نقد و بررسی کتاب «گتسبی بزرگ» شاهکار اسکات فیتزجرالد

نقد و بررسی کتاب «گتسبی بزرگ» شاهکار اسکات فیتزجرالد


8 مهر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی کتاب گتسبی بزرگ

کتاب «گتسبی بزرگ» سومین و مشهورترین اثر اسکات فیتزجرالد، نویسنده بزرگ آمریکایی است. از شاهکار فیتزجرالد به عنوان یکی از مهمترین رمان های تاریخ یاد می شود، اثری که با وجود گذشت نزدیک به یک قرن از انتشار، همچنان طراوت و تازگی خود را حفظ کرده است. اگر به کلاسیک های ادبیات علاقه مندید حتما تا پایان این مقاله از سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش همراه ما باشید.

 

ایتالو کالوینو، نویسنده‌ نامدار ایتالیایی کلاسیک ها را آثاری می داند که مخاطب نمی تواند به راحتی در برابرشان بی تفاوت باشد. کلاسیک ها به عقیده کالوینو همچنین آثاری هستند که تاثیری خاص و فراموش نشدنی از خود در ذهن خواننده برجای گذاشته و در گوشه ای از ناخودآگاهش پنهان می شوند. به همین دلیل،‌ با گذشت زمان و دوباره خواندن این دست آثار ممکن است دوباره و دوباره از دل آنها کشف های تازه ای بیرون بکشیم.

با این تفاسیر، کتاب «گتسبی بزرگ» نوشته اسکات فیتزجرالد یکی از آن کلاسیک هایی است که بزرگان هنر و ادبیات مرتب بحث آن را به میان می کشند و به آن رجوع می کنند. کتاب خواندنی فیتزجرالد اثری به شدت خوش خوان و شاعرانه با لحنی هیجانی و پرشتاب است که باعث می شود، خواندن این رمان عاشقانه و رازآلود به تجربه ای تکرارنشدنی تبدیل شود.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین رمان های تاریخ ادبیات دنیا

 

 

مشخصات کتاب «گتسبی بزرگ» اثر اسکات فیتزجرالد

 

مشخصات کتاب «گتسبی بزرگ» اثر اسکات فیتزجرالد

 

عنوان: گتسبی بزرگ (The Great Gatsby)

ژانر: تراژدی

نویسنده: اسکات فیتزجرالد

زبان: انگلیسی

ترجمه: کریم امامی (انتخاب کاربران)

سال چاپ: ۱۹۲۵

ناشر اصلی: چارلز اسکریبنرز سانز

تعداد صفحات: ۲۱۸ (ویرایش اصلی)

 

 

خلاصه داستان کتاب

 

خلاصه داستان کتاب گتسبی بزرگ

 

جِی گتسبی، جوانی حدودا ۳۰ ساله «نوکیسه» ای در نیویورک دهه پرجوش و خروش و سرشار از قانون شکنی ۱۹۲۰ است. گتسبی فردی است که بر خلاف «کهنه کیسه» هایی که ثروت خود را از خانواده به ارث برده اند، به شگردهای مختلف و اکثرا غیرقانونی ثروت افسانه ای به هم زده است. او در دوران ممنوعیت فروش مشروبات الکلی اقدام به قاچاق آن می کند. علاوه بر این، جی گتسبی بخشی از ثروت خود را از طریق جعل سهام به دست آورده است. گرچه گتسبی ثروتش را از راه مشروعی به دست نیاورده، ولی مردی است که نسبت به خواسته هایش صادق است. او با وجود ثروت هنگفتی که دارد، اصلا خوشحال نیست. تنها چیزی که او را خوشحال می کند، به دست آوردن دل دختر زیبا و دل فریبی به نام «دِیزی» است.

گتسبی غالبا برای این که بتواند فرصتی برای رسیدن به دیزی پیدا کند، میهمانی های مجللی برگزار می کند و مشروبات الکلی غیرقانونی خود را در همین میهمانی ها به خورد مهمانانش می دهد. نیک کراوی، راوی کتاب و نزدیک ترین همسایه جی گتسبی است. نیک متوجه می شود که گتسبی هیچ وقت با مهمانان نمی جوشد و با هیچکدام معاشرت نمی کند. حتی اکثر مهمانان نمی دانند او کیست و چه شکل و قیافه ای دارد. آنها تنها داستان ها و شایعات عجیب و غریبی که درباره گتسبی شنیده اند را تعریف می کنند. جی گتسبی نماینده ای از «رؤیای آمریکایی» دهه ۱۹۲۰ است. جایی که با اعمال قوانین سختگیرانه بسیاری از مردم برای رسیدن به خواسته های خود به هر کاری دست می زدند، حتی اگر گاهی این به معنای اندوختن ثروت از طریق زیرپا گذاشتن قوانین باشد.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب مدیریت افراد از انتشارات هاروارد بیزینس ریویو

 

 

چرا باید کتاب گتسبی بزرگ را بخوانیم؟

 

چرا باید کتاب گتسبی بزرگ را بخوانیم؟

 

کتاب گتسبی بزرگ، یکی از پرفروش ترین کتاب های جهان در قرن گذشته بود. تا به حال بیش از ۳۰ میلیون نسخه از اثر خواندنی اسکات فیتزجرالد به فروش رفته و تخمین زده می شود که همچنان سالانه ۵۰۰ هزار جلد از این کتاب در سرتاسر دنیا به فروش برود. گتسبی بزرگ دستکم به ۴۲ زبان نیز ترجمه شده است. در ادامه چند دلیل مهم برای خواندن گتسبی بزرگ را مرور کردیم.

 

 

۱- کتابی که چندبار خواهید خواندش

 

کتابی که چندبار خواهید خواندش

 

گتسبی بزرگ از آن دست کتاب های جذابی است که معمولا هر خواننده ای دستکم یکبار دیگر به آن برمی گردد و دوباره می خواندنش. کتاب گتسبی بزرگ با وجود انبوهی از پیام های نهان و استعارات و تشبیهات جذاب و همینطور زبانی پویا و جاندار اثری ماندگار در ذهن مخاطب به جای می گذارد. به این جهت، نمی توان تنها یکبار این کتاب را خواند و از آن گذشت. بلکه برای درک تمام نقل قول ها، تعبیر و تفسیرها و اشارات ضمنی رمان جذاب اسکات فیتزجرالد گاهی نیاز است چند بار بخوانیدش.

 

 

۲- تعبیر و توصیف های استثنایی

 

کتاب گتسبی بزرگ برخی از عجیب ترین توصیفات و تعبیرهای تاریخ ادبیات را دارد. برای مثال می توانید در صفحات میانی گتسبی بزرگ بروید و این توصیف های زیبا را بخوانید: «در مدتی که باران ادامه داشت، صدای آن شبیه زمزمه گفتگوی آن دو بود که گاه به گاه با وزش باد احساسات بالا می رفت و قوت می گرفت. اما در سکوت تازه بعد از باران حس می کردم که درون خانه نیز ساکت شده است.» البته این تنها یکی از توصیف های جالب کتاب است و در سراسر کتاب بارها و بارها به چنین تعبیرهای خیال انگیزی برمی خورید.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی کتاب سرگذشت ندیمه

 

 

۳- گتسبی بزرگ یکی از بهترین پایان بندی ها را دارد

 

کتاب گتسبی بزرگ یکی از بهترین پایان بندی ها را دارد

 

کتاب گتسبی بزرگ نه تنها مقدمه و شروع شگفت انگیزی دارد، بلکه پایان بندی آن هم مسحورکننده است. «و بدین سان در قایق نشسته پارو برخلاف جریان بر آب می کوبیم، و بی امان به طرف گذشته رانده می شویم.» این جملات پایانی کتاب از به یادماندنی ترین بخش های کتاب است که محال است خواننده ای آگاهانه از یادشان ببرد. نقل قولی که در اینجا اسکات فیتزجرالد آورده، دارای معانی مجازی و ضمنی است که باعث می شود خواننده همزمان چند برداشت مختلف از ماجرا داشته باشد و با خود بر سر یکی یا چندتای آنها کلنجار برود!

 

 

۴- روایت اول شخص و راوی گتسبی بزرگ

 

نیک کراوی احتمالا یکی از بهترین روایانی است که در ادبیات معاصر سراغ داریم. او با جزیره لانگ آیلند، نیویورک و محله اعیان نشینی که گتسبی و دیگر ثروتمندان زندگی می کنند کاملا بیگانه است و به این جهت، تصویر کاملا صادقانه ای از زندگی ثروتمندانی که در ابتدای قرن بیستم در آنجا زندگی می کردند پیش روی خواننده قرار می دهد. آنقدر روایت او تأثیرگذار و پر از جزئیات است که مخاطب نیز از زندگی شخصیت ها شگفت زده می شود.

تصویرسازی ها و روایت وفادارانه نویسنده از حماقت هایی که مردم در دهه ۱۹۲۰ مرتکب می شدند یکی دیگر از دلایل جذابیت وصف نشدنی گتسبی بزرگ است. علاوه بر این، از آنجایی که نیک غریبه ای است که هنوز گتسبی را به خوبی نمی شناسد و چیزی از شایعات عجیب و غریبی و افسانه سازی های دیگران در مورد او نشنیده، در نگاه او گتسبی جلوه ای انسانی تر پیدا می کند.

حتما بخوانید  بهترین سایت های دانلود رایگان کتاب ایرانی و خارجی

 

 

۵- زبان شاعرانه و پررمز و راز اسکات فیتزجرالد

 

زبان شاعرانه و پررمز و راز اسکات فیتزجرالد

 

اسکات فیتزجرالد با رؤیاها و واژه های سحرآمیزش در سراسر کتاب حضور دارد. او در کتاب گتسبی بزرگ استعاره ها و تعبیرهایی را به کار می برد که تا به حال به چشم هیچکس نخورده بود. نثر فیتزجرالد آنقدر شیوا و شاعرانه است که نمی توانید هیچ قسمت پیش پا افتاده ای را در کتاب او پیدا کنید. در کتاب همه چیز مهیج، پرشور، اندوهبار و البته گاهی نیز بامزه است. همین شگرد فیتزجرالد اثرش را پررنگ و جلا می کند و باعث می شود تخیل خواننده دائم تحریک شود.

 

 

۶- جذاب و مهیج همچون نمایشنامه ای هیجان انگیز

 

اسکات فیزجرالد در کتاب گتسبی بزرگ در به تصویر کشیدن حال و هوای دوران پرشور ۱۹۲۰ آمریکا فوق العاده درخشان عمل کرده است. نثر آهنگین، تصاویر ناب و فضاسازی های درخشانِ گتسبی بزرگ را با برخی از برترین آثار تنسی ویلیامز (از اثرگذارترین نمایشنامه نویسان آمریکایی قرن بیستم) مقایسه کرده اند. اسکات فیتزجرالد محیط جاندار و حس و حال میهمانی های باشکوه گتسبی را با تمام موسیقی ها، رقص ها، نورها و زنان و مردان رنگارنش جذاب و پرشور وصف کرده است. همین باعث می شود تا لانگ آیلند با همه هستی و نیستی اش بدون هیچ کم و کاست و نکته و جزئیات اضافی در ذهن مخاطب زنده شود و جان بگیرد.

در کنار این، گفتگوهای مهیجی که به مختصر و موجزترین شکل از دهان شخصیت ها خارج می شوند،‌ آنقدر نمایشی و پیش برنده روایت هستند که می توانید همچون دیالوگ های نمایشنامه ها تا مدت ها در خاطر خود نگهشان دارید. پایان غیرقابل پیش بینی کتاب نیز که به طریقی همه شخصیت ها را به هم گره می زند، به شدت یادآور نمایشنامه های کمدی سیاه است.

 

 

۷- حجم نسبتا کم کتاب

 

کتاب گتسبی بزرگ با بیش از ۴۷ هزار کلمه که در حدود ۲۲۰ صفحه رمان پراکنده شده اند، تنها چند هزار کلمه ای از یک «نوول» یا «رمان کوتاه» حجم بیشتری دارد. به این جهت، این شاهکار با ضرباهنگ تند و پرشتابش که حوادث آن به سرعت و پی در پی به دنبال هم قطار شده اند،‌ چنان خواننده را غرق داستانی نفسگیر و به هم پیوسته می کند که کمتر کسی می تواند آگاهانه کتاب را زمین بگذارد.

 

 

ستایش های منتقدین و مجلات از کتاب گتسبی بزرگ

 

ستایش های منتقدین و مجلات از کتاب گتسبی بزرگ

 

یک کتاب کنجکاوی برانگیز و داستان رازآلود و پر زرق و برق امروز.

 

 

-مجله نیویورک تایمز

 

 

یکی از ناب ترین رمان های آمریکایی که تا به حال نوشته شده است.

 

 

-تایم

 

یک شاهکار آمریکایی و بهترین داستانی که از نویسندگان این کشور سراغ داریم.

 

 

-واشنگتن پست

 

[کتاب گتسبی بزرگ] خواننده را در حیرت عجیبی فرو می برد. مکاشفه ای از زندگی و یک اثر ناب هنری.

 

 

-لس آنجلس تایمز

 

کتابی برجسته… [گتسبی بزرگ] بیش از هر رمان جدید دیگری که طی سال های اخیر از نویسندگان انگلیسی و آمریکایی خوانده ام،‌ مجذوب و هیجان زده ام کرد. به نظر من، این اولین قدم [مهمی است که] در ادبیات داستانی آمریکا از زمان هنری جیمز برداشته شده.

 

 

-تی. اس. الیوت

 

رمان های زیادی هستند که مدعی بزرگترین رمان های عاشقانه تاریخ هستند. ولی تنها در مورد این رمان می توان این عبارت را به کار برد و [این ادعا] درست نیز هست.

 

 

-گاردین

 

 

منابع: playbuzz، amazon

 

کالابرگ الکترونیک