معرفی و خلاصه کتاب «صفر به یک» اثر پیتر تیل

معرفی و خلاصه کتاب «صفر به یک» اثر پیتر تیل


30 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خلاصه کتاب «صفر به یک»

کتاب صفر به یک اثر پیتر تیل، یکی از خواندنی ترین کتاب های حوزه کسب و کار و استارتاپ به قلم یکی از کارآفرینان مشهور دنیا است. پیتر تیل در کتاب صفر به یک با مثال های روشن از زوایای پنهان استارتاپ ها پرده برداشته است. در ادامه با معرفی و خلاصه این کتاب جذاب با ما در مجله کوروش همراه باشید.

 

در کتاب «صفر به یک»، کارآفرین و سرمایه گذار مشهور پیتر تیل نشان می دهد که چگونه می توانیم راه های منحصر به فردی برای خلق چیزهای جدید و آینده های کاملا منحصر به فرد بیابیم. پیتر تیل با توجه به پس زمینه غنی خود در بسیاری از استارتاپ های مشهور نگاهی ورای سایر کتاب های کارآفرینی همچون «استارتاپ ناب (The Lean Startup)» دارد. پیتر تیل بیشتر از هر چیز در این کتاب به علت وجود استارتاپ ها پرداخته است. نقش تیل به عنوان یکی از بنیانگذاران پی پل و همینطور از اولین سرمایه گذاران اسپیس ایکس، فیسبوک و لینکدین و بسیاری دیگر از استارتاپ های مشهور، به او اعتبار کافی برای قلم زدن در این حیطه را داده است.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

معرفی و خلاصه کتاب قلاب/ Hooked اثر نیر ایال 

 

معرفی و خلاصه کتاب هنر برند شدن/ مارک شفر

 

 

مشخصات کتاب «صفر به یک» اثر پیتر تیل

 

مشخصات کتاب «صفر به یک» اثر پیتر تیل

 

عنوان کامل: «صفر به یک: نکاتی در مورد استارتاپ ها، چگونه آینده را بسازیم»

عنوان اصلی: Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future

نویسنده: پتر تیل با همکاری بلیک مستر

موضوع: اقتصاد و مدیریت

تعداد صفحات: ۲۲۴ صفحه

زبان: انگلیسی

سال انتشار: ۲۰۱۴

مترجم: راحله یوسف زاده، واسع علوی (انتخاب کاربران)

امتیاز گودریدز: ۴،۲

آمازون: ۴،۶

امتیاز کاربران گوگل: ۴،۵

 

 

مختصری از زندگینامه پیتر تیل، نویسنده کتاب صفر به یک

 

مختصری از زندگینامه پیتر تیل، نویسنده کتاب صفر به یک

 

پیتر تیل متولد ۱۱ اکتبر ۱۹۶۷ (۵۳ ساله)، کارآفرین، فعال حقوق بشر، فعال سیاسی و نویسنده آمریکایی است. او یکی از بنیانگذاران شرکت تجارت الکترونیکی و انتقال وجه «پی پل (PayPal)» و اولین سرمایه گذار حرفه ای فیسبوک بوده است. تیل با ثروتی حدود ۲،۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ در رتبه چهارم در فهرست «میداس فوربز» قرار گرفت. او همچون در سال ۲۰۱۶ با ثروت ۲،۷ میلیارد دلار در رتبه ۲۴۶ام در فهرست «فوربز ۴۰۰» قرار گرفت. تیل که متولد فرانکفورت آلمان است، از کودکی به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرده است.

تیل ابتدا در دانشگاه استنفورد در رشته فلسفه تحصیل کرد، ولی بعدا به دانشکده حقوق استنفورد رفت و نهایتا در سال ۱۹۹۲ با مدرک دکترا فارغ التحصیل شد. او ابتدا به عنوان وکیل اوراق بهادار در شرکت سالیون اند کرامول مشغول به کار شد. سپس به کارآموزی پرداخت. تیل در سال ۱۹۹۹ به همراه ۳ نفر دیگر شرکت پی پل را تأسیس کرد. او تا زمان فروش این شرکت در سال ۲۰۰۲ به ارزش ۱،۵ میلیارد دلار به غول خرده فروشی «ای بی (eBay)»، در سمت مدیر اجرایی مشغول به کار بود.

پیتر تیل پس از فروش پی پل اقدام به راه اندازی شرکت «کلریم کپیتال» کرد که یک صندوق پوشش ریسک بود. او همچنین در سال ۲۰۰۴ اقدام به راه اندازی شرکت نرم افزار تحلیلی «پلنتیر تکنالجیز» کرد. تیل در سال ۲۰۰۴ در ازای ۱۰،۲ درصد از سهام فیسبوک به ارزش ۵۰۰ هزار دلار، اقدام به سرمایه گذاری در این استارتاپ کر تا به اولین سرمایه گذار خارجی این شبکه اجتماعی نوظهور تبدیل شود. تیل بیشتر سهام فیسبوک خود را در سال ۲۰۱۲ که بیش از ۱ میلیارد دلار ارزش داشت فروخت. با این حال، پیتر تیل همچنان یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت است.

 

 

مقدمه کتاب صفر به یک اثر پیتر تیل

 

مقدمه کتاب صفر به یک اثر پیتر تیل

 

احتمالا بسیاری از خوانندگان که قبلا فیلم سینمایی «شبکه اجتماعی (۲۰۱۰)»‌ به کارگردانی دیوید فینچر را تماشا کرده اند، در این فیلم به نحوه راه اندازی بزرگترین شبکه اجتماعی جهان می پردازد به پیتر تیل برخورده اند. پیتر تیل یکی از اولین سرمایه گذاران این شبکه اجتماعی بود و در نتیجه بعدها به ثروتی میلیاردی رسید. کتاب خواندنی او «صفر به یک: نکاتی در مورد استارتاپ ها، چگونه آینده را بسازیم»، حاصل یادداشت برداری های یکی از دانشجویان او به نام بلیک مستر از کلاس های استارتاپ سال ۲۰۱۲ او در دانشگاه استنفورد است.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «مغازه خودکشی» اثر ژان تولی

پیتر تیل در کتاب صفر به یک تجارب ارزشمند خود از تأسیس پی پل، پالانتیر تکنولوژیس و سرمایه گذاری در صدها استارتاپ از فیسبوک تا اسپیس ایکس را با خوانندگان خود در میان می گذارد. تیل در این کتاب جذاب خود به مباحث اقتصادی مختلفی می پردازد که برای هر کسی که به دنبال راه اندازی یک استارتاپ است می تواند تجربه عالی باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » کتاب خون بد/ داستان کلاهبرداری شرکت استارتاپی «

 

 

پیشرفت افقی و عمودی از نظر نویسنده کتاب صفر به یک

 

یکی از مهم ترین بحث هایی که پیتر تیل در کتاب صفر به یک به میان می کشد، بحث دو نوع پیشرفت اقتصادی افقی (تقلید از سایرین) و عمودی (ارائه راهکارهای جدید) است. پیشرفت افقی معمولا به این صورت انجام می گیرد که کشوری فناوری های جدید سایر کشورها را با افزودن سرمایه یا نیروی کار به کار می بندد. کشورهای چین و ژاپن هر دو نمونه های بسیار خوبی هستند که توانسته با به کار بستن فناوری های غربی در بازه زمانی کوتاهی به رشد اقتصادی سرسام آوری برسند. این کشورها به سادگی با استفاده از بهترین فناوری های موجود و افزایش تولید به نرخ رشد دو رقمی در هر سال دست پیدا کردند.

 

 

گسترش ایده ها و نوآوری های موجود

 

حال این سوال به میان می آید که چرا آمریکا که بزرگترین اقتصاد جهان را در کنار پیش روترین فناوری های روز در اختیار دارد، رشد اقتصادی آهسته تر از چین دارد؟ دلیل این امر ساده است، آمریکا روی نوآوری های بیشتر تأکید دارد و می خواهد بازده اقتصادی به ازای هر نیروی کار را افزایش دهد. به این معنای ساده که اختراع و به کارگیری فناوری های جدید به نیروی کار اجازه می دهد کار کمتری را انجام دهند. در حالی که در چین درست عکس این قضیه برقرار است. آنچه گفته شد، اساسا نمونه های واضحی از «پیشرفت افقی» بودند.

 

 

تعریف جهش صفر به یک در کتاب صفر به یک اثر پیتر تیل

 

تعریف جهش صفر به یک در کتاب صفر به یک اثر پیتر تیل

 

پیتر تیل سپس در کتاب صفر به یک به مثال های از پیشرفت عمودی می پردازد. پیشرفت اقتصادی اساسا زمانی است که شما دست به ابداع فناوری منحصر به فرد و جدید می زنید. برای مثال، به جای این که یک کالسکه سریع تر، سبک تر یا راحت تر بسازید، یک خودرو اختراع می کنید. به جای اینکه یک سیستم عامل جدید برای کامپیوترهای شخصی بسازید، رابط کاربری برای صفحه های لمسی دستگاه های تبلت ابداع می کنید.

 

  • بهتر است آخرین گام بردارنده باشید، یعنی آخرین پیشرفت بزرگ را در یک بازار خاص انجام دهید و از سال ها یا حتی ده ها سال سود انحصاری آن برخوردار شوید.

 

هر چند هنوز نمی توانیم صحت چنین ادعایی را ثابت کنیم، ولی به عقیده بسیاری از صاحب نظران، فیسبوک نمونه ای آشکار از آخرین گام بردارنده است. هنگامی که فیسبوک تأسیس شد، شبکه های اجتماعی زیادی وجود داشت، ولی این فیسبوک بود که توانست با اتصال جهان به صدر شبکه های اجتماعی برسد. یک مثال دیگر از آخرین گام بردارنده گوگل است که به احتمال زیاد آخرین موتور جستجوی اینترنتی نیز باشد. واضح است که گوگل اولین موتور جستجو نبود، بلکه زمانی که گوگل راه اندازی شد، موتورهای جستجوی زیادی وجود داشتند. ولی گوگل توانست با برداشتن گام نهایی، حرف آخر را بزند. حالا بازیگر بعدی که وارد یک عرصه می شود، باید کاملا متفاوت عمل کند.

 

 

بازارهای رقابتی در برابر بازارهای انحصاری از دیگر مباحث کتاب صفر به یک

 

  • اگر می خواهید ارزش دائمی به دست بیاورید، هیچ وقت سراغ محصولات تمایز نیافته نروید.

 

پیتر تیل در ادامه کتاب صفر به یک به بحث تمایز میان بازارهای رقابتی و بازار انحصاری می پردازد. پیتر تیل در کتاب صفر به یک به جای اینکه از مضر بودن بازارهای انحصاری و مفید بودن بازارهای رقابتی بگوید، بحث جالبی را به میان می کشد. تیل می گوید، راه اندازی شرکتی در یک صنعت رقابتی بدون هیچ تمایز خاصی، اصلا راهکار خوبی نیست، چون تمام سودهای حاصل در راه رقابت با سایرین هدر می روند.

به عقیده نویسنده کتاب صفر به یک، بهتر است سعی کنید یک تجارت انحصاری به وجود بیاورید. چرا که در این صورت می توانید بهترین راهکار برای جمع آوری سرمایه را در اختیار داشته باشید. می توانید این کار را با ابداع فناوری اختصاصی، بهره برداری از مزیت مقیاس، اثر شبکه ای یا داشتن برند تجاری برتر انجام دهید. در فناوری، معمولا کسب و کارهای انحصاری جایگزین مشاغل جدید انحصاری می شوند که در چرخه حیات فناوری معمولا پشت سر می مانند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «خاطرات یک آدمکش» اثر کیم یونگ-ها

 

 

کشف ارزش پنهان به جای رقابت با غول های حاضر در بازی

 

کشف ارزش پنهان به جای رقابت با غول های حاضر در بازی

 

ناگزیر در این بخش باید کاملا موافق پیتر تیل باشیم. در جامعه همیشه تأکید زیادی بر رقابت می شود. تصور می شود که هر آنچه مردم برای آن رقابت می کنند، ارزش بالاتری نسبت به آنچه رقابتی را بر نمی انگیزد دارد. برای مثال، رقابت برای تبدیل شدن به بهترین وکیل یا راه یافتن به دانشگاهی رتبه بالا همیشه شدید است! حتی در همان ابتدا در نظام آموزشی نیز به ما آموخته می شود که برای موفقیت و کسب برتری همیشه باید رقابت کنیم. ولی اساسا استارتاپ های موفق دیدگاه کاملا متفاوتی دارند. آنها به جای رقابت، تلاش می کنند تا «ارزش پنهان» را پیدا کرده و بازی خود را در آنجا شروع کنند، نه اینکه با سایرین رقابت کنند!

یک مثال بسیار خوب برای این دیدگاه پیتر تیل، «ایر بی‌ ان‌ بی (Airbnb)» وبسایت اینترنتی اجاره مکان ‌های اقامتی است. ایر بی‌ ان‌ بی به جای آنکه بخواهد خودش امپراطوری به سبک مجموعه هتل های هیلتون به وجود بیاورد و بخواهد با غول های صنعت هتل جهان رقابت کند، اساسا یک روش کاملا جدید برای اقامت دهی مردم به وجود آورد. در نتیجه، ایر بی‌ ان‌ بی حالا تبدیل به یک استارتاپ میلیاردی شده است.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب سختی کارهای سخت/ بن هوروویتز «

 

 

نظرات پتر تیل، نویسنده کتاب صفر به یک درباره راز

 

  •  نمی توانید اسرار را بدون جستجو پیدا کنید.

 

پیتر تیل در جای دیگری در کتاب صفر به یک می گوید که دو نوع راز وجود دارد، رازهایی که مربوط به طبیعت می شوند و رازهای ما آدم ها. رازهای طبیعت البته به جز اکتشافات علمی، می تواند ارائه یک فناوری جدید یا در کنار هم قرار دادن تکه های پازل بهتر از سایرین باشد. مثال هایی مانند رابط صفحه لمسی برای تلفن های هوشمند در زمره همین رازها قرار می گیرند. ولی بسیاری از استارتاپ ها از رازهای ما آدم ها به نفع خود بهره برده اند.

قبل از اینکه ایر بی‌ ان‌ بی به چنین موفقیت عظیمی دست پیدا کند، چه کسی فکر می کرد میلیون ها نفر حاضر باشند یکی از اتاق های اضافی خانه خود را به دیگران اجازه دهند؟ ایر بی‌ ان‌ بی به خوبی پی به این راز برد و توانست از آن استفاده کند. گاهی اوقات یک کارآفرین باید خود را جای یک دانشمند، جامعه شناس یا روانشناس بگذارد تا بتواند هر چه بیشتر به این رازها پی ببرد. رازهایی که در نهایت می توانند به ایده ها و خدمات جدید منجر شوند.

 

 

ذائقه و ماهیت ما انسان ها دائم در حال تغییر است

 

ذائقه و ماهیت ما انسان ها دائم در حال تغییر است

 

نکته مهمی که باید همیشه به آن توجه داشته باشید این است که طبیعت، رفتار اجتماعی و فناوری ما انسان ها در طول زمان دستخوش تغییر می شود. برای مثال، آمریکایی های سفیدپوست ممکن است در اوایل قرن بیستم هیچ تمایلی به خرید آثار موسیقی سنتی آفریقایی – آمریکایی ها نداشتند. ولی امروز، موسیقی هیپ هاپ و رپ به محبوبیت گسترده ای دست یافته و به همان نسبت سود سرشاری را به سوی شرکت های نشر موسیقی سرازیر کرده است. به همین طریق، اگر همیشه حواستان به تغییر ذائقه و ذات ما انسان ها و فناوری های روز باشد می توانید دست به خلق ایده های جدیدی برای استارتاپ های میلیاردی بعدی بزنید!

چه کسی می توانست پیش بینی کند که ما در اوایل دهه ۲۰۲۰، دائم از غذاهای خودمان عکس بگیریم و به دیگران نشان دهیم؟ قبلا این امکان وجود نداشت که کسی از غذای خود عکس بگیرد، آن را برای چاپ به چاپخانه یا عکاسی ببرد و سپس به دوستی نشان دهد، این کار خیلی هم عجیب بود. ولی این دقیقا همان کاری است که حالا بسیاری از ما با شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام انجام می دهیم!

 

 

سخن پایانی درباره کتاب صفر به یک

 

پیتر تیل در کتاب صفر به یک در کنار آنکه بحث های اقتصادی مختلفی را مطرح می کند، با دیدگاه های جالب خود عوامل موفقیت شرکت های مشهوری همچون پی پل، تسلا، ایر بی‌ ان‌ بی، اسپاتیفای و سایر شرکت ها با خوانندگان خود در میان می گذارد. کتاب صفر به یک کاملا ساده و قابل فهم است و توصیه های مفید و راهبردی نویسنده هم می تواند به هر کسی که در راه برداشتن اولین گام ها یا شاید آخرین گام ها در یک صنعت یا فناوری است کمک کند.

 

 

منبع: salvadorbriggman

 

 

کالابرگ الکترونیک