۲۰ خواص سیر و مضرات و طبع و مصلح آن

۲۰ خواص سیر و مضرات و طبع و مصلح آن


12 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید سیر

سیر (Allium sativum)، از جمله مواد غذایی با کالری منفی است که معمولا به عنوان طعم دهنده در آشپزی استفاده می شود. اما در طول تاریخ باستان و مدرن به عنوان دارو هم مورد استفاده قرار گرفته است. این امر برای پیشگیری و درمان طیف گسترده ای از شرایط و بیماری ها انجام شده است. سیر متعلق به خانواده Allium است و با پیاز، rakkyo (پیاز موجود در آسیا)، پیازچه، پیازچه، تره فرنگی و موسیر ارتباط نزدیکی دارد. این سبزی هزاران سال است که توسط انسان مورد استفاده قرار می گیرد و در مصر باستان هم برای اهداف آشپزی و هم برای مزایای سلامتی و درمانی آن مورد استفاده قرار می گرفته است. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش به بررسی خواص و فواید سیر، مضرات احتمالی، طبع و مصلح و تاریخچه آن می پردازیم.

 

تاریخچه سیر

 

تاریخچه سیر

 

ادعاهای دارویی زیادی در مورد سیر وجود دارد. سیر هزاران سال است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. شواهد و مدارک نشان می دهد که سیر در زمان ساخت اهرام جیزه، یعنی حدود ۵۰۰۰ سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است.

ریچارد اس. ریولین در مجله تغذیه نوشت پزشک یونانی باستان بقراط (حدود ۴۶۰-۳۷۰ قبل از میلاد)، که امروزه به عنوان «پدر طب غربی» شناخته می شود، سیر را برای طیف وسیعی از شرایط و بیماری ها تجویز می کرده است. او استفاده از سیر را برای درمان مشکلات تنفسی، انگل ها، هضم ضعیف و خستگی توصیه کرده است.

 

 

سیر در ورزش باستان

 

جالب است بدانید که به ورزشکاران شرکت کننده در المپیک یونان باستان سیر می دانند. احتمالا اولین نمونه از عوامل افزایش عملکرد که در ورزش استفاده می شود همین مورد بوده است. از مصر باستان، سیر به تمدن های پیشرفته باستانی دره سند (پاکستان و غرب هند امروز) گسترش یافت و از آنجا راه خود را به چین باز کرد. در نهایت فرانسوی ها، اسپانیایی ها و پرتغالی ها سیر را به دنیای جدید معرفی کردند.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید پیاز برای سلامت بدن «

 

 

سیر و درمان قوای جنسی

سیر و درمان قوای جنسی

 

به گفته متخصصان باغ کیو (مرکز عالی گیاه شناسی انگلستان)، مردم هند باستان برای خواص درمانی سیر ارزش قائل بودند. همچنین تصور می کردند که یک داروی عالی برای تقویت توان جنسی است. البته طبقات بالای جامعه از مصرف سیر اجتناب و بوی تند آن را تحقیر می کردند. همچنین راهبه ها، بیوه ها، نوجوانان و کسانی که نذر کرده بودند یا روزه می گرفتند، نمی توانستند سیر را به خاطر کیفیت محرک آن بخورند.

در طول تاریخ در خاورمیانه، شرق آسیا و نپال، سیر برای درمان برونشیت، فشار خون بالا (فشار خون بالا)، سل (سل)، اختلالات کبدی، اسهال خونی، نفخ، قولنج، کرم های روده ای، روماتیسم، دیابت و تب استفاده می شده است.

 

 

ارزش غذایی سیر

 

ارزش غذایی سیر

 

ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم (۳.۵ اونس)  به شرح زیر است:

انرژی ۶۲۳ کیلوژول (۱۴۹ کیلوکالری)

کربوهیدرات ها: ۳۳.۰۶ گرم

قندها: ۱ گرم

فیبر رژیمی: ۲.۱ گرم

چربی: ۰.۵ گرم

پروتئین: ۶.۳۶ گرم

آب: ۵۹ گرم

همچنین سیر شامل طیف وسیعی از ویتامین ها شامل ویتامین ب۶، ویتامین ث، منگنز، فسفر، سدیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، روی، فولات و کلسیم است. در واقع سیر، حاوی کمی از تقریبا همه چیزهایی است که به آن نیاز دارید.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

خواص و فواید و مضرات لیمو شیرین

 

خواص و فواید و مضرات احتمالی گلاب

 

 

طبع و مصلح سیر چیست؟

 

طبع و مصلح سیر چیست؟

 

طبع سیر در طب سنتی گرم و خشک و گرمی آن هم درجه ۳ است. یعنی فقط یک درجه با گرمی درجه چهار که منجر به سمی شدن محصول می شود، فاصله دارد. در ضمن رطوبت سیر تازه بیشتر از سیر خشک است و طبع آن کمی بیشتر به سمت تری می رود. به همین دلیل هم گفته می شود که خواص سیر تازه نسبت به سیر خشک یا کهنه، بیشتر است.

مصلح سیر هم شامل سرکه، رب انار، سنکنجبین، سیر پخته شده در آب نمک یا روغن بادام هستند.

 

 

 بیشتر بخوانید « ۲ طرز تهیه ترشی سیر ۷ ساله در ۴۰ روز «

 

 

خواص و فواید سیر

 

فواید سیر  

 

در زیر نمونه هایی از برخی از مطالعات علمی منتشر شده در مجلات دانشگاهی معتبر در مورد فواید درمانی (یا عدم استفاده) سیر آمده است.

 

 

 کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه

 

بر اساس تحقیقی که در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های استان جیانگ سو در چین انجام شد، افرادی که حداقل ۷ بار در هفته، در طول دوره مطالعه ۷ ساله، سیر خام مصرف می کردند، ۴۴ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان ریه بودند. محققان که مطالعه خود را در مجله Cancer Prevention Research منتشر کردند، مصاحبه حضوری با ۱۴۲۴ بیمار مبتلا به سرطان ریه و ۴۵۴۳ فرد سالم انجام دادند. نتایج نشان می دهد سیر به طور بالقوه می تواند به عنوان یک عامل شیمی درمانی پیشگیرانه برای سرطان ریه عمل کند.»

 

 

خواص و فواید سیر برای درمان تومور مغز

 

فواید سیر برای درمان تومور مغز

 

ترکیبات ارگانیک گوگرد موجود در سیر در تخریب سلول های گلیوبلاستوما موثر شناخته شده است؛ نوعی تومور مرگبار مغز. دانشمندان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی در مجله Cancer گزارش دادند که سه ترکیب خالص گوگرد از سیر-DAS، DADS و DATS- در از بین بردن سلول های سرطانی مغز کارآیی نشان دادند. البته DATS از بین آن ها موثرترین بود. نویسنده، دکتر ری سوپان، گفت: این تحقیق وعده بزرگ تاثیر ترکیبات گیاهی را به عنوان داروی طبیعی برای کنترل رشد بدخیم سلول های تومور مغزی انسان را برجسته می کند. قبل از استفاده از این استراتژی درمانی برای بیماران مبتلا به تومور مغزی، مطالعات بیشتری در مورد مدل های حیوانی تومورهای مغزی مورد نیاز است.

 

 

خواص و فواید سیر در آرتروز مفصل ران

 

فواید سیر در آرتروز مفصل ران 

 

گروهی از King’s College London و University of East Anglia، هر دو در انگلستان، در مجله BMC Musculoskeletal Disorders گزارش کردند، زنانی که رژیم غذایی آنها سرشار از سبزیجات آلیوم بود کمتر به آرتروز مبتلا می شوند. نمونه هایی از سبزیجات آلیوم شامل سیر، تره فرنگی، موسیر و پیاز می شود. نویسندگان این مقاله می گویند یافته های آنها نه تنها تأثیر رژیم غذایی بر پیامدهای آرتروز را برجسته می کند، بلکه پتانسیل استفاده از ترکیباتی را که در سیر وجود دارد، برای تاثیر درمان این بیماری نشان می دهد. در این مطالعه طولانی مدت که بیش از ۱۰۰۰ دوقلوی زن سالم در آن شرکت کرده بودند، نشان داد کسانی که عادات غذایی آنها شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات، به ویژه آلیوم ها مانند سیر بود، علائم کمتری از آرتروز زودرس در مفصل ران داشتند.

 

 

سیر و خواص آنتی بیوتیکی قوی

 

سیر و خواص آنتی بیوتیکی قوی

 

بر اساس مطالعه ای که در مجله شیمی درمانی ضد میکروبی منتشر شد، دیالیل سولفید (یک ترکیب در سیر) ۱۰۰ برابر بیشتر از دو آنتی بیوتیک محبوب در مبارزه با باکتری کمپیلوباکتر موثر بود. گفتنی است باکتری کمپیلوباکتر یکی از شایع ترین علل عفونت های روده ای است. نویسنده ارشد، دکتر شیائونان لو، از دانشگاه ایالتی واشنگتن، گفت: «تحقیقات نشان می دهد که این ترکیب می تواند باکتری های عامل بیماری را در محیط و منابع غذایی ما کاهش دهد.»

 

 

خواص و فواید سیر در محافظت از قلب

 

به گفته محققان دانشکده پزشکی دانشگاه اموری، دیالیل تری سولفید، روغن سیر، از قلب در حین عمل جراحی قلب و پس از حمله قلبی محافظت می کند. آنها همچنین معتقدند تری سولفید دیالیل می تواند به عنوان درمانی برای نارسایی قلبی مورد استفاده قرار گیرد. نتایج پژوهش ها نشان داده است که گاز سولفید هیدروژن از قلب در برابر آسیب محافظت می کند. با این حال، این یک ترکیب فرار است و ارائه آن به عنوان درمان دشوار است. به همین دلیل، دانشمندان تصمیم گرفتند روی دیالیل تری سولفید، به عنوان راهی مطمئن تر برای رساندن فواید سولفید هیدروژن به قلب تمرکز کنند. در آزمایش روی موش های آزمایشگاهی، این تیم دریافتند که پس از حمله قلبی، موش هایی که دیالیل سولفید دریافت کرده بودند، در مقایسه با موش های درمان نشده، ۶۱ درصد آسیب قلبی کمتری داشتند.

 

 

خواص و فواید روغن سیر برای دیابت

 

در مطالعه دیگری که در مجله Agricultural and Food Chemistry منتشر شد، دانشمندان دریافتند که روغن سیر به محافظت از بیماران دیابتی در برابر کاردیومیوپاتی کمک می کند. کاردیومیوپاتی علت اصلی مرگ در بیماران دیابتی است. در نتیجه این بیماری مزمن، میوکارد (ماهیچه قلب) به طور غیرطبیعی ضخیم، بزرگ یا سفت می شود. این تیم، موش های آزمایشگاهی دیابتی را با روغن سیر و روغن ذرت تغذیه کردند. موش هایی که از روغن سیر تغذیه می کردند، در مقایسه با موش هایی که از روغن ذرت تغذیه می کردند، تغییرات بیشتری را در ارتباط با محافظت در برابر آسیب قلبی تجربه کردند. پژوهشگران نوشتند: «روغن سیر دارای پتانسیل قابل توجهی برای محافظت از قلب در برابر کاردیومیوپاتی ناشی از دیابت است.» البته برای تایید نتایج این مطالعه، باید مطالعات انسانی هم انجام شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۷ ماده غذایی برای کاهش سریع قند خون

 

 

خواص و فواید سیر در کنترل کلسترول و فشار خون بالا

 

فواید سیر در کنترل کلسترول و فشار خون بالا 

 

محققان دانشگاه آنکارا تأثیر مکمل عصاره سیر بر مشخصات چربی خون بیماران مبتلا به کلسترول بالا را بررسی کردند. مطالعه آنها در مجله Nutritional Biochemistry منتشر شد. در این مطالعه ۲۳ داوطلب شرکت کردند که همگی دارای کلسترول بالا بودند. ۱۳ نفر از آنها فشار خون بالا هم داشتند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند: گروه هورمون فشار خون بالا (فشار خون طبیعی) و گروه فشار خون بالا (کلسترول بالا). آنها به مدت ۴ ماه مکمل عصاره سیر مصرف کردند و به طور منظم از نظر پارامترهای چربی خون و عملکرد کلیه و کبد مورد بررسی قرار گرفتند.

در پایان ۴ ماه، محققان به این نتیجه رسیدند که مکمل عصاره سیر چربی خون را بهبود می بخشد. پتانسیل آنتی اکسیدانی خون را تقویت می کند و باعث کاهش قابل توجه فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود. همچنین منجر به کاهش سطح محصول اکسیداسیون (MDA) در نمونه های خون می شود که نشان دهنده کاهش واکنش های اکسیداسیون در بدن است. به عبارت دیگر، مکمل های عصاره سیر باعث کاهش سطح کلسترول بالا و همچنین فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می شود. دانشمندان افزودند که مطالعه آنها یک مطالعه کوچک بود و کارهای بیشتری باید انجام شود.

 

 

درمان سرطان پروستات با سیر

 

پزشکان گروه اورولوژی، بیمارستان دوستی چین و ژاپن، پکن، چین، مطالعه ای را مورد بررسی قرار دادند تا رابطه بین مصرف سبزیجات آلیوم و خطر سرطان پروستات را ارزیابی کنند. آن ها مطالعات منتشر شده را تا ماه می ۲۰۱۳ جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند و یافته های خود را در مجله پیشگیری از سرطان آسیا و اقیانوسیه گزارش دادند. نویسندگان مطالعه نتیجه گرفتند: «سبزیجات آلیوم، به ویژه مصرف سیر، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.»

 

 

کاهش آسیب کبدی ناشی از مصرف الکل با مصرف سیر

 

کاهش آسیب کبدی ناشی از مصرف الکل با مصرف سیر 

 

آسیب کبدی ناشی از الکل ناشی از مصرف طولانی مدت بیش از حد مشروبات الکلی به وجود می آید. دانشمندان موسسه سم شناسی، دانشکده بهداشت عمومی، دانشگاه شاندونگ، چین، می خواستند تعیین کنند که آیا دیالول دی سولفید (DADS)، یک ترکیب ارگانوسولفور مشتق شده از سیر، اثرات محافظتی در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از اتانول را دارد یا خیر. مطالعه آنها در Biochimica et Biophysica Acta منتشر شد. محققان به این نتیجه رسیدند که DADS موجود در سیر می تواند به محافظت در برابر آسیب کبدی ناشی از اتانول کمک کند.

 

 

خواص و فواید سیر در کاهش خطر زایمان زودرس

 

عفونت های میکروبی در دوران بارداری خطر زایمان زودرس را در زنان افزایش می دهد. دانشمندان بخش اپیدمیولوژی، موسسه بهداشت عمومی نروژ، تحقیق کردند که غذا ها چه تاثیری بر عفونت های ضد میکروبی و خطر زایمان زودرس می توانند داشته باشند. رونی مایر و همکارانش بر روی تأثیر سیر و میوه های خشک تمرکز کردند. یک تیم تحقیقاتی، مصرف میوه های خشک و سیر ها را در بین ۱۸،۸۸۸ زن در گروه مادر و کودک نروژی مورد بررسی قرار داد. ۵ درصد از آنها ( ۹۵۰ نفر) تحت PTD یا زایمان زودرس قرار گرفتند. نویسندگان مطالعه نتیجه گرفتند که مصرف غذا با ترکیبات ضد میکروبی و پری بیوتیکی و به طور خاص، سیر خطر کلی زایمان زودرس را کاهش می دهد.

 

 

خواص و فواید سیر برای سرماخوردگی

 

گروهی از محققان مرکز پزشکی سنت جوزف، ایندیانا، مطالعه ای تحت عنوان «درمان سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان» انجام دادند که در نشریه American Family Physician منتشر شد. آنها گزارش دادند که «استفاده پیشگیرانه از سیر میزان سرماخوردگی را در بزرگسالان کاهش می دهد. اما تاثیری بر طول مدت علائم ندارد.» استفاده پیشگیرانه به معنای استفاده منظم از آن برای جلوگیری از بیماری است.

 

 

مضرات احتمالی سیر

 

مضرات احتمالی سیر

 

مصرف به اندازه و کافی سیر نه تنها هیچ آسیبی به بدن نمی رساند. ولی در صورتی که در استفاده و خوردن آن زیاده روی کنید باید خودتان را برای مضرات احتمالی سیر آماده کنید.

 

 

ایجاد بوی بد دهان

 

بعضی متخصصان بر این باورند که مواد مغذی سیر موجب ایجاد بوی بد و تنفس بد بو می شوند. این موضوع معمولا برای اطرافیان آزار دهنده است. حتی مسواک زدن هم چندان دردی را دوا نمی کند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های از بین بردن بوی بد دهان

 

 

حالت تهوع، استفراغ، اسهال و سوزش معده

 

هرگز سیر را با شکم خالی نخورید. خوردن سیر مخصوصا سیر تازه آن هم وقتی گرسنه هستید به ایجاد رفلکس معده دامن می زند. بنابرین باعث ایجاد حالت تهوع، استفراع، اسهال و معده درد می شود.

 

 

تداخل دارویی

 

مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر، سیر هم با آسپرین، وارفارین و کلوپیدول تداخل دارویی نشان می دهد و باعث تشدید خونریزی می شود. در ضمن نباید از ۲ هفته قبل از عمل جراحی سیر مصرف کنید. چون باعث خونریزی و تداخل در سطوح فشار خون می شود.

 

 

کاهش فشار خون

 

یکی دیگر از عوارض خوردن سیر در حجم بالا، پایین آمدن فشار خون است. این موضوع برای کسانی که در حالت عادی هم فشار خون بالایی ندارند مشکلاتی را به همراه می آورد. یکی از این عوارض، ایجاد سردرد و سرگیجه است.

 

 

بالا رفتن تعریق بدن

 

بالا رفتن تعریق بدن و احساس گرمای بیش از حد، یکی دیگر از عوارض مصرف بالای سیر است.

 

 

ایجاد مشکل در دید و بینایی

 

مصرف بیش از اندازه سیر باعث ایجاد وضعیتی به نام هایفما می شود. در نتیجه این بیماری داخل محفظه چشم و فضای بین عنبیه و قرنیه شروع به خونریزی می کند. این بیماری می تواند تا نابینایی کامل فرد پیشروی کند.

 

 

تشدید عفونت واژینال

 

هرگز سیر را در واژن برای مصرف دارویی و از بین بردن عفونت به کار نبرید. این کار باعث تحریک بافت نازک و حساس واژن می شود.

 

 

 سخن پایانی

 

سیر خام بیشترین فواید را دارد

 

اگرچه تحقیقی وجود دارد که نشان می دهد سیر خام بیشترین فواید را دارد، اما مطالعات دیگر مصرف کلی انواع سیر، چه خام و چه پخته را مورد بررسی قرار داده اند و مزایایی نیز یافته اند. بنابراین، می توانید از سیر به طرق مختلف لذت ببرید تا از خواص و فواید سیر استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سیر داغ چیپسی و مجلسی به ۲ روش

 

 

منبع: medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک