نقد و بررسی سریال شتز کریک (Schitt’s Creek)

نقد و بررسی سریال شتز کریک (Schitt’s Creek)


9 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال شتز کریک (Schitt's Creek)

سریال شتز کریک (Schitt’s Creek) «سیت‌کام» یا کمدی موقعیت، محصول کشور کانادا است که توسط «یوجین» و «دَن لوی» برای شبکه «سی‌بی‌سی» ساخته شده است. این سریال کمدی به زندگی و مصیبت‌های خانواده «رُز» می‌پردازد. رزها پس از کلاه‌برداری یکی از مدیران شرکت خانوادگی‌شان، فروشگاه اینترنتی «رز ویدیو» کاملا ورشکسته می‌شوند. سریال شتز کریک با آغاز پخش به سرعت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و پس از فصل سوم که امتیاز پخش آن توسط غول پخش جریانی، «نتفلیکس» خریداری شد، به محبوبیت بی‌نظیری به عنوان یکی از بهترین سریال‌های دنیا در سال‌های اخیر دست پیدا کرد. بسیاری از منتقدان مجموعه تلویزیونی شتز کریک را به دلیل نویسندگی بسیار قوی، شوخی‌های ملموس و بامزه و بازیگری‌های پخته‌ی آن به شدت تحسین کردند. سریال شتز کریک علاوه بر اینکه جوایز بی‌شماری از جمله جایزه «امی» را از آن خود کرد، به عنوان یکی از بهترین سریال‌های کمدی‌ چند دهه اخیر نیز انتخاب شد. امروز در مجله کوروش به نقد و بررسی سریال شتز کریک (Schitt’s Creek) می‌پردازیم. با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

 

مشخصات سریال شیتز کریک (Schitt’s Creek)

 

مشخصات سریال شیتز کریک (Schitt's Creek)

 

ژانر: کمدی، درام

سازنده: یوجین لوی، دن لوی

بازیگران: یوجین لوی، کاترین اوهارا، دن لوی، انی مورفی، امیلی همپشر، جن رابرتسن، کریس الیوت، تیم رزان، سارا لوی، داستین میلیگان، نوا رید، کارن رابینسن، جان همفیل

محصول کشور: کانادا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۶

تعداد قسمت‌ها: ۸۰ (به علاوه یک قسمت ویژه)

مدت زمان هر قسمت: ۲۲-۴۸ دقیقه

شبکه اصلی: سی‌بی‌سی (CBC)

آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۸،۵

راتن تومیتوز: ۹۳٪

متاکریتیک: ۷۳٪

 

 

خلاصه سریال شتز کریک

 

خلاصه سریال شتز کریک

 

خانواده ثروتمند «رُز» صاحب کسب‌وکار خانوادگی بسیار موفقی به نام «رز ویدیو»، یک فروشگاه اینترنتی محتوای ویدیویی هستند. این خانواده از «جانی»، همسرش «مویرا» (بازیگر سابق اُپرا) و فرزندان نازپروده آن‌ها «دیوید» و «الکسیس» تشکیل شده است. آنها پس از کلاهبرداری مدیر شرکت تمام ثروت خود را از دست می‌دهند و مجبور می‌شوند به تنها ملک باقی‌مانده خانواده یعنی شهر دورافتاده‌ی «شتز کریک» نقل مکان کنند.

 

ماجرای خریداری این شهر کوچک و دور افتاده در «انتاریو» نیز شوخی جانی با پسرش بود که این شهر را به دلیل اسم بامزه‌اش در سال ۱۹۹۱ به عنوان هدیه برای او خریداری کرده بود. خانواده رز، پس از اینکه به متل فرسوده‌ای نقل مکان می‌کنند به سختی می‌توانند خود را با زندگی جدید خود وفق دهند.

 

در حالی که خانواده رز سعی دارند با موقعیت تازه‌ای که در آن گرفتار شده‌اند سازگاری پیدا کنند، نگرش بالا به پایین و پرمدعای آنها با اهالی شهر کاملا در تضاد قرار می‌گیرد. ساکنان شهر از جمله شهردار شهر «رلاند شت» (کریس الیوت) و همسرش «جاسلین»‌ (جنیفر رابرتسن)، پسر آن‌ها «مات» (تیم رازان، مسئول متل)، «استیوی باد» (امیلی همپشر)، اعضای شورای شهر «رانی» (کارن رابینسون)، «باب» (جان همفیل)، دامپزشک شهر «تِد مولینز» (داستین میلیگان) و عضو گروه جاز و پیشخدمت کافه «تویلا ساندز» (سارا لوی) هستند.

