بهترین روش های خانگی مراقبت و درمان موهای خشک و شکننده و وز

بهترین روش های خانگی مراقبت و درمان موهای خشک و شکننده و وز


27 آبان 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مراقبت و درمان موهای خشک
فهرست محتوا پنهان

رنگ کردن موها، قرار گرفتن در معرض آفتاب و همچنین استفاده مرتب است از حالت دهنده های گرمایشی مو، می تواند به مرور موجب آسیب و خشکی موها شود. موهای خشک و شکننده به سختی حالت می گیرند و دیگر سالم به نظر نمی رسند. زمانی که موها خشک می شود یعنی رطوبت و درخشندگی خود را از دست می دهد و ظاهری ‌شکننده و ناسالم پیدا می کند. بهتر است بدانید که درمان موهای خشک و وز آن چنان که به نظر می ‌رسد هم سخت نیست. برای مراقبت از موهای خشک استفاده از ماسک ها و روغن های مفید می تواند به شما کمک کند تا دوباره سلامتی موهایتان را بازگردانید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می ‌توانید با بهترین روش هایی کاربردی برای مراقبت و درمان موهای خشک و شکننده آشنا شوید.

 

 

برای مراقبت و درمان خشکی موی سر حتماً موهایتان را کوتاه ‌کنید

 

برای مراقبت و درمان خشکی موی سر حتماً موهایتان را کوتاه ‌کنید

 

اگر موهای شما بیش از حد خشک شده و ظاهری وز و پف کرده پیدا کرده، بهترین روش برای مراقبت و درمان موهای خشک این است که کمی موهایتان را کوتاه کنید. در بسیاری از مواقع خشک شدن و کدر شدن مو مربوط به وجود موخوره و دو شاخه شدن مو در بخش پایین آن است.

 

زمانی که موها کوتاه شود، این مو خوره ها از بین می روند و در نتیجه موهای شما سالم تر به نظر می رسد. این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید که هر چقدر دیرتر اقدام به درمان موخوره شدید کنید، این مشکل به بخش های بالایی موها نیز منتقل می شود و تمام موهایتان را خشک و کدر می کند.

 

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک از ویتامین استفاده کنید

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک از ویتامین استفاده کنید

 

بسیاری از مواقع خشک شدن مو مربوط به کمبود ویتامین های ضروری برای سلامت مو است. زمانی که بدن شما با کمبود ویتامین A، ویتامین c، بیوتین و آهن روبرو شود، ظاهر موها رفته رفته کدر و خشک می شود. برای مراقبت و درمان موهای خشک و وز شما می توانید از انواع مکمل های حاوی بیوتین و همچنین ویتامین های مورد نیاز برای مو استفاده کنید.

 

تحقیقات نشان می دهد که مصرف ویتامین های ضروری در کنار پروتئین های دریایی می تواند تا میزان زیادی در سلامت موهای شما تأثیر بگذارد. برای تأمین امگا ۳ ضروری بدن می توانید روزانه ۱ تا ۳ کپسول ۲۵۰ میلی گرم روغن گل گاو زبان، روغن بذر کتان و روغن گل مغربی را مصرف کنید.

 

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک از امگا ۳ و آنتی اکسیدان ها استفاده کنید

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک از امگا ۳ و آنتی اکسیدان ها استفاده کنید

 

پروتئین ها و غذاهای دریایی منبع خوبی برای تأمین امگا ۳ و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن هستند. استفاده از این خوراکی ها موجب رفع خشکی مو و همچنین افزایش ضخامت تار موها و براق شدن آن ها می شود. بیشترین ماهی هایی که حاوی این مواد مغذی هستند، شامل ماهی سالمون، صدف، ماهی تن و ماهی ساردین هستند.

 

شما می توانید علاوه بر مراقبت و درمان موهای خشک برای افزایش درخشندگی موها و تأمین آنتی اکسیدان های ضروری از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مثل گردو لوبیا بلوبری کلم بروکلی گوجه فرنگی و همچنین روغن کانولا استفاده کنید.

 

 

حتما بخوانید : بهترین روغن های جوان کننده و تقویت پوست صورت و موهای نازک

 

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک از شستن روزانه موها اجتناب کنید

 

استفاده از شامپو آلودگی، چربی های اضافی و عرق کف سر شما را از بین می برد. اما استفاده بیش از اندازه از آن موجب می‌ شود تا چربی طبیعی سر نیز از سطح پوست پاک شود. سبوم‌ یک روغن طبیعی در کف سر است که موجب حفظ رطوبت موها و براق شدن آن ها می گردد.

 

زمانی که این ماده در پوست سر زیاد ترشح شود، موهای ما چرب می شوند و کمبود آن نیز خشکی و شکنندگی موها را به دنبال دارد. اگر شما موهای خشک و شکننده ای دارید، احتمالاً لازم نیست که هر روز موهای خود را شستشو کنید. شستن یک روز در میان موها به شما در مراقبت و درمان موهای خشک تان کمک می کند تا با حفظ چربی طبیعی پوست سر موهای سالم تر و نرم تر داشته باشید.

حتما بخوانید  با گوجه سبز چی درست کنم | انواع غذا و چاشنی با گوجه سبز

 

اگر به هر دلیلی ترجیح می دهید به صورت روزانه موهایتان را بشویید، بهتر است از یک شامپوی ملایم و مخصوص موهای خشک استفاده کنید. معمولاً استفاده از شامپوی کودک نیز برای شستشوی روزانه موها بسیار مناسب است.

 

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک از سشوار استفاده نکنید

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک از سشوار استفاده نکنید

 

موهای خشک معمولاً بعد از شستشو به شدت سبک و شکننده می شوند. به همین دلیل خشک کردن موها به وسیله سشوار و اتو می تواند موجب افزایش خشکی موهای شما شود.برای مراقبت و درمان موهای خشک بهتر است بعد از حمام و شستن موها، آن ها را با یک حوله نرم بپیچید و اجازه دهید تا در معرض هوا خشک شوند.

 

اگر با موهای خیس می خوابید حتماً از یک روبالشی ابریشمی و نرم استفاده کنید تا رطوبت موها به بالش تان جذب نشود.

 

 

برای نرمی مو و مراقبت و درمان موهای خشک از اتو و یا بابلیس استفاده نکنید

 

استفاده از حالت دهنده ها و صاف کننده های گرمایشی مو شاید در نگاه اول ظاهر زیباتری به موهای شما بدهد، اما این کار این کار موجب افزایش خشکی ساقه مو و تشدید موخوره می شود. اگر قصد دارید موهایتان را خشک و یا صاف کنید، بهتر است از سشوار استفاده کنید. برای این کار حتماً سشوار را ۶ اینچ دورتر از موهایتان نگه دارید .برای مراقبت و درمان موهای خشک تا حد امکان از باد ملایم سشوار برای خشک کردن موها استفاده کنید.

 

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک از دوش آب سرد استفاده کنید

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک از دوش آب سرد استفاده کنید

 

شستشوی موها با آب داغ موجب از بین رفتن رطوبت و چربی مو و همچنین پوست سر می شود. برای مراقبت و درمان موهای خشک استفاده از دوش آب سرد توصیه میشود که علاوه بر تحریک رشد مو، فواید زیادی برای سلامتی دارد . برای این کار شما می توانید بعد از شامپو کردن و همچنین استفاده از نرم کننده مناسب دو دقیقه موهایتان را با آب خنک شستشو دهید تا تار موهایتان احیا و براق شود.

 

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک از روغن های طبیعی استفاده کنید

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک و همچنین درمان موخوره شدید می توانید از روغن های طبیعی استفاده کنید. روغن آرگان یک درمان خانگی ساده برای رفع خشکی مو محسوب می شود. برای استفاده از این روغن تنها لازم است چند قطره از آن را در انتهای ساقه مو بریزید و به طور کامل روی موها پخش کنید. استفاده از روغن نعنا، روغن اسطوخودوس و همچنین استفاده از روغن نارگیل برای موهای خشک نیز بسیار مفید است و می تواند در درمان موهای خشک و کدر بسیار مؤثر عمل کند و همچنین استفاده از روغن رزماری برای ریزش مو و رفع خشکی مو مناسب است.

 

 

 

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک و شکننده از شال یا کلاه استفاده کنید

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک و شکننده از شال یا کلاه استفاده کنید

 

اشعه ماورا بنفش خورشید موجب آسیب به ساقه مو همچنین خشک شدن بیشتر موهای شما می شود. اگر موهای خشکی دارید بهتر است به هیچ عنوان آن ها را در معرض نور خورشید قرار ندهید. استفاده از شال و روسری و یا کلاه می تواند به شما کمک کند تا از موهای خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید. اگر روزی را سپری کرده اید که موهای شما در معرض آفتاب قرار گرفته است، بهتر است برای مراقبت و درمان موهای خشک تان مقداری ژله طبیعی آلوئه ورا به موها بزنید و آن ها را ترمیم و آبرسانی نمایید.

 

 

استفاده از روغن نارگیل برای مراقبت و درمان موهای خشک بسیار مفید است

 

روغن نارگیل یک نرم کننده طبیعی است که از موهای شما در برابر گرما نور آفتاب و همچنین وز شدن محافظت می کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در مورد خواص و فواید روغن نارگیل برای موهای خشک انجام شد نشان داد که روغن نارگیل می ‌تواند به خوبی در فیبرهای مو نفوذ کند و موجب زیبایی و سلامت موها شود. برای برخورداری از فواید این روغن معجزه آسا می توانید در هفته یک بار از ماسک که روغن نارگیل  استفاده کنید.

 

برای استفاده از روغن نارگیل برای مراقبت و درمان موهای خشک نیاز به مقداری روغن نارگیل طبیعی دارید. مقدار روغن نارگیل را روی کف دست خود بریزید و سپس این روغن را روی کف سر ریشه موها ماساژ دهید. بعد از این کار مقدار روغن روی ساقه مو بمالید و کامل روی تمام قسمت های مویتان پخش کنید. اجازه دهید این روغن برای ۲۰ دقیقه روی موهای شما قرار بگیرد. سپس موهایتان را با استفاده از یک شامپوی ملایم شست و شو دهید.

 

 

 

از ماسک روغن داغ برای مراقبت و درمان موهای خشک و وز استفاده کنید

 

داغ کردن روغن و استفاده از آن به عنوان ماسک طبیعی برای مراقبت و درمان موهای خشک تأثیر بسیار خوبی در نرمی و ترمیم موها دارد. به طور معمول ماسک روغن زیتون یکی از محبوب ترین انواع روغن های خانگی برای درمان موهای خشک و شکننده است. اما شما می توانید برای این کار از روغن نارگیل، روغن بادام، روغن کرچک، روغن رزماری، روغن جوجوبا و روغن ذرت طبیعی نیز استفاده کنید. تمامی این روغن ها سرشار از ویتامین c و آنتی اکسیدان های ضروری هستند و به همین دلیل به نرم شدن موها و رفع خشکی موی سر کمک زیادی می کنند.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسکالوپ مرغ و قارچ و اسفناج به 2 روش با نکات پخت

 

برای استفاده از روغن گرم می ‌توانید نصف فنجان روغن مورد نظرتان را برای چند ثانیه داخل مایکروفر قرار دهید. توجه داشته باشید که روغن نباید داغ شود یا به دمای جوش برسد. حال نوک انگشتانتان را به روغن آغشته کنید و برای چند دقیقه پوست سر و موهایتان را با روغن گرم ماساژ دهید. سپس موها را با حوله ای که از قبل گرم کرده اید بپوشانید. اجازه دهید روغن برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه و یا حتی یک شب روی موهایتان بماند. بعد از آن موها را با استفاده از یک شامپوی ملایم شستشو و آبکشی نمایید استفاده از روغن داغ راه درمان موخوره شدید همچنین نرم شدن موهای خشک است.

 

 

مطالب مرتبط : ۹ نکته و درمان طبیعی برای مراقبت از موی فر و آرایش آن‌‌ها

 

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک و شکننده از ماءالشعیر استفاده کنید

 

ماءالشعیر حاوی پروتئین ها و مواد مغذی است که به ترمیم کوتیکول های مو کمک زیادی می‌کنند و موجب صافی و درخشندگی موها می‌شود. برای استفاده از ماءالشعیر جهت مراقبت و درمان موهای خشک می توانید بعد از شست و شوی موها مقداری از آن را روی موهایتان اسپری کنید و سپس اجازه دهید تا به طور طبیعی خشک شود.

 

این کار موجب می شود تا موهای شما به طرز باورنکردنی نرم و درخشان شوند. توجه داشته باشید که برای این کار به هیچ عنوان از ماءالشعیر شیرین شده استفاده نکنید.

 

 

برای مراقبت و درمان موهای خشک و کدر از ژلاتین استفاده کنید

 

ژلاتین سرشار از پروتئین های لازم و ضروری برای سلامت موها است که موجب افزایش رطوبت رسانی و همچنین صاف و درخشان شدن موها می گردد. به منظور درست کردن این ماسک برای مراقبت و درمان موهای خشک می توانید یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین بدون اسانس و بدون شیرینی را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید.

 

سپس آن را برای ۵ دقیقه کنار بگذارید تا ژلاتین کمی غلیظ شود. بعد از آن یک قاشق چای خوری سرکه سیب و ۶ قطره روغن اسطوخودوس مریم گلی و یا رزماری به آن اضافه کنید. مواد را خوب با هم ترکیب کنید سپس پس از این ماسک برای موهای خشک و تمیز خود استفاده نمایید. اجازه دهید ماسک برای ۱۰ دقیقه روی موهایتان بماند و سپس موها را با آب خنک بشویید.

 

 

نکاتی ضروری که باید در مورد مراقبت و درمان موهای خشک بدانید

 

نکاتی ضروری که باید در مورد مراقبت و درمان موهای خشک بدانید

 

*برای مراقبت و درمان موهای خشک و وز از استفاده بیش از اندازه از محصولات حالت دهنده مو رنگ مو و همچنین از حالت دادن مو با سشوار بابلیس و اتو اجتناب کنید.

*برای مراقبت و درمان موهای خشک و موخوره شدید به هیچ عنوان موهایتان را بلند نگذارید و حتماً بخش های آسیب دیده مو را کوتاه کنید.

*برای مراقبت و درمان موهای خشک از قرار گرفتن موها در معرض آفتاب آب و نور شدید خورشید خودداری کنید.

*عدم استفاده از کلاه و یا پوشش مناسب در استخر می تواند موجب خشک شدن موها شود برای مراقبت و درمان موهای خشک و وز حتماً در استخر از کلاه استفاده کنید.

*برای مراقبت و درمان موهای خشک و کدر هیچ گاه آن ها را به صورت محکم پشت سرتان نبندید. بهترین راهکار این است که با موهایتان با ملایمت برخورد کنید.

*بهترین راه مراقبت و درمان موهای خشک و موخوره شدید استفاده مرتب از ماسک برای موهای خشک و آبرسانی مو است. برای رفع مشکلات مو و پوست سر می توانید از روغن های طبیعی نیز استفاده کنید.

*برای مراقبت و درمان موهای خشک از گیره های فلزی و کلیپس های محکم استفاده نکنید.

*برای نرم شدن موهای خشک از شامپوهای ملایم یا شامپوهای گیاهی و فاقد سولفات استفاده نمایید. سعی کنید به جای شستن موها با آب گرم از آب سرد استفاده کنید تا رطوبت موها کاهش پیدا نکند.

*یک ماسک برای موهای خشک در حمام تهیه کنید. هفته یک بار از آن استفاده نمایید. بعد از استفاده از شامپو نیز حتماً از یک نرم کننده مناسب شامل روغن های طبیعی مثل بادام شیرین آفتابگردان و یا روغن سویا استفاده کنید.

*برای مراقبت و درمان موهای خشک در برابر کلر موجود در استخرها بهتر است بعد از شستشوی مو یک چهارم فنجان سرکه سیب را با سه چهارم فنجان آب ترکیب کنید و بر روی موها قرار دهید. این کار موجب از بین رفتن اثرات شیمیایی کلر از روی مو می شود و از موهای شما در برابر آسیب و خشک شدن محافظت می کند.

*به منظور نرم شدن موهای خشک و همچنین درمان موخوره شدید روزانه مقدار زیادی آب بنوشید و از رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید مطمئن باشید بهتر است بدانید آن چیزی که می خورید و می نوشید به طور مستقیم روی سلامت موهایتان تأثیر می گذارد، پس بیشتر به رژیم غذایی تان توجه کنید.

 

 

منابع: healthline، medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک