۵ ویتامین مهم که ظاهر صورت را زیباتر و جوان‌تر می‌کند

۵ ویتامین مهم که ظاهر صورت را زیباتر و جوان‌تر می‌کند


9 تیر 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
برای زیبا شدن صورت چه بخوریم

از زمان‌های دور و شاید بهتر است این طور بگوییم که از زمان انسان‌های اولیه، بشر همواره به دنبال راهی برای زیباتر شدن بوده است. استفاده از انواع ماسک‌های زیبایی پوست و مو در تمدن‌های باستانی و گشتن به دنبال اکسیر جوانی همگی نشانه‌هایی از دغدغه‌های زیبایی شناسی انسان از زمان‌های دور است. شاید این سوال شما هم باشد که به جز استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی و مراقبت از پوست، از طریق تغذیه هم می‌توان به زیباتر شدن و جوان‌تر به نظر رسیدن دست پیدا کرد؟ اصلا برای زیبا شدن خود چه باید کنیم و برای زیبا شدن صورت چه باید بخوریم ؟ در سرویس سلامت، ۵ ویتامینی که قطعا ظاهر شما را زیباتر و جوان‌تر می‌کنند را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

برای زیبا شدن صورت چه کنیم و چه بخوریم

 

برای زیبا شدن صورت چه کنیم و  چه بخوریم

 

خب بله این درست است که کرم‌ها و سرم‌های تخصصی پوست، در بهبود ظاهر پوست شما موثر هستند و تا حدود زیادی چین و چروک‌ و لکه‌های پوستی درمان می‌کنند اما مسئله اینجاست که برای تاثیر بیشتر این کرم‌ها و محصولات پزشکی ترمیم کننده پوست باید پایه و اساس پوست شما درست باشد. اما برای زیبا شدن صورت چه بخوریم ؟ به همین دلیل نخستین گام برای زیبایی پوست و جوان‌تر به نظر رسیدن مرطوب و دهیدراته نگه داشتن پوست باید روزی ۸ لیوان آب بخورید. اما فقط آب خوردن کافی نیست. برخی ویتامین‌های موجود در مواد غذایی و میوه و سبزیجات به شما کمک می‌کنند که شما ظاهری زیباتر و جوان‌تر داشته باشید. همچنین ۵ ویتامین موجود در مواد غذایی علاوه بر زیباتر به نطر رسیدن ظاهر، پوست و کمتر به نظر رسیدن سن شما، از پوست‌تان در ابتلا به انواع سرطان پوست پیشگیری می‌کنند. توجه داشته باشید که ما در این مقاله فقط در مورد تاثیرات این ویتامین‌ها بر روی پوست صحبت خواهیم کرد. این ۵ ویتامین عبارتند از:

حتما بخوانید  طرز تهیه مک اند چیز رستورانی بدون فر

 

 

ویتامین C برای زیبایی پوست و مو

 

ویتامین C برای زیبایی پوست و مو

 

احتمالا در میان سایر ویتامین‌های موثر بر زیبایی پوست و سالم و سرحال به نظر رسیدن آن، ویتامین C از همه مشهورتر است. می‌دانستید مانکن‌ها و مدل‌ها روزانه یک عدد قرص ویتامین C بعد از صبحانه میل می‌کنند؟ علاوه بر فواید شگفت‌انگیز ویتامین C برای پوست و مو، این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن و نیزتولید کلاژن بسیار موثر است. حدود ۸۰ درصد از پوست بدن ما را ماده کلاژن تشکیل می‌دهد و با بالا رفتن سن، تولید کلاژن هم کاهش پیدا می‌کند. در حقیقت علت چروک شدن پوست هم کند شدن روند تولید کلاژن است. اما ویتامین ث به عنوان یک ویتامین محلول در آب در بدن تولید نمی‌شود و برای رساندن آن به بدن باید مواد غذایی بخورید که حاوی این ویتامین باشند. برای رساندن ویتامین C به بدن. کند کردن روند پیری باید مرکبات، کلم بروکلی، توت فرنگی، هندوانه، انبه، پاپایا و فلفل دلمه‌ای بخورید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۰ نمونه از منابع غنی ویتامین سی و بهترین زمان مصرف آن

 

 

ویتامین E برای محافظت از قسمت‌های داخلی و خارجی پوست

 

ویتامین E برای محافظت از قسمت‌های داخلی و خارجی پوست

 

ویتامین E معمولا به صورت روغن و چربی یافت می‌شود و با محافظت از قسمت‌های داخلی و خارجی پوست نقش بسیار مهمی در محافظت از غشای سلولی دارد. علاوه بر این ویتامین E وقتی با ویتامین C ترکیب می‌شود از پوست در برابر آسیب‌های اشعه‌های UV نور خورشید کمک می‌کند. جوانه گندم، انواع آجیل و مغزها مثل تخمه آفتابگردان و آووکادو، حبوبات، کلم بروکلی، انبه و اسفناج سرشار از ویتامین E هستند.

 

 

امگا ۳ به روانکاوی پوست کمک می‌کند

 

امگا 3  به روانکاوی پوست کمک می‌کند

 

تخم کتان، گردو، روغن گردو، سویا، شاهدانه، جوانه گندم و  ماهی‌های چرب مثل ماهی قزل‌آلا، ساردین، ماکرل و سالمون سرشار از امگا ۳ هستند. امگا ۳ جز چربی‌های خوب موجود در طبیعت و از جمله اسیدهای غیر‌اشباع است. حقیقت این است که امگا ۳ کار روانکاوی پوست را انجام می‌دهد و یک جور تراپی روحی و روانی برای پوست است. امگا ۳ غشای سلولی پوست را حفظ می‌کند و سموم را هم از بدن دفع می‌کند. بدن ما نمی‌تواند امگا ۳ را بسازد به همین خاطر بسیار مهم است که مواد حاوی امگا ۳ را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه شیرینی چوروس (بامیه اسپانیایی) در فر و بدون فر

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های جوانسازی پوست دست

 

 

کیفیت بالای پوست و قابلیت ارتجاعی با سلنیوم

 

کیفیت بالای پوست و قابلیت ارتجاعی با سلنیوم

 

کیفیت بالای پوست و قابلیت ارتجاعی آن را می‌توان با سلنیوم تامین کرد. سلنیوم در جوانه گندم، قارچ، گوشت، حبوبات، ماهی تن، غلات، تخم مرغ، آجیل به خصوص آجیل برزیلی و غذاهای دریایی به خصوص انواع ماهی، خرچنگ و میگو به میزان زیادی وجود دارد. در حقیقت سلنیوم یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی و موثر است که روند پیری پوست را کند می‌کند و به تعویق می‌اندازد. سلنیوم التهاب را کاهش می‌دهد، از نشانه‌های پیری زودرس پیشگیری می‌کند، به ترمیم DNA کمک می‌کند، از بدن در برابر آنتی‌بادی‌ها محافظت می‌کند و به تعادل هورمون‌ها و سلامت مو هم کمک می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ روغن گیاهی مفید برای سفت شدن و رفع پف پوست زیر چشم

 

 

پلی‌فنول‌ها؛ بهترین ویتامین برای زیبایی

 

پلی‌فنول‌ها؛ بهترین ویتامین برای زیبایی

 

چای سبز به خاطر داشتن خواص سم‌زدایی سرشار از پلی‌فنول است. این ویتامین دارای خواص ضد سرطانی است و به خصوص به خطرات ناشی از آفتاب بر روی پوست و سرطان‌های پوست مرتبط با آفتاب کمک می‌کند. بهترین کار این است که روزانه یک الی دو فنجان چای سبز بنوشید. اگر چای سبز دوست ندارید قهوه بنوشید، قهوه هم سرشار از پلی فنول‌هاست. علاوه بر این مواد غذایی گیاهی، سبزیجات و میوه‌ها سرشار از پلی‌فنول هستند. میوه‌هایی مثل پرتقال، سیب، انگور، هلو، توت فرنگی، تمشک، زردآلو و … ، سبزیجاتی مثل اسفناج، پیاز، زیتون سبز و سیاه، مارچوبه، کلم بروکلی، آرتیشو، هویج و …، غلات کامل، آجیل و مغزها به خصوص فندق، گردو و بادام، حبوباتی مثل لوبیای سیاه و و سفید و سویا، چربی‌های غیر اشباع مثل روغن زیتون فرابکر، روغن کنجد و شکلات تلخ و البته از میان ادویه‌جات و طعم دهنده‌های غذاها زعفران، مریم گلی، پونه و هل و دارچین، پودر کاری و زنجفیل و … سرشار از پلی فنول‌ها هستند.

 

 

منبع: eve

 

کالابرگ الکترونیک