مواد غذایی سرطان زا که بهتر است آن ها را مصرف نکنید

مواد غذایی سرطان زا که بهتر است آن ها را مصرف نکنید


5 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
6 دسته از خوراکی ها و مواد غذایی سرطان زا که بهتر است آن ها را مصرف نکنید

معمولا خوراکی ها و مواد غذایی ناسالم عامل بسیاری از بیماری ها و حتی در بسیاری موارد سرطان زا هستند. بسیاری از غذاهای ناسالم باعث ابتلا به این بیماری پیچیده و حتی پیشرفت آن می شوند. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به انواع خوراکی ها و غذاهای ناسالم و مواد غذایی سرطان زا انداخته ایم.

سرطان یک بیماری پیچیده است و انواع مختلفی از آن وجود دارد. با این حال نوع سبک زندگی و تغذیه تاثیر زیادی در جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان ها دارد. علی رغم این که هنوز دلیل بسیاری از سرطان ها مشخص نیست، اما می توان برای مقابله با برخی از آن ها تغییرات چشم گیری در تغذیه خود ایجاد کرد.

 

 

مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان

 

مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان

 

سرطان یک نوع بیماری بسیار پیچیده است که عوامل زیادی در ابتلا به آن نقش دارند.

 

عواملی چون:

 

  • تغذیه

  • سبک زندگی

  •  استرس و تنش

  • آرایش ژنتیکی و سابقه خانوادگی

  • عوامل بیرونی

 

از عوامل ابتلا به سرطان می شود. در برخی موارد، عوامل بیرونی ممکن است بدن را در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهند. تحقیقات نشان می دهد، ۸۰ تا ۹۰ درصد تومورهای سرطانی بدخیم تحت تاثیر عوامل خارجی در بدن ایجاد می شوند. خوراکی ها و مواد غذایی تاثیر زیادی در جلوگیری از ابتلا به سرطان دارند. رژیم غذایی شما یکی از مهم ترین فاکتورهای سبک زندگی است، بنابراین بهتر است خود را در معرض شرایط سرطان زا قرار ندهید.

 

مواد غذایی سرطان زا چه موادی هستند ؟

 

مواد غذایی سرطان زا چه موادی هستند ؟

 

برخی از مواد غذایی، خوراکی ها، غذاها و نوشیدنی ها ممکن است خطر زیادی برای بدن به همراه داشته باشند. این خوراکی ها که در آن به اصطلاح به آن خوراکی های سرطان زا می گویند، با انواع خاصی از سرطان در ارتباط هستند. این دسته از خوراکی ها شامل غذاها و نوشیدنی های خاصی هستند. گاهی مواد غذایی سرطان زا محسوب نمی شوند، بلکه نوع آماده سازی آن ها باعث مضر شدن آن ها برای بدن می شود. برخی از غذاها خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و چاقی را که با انواع خاصی از سرطان در ارتباط است، افزایش می دهند. با این حال باید گفت که قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا همیشه باعث سرطان نمی شود. میزان مصرف این مواد و حتی ژنتیک نیز تاثیر به سزایی در این ماجرا دارد.

 

گوشت های فرآوری شده در دسته مواد غذایی سرطان زا

 

گوشت های فرآوری شده در دسته مواد غذایی سرطان زا

 

گوشت های فرآوری شده از جمله مواد غذایی و خوراکی های سرطان زا محسوب می شوند. منظور از گوشت های فرآوری شده، هر نوع گوشتی است که با دود، نمک زدن و کنسرو شده نگه داری می شود. بیشتر گوشت های فرآوری شده، گوشت قرمز هستند. هات داگ، سالامی، سوسیس و ژامبون از جمله گوشت های فرآوری شده محسوب می شوند. گوشت گاو تند شده نیز در این دسته از مواد غذایی سرطان زا قرار گرفته است.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه سوسیس گوشت و مرغ خانگی « 

 

 

ترکیبات سرطان زا هیدروکربن و N-nitroso سرطان زا هستند

 

روش هایی که برای تهیه گوشت های فرآوری شده استفاده می شود، باعث می شود تا این مواد سرطان زا شوند. طبق مطالعات انجام شده، پخت گوشت با نیتریت می تواند مواد سرطان زایی با ترکیبات N-nitroso ایجاد کند. دود اندود کردن گوشت می تواند منجر به ایجاد هیدروکربن های بو دار و سرطان زا شود. طبق بررسی ها گوشت فرآوری شده یک عامل اصلی ابتلا به سرطان روده بزرگ است. برخی مطالعات نشان داده که مواد غذایی فرآوری شده با سرطان معده ارتباط مستقیم دارد. محققان می گویند که مصرف زیاد گوشت فرآوری شده باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان شود.

 

 

مواد غذایی سرخ شده در گروه مواد سرطان زا

 

مواد غذایی سرخ شده در گروه مواد سرطان زا

 

وقتی مواد غذایی و خوراکی های نشاسته ای در دمای بالا پخته می شوند، ترکیبی به نام آکریل آمید در آن ها ایجاد می شود. این اتفاق تنها در حین سرخ کردن، دود اندود کردن و بودادن اتفاق می افتد. غذاهای نشاسته ای سرخ شده دارای آکریل آمید هستند. بررسی ها نشان داده آکریل آمید در ابتلا به سرطان تاثیر زیادی دارد. بنابراین محصولاتی چون سیب زمینی سرخ شده و چیپس سیب زمینی تا حد زیادی سرطان زا محسوب می شوند.

 

 

آسیب به DNA و مرگ سلولی

 

طبق مطالعات انجام شده، آکریل آمید به DNA آسیب می رساند و باعث آپوپتوز یا مرگ سلولی می شود. خوردن مقدار زیادی غذاهای سرخ شده، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و چاقی را نیز افزایش می دهد. این موضوع می تواند باعث استرس اکسیداتیو و التهاب شود. همین موضوع خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی افزایش می دهد.

 

مراقب خوراکی ها و مواد غذایی بیش از حد پخته شده باشید !

 

مراقب خوراکی ها و مواد غذایی بیش از حد پخته شده باشید !

 

خوراکی ها و غذاهای بیش از حد پخته شده به ویژه گوشت ها می توانند مواد سرطان زا تولید کنند. طبق مطالعات انجام شده، پختن گوشت با حرارت زیاد باعث ایجاد PAH های سرطان زا و آمین های هتروسیکلیت می شود. این مواد باعث تغییر DNA سلول های افراد می شود و خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد.

 

 

باربیکیو و ته دیگ ممنوع!

 

هنگام آشپزی با دمای بالا و پختن بیش از حد غذاها، ریسک مضر بودن آن ها را بالا می برید. استفاده از روش های پخت و پز مانند گریل کردن، باربیکیو و سرخ کردن و ته دیگی کردن درست نیست. پختن زیاد غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی نیز باعث افزایش میزان آکریل آمید در آن ها می شود. بهتر است برای کاهش خطر سرطان زایی مواد غذایی از روش های پخت و پز سالم استفاده کنید. پخت و پز با تفت دادن در دمای پایین و آرام پز روش های مناسبی محسوب می شوند. شما می توانید غذاها را در قابلمه و پخارپز آماده کنید.

 

 

لبنیات از جمله خوراکی ها و مواد غذایی پر ریسک و سرطان زا!

 

لبنیات از جمله خوراکی ها و مواد غذایی پر ریسک و سرطان زا!

 

برخی شواهد نشان داده که مواد غذایی خوراکی های لبنی خطر ابتلا به سرطان پرستات را افزایش می دهند. این غذاهایی که در لیست مواد غذایی نسبتا سرطان زا قرار دارند شامل شیر، پنیر و ماست می شوند.

 

 

افزایش انسولین

 

طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۴ مصرف لبنیات باعث افزایش سطح رشد فاکتور یک انسولین می شود. همچنین مصرف این نوع مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان پروستات و تولید سلول های سرطانی را افزایش می دهد.

 

بیشتر بخوانید » ۱۶ ماده غذایی کنترل و درمان دیابت نوع ۲  « 

 

 

شکر و کربوهیدرات از مواد غذایی سرطان زا

 

شکر و کربوهیدرات از مواد غذایی سرطان زا

 

خوراکی ها و مواد غذایی قندی و کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند به طور غیر مستقیم سرطان زا باشند. برخی از نمونه های این نوع مواد غذایی شامل ماکارونی سفید، نان سفید و غلات شیرین است. نوشیدنی های شیرین شده با شکر و برنج سفید نیز در این دسته از خوراکی ها قرار می گیرند. خوردن مواد غذایی حاوی نشاسته و شیرین، شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و چاقی قرار می دهند. هر دوی این خطرات و بیماری ها عامل ابتلا به سرطان هستند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۳ بیماری دردناک به خاطر مصرف قند و شکر « 

 

 

افزایش سطح گلوکز خون

 

مصرف زیاد قند و کربوهیدرات های تصفیه شده منجر به بالا رفتن سطح گلوکز خون می شوند. طبق مطالعات انجام شده، افزایش سطح گلوکز خون، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. برای محدود کردن اثرات کربوهیدرات های تصفیه شده بهتر است آن ها را با روش های سالم تری مصرف کنید. شما می توانید از ماکارونی سبوس دار، برنج قهوه ای و جو دوسر به عنوان جایگزین استفاده کنید.

 

الکل در دسته خوراکی ها و نوشیدنی های  سرطان زا

 

الکل در دسته خوراکی ها و نوشیدنی های  سرطان زا

 

جدا از برخی خوراکی ها و مواد غذایی، برخی نوشیدنی ها نیز سرطان زا محسوب می شوند. الکل از جمله این نوشیدنی ها است. هنگام مصرف الکل کبد شما الکل را به استالدئید که یک ترکیب سرطان زا است تجزیه می کند. استالدئید باعث آسیب به DNA می شود. همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می کند. این ماده با هدف قرار دادن سلول های پیش سرطانی یک عامل سرطان زا محسوب می شود. الکل سطح استروژن بدن را افزایش می دهد و خطر ابتلا به سرطان پستان را بالا می برد.

 

بیشتر بخوانید » علائم و نشانه ها و روش های درمان کبد چرب «

 

 

مواد غذایی و خوراکی های کاهش دهنده خطر ابتلا به سرطان

 

مواد غذایی و خوراکی های کاهش دهنده خطر ابتلا به سرطان

 

طبق تحقیقات برخی از مواد غذایی و خوراکی ها حاوی ترکیبات مفیدی هستند که ممکن است باعث کاهش علائم سرطان زا شوند. میوه ها و سبزیجات در این دسته از خوراکی ها قرار می گیرند. آن ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند. این مواد غذایی می توانند از سلول های بدن شما در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب DNA محافظت کنند.

آجیل، لوبیا و غلات از جمله مواد غذایی مفید برای بدن هستند. لوبیا سرشار از فیبر است و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. آجیل به کاهش التهاب کمک می کند و غلات سبوس دار می توانند جایگزین مناسبی برای آرد سفید باشند. آن ها سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند. ماهی ها و چربی های سالم نیز در جلوگیری از ابتلا به سرطان بسیار مفید هستند.

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی خوراکی مواد غذایی سرطان زا

 

تمامی مواد غذایی می توانند با شیوه درست مصرف و حتی میزان متعادل مصرف برای بدن مفید باشند. اگر غذاها بیش از حد پخته و یا سرخ نشوند عوامل سرطان زا در آن ها کاهش می یابد. نوشیدنی هایی مانند الکل حتی اگر الکل در بدن متابولیزه نشوند، مصرف آن ها معمولا توصیه نمی شود. شما می توانید با مصرف متناسب لبنیات آن ها را به طور معقول در رژیم غذایی روزان خود قرار دهید. بنابراین می توانید با استفاده درست از خوراکی ها، آن ها را حذف نکنید و در عین حال یک سبک زندگی سالم را تجربه کنید. ورزش منظم و کاهش استرس تاثیر زیادی در جلوگیری از ابتلا به سرطان دارند. بنابراین بهتر است تمرینات ورزشی روزانه و حتی مدیتیشن را نیز در راس برنامه های روزمره خود بگنجانید.

 

 

منبع: healthline

کالابرگ الکترونیک