۱۰ اصل مهم در روایت سازی بازاریابی برند

۱۰ اصل مهم در روایت سازی بازاریابی برند


6 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روایت سازی در بازاریابی خرده فروشی

روایت سازی در بازاریابی برند از اهمیت زیادی برخوردار است. از همین رو میلیون‌ ها توصیه در مورد نحوه روایت سازی و داستان سرایی در بازاریابی برند برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب وجود دارد. بسیاری از این توصیه ها بسیار ارزشمند هستند. اما اکثر آن ها مفاهیم مشابهی را تکرار می کنند. مفاهیمی چون ایجاد اعتبار برای برند یا شناسایی مخاطبان و قرار دادن آن ها در قلاب احساسی. در این مقاله از مجله کوروش به نکات مهم در زمینه روایت سازی در بازاریابی برند پرداخته‌ایم.

 

 

اصل اول در روایت سازی بازاریابی برند؛ قرار گرفتن در بطن حقیقت روایت

 

اصل اول در روایت سازی بازاریابی؛ قرار گرفتن در بطن حقیقت روایت

 

یکی از اصول مهم روایت سازی در بازاریابی برند این است که در بطن ماجرا قرار بگیرید. حقیقت آنچه را که هستید روایت کنید. تلاش برای متقاعد کردن دیگران چیزی شبیه به جادوگری است. تنها راه انتقال واقعیت، قرار گرفتن در بطن حقیقت است. یک روایت سازی و داستان سرایی درست و تاثیر گذار از آنچه نشان می دهد نشات می‌گیرد. گفتن روایت به تنهایی کافی نیست. شما باید در عمل روایتی را که مطرح می شود اجرا کنید. این روایت اگر حقیقی باشد در ذهن مخاطب بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

بیشتر بخوانید: بینش بازاریابی دیجیتال بین نسلی برای سال ۲۰۲۲

 

 

اصل دوم؛ مردم دوست دارند بدانند که چطور بر چالش ها غلبه کرده اید

 

اصل دوم؛ مردم دوست دارند بدانند که چطور بر چالش ها غلبه کرده اید

 

مردم عاشق شنیدن چالش های موجود در کسب و کار شما و نحوه واکنش شما به این چالش ها هستند. البته تنها مطرح کردن چالش ها کافی نیست. آن ها دوست دارند بدانند که شما چطور بر این چالش‌ ها غلبه کرده اید. به عنوان مثال داستان یک کارآفرین که در یک موقعیت ایده آل کاری بوده و حالا اقدام به راه اندازی یک کسب و کار کرده و در آن کسب و کار با دست انداز های زیادی مواجه شده است، برای مخاطبان بسیار ارزشمند است. اینکه یک کارمند ساده چطور بعد از سال ها متوجه شده بهترین اتفاق زندگی اش ورود به دنیای کارآفرینی است. داستان هر چه قدر ترسناک تر و سخت تر به نظر برسد و موفقیت بزرگتری را به همراه داشته باشد، جذابیت بسیاری دارد. بنابراین از مطرح کردن چالش ها و علبه شما بر آن ها در روایت سازی و داستان سرایی بازاریابی هراسی نداشته باشید.

 

 

اصل سوم؛ به سوالات بیش از حد سریع پاسخی ندهید

 

اصل سوم؛ به سوالات بیش از حد سریع پاسخی ندهید

 

سعی کنید تا در روایت سازی بازاریابی برند خود به سوالات بیش از حد سریع پاسخی ندهید. مردم دوست دارند به سرعت به شما برچسب کلیشه‌ ای بزنند:تاثیر گذار، بازاریاب اینترنتی، کارآفرین اینترنتی، بازاریاب دیجیتال. این‌ ها تماما بر چسب های کلیشه ای محسوب می شوند. این برچسب ها چندان مطلوب نیستند. شما باید سعی کنید تا سریع به رسانه ها پاسخ ندهید. از کلمات پر سر و صدا در مصاحبه های رسانه ای استفاده نکنید. چرا که چنین کارهایی باعث برچسب‌ گذاری سریع بر روی شما و برند تجاری تان خواهد شد. همین موضوع باعث ایجاد و خلق روایتی که نمی خواهید از کسب و کار شما خواهد شد.

حتما بخوانید  بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) چیست؟

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ استراتژی ضروری بازاریابی برای حمایت از رشد سازمان

 

 

اصل چهارم در روایت سازی بازاریابی؛ چرا ها در کسب و کار خود را پنهان نکنید

 

اصل چهارم در روایت سازی بازاریابی؛ چرا ها در کسب و کار خود را پنهان نکنید

 

پاسخگویی به برخی از چرا ها در روایت سازی بازاریابی بسیار تاثیر گذار است.  دلایل برخی از چرا ها می توانند یک روایت متفاوت از شما بسازند. روایتی که در عین نشان دادن فرهنگ کسب و کار شما، دلیل موفقیت و غلبه شما بر چالش‌ ها را به طور ناخودآگاه به نمایش می گذارند. گاهی جواب برخی از چراها ها برای شما بسیار خنده دار و حتی شخصی است. اما بهتر است برای روایت سازی بهتر به این چراها پاسخ دهید. چرا ها در واقع پل ارتباطی بین برند تجاری شما و روایت شما هستند. روایتی که کاملا واقعی به نظر می رسد. برندهای معتبر معمولا  جای خالی چرا ها را برای مشتریان خود پر می کند.

 

اصل پنجم؛ از خود بپرسید که چه روایت‌ هایی شما را بیشتر برانگیخته می کنند

 

اصل پنجم؛ از خود سوال کنید که چه روایت‌های شما را بیشتر برانگیخته می کنند

 

قدرتمند ترین و تاثیرگذارترین روایت هایی که در طول زندگی شنیده‌ اید چگونه روایت هایی بوده اند؟ کدام روایت ها و داستان ها شما را بیشتر تحت تاثیر قرار دادند و همیشه در ذهنتان همراهتان بوده اند؟ قطعا این روایت ها می توانند داستان هایی باشند که قبلا و حتی در دوران کودکی خوانده‌ ایم و شنیده‌ ایم. یا موضوعاتی باشند که در مواجهه با بازاریابی برند های مختلف جذب آن ها شده ایم. داستان های زیادی وجود دارند. اما مهم روایت هایی هستند که ما جذبشان می شویم. بنابراین بهتر است اول از خود سوال کنید که جذب چه روایت‌ هایی می شوید. سعی کنید چنین روایت هایی را برای برند تجاری خود بسازید. برند تجاری شما در واقع بخشی از هویت تجاری شما است و فرهنگ سازمانی آن مطابق با فرهنگ شخصی شما است. بنابراین روایتی که مورد پسند شماست همان روایتی است که باید در کسب و کار خود برای رسیدن به نقطه ایده آل تان ایجاد کنید.

 

 

اصل ششم در روایت سازی بازاریابی؛ به صورت اول شخص روایت کنید

 

اصل ششم در روایت سازی بازاریابی؛ به صورت اول شخص روایت کنید

 

یکی از مهمترین نکات مهم و تاثیر گذار در روایت سازی بازاریابی نحوه روایت داستان برند است. بهتر است روایت برند شما به صورت اول شخص مطرح شود. از دید بسیاری از افراد در حوزه بازاریابی روایت به صورت اول شخص از جانب کارآفرین، کمی خودخواهانه به نظر می‌ رسد. اما این اعتقاد درست نیست. بهتر است در محیط اطلاعاتی کم اعتماد امروزی روایت شما از زبان خودتان و با دیدگاه شخصی شما مطرح شود.. این کار بسیار تاثیر گذار است.

 

 

اصل هفتم در روایت سازی بازاریابی برند؛ اهمیت یادگیری تکنیک های روایت سازی

 

اصل هفتم در روایت سازی بازاریابی؛ اهمیت یادگیری تکنیک های روایت سازی

 

یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در روایت سازی بازاریابی آشنایی با تکنیک های روایت سازی است. شما باید انعطاف و نرمی خاصی در روایت سازی خود داشته باشید. این کار باعث می شود تا مشتریان با شما احساس راحتی بیشتری کرده و تعاملات افزایش پیدا کند. سعی نکنید تا خیلی خشک و سفت و سخت پاسخگوی مشتریان باشید. چرا که همین موضوع باعث ساختن روایتی نامناسب از شما می شود. سعی کنید با تکنیک هایی که باعث ساخت روایت جذاب از برند تجاری شما می شوند آشنایی پیدا کنید. اینکه چطور با انعطاف در برخورد با مشتری، تعامل را افزایش دهید. شما باید بتوانید یک تجربه ایده‌آل را با چنین روایت سازی انعطاف پذیری در ذهن مشتری ایجاد کنید.

حتما بخوانید  5 اصول مهم و غیر قابل انکار در فروش که باید به آن توجه کرد

 

 

بیشتر بخوانید: ادتک (AdTech) یا همان تکنولوژی تبلیغات چیست؟

 

 

اصل هشتم در روایت سازی بازاریابی؛ هم سطح مخاطبان خود صحبت کنید

 

اصل هشتم در روایت سازی بازاریابی؛  هم سطح مخاطبان خود صحبت کنید

 

شما در روایت سازی بازاریابی باید بتوانید سطح مخاطبان را تشخیص داده و هم سطح با آن ها صحبت کنید. چرا که هدف این است تا مخاطبان به خوبی شما را درک کنند و با شما ارتباط برقرار کنند. اینکه در مورد  نحوه بازاریابی اومنی چنل با مخاطبانی که هیچ تخصصی در زمینه بازاریابی ندارند صحبت کنید و در کنفرانس ها از این موضوع و کلمه استفاده کنید، قطعا برای همه آن ها سوال پیش خواهد آمد. بنابراین آن ها تحت تأثیر نوع بازاریابی شرکت شما قرار نمی گیرند. چرا که حتی کوچکترین دیدگاهی به نوع به این نوع بازاریابی ندارند. مخاطبان را بشناسید و  در سطح آن ها صحبت کنید. اولین سوال در روایت سازی بازاریابی این است که مخاطبان برند چه کسانی هستند. پیام برند چیست. قبل از تدوین کمپین های بازاریابی حتما به این سوالات پاسخ دهید.

 

 

بیشتر بخوانید» اومنی چنل چیست و چه اهمیتی در خرده فروشی دارد «

 

 

اصل نهم؛ اشتراک گذاری روایت زندگی شما برای مشتریان بالقوه جذاب است

 

اصل نهم؛ اشتراک گذاری روایت زندگی شما برای مشتریان بالقوه جذاب است

 

گاهی اوقات اشتراک‌ گذاری اتفاقات  مهم در زندگی کاری برای مخاطبان بسیار جذاب و ایده آل است. اینکه در چه سنی شروع به راه اندازی کسب و کار کردید. یا اینکه از چه زمان به شروع  کسب و کار ایده آل تان  فکر می‌ کردید. اینکه در این مسیر چه کارهایی انجام داده اید. چه سفرهایی کرده‌ اید و با چه مشکلاتی مواجه شده اید. اجازه دهید تا مشتریان شما بر روی داستان زندگی تان سوار شوند. بسیاری از برندها  به طور ناخواسته در این مسیر قرار می گیرند. اما بهتر است در مسیر روایت سازی بازاریابی به صورت آگاهانه برخی از داستان ها و روایت های مسیر زندگیتان را که منجر به خلق یک برند تجاری شده است با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

 

اصل دهم؛ در خلق روایت واقعی برند خود برنامه ریزی نکنید

 

اصل دهم در روایت سازی بازاریابی؛در خلق روایت واقعی برند برنامه ریزی نکنید

 

برنامه ریزی نکردن مفهوم منفی را به همراه دارد. اما در اینجا هدف از عدم برنامه‌ریزی چیز دیگری است. زمانی که قرار است در یک جمعی یا در مصاحبه‌ ای داستان برند تجاری خود را مطرح کنید، نیازی نیست تا از قبل برنامه ریزی کرده و خلق داستان کنید. پادکست گوش بدهید و مطالعه کنید که چه چیزهایی را باید بگویید. اگر روایت سازی شما واقعی و نشأت گرفته از شخصیت درونی شما باشد به صورت بداهه روایتی را که مطرح می‌ کنید تاثیر گذار خواهد بود. تاثیرگذاری آن تا حدی است که نیاز به برنامه‌ریزی ندارد. شما با یک مهارت بیان واقعیت ها داستان واقعی برند تجاری کسب و کار خود را روایت کرده اید. بنابراین مخاطبان بیشتری جذب آنچه واقعیت است خواهند شد.

 

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

روایت سازی در بازاریابی برند از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که مخاطبان و مشتریان شما را با روایت برند تجاریتان می شناسند و آن ها از روی روایت شما در مورد کسب و کارتان قضاوت می کنند و از کالا و خدماتتان استفاده می کنند. بنابراین یکی از نکات مهم بازاریابی توانایی در ساخت روایت و داستان سرایی مناسب از برند است. این روایت برای همیشه در ذهن مشتری ثبت خواهد شد.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک