌ توانند به آن ها کمک کنند. این پلتفرم ها پروسه تحویل منطقه‌ ای محصولات را برعهده دارند. محصولات و خدمات خرده فروشی می توانند تحویل غذا و یا سایر اجناس دیگر باشند. این موضوع کمک زیادی به پروسه ارسال به موقع کالا به مشتریان فروشگاه های خرده فروشی کرده است.

 

 

همکاری کسب و کارها با استارتاپ ها

 

همکاری کسب و کارها با استارتاپ ها

 

در دوران پاندمی کرونا  به منظور حفظ کسب و کارها و در عین حال راه اندازی و کمک به کسب و کارهای بزرگ دیگر می‌توان از پروژه به نام ترکیب و یا مرج استفاده کرد. کسب و کارهایی که مکمل یکدیگر هستند، می توانند از پتانسیل یکدیگر استفاده کنند. به عنوان مثال خرده فروشانی که در زمینه تحویل کالا با مشکل مواجه هستند، می‌توانند در زمینه حلقه آخر زنجیره ارسال کالا با کسب و کارها و استارتاپ هایی که در زمینه خدمات ارسال کالا فعال هستند و آشنایی زیادی به مسیر های محلی دارند، همکاری کنند. داده ها بسیار روشن و واضح هستند. خرده فروشان نمی‌ توانند هزینه زیادی را برای حلقه آخر زنجیره ارسال کالا مصرف کنند. چرا که سوددهی زیاد آن ها در پروسه تحویل به همین حلقه مرتبط می شود. بنابراین استفاده از استارتاپ های مقرون به صرفه در این زمینه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

حتما بخوانید  تاثیر خرده فروشی بر اقتصاد دنیا چیست؟

 

 

رویکرد استفاده از رانندگان اشتراکی در حلقه‌ آخر زنجیره‌ ارسال کالا

 

رویکرد استفاده از رانندگان اشتراکی در حلقه‌ آخر زنجیره‌ ارسال کالا

 

خرده فروشان اگر پروسه تحویل کالا را با افزایش قیمت همراه کنند قطعا بازار رقابتی را از دست خواهند داد و بسیاری از مشتریان شان آن ها را رها خواهد کرد. یکی دیگر از پیشنهادهای جذاب در در زمینه حلقه آخر زنجیره ارسال کالا می تواند استفاده از رانندگان اشتراکی باشد. برای تحویل محصول از رانندگان اشتراکی استفاده کنید. با گسترش تجارت الکترونیک و خدمات تحویل کالا به درب منزل احتمال افزایش ظرفیت تا جای محدودی امکان پذیر است. خرده فروشان می توانند به عنوان یک دریچه فرار از رانندگان اشتراکی استفاده کنند. این رانندگان معمولاً در پلتفرم های ست برای پروسه تحویل کالا غذا و بسته حضور دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: ترندهای طراحی بسته بندی خرده فروشی ۲۰۲۱

 

 

استفاده از فناوری در سه مقطع

 

استفاده از فناوری در سه مقطع

 

اما از دیگر راه حل ها می توان به استفاده از فناوری‌های جدید اشاره کرد. پروسه تحویل کالا برای مشتریان جذاب است. کوچکترین اشتباه در تحویل می‌ تواند منجر به ناراحتی مشتری و یا از دست دادن فروش شود. خرده‌ فروشان برای رقابت در این عرصه می توانند از فناوری‌ در سه مقطع  استفاده کنند. فناوری اصلی در مسیر اطمینان از تحویل یکپارچه، فناوری ردیابی سفارشات در زمان واقعی و توانایی حل استثنائات تحلیل و در نهایت فناوری در POS و عملیات انبار. این کار باعث می‌ شود تا خرده‌ فروشان در زمینه نقطه آخر ارسال کالا کمتر دچار مشکل شوند. ۸۴ درصد از خرده فروشان با رشد بالا در این زمینه، می گویند بیشتر سفارشات خود را در یک پلتفرم مدیریت می‌ کند. آن ها به خوبی یاد گرفته اند که چطور از پروسه فناوری در زمینه تحویل کالا استفاده کنند.

 

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

تحویل سالم به موقع و در کمترین زمان ممکن مهمترین مزیت رقابتی محسوب می شود. سعی کنید تا با تحویل عالی در حلقه  آخر زنجیره ارسال کالا مشتریان خود را تحت تاثیر قرار داده و آن ها را به خود وفادار کنید. این کار تاثیر زیادی در ثبت برند تجاری شما در ذهن مشتری دارد. شما با استفاده از فناوری های به روز و در عین حال همکاری و هماهنگی با کسب و کارهای حوزه تحویل به راحتی می توانید این کار را مدیریت کنید.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک