تجارت هدلس (Headless Commerce) | آینده تجارت الکترونیک در خرده فروشی

تجارت هدلس (Headless Commerce) | آینده تجارت الکترونیک در خرده فروشی


17 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تجارت هدلس (Headless Commerce) آینده تجارت الکترونیک در خرده فروشی

بسیاری از کارشناسان حوزه خرده فروشی معتقدند که آینده تجارت الکترونیک در مسیر حرکت به سمت تجارت هدلس (Headless Commerce) است. ارسطو می گوید بدن انسان در ۳۰ سالگی در بهترین حالت خود قرار دارد. همین موضوع را می توان به تجارت الکترونیک نیز تعمیم داد. تجارت الکترونیک امسال ۳۰ ساله شد. شاید بهترین جشن برای این نوع تجارت در خرده فروشی، عطف آن به معماری جدید که همان هدلس کامرس است، باشد. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به اهمیت تجارت هدلس (Headless Commerce) در صنعت خرده فروشی پرداخته ایم.

 

معنا و مفهوم تجارت هدلس (Headless Commerce) در خرده فروشی

 

معنا و مفهوم تجارت هدلس (Headless Commerce) در خرده فروشی

 

اگر با اصطلاح تجارت هدلس (Headless Commerce) آشنا نیستید، باید گفت که به طور کلی یک تعریف عمده وجود دارد. در یک توضیح ساده باید گفت که جدایی قسمت back-end و front-end یک برنامه تجارت الکترونیک را هدلس کامرس می گویند. این نوع معماری باعث می شود تا هر دو بخش به طور مستقل عمل کنند. به طوری که ایجاد یک تغییر در back-end نیازی به تغییر متقابل در بخش front-end ندارد. عملکرد مستقل در back-end و front-end باعث افزایش چابکی و سازگاری می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: خرده فروشی چیست و چه اهمیتی دارد

 

 

یک تجربه اومنی چنل واقعی

 

در صورتی که سازمان ها و کسب و کار ها می خواهند یک تجربه اومنی چنل واقعی را برای مصرف کنندگان خود ایجاد کنند، رویکرد تجارت هدلس (Headless Commerce) بسیار توصیه می شود. بخش front-end چه در مرورگر وب و چه در دستگاه تلفن همراه و یا در فروشگاه با شخصی کردن اطلاعات به صورت اتوماتیک دیتای شخصی شده امنی را در بخش back-end ذخیره می کند. بنابراین مشتریان متناسب با علایق و نیاز های خود با برند تجاری ارتباط برقرار کرده و احساس نزدیکی بیشتری می کنند. این موضوع باعث ایجاد وفاداری به نام برند تجاری می شود. در عین حال شرکت ها از دردسرهای فنی که در بخش back-end ایجاد می شود، در امان می مانند.

 

 

تجربه ای مشتری محور

 

تجربه ای مشتری محور

 

تجارت الکترونیک از طریق تجارت هدلس (Headless Commerce) پیامدهای زیادی برای تجربه مشتری دارد. مشاغل می توانند به سرعت با نقاط تماس از طریق فناوری جدید ارتباط برقرار کنند. سفر خرید بهتر شکل گرفته و تجربیات دیجیتالی نوآورانه ای ایجاد می شود. در عین حال شخصی سازی تعاملی تر می شود. در تجارت هدلس (Headless Commerce) بخش back-end و front-end با استفاده از API با یکدیگر مرتبط می شوند. مهم ترین چیز در این نوع تجارت بحث وابستگی به IT است. در هدلس کامرس، کسب و کار های خرده فروشی در تجارت الکترونیک این فرصت را پیدا می کنند تا پلتفرم های آنلاین خود را سفارشی کرده و به بهترین نحو مشتریان را در خرید آنلاین پشتیبانی کنند، بدون این که نیاز به ایجاد تغییرات در بخش back-end باشد.

حتما بخوانید  بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ در صنعت خرده فروشی

 

 

فناوری های جدید و در عین حال زیرساخت های قوی لازمه هدلس کامرس

 

فناوری های جدید و در عین حال زیرساخت های قوی لازمه هدلس کامرس

 

بنابراین یکی از مهم ترین ملزومات هدلس کامرس، حضور مدیرانی با تجربه برای شخصی سازی کردن سفارش ها است. مدیریت انتظارات مشتری بسیار چالش برانگیز است. رویکرد تجارت هدلس (Headless Commerce) دقیقا در چنین شرایطی کارآمد است. با این روش می توانید کنترل بهتری در مورد چگونگی عملکرد اجزای وب سایت خود داشته باشید. در عین حال مشتری را راضی نگه دارید. تجارت هدلس نیاز به دسترسی به فناوری های جدید و در عین حال زیرساخت های قوی دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: تاثیر آب و هوا بر بهبود تجربه مشتری در خرده فروشی

 

 

رویکرد سنتی full stack

 

رویکرد سنتی full stack برای فروشگاه های وب دیگر قدیمی شده است. در این رویکرد back-end و front-end به هم متصل بوده اند. این رویکرد در زمان قدیم منطقی بود. چرا که سایت های تجارت الکترونیک بر روی یک تجربه متمرکز شده بودند و آن تجربه استفاده از دسکتاپ بود. امروزه همین سایت ها باید تجربیات مشتری را در تمام کانال های دیجیتالی موجود تنظیم کنند. در عین حال باید بتوانند تجربه کلی خرید را حفظ کنند. مطالعاتی که توسط گوگل انجام شده، نشان می دهد که مصرف کنندگان وقتی تجربیات بسیار شخصی دارند، معمولا ۴۰ درصد بیشتر از زمانی که برنامه ریزی شده، هزینه می کنند. بنابراین می توان گفت ارائه تجربیات شخصی سازی شده تاثیر زیادی در ترغیب مشتری برای هزینه کردن دارد.

 

چه موقع و چگونه به سمت رویکرد تجارت هدلس (Headless Commerce) بروید؟

 

چه موقع و چگونه به سمت رویکرد تجارت هدلس (Headless Commerce) بروید؟

 

اما چگونه کسب و کارها می توانند بفهمند که زمان مناسبی برای حرکت به سمت تجارت هدلس (Headless Commerce) است؟ بسیاری از کسب و کارها با رویکرد تجارت الکترونیک می توانند نیاز های خود را برآورده کنند. در این میان ۲ سناریوی کلیدی را باید در نظر گرفت. اگر کسب و کار شما در حال استفاده یا برنامه ریزی برای استفاده از یک رویکرد اومنی چنل است، بنابراین باید گفت که ارتباط با مشتری در کانال های مختلف در تجارت هدلس گسترش پیدا می کند. این همان زمانی است که شما باید به فکر تغییر پلتفرم تجارت الکترونیک به سمت هدلس کامرس باشید.

 

 

یک پلتفرم تجاری با تمرکز بر تجربه کاربری

 

یک پلتفرم تجاری با تمرکز بر تجربه کاربری 

 

اما اگر جدا از این موضوع به دنبال یک پلتفرم تجاری با تمرکز بر تجربه کاربری هستید نیز، به شما توصیه می شود تا به فکر راه اندازی تجارت هدلس (Headless Commerce) باشید. یکی از گزینه ها در این مسیر، استفاده از اسپارتاکوس است. اسپارتاکوس یک برنامه وب رایگان و اوپن سورس جاوا اسکریپت است که به شما امکان می دهد به سرعت ویترین برند تجاری خود را در SAP Commerce Cloud ایجاد کنید. این برنامه ۱۰۰ درصد بر مبنای API است و کاربران می توانند کتابخانه اسپارتاکوس خود را سفارشی سازی کنند. بسیاری از مشتریان هدلس کامرس از SAP استفاده کردند. نتایج فوق العاده ای به دست آماده است. برند «بادی شاپ» یکی از اولین پذیرنده های اسپارتاکوس بود که در حال حاضر با قدرت از استراتژی اومنی چنل در کسب و کار خود استفاده می کند.

حتما بخوانید  درباره دارک استور و اهمیت آن در تجارت الکترونیک و خرده فروشی

 

تجارت هدلس (Headless Commerce) ارایه دهنده بهترین تجربه کاربری

 

تجارت هدلس (Headless Commerce) ارایه دهنده بهترین تجربه کاربری

 

به لطف شکاف روز افزون بین فناوری های back-end و front-end، اکنون ویترین های پلتفرم های تجارت الکترونیک بر مبنای تجارت هدلس (Headless Commerce) رشد چشمگیری کرده اند. با جایگزینی تجارت هدلس در مقابل روش قدیمی، یکپارچه سازی ایده آلی صورت گرفته است. در عین حال بدون دغدغه خدمات پشتیبانی رشد کرده است. در چنین شرایطی کسب و کارها با رابط کاربری مستقل از سیستم و برنامه های کاربردی پشتیبانی، می توانند بهترین تجربه مشتری را ارائه دهند. با استفاده از هدلس کامرس، کسب و کار ها می توانند سریع تر نسبت به تغییرات بازار واکنش نشان دهند.

 

 

کاهش زمان ورود به بازار

 

در عین در هدلس کامرس حال زمان ورود به بازار کاهش می یابد. این موضوع تاثیر زیادی در اقتصاد کسب و کار ها دارد. زمان در بازار از اهمیت چشمگیری برخوردار است. مشاغل می توانند کاربردهای جدیدی در قسمت front-end سایت راه اندازی کنند و در مقایسه با یک تغییر جدید در بازار، تغییرات با هزینه و زمان کمتری در بخش back-end صورت خواهد گرفت. این موضوع در کسب رضایت بیشتر مشتریان بسیار تاثیرگذار است.

 

مزایای تجارت هدلس (Headless Commerce) برای مشتریان

 

مزایای تجارت هدلس (Headless Commerce) برای مشتریان

 

تجارت هدلس (Headless Commerce) مزایای زیادی برای مشتریان دارد. به محض این که برند تجاری شما محتوای جدیدی را به ظاهر سایت خود اضافه کند، بروزرسانی سریعا اعمال می شود. این در حالی است که این بروز رسانی در پلتفرم های تجارت الکترونیک که سنتی عمل می کنند، مدت زمان نه چندان کمی طول می شود. کاربران با بروز رسانی سریع می توانند از طراحی برند تجاری شما خیلی سریع باخبر شوند.

 

 

اهمیت یکپارچه سازی پلتفرم

 

سازگاری عمومی در هدلس کامرس باعث می شود تا وب سایت تجارت الکترونیک شما یکپارچه بوده و هماهنگ با تمام دستگاه ها باشد. یعنی وب سایت شما در تمام دستگاه ها در قالب های قابل مشاهده نمایش داده می شود. بنابراین پلتفرم شما یک رابط کاربری غنی را ایجاد خواهد کرد. انعطاف پذیریِ شخصی سازی یکی از ویژگی های مهم تجارت هدلس (Headless Commerce) است. این موضوع باعث می شود تا بازدید کنندگان سایت افزایش یابند.

 

بیشتر بخوانید: اهمیت CRM در تجارت الکترونیک و خرده فروشی

 

 

سخن پایانی

 

ویژگی های مهم تجارت هد لس در خرده فروشی

 

تجارت هدلس (Headless Commerce) رویکرد بعدی و نزدیک پلتفرم های تجارت الکترونیک در کسب و کار ها است. استفاده از این نوع تجارت باعث صرفه جویی در زمان، ارتباط بهتر با مشتریان و شخصی سازی بیشتر برند تجاری شما خواهد شد. هدلس کامرس یک رویکرد بر مبنای قرار دادن رابط برنامه نویسی (API) است.

 

 

جدایی دو محیط back-end و front-end

 

در این رویکرد فرصت آزمایش در هر دو محیط back-end و front-end برای فروشگاه های تحت پوشش وب، فراهم می شود. اما جدایی back-end و front-end به معنی این نیست که آن ها کاملا جدا از یکدیگر کار می کنند. آن ها با سرویس ها و تماس ها با یکدیگر متصل می شوند. چابکی، انعطاف پذیری در شخصی سازی و رقم زدن تجربه بهتر از خرید برای مشتری از ویژگی های مهم هدلس کامرس است.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک