بهترین روش های درمان سریع جوش زیر پوستی صورت و چانه

بهترین روش های درمان سریع جوش زیر پوستی صورت و چانه


13 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان سریع جوش زیر پوستی صورت و پیشانی و چانه و بینی

جوش صورت یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است که همه ما ممکن است با آن روبرو شده باشیم. روش های مختلفی برای درمان سریع جوش زیرپوستی وجود دارد. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با بهترین راهکارها برای درمان جوش های سفت زیر پوستی صورت و چانه و پیشانی و بینی با داروهای شیمیایی و روش های خانگی آشنا شوید.

 

جوش های سفت زیر پوستی برخلاف جوش های معمولی نه تنها ظاهر نامناسبی به صورت شما می بخشند، بلکه معمولاً دردناک تر هستند و از بین بردن آن ها نیز به مراتب سخت تر است. جوش های زیرپوستی معمولاً به علت انسداد غدد چربی زیر پوست ایجاد می شوند و برخلاف جوش های معمولی در قسمت نزدیک به لایه بیرونی پوست چرک نمی کنند. از همین روی فشار دادن این جوش ها معمولاً وضعیت را بدتر می کند.

 

 

جوش زیر پوستی چیست؟

 

جوش زیر پوستی چیست؟

 

جوش زیر پوستی به نوعی جوش گفته می ‌شود که در لایه‌ های عمیق ‌تر ایجاد می شود. این جوش ها معمولاً برجستگی های قرمز و دردناک زیر پوست هستند که به دلیل گیر افتادن چربی در زیر پوست ایجاد می شوند. ممکن است این جوش ها نیز همانند جوش های معمولی به سطح پوست راه پیدا کنند و به صورت جوش سفید ظاهر شوند. معمولاً تولید بیش از اندازه چربی در بخش هایی از پوست موجب ایجاد این جوش ها می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های درمان قطعی جوش سر سیاه «

 

 

چرا جوش های زیر پوستی ایجاد می شوند؟

 

چرا جوش های زیر پوستی ایجاد می شوند؟

 

پوست همه ما به طور طبیعی ماده روغنی به نام سبوم تولید می کند. سبوم برای محافظت به حفظ رطوبت پوست اهمیت زیادی دارد. اما زمانی که این ماده بیش از اندازه در پوست تولید شود، می‌ تواند در منافذ پوست گرفتار شده و به جوش تبدیل شود. زمانی که این اتفاق می‌افتد باکتری ها در محل جوش شروع به افزایش می کنند و آنزیم های تولید می کنند که موجب ایجاد التهاب زیر پوست می شود.

مهم ترین عامل ایجاد جوش های زیر پوستی معمولاً افزایش هورمون های بدن هستند که در خانم ها در چرخه قاعدگی اتفاق می افتد. این هورمون ها موجب می‌شوند تا غدد چربی زیر پوسته سبوم بیشتری تولید کنند. معمولاً بیشتر خانم ها با نزدیک شدن به چرخه قاعدگی جوش ها و التهابات پوستی بیشتری را تجربه می کنند. برخی مواقع علت ایجاد جوش مشکلات هورمونی است. درواقع درمان جوش زیر پوستی چانه معمولاً دلایل هورمونی دارد. از همین رو اگر با درمان های خانگی درمان نشد، نیاز است تا فرد تحت آزمایشات بیشتری قرار بگیرد.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای کامل انواع جوش و آکنه و روش های درمان «

 

 

انواع جوش زیر پوستی

 

انواع جوش زیر پوستی

 

جوش های زیر پوستی معمولاً به شکل های مختلفی ظاهر می شوند. در ادامه به رایج ترین انواع این جوش ها اشاره شده است.

 

  • جوش زیرپوستی نرم
  • جوش زیر پوستی سفت
  • جوش زیر پوستی میکروسکوپی

 

 

درمان سریع جوش زیر پوستی صورت و چانه

 

درمان سریع جوش زیرپوستی

 

قبل از هر چیزی باید بدانید که منظور از درمان سریع جوش این نیست که بعد از استفاده از یک کرم یا ماده معجزه آسا می تواند در عرض چند ثانیه جوش های زیرپوستی را نابود کنید. اجازه دهید در همین ابتدا به شما بگوییم که هیچ روش درمانی نمی تواند در عرض چند دقیقه جوش های شما را نابود کند. به طور معمول درمان جوش زیر پوستی با داروهای شیمیایی و گیاهی نیاز به زمان و توجه نسبتاً زیادی دارد. به علاوه بهترین درمان برای جوش های زیر پوستی، جلوگیری از به وجود آمدن آن است.

حتما بخوانید  12 نکته مهم مراقبت از پوست دست و صورت موقع خانه تکانی

 

 

درآوردن جوش زیر پوستی ممنوع

 

درآوردن جوش زیر پوستی ممنوع

 

بهتر است در برابر فشار دادن جوش های زیر پوستی در هر نقطه از بدن مقاومت کنید. زیرا فشار دادن این جوش ها تنها موجب تحریک جوش و بزرگ تر شدن آن می شود. زمانی که جوش زیر پوستی را فشار می دهید، تورم آن بیشتر خواهد شد و ممکن است رنگ آن تیره تر شود. از طرف دیگر این کار موجب افزایش باکتری های مضر در ناحیه جوش و تشدید علائم می شود. شاید گاهی اوقات درمان جوش چرکی با روش تخلیه انجام شود، اما جوش های زیر پوستی معمولا با فشار دادن بیشتر تحریک می شوند. برای تخلیه جوش زیر پوستی با دستگاه باید نزد یک متخصص بروید تا در صورت تشخیص پزشک این کار انجام شود.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین ماسک های صورت طبیعی برای درمان جای جوش و آکنه «

 

 

استفاده از کمپرس آب گرم برای درمان جوش زیر پوستی صورت و چانه و …

 

استفاده از کمپرس آب گرم برای درمان جوش زیر پوستی صورت و چانه

 

یکی از بهترین روش های برای درمان سریع جوش زیرپوستی صورت و چانه و پیشانی و بینی قرار دادن کمپرس آب گرم روی محل جوش است. گرما موجب تسکین درد جوش و همچنین باز شدن منافذ پوست می گردد. این کار می تواند موجب شود که جوش شما به منافذ سطح پوست راه پیدا کند و راحت تر درمان شود.

برای این کار باید یک دستمال تمیز را در آب داغ خیس کنید. مراقب باشید گرمای دستمال بیش از حد زیاد نباشد. سپس آن را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت خود و در محلی که جوش زیر پوستی وجود دارد، قرار دهید. این کار را تا ۴ بار در روز تکرار کنید تا جوش به سطح پوست راه پیدا کند. توجه داشته باشید که گاهی برای تخلیه جوش زیر پوستی بزرگ باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا این جوش ها به راحتی با روش های خانگی قابل درمان نیستند.

 

 

درمان سریع جوش زیر پوستی با چسب جوش

 

استفاده از چسب های پاک کننده جوش که حاوی اسید سالیسیلیک هستند، یک روش ساده برای از بین بردن باکتری ها و باز کردن منافذ پوست است. این چسب ها با از بین بردن چربی اضافه پوست، موجب کاهش تورم و قرمزی جوش می شوند. برای اثر بخشی بهتر حتماً هر روز چسب جوش را تعویض کنید.

 

 

درمان جوش زیر پوستی با روغن درخت چای

 

درمان جوش زیر پوستی با روغن درخت چای

 

برای درمان جوش های زیر پوستی صورت و چانه و پیشانی با گیاهان دارویی بهتر است روغن درخت چای را امتحان کنید. روغن درخت چای یک روغن مغذی و ضد باکتری است که تأثیر فوق العاده ای در درمان سریع جوش زیرپوستی دارد. مطالعات انجام شده روی این روغن نشان می دهد که استفاده از ترکیب روغن درخت چای به همراه آلوئه ورا می تواند جوش های صورت را برطرف کند. بهتر است قبل از استفاده از روغن درخت چای با یک نوع روغن دیگر مثل روغن نارگیل، جوجوبا یا روغن زیتون اصل ترکیب کنید. سپس می توانید این روغن را شب، قبل از خواب روی جوش های بمالید. صبح بعد از بیدار شدن صورت خود را به خوبی با آب فراوان بشویید.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره خواص روغن درخت چای «

 

 

درمان سریع جوش زیرپوستی با یخ

 

یخ یکی از مؤثرترین و قدیمی ترین روش های برای درمان التهاب و قرمزی انواع جوش زیر پوستی است. برای استفاده از یخ روی پوست، باید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

  • ابتدا صورت خود را با آب گرم و یک شوینده مناسب بشویید.
  • سپس پوست را به خوبی خشک کنید.
  • یک حوله یا کیسه پلاستیکی تمیز بردارید و داخل آن را از یخ پر کنید.
  • اگر از کیسه پلاستیکی استفاده می کنید، بهتر است آن را داخل یک پارچه بپیچید و بعد استفاده کنید.
  • حال کیسه یخ را برای ۵ دقیقه روی محل جوش قرار دهید.
  • یخ را بردارید و اجازه دهید پوست برای ۵ دقیقه استراحت کند.
  • سپس دوباره کیسه را روی پوست قرار دهید. می توانید تا ۴ بار در روز از این روش استفاده نمایید.
حتما بخوانید  طرز تهیه ماسک نارنگی به ۱۶ روش برای پوست صورت و دور چشم

 

 

درمان سریع جوش زیر پوستی صورت و چانه با عسل خام

 

درمان سریع جوش زیرپوستی با عسل خام

 

عسل خام یک روش فوق العاده برای درمان انواع جوش زیر پوستی سفت در نواحی صورت و چانه و بینی و پیشانی است. عسل خاصیت ضد میکروبی دارد و به از بین بردن باکتری ها کمک زیادی می کند. برای بهره مند شدن از خواص عسل برای جوش زیر پوستی می توانید شب قبل از خواب مقداری عسل روی محل جوش بمالید. صبح بعد از بیدار شدن صورت خود را با آب فراوان بشویید.

 

 

درمان سریع جوش زیرپوستی با شیر

 

استفاده از شیر یک روش موثر برای از بین بردن جوش های زیر پوستی است. برای این کار باید شیر را گرم کنید. سپس با کمک یک پنبه روی پوست صورت بمالید.

 

 

درمان جوش زیر پوستی با دارو

 

پیشگیری از جوش های زیر پوستی

 

مصرف برخی از داروهای می تواند روند بهبودی جوش های زیر پوستی را سریع تر کند. امروزه محصولات زیادی در فروشگاه ها و داروخانه ها تحت عنوان درمان انواع جوش زیر پوستی صورت به فروش می رسند. اما شما باید از محصولاتی که استفاده کنید که در وهله اول با پوست شما سازگار باشد و اینکه مواد موثر و مفیدی برای از بین بردن جوش های زیر پوستی در آن وجود داشته باشد. استفاده از کرم درمان جوش زیر پوستی که حاوی مواد موثر باشد، راهکار مناسبی برای درمان این جوش ها محسوب می شود.

 

  • اسید سالیسیلیک: یک ماده موثر برای باز کردن منافذ پوستی. این دارو به تسکین قرمزی و کاهش التهاب جوش کمک زیادی می کند.
  • بنزوئیل پراکسید: این ماده موجب کاهش باکتری های عامل جوش در محل جوش های زیر پوستی می شود.
  • سولفور: این ماده به باز شدن منافذ پوست کمک می کند و در از بین بردن باکتری ها نیز بسیار موثر است.
  • آلفا هیدروکسی اسید: این ماده همانند یک لایه بردار عمل می کند و موجب می شود تا جوش به لایه های سطح پوست راه پیدا کند.
  • رتینوئید: این ماده از مشتقات ویتامین A است. رتینوئید موجب کاهش چربی پوست و باز شدن منافذ می شود و یک درمان سریع جوش زیرپوستی محسوب می شود.

 

 

پیشگیری از جوش های زیر پوستی صورت

 

پیشگیری از جوش های زیر پوستی

 

برای پیشگیری از جوش های زیر پوستی نواخی مختلف صورت می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

 

  • استفاده از کرم لایه بردار برای جوش زیر پوستی یک راهکار موثر است. این روش موجب باز شدن منافذ پوست می شود و از ایجاد جوش جلوگیری می کند.
  • روزی ۲ بار صورت خود را با آب و شوینده مناسب بشویید.
  • از محصولات مراقبت از پوست مناسب استفاده کنید.
  • ملحفه ها و روبالشتی خود را هر هفته بشویید.
  • از متخصص پوست کمک بگیرید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

پوست برخی افراد بیشتر در معرض ابتلا به جوش های زیرپوستی قرار دارد. اما اگر تنها کمی بیشتر مراقب پوست خود باشید و از روش های مناسبی برای پیشگیری جوش استفاده کنید، خیلی زود می توانید از شر این جوش های مزاحم خلاص شوید. به یاد داشته باشید که هیچگاه جوش های زیر پوستی را فشار ندهید و سعی کنید با استفاده از روش های ذکر شده در این مقاله و کم گرفتن از یک متخصص جوش های زیر پوستی را برطرف کنید.

 

 

منابع: marieclaire، healthline، greatist

 

کالابرگ الکترونیک