نقش فناوری در رونق کسب و کارها در دوران پساکرونا

نقش فناوری در رونق کسب و کارها در دوران پساکرونا


20 مهر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقش فناوری در رونق کسب و کارها در دوران پسا کرونا

در دوران پساکرونا استفاده از فناوری می تواند نقش چشمگیری در رونق کسب و کار ها داشته باشد. تعطیلی های اقتصادی که در سال ۲۰۲۰ ایجاد شد، نتایج خوبی به همراه نداشت. تعداد زیادی از کارگران اخراج شدند. در این میان خرده فروشان و رستوران ها بیشتری آسیب های ممکن را متحمل شدند. بسیاری از برند های معروف در زمینه خرده فروشی و گردشگری دچار شکست و رکود اقتصادی شدند و در این میان اعتصاب هایی نیز صورت گرفت. اما نکته جذاب ماجرا ایجاد مشاغل جدید بود. به گفته «ان پی آر» از مارس ۲۰۲۰ بیش از ۶ میلیون شغل جدید ایجاد شده است. محرک اصلی این رونق باورنکردنی وجود فناوری های فراوان در کسب و کار ها بوده است. گرچه در برخی موارد استقرار این فناوری ها مقرون به صرفه و آسان نیز نبوده است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به بررسی تاثیر فناوری در رونق کسب و کار ها در دوران پساکرونا پرداخته ایم.

استفاده از فناوری در کسب و کار ها به ویژه رستوران ها

 

استفاده از فناوری در کسب و کار ها به ویژه رستوران ها؛ چشم انداز خرده فروشی رقابتی در پساکرونا

 

در رستوران ها و فروشگاه های خرده فروشی، رقابت زیادی ایجاد شده است. رقابت میان این کسب و کار ها در دوران پساکرونا تنها منحصر به ارائه محصول یا خدمات خوب و با کیفیت عالی نیست. موفقیت در ارائه بهترین تجربه مشتری در قالب سرعت، راحتی و شخصی سازی به عنوان مزیت رقابتی در نظر گرفته شده است. چنین رویکردی جز با استفاده از فناوری امکان پذیر نیست. راه اندازی یک کسب و کار جدید با چالش های زیادی همراه است. کارآفرینان امروزی با موانع زیادی روبرو می شوند. خوشبختانه فناوری می تواند آن ها را به فرصت تبدیل کند.

 

بیشتر بخوانید: رویکرد فروش در اولین تعطیلات فصلی پس از واکسیناسیون کرونا

 

 

بهینه سازی کارکنان کسب و کار ها با استفاده از فناوری در دوران پساکرونا

 

بهینه سازی کارکنان کسب و کار ها با استفاده از فناوری در دوران پساکرونا

 

بهینه سازی کارکنان موجود در کسب و کارها می تواند یکی از مزایای استفاده از فناوری در دوران پساکرونا باشد. بر اساس گزارش «ان اف آی بی» در ژوئیه ۲۰۲۱ حدود ۴۹ درصد از صاحبان مشاغل کوچک اعلام کردند که نمی توانند موقعیت های کاری باز را پر کنند. دسترسی به استعدادهای کاری کمی سخت است. بهینه سازی کارگران موجود و آزادسازی آن ها برای انجام وظایف با ارزش تر بسیار مهم است. فناوری می تواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد.

 

استفاده از کیوسک های خود سرویس

 

استفاده از کیوسک های خود سرویس

 

حتما بخوانید  بررسی تفاوت اومنی چنل با مولتی چنل

کیوسک های تعاملی و خود سرویس می توانند تجربه راحت و لذت بخشی را برای مشتریان به همراه داشته باشند. در فروشگاه های خرده فروشی این کیوسک ها به مشتریان کمک می کنند تا به سرعت محصول، خدمات و یا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. در رستوران ها، کیوسک ها می توانند خدمات سریع، دقیق و مداوم عالی به مشتریان ارائه دهند. تحول فناوری پیشرفته باعث می شود تا کارکنان فرصت پیدا کنند تا مسئولیت های مهم دیگری چون مدیریت فروش، عملیات و خدمات به مشتری را با دست باز تری انجام دهند.

 

ترس سرمایه گذاری اولیه کسب و کار ها بر روی فناوری

 

استفاده از فناوری و هزینه هایی که به همراه دارد برای بسیاری از کسب و کارها ترسناک به نظر می رسد. در دوران پساکرونا، کسب و کارها تا حدودی ضعیف شده اند. استفاده از فناوری می تواند برای آن ها هزینه بر باشد. اما داده های ضبط شده چیز دیگری را نشان می دهند. در طول زمان بینش مهمی از رفتار مشتری به دست می آید و به کسب و کار ها کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه و بهتری بگیرند. با استفاده از رویکرد هوش مصنوعی و ماشین ویژن می توان راه حل های جذابی ارائه داد که هزینه ها کاهش یافته و سرعت افزایش پیدا کند.

 

 

بیشتر بخوانید: تجارت هدلس (Headless Commerce) | آینده تجارت الکترونیک در خرده فروشی

 

 

ساده سازی مدیریت موجودی با استفاده از فناوری از سوی کسب و کارها در دوران پساکرونا

 

ساده سازی مدیریت موجودی با استفاده از فناوری از سوی کسب و کار ها در دوران پساکرونا

 

یکی از مشکلاتی که در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ گریبانگیر بسیاری از کسب و کارها بوده است، گران شدن منابع و اختلال در زنجیره تامین بوده است. خوشبختانه با یک استراتژی مدیریت دارایی هوشمند می توان زنجیره تامین را به راحتی مدیریت کرد. فناوری در راستای مدیریت زنجیره تامین و رضایت مشتری در دوران پساکرونا بسیار تاثیرگذار بوده است. سیستم های پایانه فروش، معروف به صندوق های فروش پیشرفت زیادی داشته اند. امروزه می توان روند تسویه حساب مشتریان را به سادگی انجام داد. همین موضوع می تواند باعث افزایش فروش شود. همچنین می توان با استفاده از فناوری امکانات درآمدی جدید را شناسایی کرد. مدیریت را به طور موثر مدیریت کرد و در عین حال سطوح سهام را پیگیری کرد.

 

آگاهی دقیق از تعداد محصول موجود با استفاده از فناوری

 

آگاهی دقیق از تعداد محصول موجود با استفاده از فناوری

 

آگاهی دقیق از تعداد هر محصول موجود، مشاغل را قادر می سازد تا در صورت کاهش موجودی سطح سفارش بیشتری بدهند و سفارش ها زودتر صورت بگیرد. یکی از بدترین موضوعات اتمام موجودی است. رستوران ها و فروشگاه های مواد غذایی با مدیریت این کار می توانند محصولات بیشتری سفارش داده، قیمت مناسبی را برای مصرف کننده لحاظ کنند و در عین حال تمام موجودی خود را به اتمام برسانند. کم کردن قیمت و جبران آن در جایی دیگر می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 

 

اصراف ۳۲ میلیون پوند غذا

 

طبق گزارش سال ۲۰۲۱ رستوران ها و فروشگاه های مواد غذایی در ایالات متحده سالانه ۳۲ میلیون پوند غذا دور می ریزند. ضایعات غذایی بر روی کره زمین به ضرر همه انسان ها است اما عواقب آن برای زنجیره تامین بیشتر است. مشاغل مبتنی بر غذا می توانند با استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت موجودی سطح مطلوبی از مواد غذایی را توزیع کنند. آن ها می توانند میزان ضایعات مواد غذایی را کمتر کنند، با قیمت متعادل افراد می توانند خرید بیشتری کنند. در عین حال مواد غذایی اضافی نخواهد ماند.

حتما بخوانید  پذیرش نقش تکنولوژی | کلید موفقیت در آینده خرده فروشی

 

 

بیشتر بخوانید: تاثیر کرونا بر فرانچایزهای فست فود و رستوران ها و واکنش صاحبان کسب ‌و کار

 

 

سیستم پایانه فروش برای کسب و کار های نوپا

 

به طور کلی استفاده از سیستم های پایانه فروش مبتنی بر فضای ابری برای بسیاری از کسب و کارهای نوپا بسیار مناسب است. زیرا با اتصال به اینترنت در هر مکانی قابل دسترسی است. دسترسی از راه دور، مقیاس پذیری و به روز رسانی آسان از مزایای کلیدی در کاهش هزینه و زمان محسوب می شود. با این حال با پیشرفت یک کسب و کار و پیچیده تر شدن نیاز ها، سرور داخلی ممکن است گزینه بهتری باشد. زیرا انتقال مقادیر زیادی داده به فضای ابری هزینه بر است.

 

ایجاد پایگاه مشتری وفادار با استفاده از فناوری در کسب و کار ها در دوران پساکرونا

 

ایجاد پایگاه مشتری وفادار با استفاده از فناوری در کسب و کار ها در دوران پساکرونا

 

ایجاد پایگاه مشتریان وفادار در دوران پساکرونا از سوی کسب و کارها یک الزام است. مشتریان خیلی زود فروشگاه ها و رستوران هایی که تجربه استثنایی به آن ها ارائه نمی دهند به فراموشی می سپارند. شلوغی کسب و کارها و تازه کاری آن ها باعث می شود تا فرصت های زیادی در جلب مشتری را از دست بدهند. بنابراین استفاده از فناوری در وفادارسازی مشتری بسیار تاثیرگذار است.

 

اهمیت داده ها در دوران پسا کرونا

 

اهمیت داده ها در دوران پسا کرونا

 

امروزه موفقیت در زمینه ایجاد وفاداری در مشتریان تا حد زیادی به داده ها بستگی دارد. تجزیه و تحلیل داده ها، بینش گسترده ای در مورد اطلاع رسانی کمپین ها و بازاریابی محلی و هدفمند ایجاد می کند. از اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می توان به عنوان ابزارهای قدرتمند در جمع آوری و پردازش داده استفاده کرد. با استفاده از این ابزارها برنامه های وفاداری و تجربه کلی مشتری رشد چشمگیری خواهند داشت. سفر مشتری ردیابی شده و با داده هایی که در اختیار کسب و کار ها قرار می گیرد، بهترین خدمات به مصرف کننده ارائه می شود. در نتیجه مشتری با یک مزیت رقابتی ایده آل روبرو خواهد شد. همین موضوع باعث افزایش وفاداری می شود.

 

بیشتر بخوانید: انقلاب هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بازاریابی اومنی چنل

 

 

سخن پایانی

 

توجه کسب و کارها به تاثیر فناوری در دوران پساکرونا بسیار مهم و با ارزش است. از طریق فناوری، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و اینترنت اشیا می توان تا حد زیادی مشتریان وفادار را در بازار رقابتی حفظ کرد. با کمک فناوری و بهینه سازی کسب و کار ها در فروشگاه های فیزیکی نیز می توان تا حد زیادی باعث رضایت مشتری شد. گزینه های پرداخت بدون تماس و قفسه های هوشمند از جمله نمونه های تاثیرگذار استفاده از فناوری در جلب رضایت مشتری هستند.

 

 

منبع: forbes

 

 

کالابرگ الکترونیک