ترند های تجارت دیجیتال در سال ۲۰۲۱ در صنعت خرده فروشی

ترند های تجارت دیجیتال در سال ۲۰۲۱ در صنعت خرده فروشی


20 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترند های تجارت دیجیتال در سال ۲۰۲۱ در صنعت خرده فروشی

همه چیز با سرعت زیادی در حال تغییر است و تجارت دیجیتال نیز از این تغییرات مستثنا نیست. همه گیری بحران کرونا تاثیر زیادی در معادلات صنعت خرده فروشی داشته است. همانطور که تجارت الکترونیک با استقبال زیادی روبه رو شد، تجارت دیجیتال نیز دست خوش تغییرات چشمگیری شده است. هیجانات جدیدی وارد بازار شده است. چالش ها نیز همچنان برای ادامه کار ادامه دارد. انتظارات مشتری تغییر می‌کند و این تغییرات لحظه ای هستند. مشاغل باید خود را به سرعت با این انتظارات تطبیق دهند. همه گیری پاندمی کرونا باعث شده تا نیمی از خریداران که پیش از این محصولات خود را به صورت حضوری خرید می کردند ترغیب شوند تا به سمت بازار آنلاین روی بیاورند. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی مفهوم تجارت دیجیتال و ترندهای تجارت دیجیتال در سال ۲۰۲۱ می پردازیم.

 

 

تجارت دیجیتال چیست

 

مفهوم تجارت دیجیتال، خرید و فروش کالا و خدمات با استفاده از کانال های دیجیتال است. این کانال ها شامل اینترنت، شبکه های تلفن همراه و زیرساخت ها هستند. تمامی فعالیت های بازاریابی و پشتیبانی شده از قیمت‌گذاری گرفته تا تجزیه و تحلیل داده، ارائه محتوای مناسب و جذب و نگهداری مشتری، تجارت دیجیتال محسوب می شوند. تجربه مشتری در تمام طول سفر خرید هم شامل تجارت دیجیتال می شود. زمانی تجارت دیجیتال به معنی ویترین فروشگاه ها و سبد خرید محسوب می شد. حالا تجارت دیجیتال مجموعه ای یکپارچه از تجربیات دیجیتالی شخصی سازی شده در جذب و نگهداری مشتری است. تمامی این کارها از سوی بخش بازاریابی فروشگاه های خرده فروشی مدیریت می شود.

 

 

اهمیت تجارت دیجیتال برای برندها

 

اهمیت تجارت دیجیتال برای برندها

 

با ادامه تاثیرات دیجیتالی شدن در بیزینس ها از B2B تا B2C، شاهد تغییرات چشمگیری در رفتار و انتظارات مشتریان هستیم. این رفتار ها از نحوه تحقیق در مورد محصول گرفته تا خدمات بررسی و تکمیل خرید بسیار تغییر کرده اند. وفاداری مشتریان به یک برند تجاری با معیارهای جدید شکل می گیرد.
تجربه تجارت الکترونیک نشان داده که تقریبا نیمی از مصرف کنندگان ( ۴۰ درصد از مصرف کنندگان و ۵۶ درصد از مشتریان B2B ) برای کسب تجربه بهتر، هزینه بیشتری پرداخت می کنند. آن ها در صورتی که از یک برند و یا کسب و کار تجربه ضعیفی به دست آورند، دیگر دوباره به سمت آن کسب و کار باز نخواهد گشت. بنابراین امروزه تجارت دیجیتال چیزی بیشتر از یک کانال فروش است. ۶۵ درصد مشتریان قبل از مراجعه به فروشگاه فیزیکی روی یک محصول به صورت آنلاین تحقیق می کنند. بنابراین اهمیت تجارت دیجیتال با چنین آماری بیش از پیش نشان داده می شود.

 

 

محتوا، تجارت دیجیتال و اومنی چنل

 

محتوا، تجارت دیجیتال و اومنی چنل

 

متخصصان تجارت دیجیتال باید در هر کانال تعامل معناداری با مصرف کنندگان ایجاد کنند. توسعه و ارائه محتوای مناسب برای مکان و زمان مناسب آگاهی از برند را افزایش می دهد. این موضوع باعث تجربه جذب و ماندگاری مشتری در کانال های مختلف خرده فروشی می شود. همچنین با تجزیه و تحلیل کانال های مختلف می توان به درک مناسبی از مشتریان خرده فروشی رسید.

حتما بخوانید  ترند های مدیریت برندینگ در فضای دیجیتال در سال 2021

 

 

شخصی سازی در تجارت دیجیتال

 

شخصی سازی در تجارت دیجیتال

 

شخصی سازی یکی از نکات مهم در تجارت دیجیتال محسوب می شود. فرایند شخصی سازی برای مخاطب باعث ماندگاری او در کانال های مختلف خرید و فروش خواهد شد. مصرف کنندگان در وب سایت هایی زمان بیشتری برای خرید می گذارند که پیشنهادات ویژه ای در راستای تجربه شخصی و سلایقشان به آن ها داده شود. روش های زیادی برای شخصی سازی در تجارت دیجیتال وجود دارد. اخیرا با استفاده از سایت و تحلیل داده، رفتار مشتری بررسی می شود. پس از آن بهترین پیشنهاد شخصی سازی شده در اختیار او قرار می‌گیرد.

 

در داده ها معمولا از تکرار رفتار خرید مشتری در وب سایت ها و کانال‌های مختلف خرده فروشی جمع‌آوری می‌شوند. این داده‌ها با استفاده از سیستم‌های مجهز به تجزیه و تحلیل داده و هوش مصنوعی کاملا مورد بررسی قرار می‌گیرند. شخصی سازی هسته اصلی تجربه کاربر در استفاده از کانال مختلف برای خرید است. بنابراین زمانی که دیتا های مرتبط با رفتار خرید مشتری مورد بررسی قرار می گیرند، همه چیز باید تغییر کند. این تغییرات شامل توصیه ها و پیشنهادات محصولات، تصاویر پیشنهادات و نوع پیشنهادات تخفیف است.

 

 

تجارت مبتنی بر API

 

تجارت مبتنی بر API

 

تجارت مبتنی بر API هستی اصلی رابط کاربری محسوب می شود. یک API سبک، انتقال داده بین سیستم ها را از محتوا گرفته تا محصولات و اطلاعات مشتری، منابع مالی و …. در یک سیستم جداگانه و عاری از هر گونه کد، کنترل می کند.

 

ای پی آی در واقع یک رابطه نرم افزاری است که اجازه می دهد سامانه های نرم افزاری مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. البته این ارتباط در چارچوب تعاملات مشخص است. دسترسی به API وب سایت های بزرگ، از نکات مهم در تجارت دیجیتال است. در تجارت دیجیتال، تجارت مبتنی بر API رشد چشمگیری پیدا کرده است. حتی زمانی که وارد حساب کاربری گوگل، لینکدین و یا حتی فیسبوک خود می شوید، دیگر نیازی نیست تا برای ورود به سایت‌های شرکت های خرده فروشی پروسه کسالت بار ثبت نام را طی کنید.

 

 

کارکرد وب سرویس

 

ای پی آی نزدیکی و شباهت زیادی با وب سرویس ها دارد. ارتباطی که با درگاه بانکی مرکز خدمات اصلی مثل نمایندگی های فروش از نوع وب سرویس ها هستند. کسب و کارها به عنوان بخش مهمی از فرایند خدمات خود برای ارائه دریافت اطلاعات می توانند بستر توسعه خود را بر روی ای پی آی گسترش دهند. آگاهی اطلاعات بر بستر API باعث تسهیل فروش محصول و امکان مقایسه می شود.

 

 

هوش مصنوعی در تجارت دیجیتال

 

هوش مصنوعی در تجارت دیجیتال

 

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر تاثیرات بسیار زیادی بر دنیای تجارت دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک داشته است. استفاده از هوش مصنوعی با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل پیشرفته داده از یادگیری ماشینی گرفته تا تفسیر رویدادها، در پشتیبانی تجارت دیجیتال بسیار مهم و تاثیر گذار است. بسیاری از تصمیم‌ گیری‌ های هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل رفتار مشتری به صورت خودکار انجام می شود. برخی از نمونه های کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک در خرده فروشی کاملا قابل مشاهده هستند. از بهینه سازی جستجوی سایت و توصیه‌ های محصول گرفته تا شخصی سازی سفر خرید مشتریان و تجربه کاربری مناسب در وبسایت همگی با هوش مصنوعی انجام می شود.

حتما بخوانید  چرا تخفیف و فروش ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نفع مشتری و فروشنده است؟

 

 

رصد رفتار مشتری

 

هوش مصنوعی برای ارائه یک تجربه موفق در بازاریابی و تجارت دیجیتال، رفتار خرید و جستجوی مشتریان در کانال های مختلف را رصد می‌کند. رصد رفتار مشتری یکی از مهم ترین اقدامات در تجارت دیجیتال است که بسیار ارزشمند محسوب می شود. با استفاده از پیش بینی های مرتبط با بررسی رفتار مشتری، می توان استراتژی های متفاوتی را در در بازاریابی در کانال های مختلف به کار گرفت.

 

 

تجزیه و تحلیل رفتار مشتری در تجارت دیجیتال

 

تجزیه و تحلیل رفتار مشتری در تجارت دیجیتال

بازاریابی خرده فروشی و تجارت دیجیتال از دهه های گذشته که اصطلاح بیگ دیتا به عنوان یک موضوع داغ مطرح شد، دستخوش تغییرات مثبتی شدند. بیگ دیتا یا ابر داده اصطلاحی است که برای اشاره به مجموعه بسیار بزرگ از داده ها در شرکت ها و کسب و کارهای خرده فروشی به کار برده می شود. پیش از این نگهداری و استفاده از این داده ها به یک معضل اساسی تبدیل شده بودند. استفاده از این داده ها به صورت مناسب امکان پذیر نبود. اما حالا با رشد فناوری و راه های مناسب در تجزیه و تحلیل این داده ها، می توان تغییرات چشمگیری در تجارت دیجیتال ایجاد کرد. انتخاب محتوای مناسب با علایق مشتری، بررسی نحوه قیمت گذاری بر روی محصولات در کانال های مختلف فروش و… کوچک ترین کارهایی هستند که با تجزیه و تحلیل داده ها می توان انجام داد.

 

 

ابر داده ها در تجارت دیجیتال

 

دیتا ها از منابع مختلف جمع آوری می شوند. از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا اطلاعات به دست آمده از ابزار و ماشین آلات مختلف در صنعت خرده فروشی. پیش از این ذخیره سازی اطلاعات بسیار مشکل بود. اما حالا این ذخیره سازی و در مرحله بعد تولید داده ها در فرمت های مختلف به سادگی انجام می گیرد. استفاده از ابر داده ها در تجارت دیجیتال بسیار موفقیت آمیز بوده است. حالا تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از هوش مصنوعی بسیار ساده و کم هزینه تر شده است. تجزیه تحلیل داده نقش ویژه ای در رشد تجارت دیجیتال دارد. می‌توان بر اساس داده های تحلیل شده تصمیمات هوشمندانه‌ای گرفت. استفاده از بیگ دیتا باعث صرفه جویی در زمان و توسعه محصول و خدمات می شود.

 

 

تشخیص هسته اصلی نیاز مشتری

 

تجزیه و تحلیل رفتار مشتری در تجارت دیجیتال

 

ابر داده ها به کسب و کارها و برند ها در تشخیص هسته اصلی نیاز مشتری کمک می کنند. این کار با تولید و توسعه محتوای ارزشمند انجام می شود. کمپین های بازاریابی که با استفاده از بیگ دیتا و الگوهای مناسب مبتنی بر تجزیه و تحلیل رفتار خرید و سفر مشتری، بسیار موفقیت آمیز هستند.

 

 

حفظ حریم شخصی مشتری

 

امروزه با استفاده از شیوه ها و فناوری های نوین موجود، ضمن محافظت از حریم شخصی و خصوصی مشتریان، بهترین خدمات و مناسب ترین پیشنهاد به آن ها ارائه خواهد شد. برای بهبود تجربه مشتری، بازاریابان نیاز به بررسی داده‌ها دارند. این داده ها با استفاده از فناوری های جدید با احترام به حفظ حریم شخصی، در قالب ارائه تجربه خرید مناسب، در اختیار مشتریان در کانال های مختلف بازاریابی در تجارت دیجیتال قرار می گیرند.

 

 

منبع: bloomreach

کالابرگ الکترونیک