بررسی رفتار خرید مشتریان مسلمان در بازه های مختلف ماه رمضان

بررسی رفتار خرید مشتریان مسلمان در بازه های مختلف ماه رمضان


26 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رفتار خرید ماه رمضان

در ماه رمضان رفتار خرید مصرف کنندگان مسلمان تا حدود زیادی متفاوت با سایر ماه های سال است. البته این تغییرات در رفتار خرید تنها منحصر به ماه رمضان نیست. برای رصد رفتار خرید مشتریان خرده فروشی، برای ماه رمضان باید یک یا دو ماه قبل از آن را بررسی کرد. میزان خرید از پلتفرم های آنلاین و حتی فروشگاه های فیزیکی خرده فروشی در این ماه به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. ساعت های خرید مشتریان بسیار متغیر می شود. حتی نوع کالاهای پر فروش نیز تغییر چشم گیری می کند. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به رفتار خرید مصرف کنندگان مسلمان در ماه رمضان انداخته ایم.

 

بررسی بازه های متفاوت رفتار خرید در ماه رمضان

 

بررسی بازه های متفاوت رفتار خرید در ماه رمضان

 

برای بررسی جامع رفتار خرید مشتریان در ماه رمضان بهتر است بازه های مختلف زمانی را به طور کامل در نظر بگیریم. این بازه ها شامل: قبل از ماه رمضان و ماه شعبان، نیمه اول ماه رمضان و نیمه آخر ماه رمضان است.

 

 

رفتار خرید مصرف کنندگان در ماه های رمضان و شعبان

 

فعالیت های خرید مشتریان خرده فروشی برای ماه رمضان حدود یک ماه قبل شروع می شود. مصرف کنندگان رفتارهای خرید متفاوتی نشان می دهند. در سال گذشته تغییرات در رفتار خرید را از حدود ماه آوریل به وضوح می توانستیم مشاهده کنیم. این تاریخ در مورد ماه رمضان امسال از حدود ماه مارس آغاز شده است.

 

 

تدوین استراتژی مناسب بازاریابی در ماه رمضان

 

تدوین استراتژی مناسب بازاریابی در ماه رمضان

 

بنابراین به عنوان استراتژیست بازاریابی برای فروشگاه های خرده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای برای این ماه ها باید استراتژی های جذاب و متفاوتی را تدوین کرد. گرچه استراتژی بازاریابی در این ماه کمی متفاوت با تقسیم بندی های بعدی است. چرا که روزه داران در خود ماه رمضان رفتارهای خرید بسیار متفاوتی را از خود نشان می دهند.

 

 

رفتار خرید مسلمانان در نیمه اول ماه رمضان

 

در سال ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی کرونا مردم در خانه ماندند و از دستگاه های تلفن همراه استفاده های بسیار زیادی شد. بسیاری از خریدها از طریق پلتفرم های آنلاین خرده فروشی صورت گرفت. شاید اگر بخواهیم رفتار خرید مشتریان در ماه رمضان در سال گذشته را ارزیابی کنیم، باید فاکتورهای متفاوت دیگری را به جز تفاوت ماه رمضان در نظر بگیریم.

 

 

تاثیر پاندمی کرونا در نحوه خرید مشتریان خرده فروشی

 

تاثیر پاندمی کرونا در نحوه خرید مشتریان خرده فروشی

 

پاندمی کرونا تاثیر زیادی در نحوه خرید مشتریان و مصرف کنندگان داشته است. بسیاری از خریدها از طریق تلفن همراه و تبلت ها ثبت شدند. صاحبان مشاغل و برندهای تجاری که بر بستر پلتفرم های آنلاین و تجارت الکترونیک فعالیت می کردند، برد زیادی داشتند. همین موضوع تلنگر بزرگی برای کسب و کارهای دیگر بود تا وبسایت ها و اپلیکیشن های خرده فروشی خود را راه اندازی کنند. در نیمه اول ماه رمضان مسلمانان روزه دار در اوقات دیر هنگام آنلاین می شدند و معمولا رفتار خرید آن ها از طریق تلفن هوشمند صورت می گرفت. بنابراین ساعت تبلیغات در رسانه های اجتماعی و فضای مجازی به دیر هنگام تغییر کرد.

 

 

ترندها و فرصت های پسا کرونا در صنعت خرده فروشی دنیا

 

 

رفتار خرید مصرف کنندگان در نیمه آخر ماه رمضان

 

رفتار خرید مصرف کنندگان در نیمه آخر ماه رمضان

 

در نیمه آخر ماه رمضان مصرف کنندگان تمرکز خود را به سمت مقدمات عید فطر معطوف کرده بودند. خانواده های مسلمان با شدت بیشتری برای جشن عید فطر خرید آنلاین می کردند. بنابراین آن ها که با تبلیغات آنلاین در شبکه های مختلف تبلیغاتی آشنا شده بودند، توجه متمرکز زیادی به تبلیغات نداشتند. آن ها کانال های خرید خود را چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری انتخاب کرده بودند. از این موضوع می توان نتیجه گرفت که تبلیغات در نیمه اول ماه رمضان در رسانه های اجتماعی و فضای مجازی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

 

 

تدوین استراژی مناسب تحویل کالا

 

در نیمه آخر ماه رمضان، رفتار خرید مصرف کنندگان متفاوت می شود. بنابراین فروشگاه های خرده فروشی باید بحث تامین به موقع کالا و تحویل مناسب را برای مصرف کنندگان بیشتر لحاظ کنند. استراتژی تحویل کالا به بهترین نحو ممکن یکی از ملزومات بازاریابی در این دوره زمانی است. خریدهای آنلاین در نیمه آخر ماه رمضان بسیار افزایش می یابد. این در حالی است که بازدید از تبلیغات در نیمه اول ماه رمضان همین روند را طی می کند.

 

 

استراتژی های افزایش فروش در ماه رمضان

 

 

خروج از ماه رمضان و ورود به ایام عید

 

خروج از ماه رمضان و ورود به ایام عید فطر

 

در سال ۲۰۲۱ انتظار می رود رفتار خرید مسلمانان تا حدودی شبیه به سال گذشته باشد. چرا که با وجود ادامه پاندمی کرونا، مصرف کنندگان مسلمان مجبور هستند تا در خانه بمانند. درست حدس زده اید، تبلیغات در این دوره بسیار تاثیرگذار هستند. آن ها در ساعت های بیکاری در روز عید از دستگاه های تلفن هوشمند خود بسیار استفاده خواهند کرد. بنابراین شاید بهتر باشد بار دیگر استراتژی بازاریابی فشرده ای را برای این ایام تدوین کرد. این استراتژی بازاریابی می تواند شامل اختصاص تخفیف های ویژه برای خرید عید فطر باشد.

 

 

استراتژی تخفیف و عیدی

 

برند تجاری شما می تواند در این ماه بر روی ذهنیت مشتریان بسیار تاثیر بگذارد. اهمیت دادن به بحث عید فطر، تخفیفات و عیدی دادن به مشتریان به آن ها حس اهمیت و ارزشمندی القا می کند. شما می توانید تجربه خرید جذابی را در اذهان عمومی ایجاد کنید. آن ها اگر از خرید و تبلیغات شما و تخفیف های شگفت انگیز راضی باشند قطعا به عضوی از باشگاه مشتریان برند خرده فروشی شما تبدیل خواهند شد.

رستوران های حلال و فروشگاه های خرده فروشی که مواد غذایی می فروشند، در زمان عید رکورد بالایی را ثبت کرده اند. مشتریان به دلیل عید فطر سفارش های غذا و یا مواد غذایی ویژه را برای این روز می دهند. بنابراین این نوع خرده فروشان باید در پروسه تامین و تحویل کالا کاملا قدرتمند عمل کنند.

 

 

تدوین استراتژی محتوا مناسب ماه رمضان برای خرده فروشی ها

 

 

فرصت های تجاری در ماه رمضان با بررسی رفتار خرید مصرف کننده

 

فرصت های تجاری در ماه رمضان با بررسی رفتار خرید مصرف کننده

 

بر اساس گزارش فوربس در ماه رمضان رفتار خرید مصرف کنندگان شگفت انگیز بوده است. در سال گذشته میزان ترافیک پلتفرم های خرده فروشی ۲۳۰ درصد بوده است. این نشان می دهد مردم مدام در حال خرید هستند. داده ها نشان می دهد که نرخ تبدیل ۳۰ درصد در طی ماه رمضان افزایش یافته است. میزان بازدید از رسانه های اجتماعی بسیار قابل توجه است.

 

 

رفتار خرید شبانه روزه داران

 

مخاطبان در شب ها حضور بیشتری در شبکه های اجتماعی دارند. در ساعت ۳ بامداد حضور مصرف کنندگان در شبکه های اجتماعی ۲۰۰ درصد رشد داشته است. همچنین بر اساس تحلیل ها و بررسی های صورت گرفته، بیشتری مشتریان وفادار به فروشگاه های خرده فروشی در ماه رمضان، عضو باشگاه مشتریان شده اند. تعداد بازدیدها و خریدهای آنلاین مشهود باشگاه مشتریان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

 

 

دسته بندی باشگاه وفاداری مشتریان برای طراحی استراتژی های مناسب

 

 

نگاهی به رفتار خرید مصرف کنندگان مسلمانان انگلیسی در ماه رمضان

 

نگاهی به رفتار خرید مصرف کنندگان مسلمانان انگلیسی در ماه رمضان

 

بر اساس اعلام بانک جهانی ۷۸ درصد از مصرف کنندگان مسلمان در انگلیس ماه رمضان تعامل بیشتری با برندها و کسب و کارهای خرده فروشی داشته اند. برندهای کشورهای مسلمان تعاملات بهتری با مشتریان مسلمان در این ماه داشته اند. آمارها نشان می دهد که برندها و کسب و کارهای خرده فروشی بین المللی هنوز در این زمینه از کسب و کارهای مسلمان عقب هستند. این در حالی است که مشتریان مسلمان اگر تعاملات بهتری از برندهای دیگر ببینند به سرعت جذب آن ها خواهند شد.

 

 

انتظارات روزه داران

 

مصرف کنندگان انتظار دارند کسب و کارها و برندها در این ماه که ایام ویژه ای برای آن ها محسوب می شود، پیشنهادهای تازه و تبلیغات پر تحرک و تجارب آنلاین جذابی به آن ها ارائه دهند. ایجاد تجارب آنلاین جذاب بدون کوچک ترین دغدغه در پروسه خرید و پرداخت تاثیر زیادی در جذب مشتریان وفادار دارد. برندها باید بتوانند علاوه بر بازاریابی مناسب، برای این ماه و تامین نیازهای مسلمانان نوآوری زیادی چه در فروش و چه در تبلیغات ارائه دهند.

 

ادامه تعاملات در رفتار خرید مسلمانان پس از ماه رمضان

 

ادامه تعاملات در رفتار خرید مسلمانان پس از ماه رمضان

 

همه چیز مربوط به تجارب تجارت الکترونیک و پروسه تامین کالا در این ماه نیست. ماه رمضان معنوی ترین ماه تقویم اسلامی است. مسلمانان انگلستان هر ساله در این ماه حدود ۱۰۰ میلیون پوند کمک مالی به بنیادهای خیریه می کنند. با پایان ماه رمضان رفتار و تعامل خرید مسلمانان کم نمی شود. آن ها گاهی به خریدهای عمده از فروشگاه ها و بندها روی می آورند چرا که بخش زیادی از این خریدها را صرف کمک به نیازمندان می کنند. بنابراین بهتر است استراتژی مناسب برای خرید به صورت عمده برای مشتریان لحاظ شود. آن ها طبعا از برندهایی خرید می کنند که نرخ عمده آن ها برایشان به صرفه تر باشد. در بازاریابی برای مسلمانان معمولا به ۲ روز جشن رسمی مسلمانان یعنی: عید فطر و عید قربان بسیار توجه می شود. چرا که خرید مصرف کنندگان مسلمان در این ۲ روز بسیار متفاوت و زیاد است.

جدا از توجه به قبل و بعد از طول ماه رمضان و تدوین استراتژی بازاریابی برای این ماه، بهتر است در استراتژی های بازاریابی سالانه خود توجه زیادی به ارزش های ادیان مختلف صورت بگیرد. چرا که مشتریان در طول سال و به تدریج به برند تجاری شما احساس تعلق و وفاداری خواهند کرد.

 

 

ترندهای تجارت دیجیتال در خرده فروشی

 

 

منبع: muslimadnetwork

 

کالابرگ الکترونیک