آیا واقعا ویتامین D در پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس موثر است؟

آیا واقعا ویتامین D در پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس موثر است؟


17 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقش ویتامین D در پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس

 

از زمان شیوع ویروس کرونا کووید ۱۹ اطلاعات فراوانی در مورد این ویروس، روش‌های پیشگیری و و مقابله و درمان و … پخش شده که برخی از این اطلاعات در حد شایعه هستند. یکی از این اطلاعات که تا حدود زیادی یک شایعه است در مورد ارتباط سطح پایین ویتامین D و افزایش ریسک مبتلا به ویروس کرونا است. خب البته که کمبود ویتامین D سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند اما آیا این کمبود باید در مدتی زمانی کوتاه جبران شود؟ طبق این شایعات اگر مقداری زیادی ویتامین D مصرف کنیم مبتلا به ویروس کرونا نخواهیم شد. اما آیا واقعا نقش ویتامین D در پیشگیری و مقابله و درمان ویروس کرونا موثر است؟ اصلا ویتامینD چیست، مهم‌ترین منابع ویتامین D کدامند و آیا اگر بیش از حد نیاز بدن ویتامین D مصرف کنیم واقعا به کرونا مبتلا نخواهیم شد؟ اصلا نحوه مصرف ویتامین D باید چگونه باشد؟این مقاله را از سرویس سلامت در مجله کوروش بخوانید.

 

 

ویتامین D چیست؟

 

ویتامین D چیست

 

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و اغلب افراد در سرتاسر جهان به خصوص در فصل زمستان دچار کمبود آن در بدن می‌شوند. از جمله عوارض عمده کمبود ویتامین D ریزش مو، افسردگی و پوکی استخوان است. اما دو نوع ویتامین D وجود دارد. ویتامین d2 که در مواد غذایی گیاهی وجود دارد و ویتامین d3 که در مواد غذایی حیوانی وجود دارد. پوست بدن هم می‌تواند ویتامین d3 را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست بیاورد. با این‌همه در فصل زمستان یا در کشورهایی که تابش آفتاب در تمام فصول سال محدود است معمولا کمبود ویتامین d وجود دارد. از سوی دیگر طبق مطالعات صورت گرفته ویتامین d3 می‌تواند در افزایش سطح کلسیم نسبت به ویتامین d2 بهتر عمل کند.

 

فواید مصرف ویتامین  D

 

 نقش ویتامین D در پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس

تقویت شدید سیستم ایمنی بدن و کمک به زودتر خوب شدن در برابر تقریبا همه بیماری های تنفسی از جمله سرماخوردگی و کرونا و …

بهبود آسم

تقویت و سلامت جنسی یا همان دستگاه تولید مثل ( هم مرد هم زن )

سلامت قلب و عروق

سلامت مغز

پرورش درست مغز جنین

کاهش افسردگی و بی حوصلگی

طول عمر بیشتر

سلامت استخوان ها

درمان اختلالات پوستی از جمله پسوریازیس

جلوگیری از عفونت ها

درمان کم خونی در کودکان

بهبود عملکرد کلیه

بهبود سلامت خواب و خواب راحت تر

چربی سوزی حتی اگر شخص هیچ تغییری در تغذیه و زندگیش ندهد !

و بسیاری فواید دیگر ….

 

 

حتما بخوانید :

 

پیشگیری و درمان کرونا ویروس؛ بهترین خوراکی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

 

کمبود ویتامین D چه عوارضی برای بدن دارد؟

 

عوارض کمبود ویتامین D ؛ نقش ویتامین D در پیشگیری و درمان کرونا ویروس

 

کمبود ویتامین D تاثیر زیادی روی سیستم ایمنی بدن می‌گذارد و می‌تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن شود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد استفاده از مکمل‌های ویتامین D تا حدود زیادی از بدن در برابر عفونت‌های دستگاه تنفسی محافظت می‌شود. اما این بدان معنی نیست که ویتامین d در پیشگیری و مقابله و درمان کرونا ویروس موثر است. در واقع استفاده روزانه بیش از ۴۰۰۰  IU می‌تواند عوارض آسیب‌پذیری برای بدن داشته باشد. درد شکم، حالت تهوع، استفراغ، گیجی و توهم، تپش شدید و آریتمی قلب و آسیب به کلیه از جمله عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D محسوب می‌شوند. یادتان باشد وقتی در مورد درمان کرونا ویروس صحبت می‌کنیم منظور این نیست که دارو یا واکسن این بیماری کشف شده است. با توجه به یافته‌های علم پزشکی ۸۰ درصد افراد با سیستم ایمنی قوی و بدون بیماری زمینه‌ای و نقص ایمنی در صورت ابتلا به کرونا ویروس این بیماری را به صورت یک سرماخوردگی ساده می‌گذرانند و درمان می‌شوند. پس لازم است که یک سیستم ایمنی قوی داشته باشید.

 

 

بخوانید: ۵ ویتامین مهم که ظاهر صورت را زیباتر و جوان‌تر می‌کند

 

 

آیا پیشگیری و درمان کرونا ویروس با ویتامین D ممکن است؟

 

آیا پیشگیری و درمان کرونا ویروس با ویتامین D ممکن است؟

 

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی WHO میزان مجاز مصرف روزانه ویتامین D برای نوزادان ۴۰۰ IU و برای بزرگسالان تا سن ۷۰ سال ۶۰۰ الی ۸۰۰ IU است. استفاده بیش از ۱۰۰۰ IU ویتامین D در طول روز برای بدن مضر و سبب آسیب اندام‌های مختلف بدن می‌شود. در حال حاضر تحقیقات پزشکی ثابت شده‌ای وجود ندارد که نشان دهد استفاده از مقادیر بالای ویتامین D بتواند در پیشگیری و درمان کرونا ویروس موثر است. در واقع مصرف مقادیر بالای ویتامین D به جای مفید بودن می‌توانند سبب بروز بیماری شوند. در صورت تمایل می‌توانید روزانه یک عدد قرص مولتی ویتامین مصرف کنید. ویتامین D را باید زیر نظر پزشک و بعد از انجام آزمایش مصرف کنید. میزان ویتامین دی مصرفی شما بستگی به توصیه پزشک‌تان دارد. به جای استفاده خودسرانه از ویتامین D از منابع غذایی سرشار از ویتامین D استفاده کنید.

 

 

منابع غذایی غنی از  ویتامین D

 

این منابع عبارتند از: شیر، ماست، نخود فرنگی، جگر گاو، مارگارین، آب پرتقال، زرده تخم مرغ، قارچ، ماهی چرب مثل سالمون و قزل‌آلا و ماهی تن، روغن کبد ماهی. البته روزی چند دقیقه هم زیر نور مستقیم خورشید و در شرایط فعلی در یک جای خلوت آفتاب بگیرید.

 

 

شاید برایتان جالب باشد:

 

بهترین و سالم ترین ماهی های شمال و جنوب برای خوردن

 

 

کالابرگ الکترونیک