ضرورت های بازار خرده فروشی در ۲۰۲۱ با رویکردی به افیلیت مارکتینگ

ضرورت های بازار خرده فروشی در ۲۰۲۱ با رویکردی به افیلیت مارکتینگ


19 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تغییرات بازاریابی صنعت خرده فروشی

نیازها و رفتارهای مصرف‌کننده به سرعت در حال تغییر هستند و ضرورت تغییرات استراتژیک‌‌ در بازار خرده فروشی محسوس است. بازاریابان صنعت خرده‌فروشی در سال‌های اخیر به ویژه با شروع پاندمی کرونا بسیار به چالش کشیده شده‌اند. آن‌ها همگام با تغییر عادات و ترجیحات سریع مشتری، مجبور به تغییر شده‌اند. در عین حال آن دسته از خرده‌فروشانی که نتوانسته‌اند خود را با تغییرات جدید وفق دهند، از ادامه راه باز مانده‌اند. در جمعه سیاه، خرید از فروشگاه‌های خرده فروشی ۵۲.۱ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش یافت. در سال ۲۰۲۰ میزان مصرف‌کنندگان آنلاین ۲۹ درصد در ایالات متحده رشد داشت. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به ضرورت‌های بازار خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ می‌اندازیم. سالی که همچنان با بحران پاندمی کرونا عجین شده است.

 

 

با وجود اینکه بسیاری از اتفاقات در بازار خرده فروشی غیر قابل پیش‌بینی است، اما شاید بتوان به طور کلی به ضرورت حرکت در مسیر سه تغییر اصلی در بازار خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد.

 

 

بازنگری در تقویم سنتی خرده فروشی

 

تغییرات بازاریابی صنعت خرده فروشی

 

یکی از ضرورت ‌های تغییر استراتژی در بازار خرده فروشی بازنگری در تقویم سنتی است. تقویمی که خرده‌فروشان هر ساله بر مبنای آن برای بازاریابی و فروش برنامه‌ریزی می‌کنند. از لحاظ تاریخی الگوی برنامه‌ریزی بر اساس تقویم فصلی تا حدودی جوابگو بوده است. اما دو سال اخیر خلاف این موضوع ثابت شد. در حال حاضر نوع خریدها و فصل خرید، کاملاً غیرقابل پیش‌بینی شده است.

با شروع پاندمی کرونا تقویم ها دیگر قابل اعتماد نیستند. مصرف کنندگان بر اساس محدودیت‌ها در دوران کرونا و تغییر سبک زندگی رفتار خرید و حتی هزینه‌های خرید خود را تغییر داده‌اند. پیش‌بینی تقاضای مصرف‌کنندگان تقریبا غیر ممکن است. خرده‌فروشان دیگر نمی‌توانند به روش معمول برنامه‌ریزی کنند. به عنوان مثال با ادامه ماندن در خانه و کار در خانه تقاضا برای پوشاک زمستانی کاهش پیدا کرده است. بنابراین در تقویم خرده‌فروشی، تخفیف زمستانه چندان مفهومی ندارد. در ماه آوریل دیگر فروش لباس شنا چندان پررنگ نیست. مردم سفرهای بهار یا اوایل تابستان خود را لغو کرده‌اند. بنابراین دیگر حتی نمی‌توان روی برنامه سفرها بر اساس تقویم سنتی تصمیم‌گیری کرد. بهتر است با بررسی متناوب تحلیل رفتار مشتری، اطلاعات جدیدتری از مخاطبان جمع‌آوری شود. ضرورت دستیابی به این اطلاعات، پیش بینی تغییر رفتار مشتریان و در ادامه تدوین استراتژی مناسب برای فروش است.

 

 

ضرورت افزایش مدت زمان پیشنهادات فروش ویژه

 

تغییرات بازاریابی صنعت خرده فروشی

 

یکی از ضرورت‌ های تغییرات در سیاست‌های بازاریابی در خرده فروشی مدت زمان تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه است. برندها باید برای بهبود سطح درآمد خود مدت زمان بیشتری را برای تخفیفات و فروش ویژه در نظر بگیرند. در سال ۲۰۲۰ شاهد بودیم که خرده‌فروشان فقط بر روی جمعه سیاه تمرکز کردند. اما این تمرکز کوتاه مدت چندان پاسخگو نبود. بهتر است تخفیف‌ها حداقل هفتگی باشند و زمان آن‌ها از قبل تعیین شود. هر چه این زمان طولانی‌تر شود، پروسه درآمدزایی هم افزایش می‌یابد. بهتر است به جای نگاه یک روزه، نگاه یک هفته یا چندین هفته‌ای به تخفیف‌ها داشت. این موضوع تقریبا در مورد همه مناسبت‌ها از روز مادر و پدر گرفته تا تعطیلات خاص صدق می‌کند. باید بر روی استراتژی تخفیفات طولانی مدت و خلاقانه تمرکز بیشتری شود.

 

 

بازاریابی پورسانتی یا همان افیلیت مارکتینگ در بازار خرده فروشی

 

تغییرات بازاریابی صنعت خرده فروشی

 

یکی از تغییرات مهمی که باید در استراتژی بازاریابی در بازار خرده فروشی صورت بگیرد، تاکید بر روی بازاریابی پورسانتی یا همان افیلیت مارکتینگ است. مشتری‌مداری باید هسته اصلی هر کمپین خرده فروشی باشد. خرده فروشان باید خود را بیشتر با نیاز مشتری سازگار کنند تا در بازار رقابتی صنعت خرده فروشی بتوانند به جایگاه برند محبوب و منتخب دست یابند. شرکت‌ها باید با تمرکز بر بازاریابی پورسانتی تا حد امکان شرایط به شخصی‌سازی برند کمک کنند. استفاده از اینفلوئنسرها و تولید محتوای خاص و هدفمند در این مسیر بسیار تاثیرگذار است.

 

خرده فروشان باید بتوانند با استفاده از افیلیت مارکتینگ، وفادارسازی کنند. بازاریابی پورسانتی یا همان افیلیت مارکتینگ می‌تواند تاثیر به‌سزایی در فروش موفق محصولات داشته باشد. نکته مهم این نوع بازاریابی، تبلیغات از سوی کسانی خارج از کسب‌و‌کار شما است. تبلیغاتی که اینفلوئنسرها، برندهای محبوب و دیگر شرکت‌ها برای شما انجام داده و از درگاه آن‌ها مشتری جذب می‌کنند‌. آن‌ها به واسطه این جذب مشتری از شما پورسانت دریافت می‌کنند. مهمترین اقدام در افیلیت مارکتینگ تشخیص درست بسترهای تبلیغاتی برای معرفی برند شماست.

 

 

کالابرگ الکترونیک