انقلاب هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بازاریابی اومنی چنل

انقلاب هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بازاریابی اومنی چنل


21 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انقلاب هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در بازاریابی اومنی چنل

استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بازاریابی اومنی چنل مدرن، امری اجتناب ناپذیر است. برای موفقیت در استراتژی بازاریابی اومنی چنل، سفر مشتری و رفتار خرید او باید به دقت رصد شود. در عین حال تداوم خرید از کانال های مختلف باید ارزیابی شود. چنین چالش هایی در اومنی چنل رویکرد به سمت AI و ماشین لرنینگ را اجتناب ناپذیر می کند. در این مقاله از مجله کوروش به اهمیت یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در بازاریابی اومنی چنل پرداخته ایم.

 

 

توصیه می کنیم پیش از مطالعه این مقاله مطلب پیش نیاز همه چیز درباره اومنی چنل در صنعت خرده فروشی را بخوانید.

 

 

ارزیابی داده با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در اومنی چنل

 

ارزیابی داده با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در اومنی چنل

 

AI و ماشین لرنینگ در رفع شکاف بین هوش و دانش بسیار تاثیرگذار هستند. استراتژیست بازاریابی اومنی چنل به دیتای دقیق درمورد شخصیت مشتری و اندازه گیری میزان تغییر سفر مشتری با گذشت زمان نیاز دارد. اینجا است که استفاده از این دو عنصر بش از پیش احساس می شود.

 

 

آمازون، استار باکس، ویرجین آتلانتیک، دیزنی

 

اگر بخواهیم از برندهای مختلف که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بازاریابی اومنی چنل استفاده کرده اند، یاد کنیم، نام های کمپانی های بزرگی چون استار باکس، ویرجین آتلانتیک، دیزنی را نباید نادیده بگیریم. در این میان آمازون نیز از جمله بزرگ ترین فروشگاه های خرده فروشی محسوب می شود که از این دو عنصر در بازاریابی اومنی چنل استفاده کرده است. آمازون از  AI و ماشین لرنینگ در راستای افزایش سرعت، انعطاف پذیری، قابلیت اطمینان، شفافیت و تعامل به درستی استفاده کرده است.

 

 

تحولات مهم هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در اومنی چنل

 

تحولات مهم هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در اومنی چنل

 

اهمیت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بازاریابی اومنی چنل به قدری است که بسیاری از بازاریابان از آن ها به عنوان عامل تحول و انقلاب در اومنی چنل یاد کرده اند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین نرم افزارهای بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی «

 

 

 ارزیابی مصرف کننده و ترجیحات خرید او

 

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برندها، خرده فروشان و تولید کنندگان را در مسیری قرار می دهد تا با دقت بیشتر شخصیت مشتری، ترجیحات خرید و سفر او را ارزیابی کنند. خرده فروشان پیشرو در بازاریابی اومنی چنل با استفاده از AI و ماشین لرنینگ تجارب مشتری را شخصی سازی می کنند. آن ها ترجیحات، رویدادها و محصولات برندها را با داده های مربوط به تاریخچه معاملات، رفتار مشتری در کانال های مختلف و شخصیت اصلی هر مشتری ترکیب می کنند.

حتما بخوانید  9 توصیه برای کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در فرانچایز هستند

 

 

بهیه سازی قیمت ها با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

 

بهیه سازی قیمت ها با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

 

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بازاریابی اومنی چنل، بحث بهینه سازی قیمت توسط برندها است. با توجه به داده های مربوط به خریدهای قبلی مشتریان و حساسیت موجود به قیمت ها، بحث فاکتور زدن برندها تنظیم می شود. برندها و خرده فروشان و تولید کنندگان معتقدند که بهینه سازی قیمت مبتنی بر فضای ابری و اپلیکیشن های مدیریت بسیار سریع تر و قدرتمند تر صورت می گیرد.

 

 

طراحی مجدد زیرساخت های فناوری و یکپارچه سازی آن ها

 

با استفاده از بینش های به دست آمده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، رهبران اومنی چنل در حال طراحی مجدد زیرساخت های فناوری و یکپارچه سازی آن ها هستند تا بتوانند تجارب مشتری را ارزیابی کنند. با در اختیار داشتن یک زیرساخت فناوری مناسب در اومنی چنل می توان در پاسخ به تغییر در ترجیحات مشتری بسیار سریع و منعطف عمل کرد. هر بخش از یک برند تجاری، خرده فروشی یا زنجیره تامین، از تامین کننده گرفته تا مدیریت کیفیت و تأمین منابع استراتژیک و توزیع باید به صورت یکپارچه و در راستای تجارب و نیاز مشتریان حرکت کنند. در حال حاضر برنامه های زیادی مبتنی بر AI و ماشین لرنینگ برای بخش های مختلف تولید، تامین و توزیع به بازار عرضه شده اند.

