استراتژی بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing) چیست و چه اهمیتی دارد؟

استراتژی بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing) چیست و چه اهمیتی دارد؟


19 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اهمیت استراتژی بازاریابی بین کانالی Cross Channel Marketingدر بازاریابی محلی

یکی از نکاتی بازاریابان محلی باید به آن توجه کنند، بحث اهمیت فعال سازی استراتژی بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing) است. اما بازاریابی بین کانالی چیست و چه مزایا و و چه اهمیتی دارد؟ چالش های بازاریابی کانالی چه مواردی هستند؟ در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بحث اهمیت استراتژی بازاریابی بین کانالی پرداخته ایم و به این سوالات پاسخ داده ایم.

 

تعریف بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing)

 

تعریف بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing)

 

صنعت تبلیغات دیجیتال در ۱۰ سال گذشته پیشرفت زیادی در زمینه فعال سازی و اندازه گیری بازاریابی بین کانالی داشته است. فناوری، عملکرد دیجیتال را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است. سرمایه گذاری های زیادی توسط بزرگ ترین برندها در دنیا در این زمینه انجام شده است.

 

حالا دیگر بسیاری از کسب و کار ها از انواع رسانه ها مانند رسانه های اجتماعی، تلویزیون، ایمیل، پیام کوتاه و… برای تعامل با مصرف کننده استفاده می کنند. بخش مهم ماجرا، نحوه ارتباط از طریق این رسانه ها با مخاطبان است. در بازاریابی بین کانالی از برند های تجاری و کسب و کار ها از پلتفرم های مختلف برای تعامل با مخاطب استفاده می شود.

 

اما یک نکته حائز اهمیت وجود دارد. در این نوع بازاریابی یک رابطه سینرژیک بین تمامی کانال های ارتباطی وجود دارد که مصرف کنندگان را به تعامل در تمامی کانال ها سوق می دهد.

 

 

 تمرکز زیادی بر تبلیغات

 

این نوع بازاریابی تمرکز زیادی بر روی تبلیغ دارد. مثلا یک مشتری ممکن است یک پیامک کوتاه از تبلیغات دریافت کند. در این پیامک لینکی به وب سایت کسب و کار داده شده است. با کلیک بر روی لینک وارد محتوای وب سایت و یا وبلاگ کسب و کار می شود. در نتیجه از حداکثر نقاط تعامل استفاده می شود تا مخاطب با برند تجاری ارتباط برقرار کند.

 

ممکن است در وب سایت با یک لینک ویدیو در یوتیوب مواجه شود. بنابراین به طور ناخودآگاه به حساب یوتیوب برند تجاری نیز سوق داده شده است. اگر این نوع بازاریابی به طور درست استفاده شود، می تواند از چندین کانال مختلف، همزمان مخاطب را هدف قرار داده و او را از کانالی به کانال دیگر جابجا کند.

 

بیشتر بخوانید: موبایل مارکتینگ (mobile marketing) یا بازاریابی موبایلی چیست؟

 

 

بازگشت راحت هزینه در بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing)

 

حتما بخوانید  آینده بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

بازگشت راحت هزینه در بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing)

 

یک دلیل بسیار واضح برای استفاده از بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing) وجود دارد. تقاضا برای فعال سازی و اندازه گیری این نوع بازاریابی در بین برندهای تجاری بزرگ بسیار بالا است. اما چرا؟ آن ها پول زیادی خرج می کنند و در بازه زمانی، بیشترین ریسک را می پذیرند.

 

برندهای بزرگ و آژانس های تبلیغاتی اگر در زمینه بازاریابی بین کانالی قوی و کارآمد عمل کرده و از منابع رسانه ای توجیه پذیری استفاده کنند باعث می شوند تا برند بلافاصله بازگشت سرمایه داشته باشد.

 

 

ضعف بازاریابان محلی در استفاده از شیوه بازاریابی بین کانالی

 

ضعف بازاریابان محلی در استفاده از شیوه بازاریابی بین کانالی

 

بسیاری از تبلیغ کنندگان و کسب و کار های محلی از بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing) کم استفاده می کنند. آن ها به این نوع بازاریابی اهمیت زیادی نداده و عادت نکرده اند. همین موضوع باعث ایجاد یک حلقه بازخورد منفی می شود.

 

برند های محلی معمولا از هزینه کردن در کانال های مختلف برای اتصال مخاطبان به کانال های متفاوت بازاریابی سر باز می زنند. این در حالی است که کسب و کار های بزرگ راحت تر چنین کاری را انجام می دهند.

 

 

عدم شفافیت کافی

 

یکی از دلایل این موضوع این است که برندهای کوچک اغلب، شفافیت کافی برای نشان دادن بازه افزایشی و بازگشت سرمایه را ندارند. آن ها نمی توانند ریسک آزمایش کانال های جدید را بپذیرند.

 

بسیاری از آن ها نیز از امکاناتی که در کانال ها و پلتفرم های تبلیغاتی جدید و نوظهور پیش آن ها قرار دارد، بی اطلاع هستند.  بنابراین نمی دانند چطور می توانند به بهترین نحو از کانال های تبلیغاتی استفاده کنند.

 

 

اهمیت اندازه گیری شفاف در بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing) برای برند های محلی

 

اهمیت اندازه گیری شفاف در بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing) برای برند های محلی

 

یکی از نکات مهم در بازاریابی بین کانالی شفاف سازی است. کمپانی های بازاریابی باید مقیاس های اندازه گیری شفافی را در اختیار برندها و کسب و کارهای محلی قرار دهند. این موضوع می تواند تا حد زیادی مفید باشد.

 

وقتی صحبت از شفافیت می شود، داده های تاثیرگذاری پیش روی قرار می گیرند. شاید عجیب باشد اما برندهای محلی اکثریت خاموش در صنعت تبلیغات هستند.

 

 

نقش آژانس های تبلیغاتی و بازاریابی در آگاه سازی کسب و کارهای محلی

 

نقش آژانس های تبلیغاتی و بازاریابی در آگاه سازی کسب و کارهای محلی

 

برای چندین سال فیسبوک و گوگل تنها پلتفرم هایی بودند که می توانستند این نوع مزایا را برای تبلیغ کنندگان در مقیاس و قیمت مناسب با بودجه شان فراهم کنند. بنابراین آژانس های تبلیغاتی با قرار دادن داده های ارزشمند از میزان هزینه و بازگشت سرمایه، در رویکرد بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing) می توانند بسیاری از کسب و کار های محلی را به سمت تبلیغات در این حوزه سوق دهند.

 

در چنین شرایطی هم نیاز خریدار و هم نیاز فروشنده در مقیاس کوچک برآورده خواهد شد. در عین حال میزان تعامل کسب و کارها با مشتری نیز تا حد زیادی بالا خواهد رفت.

حتما بخوانید  5 راهکار مدیریت مشکلات زنجیره تامین برای مشتریان

 

 

بیشتر بخوانید: ادتک (AdTech) یا همان تکنولوژی تبلیغات چیست؟

 

 

اهمیت جمع آوری داده در بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing)

 

اهمیت جمع آوری داده در بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing)

 

داده ها در هر نوع بازاریابی به ویژه در بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing) نقش مهمی را ایفا می کنند. شاید گام اول در شروع این نوع بازاریابی، پیگیری و جمع آوری اطلاعات مشتری باشد. این اطلاعات به شما کمک می کند تا بینش کلی در رابطه با مصرف کنندگان خود به دست آورید.

 

این که آن ها ترجیح می دهند از چه کانالی برای ارتباط با شما استفاده کنند، بسیار مهم است. پس از آن این داده های می تواند در پایگاه داده جمع آوری شده و با تجزیه و تحلیل از آن ها در کانال های مختلف استفاده شود. تعامل با مخاطبین نیازمند شناخت اولیه از آن ها است. این داده ها می تواند شناخت اولیه از کسب و کارها را ایجاد کند.

 

بیشتر بخوانید: ضرورت تجزیه و تحلیل داده در بازاریابی اومنی چنل

 

 

چالش های مهم بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing)

 

چالش های مهم بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing)

 

اگر بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing) به بهترین نحو انجام شود، قطعا دستآوردهای بسیار خوبی به همراه دارد. از جمله این دستآوردها، بازگشت راحت سرمایه، تعامل بیشتر با مشتری و شخصی سازی است. اما این نوع بازاریابی نیز همانند دیگر کانال های بازاریابی با چالش های اجتناب ناپذیری روبرو است.

 

تیم های مختلف در بخش های مختلف بازاریابی باید بتوانند به صورت هماهنگ با یکدیگر فعالیت کنند. تمام کانال ها باید به گونه ای بهینه به یکدیگر پیوند بخورند. یکپارچه سازی محتوا و مدیریت تیم بازاریابی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر در عملکرد هر یک از بخش های بازاریابی اختلالی ایجاد شود، طبیعتا کل بازاریابی بین کانالی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

 

پتانسیل بلقوه تبلیغات

 

بیماری پاندمی کرونا تا حد زیادی باعث توجه کسب و کارهای مختلف به تبلیغات در کانال های مختلف بازاریابی شود. بنابراین این شرایط تا حد زیادی در صنایع مختلف آگاهی ایجاد کرد. بازاریابان محلی به فکر گسترش بازاریابی بین کانالی افتادند. تبلیغات در بازار محلی یک صنعت بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار است. برای این که بتوان از پتانسیل این کسب و کار ها استفاده کرد باید آن ها را با این حوزه بیشتر آشنا کرده و اهمیت استفاده از ابزار فناوری را به آن ها یادآوری کرد.

 

 

سخن پایانی

 

بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing) تاثیر زیادی در رشد و توسعه کسب و کارهای محلی و برندهای بزرگ دارد. برندهای بزرگ تجاری، رشد زیادی در این زمینه کرده اند. اما بیشتر کسب و کارهای محلی در این نوع بازاریابی کمی تازه کار هستند. آن ها بیش از هر زمان دیگری به تبلیغ کنندگان محلی و ارائه گزارش های جمعی نیاز دارند.

 

 

منبع: forbes

کالابرگ الکترونیک