حتما بخوانید  13 خوراکی خوشمزه تقویت حافظه | بهترین تغذیه روزهای امتحان

 

 

نقد و بررسی سریال شیتز کریک

 

نقد و بررسی سریال شیتز کریک

 

یکی از مزیت‌های دوست‌داشتنی نتفلیکس این است که در آن لحظاتی وجود دارد که به سریال تازه‌ای برمی‌خوریم که قبلا اصلا نام آن را هم نشنیده‌ایم، ولی فورا به آن علاقه‌مند می‌شویم. در حالی که بیشتر سریال‌ها به چند قسمتی برای آشنایی مخاطب با شخصیت‌ها و هضم داستان احتیاج دارند، سریال شتز کریک یکی از آن مجموعه‌هایی تلویزیونی است که در همان نظر اول مخاطب را مجذوب خود می‌کند. مجموعه تلویزیونی شتز کریک دقیقا یکی از همان سریال‌هایی است از لحظه‌ای که روی دکمه پخش کلیک می‌کنید تمام توجه‌تان را معطوف خود می‌کند.

 

این سریال کانادایی که خالقان آن یک پدر و پسر، یوجین و دن لوی هستند، پر از شخصیت‌های دوست‌داشتنی، لحظات دل‌گرم‌کننده و خنده‌دار است. وقتی خانواده رز مجبور می‌شوند زندگی راحت و آسوده خود را کنار بگذارند و به شهری کوچک و دورافتاده نقل مکان کنند، نه تنها مجبور می‌شوند با آدم‌های تازه‌ای آشنا شوند، بلکه باید یکدیگر را نیز از نو بشناسند!

 

یکی از اولین خصوصیات سریال شتز کریک که باعث جذابیت بی‌پایان آن شده، شخصیت‌های عجیب و غریب آن هستند که حتی از خانواده رُز هم رفتارهای غیرعادی‌تری دارند. «رولاند شت» و همسرش «جاسلین» پررنگ‌ترین شخصیت‌ها در میان اهالی شتز کریک هستند.

 

اما تمام داستان‌های جذاب سریال در خانواده رز رخ می‌دهد، جایی که الکسیس بدون اینکه بداند شروع به تعریف کردن یکی از آن ماجراهای بی‌سر و تهش می‌کند و در همان حال مویرا از اینکه کیف‌دستی مورد علاقه‌اش را از دست داده ابراز ناراحتی می‌کند. دیوید هم از بیدخوردگی پلیور پشم‌ کشمیر مورد علاقه‌اش شاکی است و جانی هم از ته‌ حنجره بر سر همه فریاد می‌زند!

 

این خط داستانی تقریبا در تمام قسمت‌های مجموعه شتز کریک بدون ذره‌ای تغییر تکرار می‌شود، اما هر بار که آن را می‌بینیم بیشتر می‌خندیم!

 

 

شخصیت‌پردازی‌های بی‌نظیر در مجموعه تلویزیونی شتز کریک

 

شخصیت‌پردازی‌های بی‌نظیر در سریال شتز کریک

 

در واقع عشقی که بین این چهار شخصیت سر به هوا و غرق در خیالات زندگی پرزرق و برق و تجملاتی گذشته وجود دارد به این سریال گرما و صمیمیتی بخشیده که کمتر در سایر سریال‌های تلویزیونی به خصوص کمدی‌ها دیده بودیم. هر چند موقعیت غیرعادی شخصیت‌ها یا به تعبیر کمدین‌ها «ماهی بیرون از آب» بر تمام لحظات سریال شتز کریک غالب است، اما این کمدی مملو از لحظات بامزه‌ای است که عموما هم از تضادی که بین طرز فکر و رفتارهای خانواده رز و اطرافیانشان حکم‌فرما است نشأت می‌گیرد.

 

برای نمونه، لباس‌های «مویرا» را در نظر بگیرید از کلاه‌گیس‌های عجیب و غریب او گرفته تا تاج اسقفی که از مو ساخته شده، اصرار او بر آوردن همان پوشش پرزرق و برق گذشته در اتاق محقری در یک متل ارزان‌ قیمت هر بیننده‌ای را از خنده روده‌بر می‌کند.

حتما بخوانید  معرفی و زمان پخش سریال‌ های ماه رمضان 1401

 

در کنار این لهجه‌های خاص شخصیت‌ها و طرز صحبت‌ کردن‌ آن‌ها نیز هرچه بیشتر به خنده‌دارتر شدن سریال شتز کریک کمک می‌کنند. ترجیع‌بند مضحک «دیووووید» از سوی الکسیس و مویرا نیز تمام آن چیزی است که می‌تواند خنده را به لب هر بیننده‌ای بیاورد.

 

بازی بسیار پخته‌ی کاترین اوهارا در نقش «مویرا» به خصوص با لهجه‌ی غیرقابل تشخیص او که ترکیبی از لهجه‌های انگلیسی بریتانیایی، کانادایی و همینطور ته لهجه‌ی فرانسوی است و با کشیدن هجاهای خاص و واژه‌گزینی‌های عجیب همراه است، او را تبدیل به یکی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های کمدی در تاریخ تلویزیون کرده است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مینی سریال های نتفلیکس براساس امتیازات imdb

 

 

نظر منتقدان درباره سریال شتیز کریک

 

 نظر منتقدان درباره سریال شتیز کریک

 

سریال شتز کریک از همان فصل اول نقدهای بسیار خوبی از منتقدان دریافت کرد. «راتن تومیتوز» بر اساس ۲۶ نقد و بررسی امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ را به فصل اول مجموعه تلویزیونی شتز کریک داد. در چکیده نظرات این وب‌سایت گردآوری دیدگاه آمده است: «عنوان سریال یکی از بهترین شوخی‌هایش است، اما بازی‌های یوجین لوی و کاترین اوهارا به سناریوی کمدی جان می‌دهند.»

 

دیگر وب‌سایت گرداوری دیدگاه، «متاکریتیک» به فصل اول شتز کریک امتیاز ۶۴ از ۱۰۰ داد که نشان‌دهنده «بررسی‌های عموما خوب» است. «وینی منون» از «تورنتو استار» در نقد خود، شتز کریک را «یکی از بهترین کمدی‌های سی‌بی‌سی در سال‌های اخیر» دانست.

 

نشریه «لس‌آنجلس تایمز» نیز این سریال کمدی را «بسیار خنده‌دار، زیبا و گاهی‌ اوقات اثرگذار» وصف کرد. اگرچه «مایک هیل»‌ از «نیویورک تایمز» سریال شتز کریک را «یکنواخت و [دارای فیلم‌نامه‌ای] کم‌جان» توصیف کرد. فصل‌های بعدی شتز کریک حتی با نقدهای مثبت‌تری نیز همراه بود. پس از خریداری حق پخش آن از سوی نتفلیکس در ژانویه ۲۰۱۷، محبوبیت سریال به‌ شدت افزایش یافت. راتن تومیتوز به فصل‌های دوم تا ششم سریال امتیاز کامل ۱۰۰ داد.

 

 

شتز کریک، بهترین سریال کمدی سال‌های اخیر

 

شتز کریک، بهترین سریال کمدی سال‌های اخیر

 

در چکیده نقدهای فصل چهارم این وب‌سایت می‌خوانیم: «سریال شتز کریک به تدریج در کنار پوچی مضحک خود بدل به سریال تماشایی شده است.» در چکیده نقدهای فصل پایانی راتن تومیتوز نیز نوشته شده است: «فصل آخر سریال شتز کریک شوخ، گرم و صمیمانه، با ترکیب مناسبی از شوخی‌ها پرمغز و کنایه‌دار است. اینها روی هم وداع بی‌نقصی با خانواده رُز و شهری است که زندگی آنها را عوض کرد.»

 

«بریجیت رید» از «ووگ» نوشت اگرچه سریال «با موقعیت کاملا عادی ماهی بیرون از آب آغاز شده، اما کاملا خودش را در بین راه پیدا می‌کند.» «مگی فرمونت» از «مجله نیویورک» نیز نوشت: «چند قسمتی طول می‌کشد تا سریال برای مخاطب جا بیفتد، اما وقتی این اتفاق می‌افتد دیگر نمی‌خواهید از تماشای آن دست بکشید.»

 

سریال شتز کریک در فهرست بهترین سریال‌های کمدی‌ نشریات مختلفی از جمله «دی ای.وی کلاب»، «اسکویر»، «گلمور»، «گاردین» و «ورایتی» قرار گرفت. همچنین نشریه TV Guide در سال ۲۰۱۹ مجموعه تلویزیونی شتز کریک را بهترین سریال کمدی حال حاضر دانست.

 

 

منبع: vanityfair

کالابرگ الکترونیک