 

 

دیجیتالی کردن زنجیره تامین با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

 

دیجیتالی کردن زنجیره تامین با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

 

برندهای پیشرو در اومنی چنل با استفاده از AI و ماشین لرنینگ در حال توسعه زنجیره های تامین خود هستند. آن ها در مسیر حرکت به سمت دیجیتالی کردن زنجیره تامین قرار دارند. این موضوع عملکرد به موقع و رشد سریع تر درآمد را برای خرده فروشان به همراه خواهد داشت. برای موفقیت در استراتژی اومنی چنل، زنجیره های تامین باید به گونه ای طراحی شود که به لحاظ زمان بندی پاسخگوی به موقع و سریع نیاز بازار و مشتری باشند. ۵۴ درصد از خرده فروشان که از استراتژی اومنی چنل استفاده می کنند، می گویند که هدف اصلی آن ها از دیجیتالی کرده زنجیره تامین و ارائه تجارب بهتر مشتری است. ۴۵ درصد نیز می گویند که  هدف اصلی آن ها برای دیجیتالی کردن زنجیره تامین سرعت بیشتر در بازار است.

 

 

قیمت گذاری با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

 

الگوریتم های هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ قادر به ایجاد مدل های مختلف پیش بینی مشتری برای بسته بندی و قیمت گذاری هستند. داده های مربوط به مشتری توسط هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می شوند. سپس احتمالات بیشتر برای افزایش معاملات پیش بینی می شوند. بر همین اساس بسته های پیشنهادی قیمت گذاری ارائه می شوند. از این بسته ها در کمپین های اومنی چنل برای خرید و فروش بیش از حد کالا استفاده می شود. پس از آن  با داده های جمع آوری شده می توان مقایسه کاملی انجام داد. مقایسه ای از رفتار خرید فعلی نسبت به رفتار خرید گذشته مشتریان. این مقایسه ها در پیش بینی خریدهای آینده بسیار تاثیرگذار است.

حتما بخوانید  تاثیرات جانبی اما جبران پذیر پاندمی کرونا بر صنعت خرده فروشی

 

 

هوش مصنوعی در اپلیکیشن های تلفن همراه

 

هوش مصنوعی در اپلیکیشن های تلفن همراه

 

ترکیب الگوی ها مبتنی بر یادگیری ماشینی با پیشنهادهای مبتنی بر محصول می تواند بر بستر اپلیکیشن های تلفن همراه خریداران را علاقمند به خرید کند. یادگیری ماشینی در تشخیص الگو عالی عمل می کند. هوش مصنوعی نیز در اپلیکیشن های تلفن همراه با ارائه نسل جدیدی از برنامه های خرید، می تواند پیشنهادهای فوق العاده ای به مشتریان ارایه دهد. مشتریان می توانند در اپلیکیشن ها برای خرید لباس به طور مجازی هر لباسی را امتحان کنند. سپس وارد پروسه خرید آنلاین شوند. این موضوع در ارایه تجارب عالی به مشتری بسیار تاثیرگذار است.

 

 

خدمات مشتری با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

 

طبق پیش بینی گارتنر تا سال ۲۰۲۵، سازمان های خدمات مشتری که مجهز به هوش مصنوعی هستند، بیش از ۲۵ درصد افزایش پیدا می کنند. این موضوع انقلابی در زمینه توجه به مشتری است. خدمات مربوط به مشتری یکی از اصول مهم استراتژی بازاریابی اومنی چنل است. با استفاده از داده های مربوط به کانال های مختلف می توان خدمات بهتری را ارایه داد. یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در این ماجرا بسیار تاثیرگذار هستند. آمازون در زمینه استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بسیار پیشتاز است. آمازون برای خدمات به مشتری از استراتژی های جالبی استفاده کرده است. استراتژی هایی چون دستیارهای شخصی مجازی چت بات ها و NLP استفاده شده است.

 

 

بیشتر بخوانید » ترندهای ۲۰۲۱ مدیریت برندینگ در فضای دیجیتال «

 

 

تصمیم گیری در مورد کمپین های مختلف بازاریابی

 

تصمیم گیری در مورد کمپین های مختلف بازاریابی

 

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بهبود وضعیت بازاریابی و فروش در اومنی چنل بسیار تاثیرگذار هستند. تصمیمات در مورد کمپین های مختلف از طریق کانال های مختلف را می توان بر عهده آن ها سپرد. این که چرا برخی در کمپین ها شرکت نکرده و خرید نکرده اند. در بازاریابی برای تحلیل و پیشرفت سریع در این حوزه از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می شود. با این استراتژی می توان ارزیابی کرد که چرا برخی کمپین ها شکست می خورند.

 

 

ارائه محتوای شخصی سازی شده

 

ارائه محتوای شخصی سازی شده

 

تجزیه و تحلیل محتوای پیش بینی شده از طریق هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای بازاریابی اومنی چنل یکی دیگر از کاربردهای AI و ماشین لرنینگ است. با استفاده از آن ها می توان تعیین کرد که کدام محتوا مشتری را به سمت خرید سوق می دهد. همچنین می توان نرخ فروش نزدیک را بهبود بخشید. پرسونای اکثریت مخاطبان را پیش بینی کرد. همچنین برای فروش محتوای شخصی سازی شده ارایه کرد.

 

 

منبع: forbes

کالابرگ الکترونیک