بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) چیست و چطور کار می کند؟

بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) چیست و چطور کار می کند؟


29 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) چیست و چطور کار می کند؟

بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) یکی از زیر مجموعه های بازاریابی از طریق تلفن همراه است. هدف این نوع بازاریابی ارتباط موثر با افرادی است که در نزدیکی کسب و کار قرار گرفته اند. اهمیت بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) بسیار زیاد است. اتحادیه ارتباطات بین المللی اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۵ میزان مشترکان تلفن همراه ۲۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا می کند. این رقم در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۷ میلیارد بوده است. بنابراین بازاریابان با مواجهه با ۸ میلیارد اشتراک تلفن همراه قطعا باید استراتژی های ویژه ای را بر مبنای بازاریابی موبایلی تدوین کنند. در این میان خدمات ارزش افزوده تلفن همراه می تواند نقش بسیار مهمی را در تعاملات کسب و کار ها ایفا کند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به بررسی استراتژی بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) به عنوان یکی از این خدمات پرداخته ایم.

استراتژی بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) چیست؟

 

استراتژی بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) چیست؟

 

استراتژی بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) که به عنوان بازاریابی فرامحلی نیز شناخته می شود، شامل هدف قرار دادن مصرف کنندگان بالقوه با تبلیغات شخصی بر اساس نزدیکی مصرف کننده به یک مکان خاص است. این تبلیغات باعث ترغیب مصرف کننده و مشتری به تصمیم گیری در مورد خرید در آینده نزدیک خواهد شد.

 

 

بازار هدف بازاریابی مجاورتی

 

بازار هدف بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) را افرادی تشکیل می دهند که از تلفن هوشمند و فناوری هایی چون بلوتوث، وای فای، هات اسپات و… استفاده می کنند. بازاریابان سعی می کنند از طریق این ابزار ها با مصرف کنندگان و مخاطبان هدف تعاملی فوری برقرار کنند. در این روش سعی می شود تا پیام های بازاریابی از راه های ارتباطی ممکن به کاربران ارسال شود. بازاریابان می توانند از طریق سیگنال بلوتوث یا وای فای، محتوایی مشابه با اپلیکیشن در تلفن همراه برای مخاطبان شان ارسال کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی چیست؟

 

 

بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) چگونه کار می کند؟

 

بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) چگونه کار می کند؟

 

بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) شامل راه اندازی یک تلفن همراه با بلوتوث در یک نقطه خاص و انتقال اطلاعات در قالب متن، تصاویر و یا فیلم به مخاطب هدف است. برای استفاده از این تکنیک بازاریابی رعایت برخی موارد ضروری است. اول از همه مصرف کننده باید از دستگاه تلفن همراه مجهز به بلوتوث در مکانی که تکنیک بازاریابی مجاورتی در آن استفاده می شود، استفاده کند.

 

 

نقش فرستنده

 

یک فرستنده باید در منطقه ای که مصرف کننده در آن لحظه در آن مستقر می شود، وجود داشته باشد تا پیام های بازاریابی و سایر اطلاعات را ارسال کند. مصرف کننده مورد نظر لازم است تا یک اپلیکیشن مرتبط با تلفن همراه را برای استفاده و دریافت اعلانات بر روی گوشی خود نصب کرده باشد. این اپلیکیشن می تواند از برند شخصی و پلتفرم شما باشد و یا از برنامه های رایگانی چون Nearbee استفاده شود.

حتما بخوانید  اهمیت تماس تلفنی در بازاریابی در کنار دیجیتال مارکتینگ

 

انتخاب رادار در بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing)

 

در مورد استقرار رادار عوامل متعددی را باید در نظر گرفت؛ از تنظیمات توان موجود گرفته تا انتخاب رادار مناسب. هنگامی که یک رادار را برای تبلیغات محلی انتخاب می کنید، باید ۳ مرحله را در نظر بگیرید. مرحله اول تشخیص دستگاه است. دستگاه باید بتواند دستگاه های تلفن همراه دارای قابلیت بلوتوث را در محدوده مجاور خود اسکن کند. در عین حال شماره شناسایی خود را در فواصل منظم پخش کند.

 

 

شماره شناسه

 

یک اپلیکیشن تلفن همراه مجاورتی، لیستی از شماره شناسه تمام رادارهای فعال شده را در اختیار دارد. این شناسه را با موقعیت مکانی آن ها مرتبط می کند. هنگامی که رادار با شماره شناسایی برنامه تلفن همراه آشنایی و مطابقت دارد، اپلیکیشن او را شناخته و اجازه ورود و خروج داده ها را می دهد.

 

 

درخواست مجوز

 

درخواست مجوز

 

یکی از نکات مهم دیگر در این مسئله درخواست مجوز است. برای هر دستگاه تلفن همراه مجهز به بلوتوث که در محدوده مجاور رادار قرار می گیرید، درخواستی برای مصرف کننده ارسال می شود. این درخواست در واقع همان مجوز ارتباط با تلفن همراه است. مرحله نهایی شامل بارگذاری محتوا است. هنگامی که مصرف کننده با دستگاه ارتباط برقرار می کند، با ضربه زدن بر روی پیام های ارسالی، برنامه باز می شود. در صفحه پیام های بازاریابی شخصی، متن، تصاویر، صدا و ویدیوی محصولات نمایش داده می شود.

 

استفاده از کدهای QR و NFC

 

دستگاه های رادار در بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) در عین حال راهی بدون استفاده از اپلیکیشن برای اجرای کمپین های بازاریابی مجاورتی در نظر گرفته اند. با استفاده از کد های QR و NFC مصرف کنندگان دیگر نیازی به ریختن اپلیکیشن در تلفن همراه خود ندارند. این کدها کاربران را قادر می سازند تا به راحتی و تنها با ضربه زدن و اسکن، بتوانند کمپین بازاریابی را مشاهده کنند. QR کدها می توانند بسیار سفارشی شده باشند. از تغییر رنگ پیش زمینه و پس زمینه گرفته تا افزودن لوگو می توان از QRcode پویا استفاده کرد.

 

انواع بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing)

 

انواع بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing)

 

برای اجرای کمپین های بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) از فناوری های زیادی استفاده می شود. هر فناوری مزایا و معایب خاص خود را دارد. قبل از بررسی عمیق تر در مورد این که کدام فناوری برای کسب و کار شما بهتر کار می کند، بهتر است نگاهی به محبوب ترین فناوری های بازاریابی بیاندازیم. بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) از فناوری های محبوبی چون کدهای QR، وای فای، NFC، RFID و رادارهای BLE استفاده می کند.

 

 

فناوری مبتنی بر امواج رادیویی

 

RFID یک فناوری مبتنی بر امواج رادیویی است. RFID به فناوری اطلاق می شود که از ارتباط بی سیم بین یک تگ و ریدر برای ردیابی خودکار و شناسایی داده استفاده می کند. اما یکی دیگر از محبوب ترین تکنیک ها و فناوری های بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing)، استفاده از Geofencing است. Geofencing عبارت است از ویژگی خاص یک نرم افزار که با استفاده از GPS مرزهای جغرافیایی را برای کاربردهای خاص تعیین می کند. کسب و کارها می توانند با Geofencing شرط ورود و خروج از یک منطقه جغرافیایی را برای یک دستگاه خاص تعریف کنند. بسیاری از برنامه ها از جمله گوگل ارث از این تکنیک استفاده می کنند.

حتما بخوانید  نقش فناوری در رونق کسب و کارها در دوران پساکرونا

 

روش های خلاقانه و جذاب در بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing)

 

روش های خلاقانه و جذاب در بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing)

 

روش های زیادی برای هدف قرار دادن مخاطبان در بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) وجود دارند. یکی از این روش ها بن های دیجیتال فوری هستند. این استراتژی به بازاریابان این امکان را می دهد تا بن های دیجیتال را از طریق بلوتوث و یا شبکه وای فای برای همه خریداران در نزدیکی کسب و کار ارسال کنند. اما یکی دیگر از روش ها سامانه نمایش محتوای یکپارچه تعاملی است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ نمونه از کمپین های موفق بازاریابی تلفن همراه (موبایل مارکتینگ)

 

 

سامانه نمایش محتوای دیجیتالی

 

سامانه نمایش محتوای دیجیتالی که به دیجیتال سانیج تعاملی نیز معروف است، می تواند محتوای شما را جذاب تر و هیجان انگیز تر کند. مردم عادت دارند به نمایشگرهای پویا برای دریافت اطلاعات نگاه کنند. این اطلاعات می تواند در تلفن، تبلت و یا پوسترهای الکترونیکی نیز برای آن ها ارسال شود. «سانیج» در واقع در یک چرخش بینندگان را به کاربران تبدیل می کند. محتوا توسط کاربران شخصی سازی شده و تنظیم می شود. یکی دیگر از روش های بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) استفاده از QR کدها در این روش است که پیش تر به آن پرداخته ایم.

 

 

بیشتر بخوانید: ۷ استراتژی بازاریابی موبایلی در تجارت الکترونیک

 

 

بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) مناسب چه کسب و کارهایی است؟

 

بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) مناسب چه کسب و کار هایی است؟

 

استفاده از استراتژی بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) می تواند برای کسب و کار های مختلفی سودمند باشد. فروشگاه های زنجیره ای بزرگ می توانند با استفاده از این روش نقشه فروشگاه خود را برای مشتریان بالقوه ارسال کنند. آن ها در عین حال می توانند تخفیف ها یا پیشنهادها را برای برنامه های وفاداری از طریق این نوع بازاریابی ارایه دهند.

 

 

هتل ها و رستوران ها و کافی شاپ ها

 

هتل ها، رستوران ها و کافی شاپ ها دیگر مخاطبان مهم این نوع استراتژی بازاریابی هستند. آن ها می توانند رویدادها، برنامه های تبلیغاتی و حتی منوی ویژه روزانه خود را با کدهای تخفیف جذاب در اختیار مصرف کنندگانی قرار دهند که از کنارشان گذر می کنند. مراکز مسافرتی و حمل و نقل عمومی نیز از بازاریابی مجاورتی به طور هوشمندانه ای استفاده می کنند. نقشه راه ها، تبلیغات، ارائه پیشنهادهای گردشگری و… یکی از استراتژی های مهم این بازاریابی است. در برخی سازمان های دولتی نیز در همایش ها و سخنرانی ها می تواند اطلاعات عمومی از رویدادهای خود را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

 

 

سخن پایانی

 

استراتژی بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) از اهمیت زیادی برخوردار است. شما به راحتی می توانید با مخاطبانی که در محدوده شما بوده و از کنارتان گذر می کنند، تعامل برقرار کنید. از این طریق خیلی ساده می توانید آن ها را تشویق به خرید و استفاده از خدمات کسب و کار خود کنید. این نوع استراتژی بازاریابی که کاملا وابسته به تلفن همراه است، در عین حال وابستگی شدیدی به فناوری در بازاریابی دارد.

 

 

منبع: beaconstac

کالابرگ الکترونیک