۶ روش کاشت سبزه عدس مرحله به مرحله

۶ روش کاشت سبزه عدس مرحله به مرحله


25 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کاشت سبزه عدس

سبزه عدس هم ظاهر زیبایی دارد و هم احتمال خراب شدن آن کمتر است. از طرفی عدس در بیشتر خانه‌ها پیدا می‌شود و سبز کردن آن بسیار راحت است. کافی است نکات کاشت سبزه عدس را به صورت مرحله به مرحله رعایت کنید. اگر شما هم برای چیدن سفره هفت سین عید خودتان تدارکات لازم را می‌چینید و ترجیح می‌دهید سبزه سفره هفت سین را با دست‌هایتان سبز کنید، این مقاله از مجله کوروش را از دست ندهید. در سرویس سبک زندگی کاشت سبزه عدس را به شکل‌های مختلف از جمله کاشت سبزه عدس در ظرف سفالی و چینی، سبزه عدس در خاک، کاشت سبزه عدس در سبد، کاشت سبزه عدس در تنگ ماهی و همچنین کاشت سبزه عدس توپی به شما آموزش خواهیم داد.

نکات قبل از کاشت سبزه عدس که باید بدانید

 

نکات قبل از کاشت سبزه عدس که باید بدانید

 

عدس مناسب

 

برای درست کردن سبزه عدس حتما از عدس‌هایی استفاده کنید که تازه هستند. استفاده از عدس‌های مانده و کهنه باعث می‌شود سبزه عدس تُنُک و خلوت شود یا یکدست نباشد.

 

 

ظرف مناسب کاشت سبزه عدس

 

بعد از انتخاب عدس مناسب، ظرفی را که برای سبز کردن این سبزه در نظر گرفته‌اید، آماده کنید. بهتر است جنس این ظرف فلزی یا روحی نباشد. بهترین نوع ظرف، ظرف‌های سفالی یا چینی هستند که رطوبت را در خودشان نگه می‌دارند. ظرف‌های پلاستیکی، شیشه‌ای و ظرف‌های با جنس کتیرایی هم انواع مختلف ظرف هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بهتر است ظرفی که انتخاب می‌کنید، عمق زیادی نداشته باشد

 

 

زمان مناسب برای درست کردن سبزه عدس

 

نکته مهم دیگر، زمان مناسب برای کاشت سبزه عدس است. عدس برای تبدیل شدن به یک سبزه پرپشت و سبز، به حدود ۲ هفته زمان نیاز دارد. چند روز کمتر یا بیشتر هم می‌توانید این کار را انجام دهید. شرایط نگهداری و نوع عدسی که استفاده می‌کنید نیز در سرعت و کیفیت رشد سبزه عدس موثر هستند. اما به طور کلی از ۱۵ تا ۱۸ روز قبل از عید، اقدام به آماده سازی سبزه عدس کنید تا خیالتان راحت‌تر باشد.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

مدت زمان ماندگاری سبزه عدس

 

این سبزه تا بعد از عید، البته بسته به ظرفی که در آن سبزه را می‌کارید و شرایط نگهداری، ماندگاری خواهد داشت. می‌توانید بعد از عید، از جوانه‌های عدس را در طرز تهیه غذا یا انواع سالاد استفاده کنید.

 

 

نسبت آب و عدس برای درست کردن سبزه

 

عدس برای آماده سازی، باید با آب خیسانده شود. میزان آب را بهتر است سه برابر میزان عدس در نظر بگیرید. یعنی به ازای ۱ فنجان عدس، ۳ فنجان آب داشته باشید. این آب را هر روز عوض و با آب تازه جایگزین کنید.

 

۱- کاشت عدس به روش ساده

 

روش صحیح کاشت عدس به روش ساده

 

مواد لازم برای کاشت سبزه عدس خانگی

 

• عدس: ۱ پیمانه
• آب: ۳ پیمانه
• ظرف: به شکل و با جنس دلخواه
• پارچه نخی تمیز: به اندازه‌ای که زیر و روی عدس را بپوشاند

حتما بخوانید  24 خواص روغن کنجد و عوارض آن + روش مصرف خوراکی و موضعی

 

 

مرحله اول: عدس‌ها را در آب خیس کنید

 

در اولین مرحله از طرز کاشت سبزه عدس، عدس‌ها را در یک ظرف مناسب بریزید و زیر آب بشویید. روی عدس‌ها را آب کمی گرم بریزید تا حدی که روی آن‌ها را بپوشاند. ظرف را در دمای محیط و در خانه قرار دهید.

 

 

مرحله دوم: آب عدس‌ها را به صورت روزانه عوض کنید

 

این عدس‌ها را به مدت ۳ روز، در آب نگه‌ دارید و هر روز آب ظرف را عوض کنید تا روی آن‌ها کف ایجاد نشود و باعث له شدن عدس‌ها نشود. توجه داشته باشید که عدس‌ها به مرور تغییر سایز می‌دهند و آب را داخل خود می‌کشند. این یک پروسه طبیعی در کاشت سبزه عدس است. پس شما هم در صورت لزوم به عدس‌ها آب اضافه کنید.

 

 

مرحله سوم: عدس‌ها را بین دو لایه پارچه نخی بریزید

 

بعد از گذشت سه روز، سایز و حجم عدس‌ها بزرگ‌تر می‌شود. این عدس‌ها را آبکش کنید. کف یک ظرف را یک پارچه سفید نخی تمیز بگذارید. عدس‌های آبکش شده را روی پارچه بریزید. بهتر است لایه ضخیم از عدس بریزید تا سبزه‌تان توپر شود. سپس روی آن‌ها را یک لایه دیگر پارچه نخی تمیز قرار دهید تا روی آن را بپوشاند.

 

 

مرحله چهارم: روی عدس‌ها را آب بپاشید

 

در این مرحله از کاشت سبزه عدس، پارچه روی عدس‌ها را نمدار و خیس کنید و روی عدس‌ها بیندازید تا کاملا آن را بپوشاند. ظرف را در یک قسمت از خانه که نور خورشید به صورت غیرمستقیم می‌تابد، مثل پشت پنجره قرار دهید. هر روز روی پارچه را با اسپری آب بپاشید تا پارچه خشک نشود.

 

 

مرحله پنجم: سبزه عدس را به ظرف مناسب منتقل کنید

 

عدس‌ها در این فاصله در اثر رطوبت پارچه، شروع به جوانه زدن می‌کنند. وقتی جوانه‌ها سر برآوردند، دستمال را از روی جوانه‌ها بردارید. پارچه زیر عدس‌ها را بلند کنید و جوانه‌ها را به ظرف اصلی انتقال دهید. از این به بعد پاشیدن و اسپری کردن آب را مستقیما روی جوانه‌های عدس انجام دهید ولی عدس را غرق آب نکنید.

 

 

مرحله ششم: دور سبزه عدس‌ روبان بکشید

 

در آخرین مرحله از روش کاشت سبزه عدس، کماکان که به اسپری کردن آب روی جوانه‌ها ادامه می‌دهید، این جوانه‌ها سرعت رشد بیشتری پیدا می‌کنند. برای این‌که جوانه‌ها در کنار هم یکدست بمانند، دور سبزه‌‌ها را یک روبان پارچه‌ای بکشید و گره بزنید. سبزه عدس شما آماده است، می‌توانید داخل سبزه را با گل‌های ریز هم تزیین کنید و بعد روی سفره هفت سین بگذارید.

 

 

۲- کاشت سبزه عدس در خاک

 

اگر سبزه عدس را در خاک بکارید، زمان کمتری برای رشد نیاز خواهد داشت. در این روش، مراحل آماده سازی عدس را انجام دهید. عدس را به مدت ۳ روز بخیسانید و هر روز آب آن را عوض کنید. در ظرف سفالی، شیشه‌ای یا چینی، مقداری خاک بریزید. بهتر است کف ظرف دارای منافذ باشد تا هوا رد و بدل شود. قطر خاک باید حداقل ۳ تا ۴ سانتی‌متر باشد.

 

روی خاک را عدس بپاشید. روی عدس‌ها را یک لایه نازک خاک بپاشید و روی خاک را آب اسپری کنید. اسپری کردن آب را هر روز انجام دهید. نباید سطح روی خاک کاملا خشک باشد. بعد از چند روز جوانه‌ها سر از خاک در می‌آورند. شما به اسپری کردن روزانه آب روی خاک ادامه دهید.

 

 

۳- سبزه عدس در سبد

 

سبزه عدس در سبد

 

استفاده از سبدهای مخصوص گل برای سبز کردن سبزه هم روش متداولی است. در این روش بهتر است کف سبد را کمی خاک بپاشد و مانند روش کاشت سبزه عدس در خاک، مراحل کاشت سبزه عدس در سبد را انجام دهید.

 

 

۴- کاشت سبزه عدس به شکل قلب یا گل

 

برای این‌که سبزه عدس به شکل قلب یا گل دربیاید، باید از قالب با این اشکال استفاده کنید. هم می‌توانید سبزه‌ها را در گلدان به شکل قلب بکارید و هم از اسفنج گلسازی استفاده کنید. داخل اسفنج را به شکل قلب برش بزنید. این اسفنج را به مدت ۱ شبانه‌روز در آب قرار دهید تا رطوبت را به خود بگیرد. سپس روی آن را دانه‌‌های جوانه‌ زده بریزید. مانند روش اول، بقیه مراحل کاشت سبزه عدس را تکرار کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی کلم قرمز فوری مجلسی رستورانی خوشرنگ

 

 

۵- کاشت سبزه عدس در تنگ ماهی

 

کاشت سبزه عدس در تنگ ماهی

 

در این روش سبز کردن سبزه عدس، عدس را مانند روش‌های قبل خیس کنید و مراحل را تا جایی ادامه دهید که عدس‌ها جوانه بزنند. موقع انتقال عدس‌های جوانه زده به ظرف مناسب، آن‌ها را به تنگ ماهی منتقل کنید. قبل از قرار دادن سبزه عدس در تنگ، داخل آن را با سنگریزه‌های رنگی یا خاک ژله‌ای بپوشانید.

 

روی سنگریزه‌ها را پارچه نخی بگذارید و دانه‌های عدس را روی آن بریزید. لایه‌ روی آن را هم پارچه نخی قرار دهید تا وقتی که به اندازه کافی رشد کردند، پارچه را بردارید و سبزه را هر روز با آبپاش، خیس کنید.

 

 

۶- کاشت سبزه عدس توپی

 

روش کاشت سبزه عدس توپی

 

برای اینکه سبزه عدس به شکل دایره‌ و توپی دربیاید، بعد از این‌که عدس‌ها را خیس کردید و جوانه زدند، یک ماکت به شکل توپ درست کنید. یک اسفنج گرد را انتخاب کنید. می‌توانید از توپ هم استفاده کنید و روی آن را با پنبه بپوشانید و پنبه‌ها را با آب پاش خیس کنید. روی پنبه را یک پارچه تنظیف بکشید تا پنبه‌ها ثابت بمانند. بهتر است این گوی را به یک چوب وصل کنید تا ثابت بماند.

 

عدس‌ها را از قبل خیس کنید و بعد از ۵ تا ۶ ساعت وقتی لعابدار شدند،‌ روی پارچه بریزید به طوری که کل سطح پارچه عدس به ضخامت یکسان چسبیده باشد. روی عدس‌های خیس را نایلون نازک بکشید. روزی چند بار روی بذرها را آب بپاشید تا خیس بمانند. وقتی بذرها جوانه زدند، نایلون را بردارید و دوباره روزی دو بار روی آن‌ها را آب بپاشید.

 

 

نکات تکمیلی در کاشت سبزه عدس

 

نکات تکمیلی در کاشت سبزه عدس

 

*برای آبیاری سبزه عدس، بهترین روش اسپری کردن آب است. آب اضافه‌ای را که کف ظرف می‌ماند‌، دور بریزید. این آب باعث له شدن ریشه و کم شدن عمر سبزه عدس خواهد شد.

*سبزه عدس را به صورت لایه ‌نازک در ظرف نریزید، بهتر است مقدار آن را زیاد در نظر بگیرید تا سبزه پرپشت شود.

*هر چه ظرف سبزه عدس، عمق کمتری داشته باشد، عمر سبزه عدس بیشتر می‌شود.

*سبزه عدس را به صورت ترکیبی با گندم یا ماش یا دیگر حبوبات هم می‌توانید سبز کنید.

 

 

سوالات متداول

دمای مناسب برای درست کردن سبزه عدس چقدر است؟

 

دمای مناسب برای درست کردن سبزه عدس چقدر است؟

 

تا زمانی که عدس را در آب خیس می‌کنید، آن را در دمای محیط قرار دهید. آبی که به کار می‌برید، بهتر است کمی ولرم باشد. ترجیحا سبزه عدس را در کنار پنجره بگذارید که دمای آن خنک‌تر باشد و هوا در جریان باشد. اگر هوا معتدل است و سرد نیست، در هنگام روز ظرف سبزه عدس را در بیرون از خانه قرار دهید و هنگام شب ظرف را به داخل خانه بیاورید. در کل بهترین دما برای رشد و کاشت سبزه عدس، دمای معتدل است.

 

 

چرا سبزه‌ عدس کج می‌شود؟

 

دلیل کج شدن سبزه عدس، رشد ناهماهنگ جوانه‌‌های عدس است. برای جلوگیری از این اتفاق، ظرف سبزه عدس را که در حال رشد است، گهگاه بچرخانید تا نور و اکسیژن کافی به همه نقاط عدس برسد.

 

 

برای اینکه سبزه عدس زیادی رشد نکند چه کار کنیم؟

 

اگر سبزه عدس به اندازه دلخواه‌تان رشد کرده و می‌خواهید سرعت رشد آن کم شود، در هنگام شب، ظرف سبزه را در محیطی خنک قرار دهید.

 

 

چرا سبزه عدس زرد می‌شود؟

 

اگر سبزه عدس را در محیط گرم قرار دهید، زیاد آبیاری کنید، آب اضافی کف ظرف بماند یا میزان آبیاری کم باشد، سبزه عدس زرد خواهد شد.

 

 

کالابرگ الکترونیک