ادتک (AdTech) یا همان تکنولوژی تبلیغات چیست؟

ادتک (AdTech) یا همان تکنولوژی تبلیغات چیست؟


1 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ادتک(AdTech) یا همان تکنولوژی تبلیغات چیست؟

شاید برایتان سوال باشد تکنولوژی تبلیغات (ادتک) چیست؟ صنعت تبلیغات بر اساس فناوری ساخته شده است. کمپین های تبلیغاتی در هر مرحله از فناوری بازاریابی استفاده می کنند. هر روز تعداد مشتریان آنلاین بیشتر می شود و اهمیت فناوری تبلیغات، بیش از هر زمان دیگر مطرح می شود. بر همین اساس در این مقاله از مجله کوروش به موضوع تکنولوژی تبلیغات (ادتک/  AdTech) در صنعت تبلیغات پرداخته ایم.

 

تکنولوژی تبلیغات (ادتک) چیست؟

 

تکنولوژی تبلیغات (ادتک) چیست؟

 

مفهوم تکنولوژی تبلیغات (ادتک) در سال های اخیر بیش از هر چیز اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. آژانس های تبلیغاتی باهوش به سرعت متوجه شده اند که اگر تکنولوژی تبلیغات (ادتک) را در مسیر بازاریابی و تبلیغات قرار ندهند عمر کوتاهی خواهند داشت و از صحنه بازی حذف خواهند شد. در عصر اطلاعات، مشاغل باید با شرکت های حوزه تکنولوژی تبلیغات مشارکت نزدیکی داشته باشند. تلاش های تبلیغاتی دیجیتالی آن ها برای مخاطبان هدف بسیار جذاب تر خواهد بود. آژانس های تبلیغاتی برای قرار گرفتن در مسیر تکنولوژی تبلیغات، نحوه استفاده از داده های مشتری را آموختند. برای استفاده از تکنولوژی در تبلیغات باید از موضوع ادتک درک کاملی داشت. فناوری تبلیغات به نرم افزار، برنامه یا ابزارهایی گفته می شود که در تبلیغات دیجیتال استفاده می شود. نرم افزار فناوری تبلیغات برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال داده ها را هدف قرار داده و آن ها را تجزیه و تحلیل می کند. تکنولوژی تبلیغات یا ادتک شامل کل فرآیند کمپین تبلیغاتی است. حتی انتخاب موضوع تبلیغات و مخاطبان هدف آن بخشی از تکنولوژی تبلیغات محسوب می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » مارتک یا تکنولوژی مارکتینگ چیست «

 

 

به حداکثر رساندن نتایج کمپین های تبلیغاتی

 

به حداکثر رساندن نتایج کمپین های تبلیغاتی

 

راه‌حل های ادتک به حداکثر رساندن نتایج کمپین های تبلیغاتی کمک می کند. این کار از طریق داده انجام می شود و دانش نقش قدرت را ایفا می کند. ادتک به کسب و کارها دانش لازم برای دیدن تصویر بزرگ مربوط به یک کمپین تبلیغاتی را می دهد. هدف قرار دادن مخاطب، ارائه کمپین ها و مطالعه بازخورد از طریق تکنولوژی تبلیغات بهینه می شوند. هیچ فرآیند فعال تبلیغاتی وجود ندارد که ادتک نتواند آن را تقویت کند. زمانی که از فناوری تبلیغات استفاده شود، بهینه سازی دو چندان خواهد شد. شاید تا به حال در مورد دو روش متداول استفاده از ادتک در صنعت تبلیغات شنیده باشید. یکی از این روش ها «تبلیغات برنامه ریزی شده» و دیگری «بازاریابی اومنی چنل» است. ابزارهای تبلیغاتی آنلاین دیگری نیز وجود دارد اما بهتر است برای درک بیشتر با این دو موضوع آشنایی بیشتری پیدا کنید.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

 

تبلیغات برنامه ریزی شده یا بازاریابی برنامه ای در تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

حتما بخوانید  15 استراتژی برای مدیریت و برآوردن انتظارات مشتری

تبلیغات برنامه ریزی شده یا بازاریابی برنامه ای در تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

تبلیغات برنامه ریزی شده یا بازاریابی برنامه ای یکی از جدیدترین روش های بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ است. تبلیغات برنامه ریزی شده به طور خاص مخاطبان هدف را نشانه قرار می دهد. این نوع تبلیغات بر خلاف روش های سنتی تبلیغات مانند بیلبوردها یا تبلیغات تلویزیونی است. در این نوع تبلیغات از نرم افزار انتخاب یا پردازش استفاده می شود. برای این نوع تبلیغات یک رنج گسترده از متغیرها وجود دارند که در انتخاب تبلیغ تاثیرگذار هستند. در تبلیغات برنامه ریزی شده تقسیم بندی مخاطبان و مشتریان خیلی شفاف تر صورت می گیرد. بنابراین می توان پارامترهای زیادی را برای مخاطبان هدف در نظر گرفت. خطای انسانی نیز کاهش پیدا می کند.

 

 

بازاریابی اومنی چنل در تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

بازاریابی اومنی چنل در تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

در بازاریابی اومنی چنل که بخشی از تکنولوژی تبلیغات نیز محسوب می شود، از تمامی اشکال فناوری برای دسترسی به مخاطب استفاده می شود. این استراتژی بر مبنای بازاریابی از طریق موبایل، فیلم، کامپیوتر شخصی و حتی همه شبکه های اجتماعی است. در این نوع بازاریابی هدف، تعامل مشتریان با نام تجاری برند است. روش های ادتک در این نوع بازاریابی بسیار تاثیرگذار هستند. باید توجه داشت که کمپین ادتک با شرکت هماهنگ باشد. اگر اهداف شرکت با روش ها مطابقت نداشته باشد، کمپین های بازاریابی موفق نخواهند شد. الگوریتم های مورد استفاده برای مدیریت کمپین های تبلیغاتی، انعطاف پذیر هستند. آن ها برای رفع نیاز هر کمپین جداگانه تغییر می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » ابزارهای تکنولوژی مارکتینگ در تعامل با مشتری «

 

 

اکوسیستم تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

اکوسیستم تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

اکوسیستم ادتک یا همان AdTech Landscape یک اصطلاح گسترده تر از ادتک است. اکوسیستم تکنولوژی تبلیغات (ادتک) شامل تمام راه حل های تکنولوژی تبلیغات، بازیگران این صنعت و ارتباط بین آن ها است. قدرت آن در یافتن داده های مناسب نهفته است. با استفاده از اطلاعات کافی می تواند تبلیغات را متناسب با هر مشتری شخصی سازی کند. هر چه داده های بیشتری در دسترس باشد، استراتژی های بازاریابی موثرتر و جذاب تر می شوند. کارآمدترین محتواهای تبلیغاتی از طریق اکوسیستم ادتک رصد و آزمایش و مقیاس بندی می شود. فعالیت های اکوسیستم ادتک بر اساس یافتن و بررسی داده های کاربر شکل می گیرند. در اکوسیستم ادتک برای ایجاد یک چشم انداز ایده آل، موضوعات زیادی تاثیرگذار هستند.

 

سرور تبلیغاتی در اکوسیستم تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

سرور تبلیغاتی در اکوسیستم تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

وظیفه سرور تبلیغاتی در اکوسیستم تکنولوژی تبلیغات (ادتک) ارائه تبلیغات به وب سایت ناشران است. نقش حیاتی آن به میزان استفاده صنعت ادتک از آن کاملا قابل تشخیص است. ناشران، تبلیغ کنندگان، شبکه ها و آژانس های تبلیغاتی همه به سرورهای تبلیغاتی وابسته هستند. سرور تبلیغاتی بخش کلیدی شبکه تحویل محتوا محسوب می شود.

 

 

پلتفرم DSP) Demand Side Platform) در اکوسیستم تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

پلتفرم DSP) Demand Side Platform) در اکوسیستم تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

پلتفرم DSP کمک می کند تا بتوان اهداف و خواسته های تبلیغ دهنده را برآورده کرد. DSP در اکوسیستم تکنولوژی تبلیغات (ادتک) به مارکترها کمک می کند تا در بین ناشران پر تعداد بهترین تبلیغ ممکن را با توجه به ویژگی های مکانی و مخاطبان هدف در زمان واقعی گلچین کنند.

 

پلتفرم SSP در تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

حتما بخوانید  5 استارتاپ برتر صنعت خرده فروشی در سال 2020

رسانه ها با اتصال به پلتفرم SSP به دنبال پر کردن فضاهای تبلیغاتی خود هستند. SSP ها سعی می کنند تا بیشترین درآمد ممکن با نرخ نمایش بالای تبلیغات را فراهم کنند. در عین حال به طیف وسیعی از تبلیغ دهندگان متصل شوند. بنابراین در تکنولوژی تبلیغات در زمینه دیجیتال، پلتفرم SSP چه برای رسانه و چه برای تبلیغ دهنده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

پلتفرم مدیریت داده (DMP) در اکوسیستم تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

پلتفرم مدیریت داده (DMP) در اکوسیستم تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

در صنعت تبلیغات دیجیتال، پلتفرم مدیریت داده همانند یک انبار است. DMP یک پلتفرم فنی است که شبکه های تبلیغاتی دیجیتال در تکنولوژی تبلیغات (ادتک) با استفاده از آن می توانند به هدف خود برسند. این هدف نمایش تبلیغ مناسب به مخاطب مناسب از طریق رسانه مناسب است.

وقتی یک تبلیغ در یک برنامه یا اپلیکیشن به مخاطب نمایش داده می شود، پلتفرم SSP مشخصاتی چون موقعیت کاربر، مدل گوشی او، اپراتور آن و… را برای DMP ارسال می کند. در DMP یک آی دی خاص به کاربر اختصاص داده می شود. در این آی دی خاص رفتار کاربر در برنامه ها رصد می شود. این که آیا تبلیغات را باز کرده، روی آن کلیک کرده و یا نه. تمامی اطلاعات رفتاری کاربر در پلتفرم مدیریت داده جمع آوری و ذخیره می شوند. این داده ها بعدها با تحلیل در مسیر هدفمندسازی تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرند. در این شرایط است که الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به کمک تکنولوژی تبلیغات (ادتک) می آیند.

 

اهمیت داده در تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

اهمیت داده در تکنولوژی تبلیغات (ادتک)

 

تکنولوژی تبلیغات تنها در صورتی می تواند موفق باشد که به داده های مرتبط کافی دسترسی داشته باشد. اگر می خواهید مطمئن شوید که سرمایه گذاری مطمئنی بر روی تبلیغات دیجیتالی خود انجام داده اید، باید اطمینان حاصل کنید که داده های ارزشمندی هدف تبلیغات دیجیتال شما قرار گرفته اند. استفاده از داده و تحلیل آن ها در ادتک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این کار نیاز به مهارت های لجستیکی و فنی دارد. همین جا است که پای شرکت های ادتک به میان کشیده می شود. آن ها می توانند با جمع آوری داده های ارزشمند و تحلیل آن ها بسترهای تبلیغاتی مناسبی را در فضای دیجیتال برای شما فرآهم کنند. پیام های تبلیغاتی شرکت های حوزه ادتک کاملا متمرکز است. این پیام ها به کاربران خاص و علاقه مند ارسال می شود. کمپانی های حوزه تکنولوژی تبلیغات به مخاطبان آگاه هستند. آن ها رفتارها و علایق مشتری را به خوبی می شناسند.

 

 

سخن نهایی

 

صنعت تبلیغات بر اساس فناوری بنا شده است و کمپین های تبلیغاتی در هر مرحله تکنولوژی مارکتینگ را کامل تر می کنند. این نقش کلیدی از طراحی تا توسعه ادامه دارد. از آنجایی که هر روز مشتریان بیشتری آنلاین می شوند، فناوری تبلیغات یا AdTech بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. مفهوم تکنولوژی تبلیغات یا AdTech مدتهاست که مورد استفاده قرار گرفته اما در سالهای اخیر اهمیت آن افزایش یافته است. آژانس های تبلیغاتی باهوش هم به  سرعت متوجه شدند که یا باید AdTech را به بازی بگیرند یا خودشان از صحنه بازی حذف شوند.

 

 

منبع: tms-outsource

 

کالابرگ الکترونیک