ریزش سکه ای مو چیست | همه چیز درباره علت و درمان قطعی ریزش سکه ای مو

ریزش سکه ای مو چیست | همه چیز درباره علت و درمان قطعی ریزش سکه ای مو


25 آبان 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان ریزش سکه ای مو

ریزش سکه ای مو علت های متفاوتی دارد اما قابل درمان است. ریزش مو می‌تواند فقط روی موهای پوست سر اتفاق افتد و یا اینکه کل بدن را شامل شود. ریزش موی سکه ای را بیشتر در افراد مسن اتفاق می‌افتد. اما گاهی شاهد ریزش بیش از حد و یا سکه ای مو درکودکان هم هستیم. علت این موضوع می‌تواند مسائل مختلفی باشد. ریزش بیش از حد مو و یا ریزش سکه ای مو روش‍های متفاوتی برای درمان دارد. پس از ریزش مو و پیدا کردن علت این موضوع راه‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد. ریزش مو چه به طور پراکنده و چه به طور سکه ای وقتی درمان شود، موهای جدید جای موهای از دست رفته را می‌گیرند و جای نگرانی وجود ندارد. در این مقاله از سرویس سلامت و در مجله کوروش به بررسی علت های ریزش سکه ای مو و ریش و درمان قطعی آن می‌پردازیم.

 

 

علت ریزش موی سکه‌ای چیست؟

 

علت ریزش موی سکه‌ای چیست؟

 

ریزش مو می‌تواند به طور تدریجی و طی سال‌ها اتفاق بیفتد و یا به صورت ناگهانی و به طور سکه ای بر روی پوست سر مشاهده شود. همچنین ریزش مو می‌تواند دائمی و یا موقتی باشد. اگر بعد از شستن موها با انبوهی از موهای ریخته شده بر روی دستانتان مواجه شدید، باید بلافاصله برای درمان با پزشک مشورت کنید.

 

ابتدا پزشک متخصص پوست سعی می‌کند تا علت اصلی ریزش مو را تشخیص دهد. برخی از افراد سابقه ژنتیکی دارند. اما گاهی اختلال در هورمون‌های جنسی می‌تواند باعث ریزش موی سر شود. ریزش سکه ای موی سر علت های زیادی دارد.

 

علت هایی که باعث یک اختلال در چرخه رشد مو در بخشی از پوست سر می‌شود. بعد از ریزش سکه ای موی سر معمولاً در طی دوران درمان موهای جدید در جای قبلی رشد می‌کند. بارداری، زایمان، قطع مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری، یائسگی و برخی از مراقبت‌ها ودرمان های پزشکی می‌توانند باعث ریزش سکه ای موی سر شوند.

 

بیماری‌هایی نظیر عفونت‌های پوستی و بیماری هایی که باعث ایجاد زخم می‌شوند هم می‌توانند از دیگر عوامل ریزش سکه ای مو باشند. ریزش سکه ای مو می‌تواند دلیل دارویی هم داشته باشد.

 

داروهایی که برای بیماری‌هایی چون سرطان تجویز می‌شود، یکی دیگر از علت های ریزش سکه ای مو است. اما یک شوک عاطفی  هم ممکن است باعث ریزش محسوس مو شود. شوک‌هایی که ممکن است ناشی از مرگ یکی از اعضای خانواده، کاهش شدید وزن و یا تب شدید باشد.

حتما بخوانید  بهترین و پرفروش ترین برندهای شامپو تقویت کننده مو زنانه و مردانه

 

این شوک‌ها گاهی باعث ریزش سکه ای در موی سر، ابرو و یا حتی ریزش موهای مژه می‌شوند. از دیگر علت ‌های ریزش مو می‌توان به رژیم غذایی فاقد پروتئین، آهن و حتی سایر مواد مغذی دیگر اشاره کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه روغن رزماری از ریزش مو جلوگیری و موها را ضخیم می‌کند؟

 

 

ریزش سکه ای مو و ریش چگونه تشخیص داده و درمان می‌شود؟

 

ریزش سکه ای مو و ریش چگونه تشخیص داده و درمان می‌شود؟

 

ریزش سکه ای مو و ریش معمولا به علت ایجاد یک اختلال جدی در بدن رخ می‌دهد. پزشک متخصص پوست و مو با معاینه و بررسی سابقه سلامتی، علت ریزش مو را تشخیص می‌دهد. در برخی موارد علت ریزش سکه ای مو بسیار ساده است و با تغییرات ساده در رژیم غذایی قابل درمان است. همچنین پزشک ممکن است داروهای خاصی را به شما تجویز کند.

 

اگر متخصص پوست شما به بیماری‌هایی چون خود ایمنی یا بیماری‌های پوستی مشکوک باشد، ممکن است از پوست سر شما برای پیدا کردن علت ریزش سکه ای مو نمونه برداری کند. پزشک قسمت کوچکی از پوست را برای آزمایش نمونه می‌گیرد. رشد مو یک فرایند پیچیده است، بنابراین تعیین علت دقیق ریزش مو و درمان آن کمی زمانبر است.

 

 

گزینه های درمان برای ریزش سکه ای مو و ریش

 

گزینه های درمان برای ریزش سکه ای مو و ریش

 

پس از آنکه علت ریزش مو توسط پزشک متخصص تشخیص داده شد، احتمالاً اولین دوره درمان برای ریزش مو استفاده از دارو است. کرم‌ها و ژل‌های موضعی معمولا در مرحله اول درمان توسط پزشک تجویز می‌شوند. رایج ترین محصولات برای درمان ریزش سکه ای مو محصولاتی هستند که حاوی ماده‌ای به نام ماینوکسیدیل دلیل هستند.

 

این ماده که برای درمان ریزش سکه ای مو در مرحله اول تجویز می‌شود، عوارض جانبی دارد که باعث تحریک پوست سر می‌شود. اما همین تحریک پوست سر به رشد مو کمک می‌کند. داروهای دیگری هم ممکن است ریزش مو را درمان کنند. برخی از این داروها عوارض جانبی چون کاهش میل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی نیز دارند. همچنین پزشک متخصص ممکن است گاهی از داروهایی چون پردنیزون در درمان برای کاهش التهاب استفاده کند.

 

داروهای تجویز شده برای درمان ریزش سکه ای مو عوارض جانبی احتمالی نسبتاً چشمگیری دارند. برخی از این عوارض شامل تورم در پاها، افزایش فشار خون و قند و اختلال در بینایی هستند. بنابراین معمولا برای درمان ریزش سکه ای مو داروها در دوز بسیار پایین تجویز می‌شوند. برخی از این داروها حتی باعث گرفتگی صدا و گلو درد و کبودی هم می‌شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان ریزش مو

 

 

پیشگیری از ریزش سکه ای مو به جای درمان آن

 

حتما بخوانید  بهترین برند های مام زیر بغل و ضد تعریق ایرانی و خارجی

پیشگیری از ریزش سکه ای مو به جای درمان آن

 

یکی از مراقبت‌های اولیه در پیشگیری از ریزش سکه ای مو به جای درمان آن، اهمیت به موضوعات بسیار ابتدایی اما مهم است. سعی کنید موهای خود را دم اسبی محکم نبندید. چراکه با گذشت زمان باعث فشار به ریشه مو و آسیب رساندن به آن می‌شود. موهای خود را زیاد مالش ندهید.

 

یک رژیم غذایی متعادل شامل مقادیر کافی آهن و پروتئین داشته باشید. مصرف مواد مضر خوراکی می‌تواند باعث ریزش مو چه به صورت پراکنده و چه به صورت سکه ای شود. اگر دچار ریزش مو شدید هستید بهتر است، برای درمان آن از شامپوهای مخصوص کودکان استفاده کنید. از محصولات نامطمئن برای آرایش و نگهداری مو استفاده نکنید. برخی از محصولات آرایشی مو در ریزش سکه ای مو بسیار تاثیر گذار هستند.

 

سشوار، شانه های گرم اتوی مو، رنگ‌های متنوع مو و نرم کننده‌های نامطمئن از جمله محصولات آرایشی هستند که باعث ریزش مو می‌شوند. قرار گرفتن در محیط‌های پر استرس و پر فشار، یکی از علل اصلی ریزش سکه ای مو است. بنابراین خود را در شرایط نامناسب کاری قرار ندهید. سعی کنید در هنگام بروز شوک‌های عصبی آرامش خود را تا می‌توانید حفظ کنید.

 

چرا که ورود یک شوک به بدن می‌تواند بر روی سیستم عصبی بدن بسیار تاثیر گذار باشد. به طور کلی شرایط استرس‌زا و شوک‌های غیر قابل انتظار از علت های اصلی ریزش مو هستند. بنابراین اگر شرایط آرام‌تری را در سبک زندگی روزانه خود مهیا کنید، جلوی یکی از عوامل اصلی ریزش مو را گرفته‌اید.

 

همه چیز درباره علت و درمان ریزش سکه ای مو

 

یکی از علت‌های اصلی در ریزش مو قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید است. بنابراین سعی کنید به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. با این حال باید گفت که همان گونه که ریزش  سکه ای مو  معمولا به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد، با درمان تهاجمی نیز می‌توانید ریزش مو را متوقف کنید. بنابراین بهتر است در صورت مواجهه با چنین مشکلی بلافاصله با پزشک متخصص مشورت کنید تا تمام گزینه‌های احتمالی علت ریزش مو را بررسی کند و خیلی سریع در مسیر درمان قرار بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چند ماسک تخم مرغ برای تقویت و درمان ریزش مو

 

 

سوالات متداول

 

 

۱- آیا پس از درمان ریزش موی سکه ای؛ دوباره مو ها رشد می کنند؟

 

بله با درمان ریزش سکه ای مو و توقف ریزش، موها در آن ناحیه شروع به رشد می‌کنند.

 

 

۲- علت ریزش مو سکه ای چیست؟

 

معمولا علل واحدی وجود ندارد و معمولا با نمونه برداری از پوست آن ناحیه، علت ریزش سکه ای مو مشخص می شود.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک