۴ نکته مهم درباره راه اندازی پروژه های جدید در کسب و کار

۴ نکته مهم درباره راه اندازی پروژه های جدید در کسب و کار


8 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
4 نکته مهم درباره راه اندازی پروژه های جدید در کسب و کار

برای راه اندازی پروژه های جدید در کسب و کار باید به نکات مهمی توجه کرد. «اجرا» مهم است اما از «آمادگی» غافل نشوید. مهم نیست که شما برای اولین بار در نقش کارآفرین قصد راه اندازی یک پروژه جدید را دارید یا قصد دارید محصول بزرگ بعدی خود را در شرکت طراحی کنید. هر پروژه جدیدی قبل از این که برای عموم آماده شود نیاز به برنامه ریزی قابل توجهی دارد. در این میان هیجان ایده جدید می تواند به راحتی باعث شود تا ملاحظات کلیدی را در نظر نگرفت. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به بررسی نکات مهم زمان راه اندازی یک پروژه جدید پرداخته ایم.

 

راه اندازی یک پروژه جدید کسب و کار بدون عجله و تعیین محدودیت زمانی

 

راه اندازی یک پروژه جدید کسب و کار بدون عجله و تعیین محدودیت زمانی

 

زمان راه اندازی یک پروژه جدید، کاهش سرعت نقش مهمی دارد. با کاهش سرعت می توانید اطمینان حاصل کنید همه چیز کاملا محاسبه شده است. در عین حال می توانید تفاوت ها و مشکلات را برای اجرای موفقیت آمیز پروژه در نظر بگیرید. مزایای زمان بندی یا اولین حضور در بازار به صورت کم رنگ در مقایسه با ایجاد یک برنامه محکم و قوی در اطراف به شما کمک می کند تا پول بیشتری ذخیره کرده و بتوانید به صورت دراز مدت فعالیت کنید. باید اهداف و استراتژی کسب و کار خود را به درستی تدوین کنید. بنابراین بهتر است قبل از شروع یک راه اندازی پروژه جدید به اطرافیان خود نشان دهید که مجبور به عجله کردن نیستید. سپس یک طرح راه اندازی کامل ایجاد کنید و ملاحظات مهمی که در ادامه به آن ها اشاره شده در نظر بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: ۱۵ تکنیک بهبود آگاهی از برند (Brand awareness) در کسب و کار

 

 

اهمیت به تحقیقات بازار در راه اندازی یک پروژه جدید

 

اهمیت به تحقیقات بازار در راه اندازی یک پروژه جدید

 

یکی از نکات مهم در راه اندازی یک پروژه جدید در کسب و کار، تحقیقات بازار است. اولین چیز این است که در ابتدا از خود سوال کنید که آیا آن چه را که قصد فروش آن را دارید، مردم می خواهند؟ این که آیا مردم از خدمات شما در کسب و کارتان استقبال می کنند؟ هر کاری می کنید، تنها بر اساس پیش فرض آن را انجام ندهید. تصورات خود را با داده های واقعی تایید کنید. طبق تحقیقی که «تینک ویت گوگل» انجام داده است؛ کمتر از ۴۰ درصد از کل بازاریابان برای تصمیم گیری خود به تحقیقات در مورد مصرف کنندگان اعتماد می کنند. نتیجه نهایی چیست؟ نتیجه چیزی جز یک فقدان کلی و از دست دادن زمان، پول و شهرت نیست! با تحقیقات بازار می توان خیلی خوب در مقابل چنین نتایج منفی قرار گرفت. به مثال نتفلیکس زمان راه اندازی «اسپین آف» توجه کنید.

 

 

یک مثال از نتفلیکس

 

یک مثال از نتفلیکس

 

هنگامی که نتفلیکس تصمیم گرفت که به یک سرویس پخش مستقیم تبدیل شود و نه یک سرویس تحویل DVD، می خواست کار ها را ساده و آسان تر کند. بنابراین تیم نتفلیکس به سرعت QWIKSTER را به عنوان یک شرکت جداگانه ایجاد کردند. شرکتی که بر روی تحویل DVD به مشتریان تمرکز نمی کرد. به طور طبیعی نتفلیکس به طور انحصاری جریان همه چیز را مدیریت می کند. نتیجه یک شکست حماسی بود. چرا که دی وی دی های پست شده آخرین چیزی بود که مشتریان می خواستند.

حتما بخوانید  4 دلیل برای برون سپاری تولید محتوا در بازاریابی خرده فروشی

 

 

نا امیدی مشتیان

 

بدون انجام اقدامات لازم برای برقراری ارتباط واقعی با مشتریان و بررسی این که آیا این جدایی برای مشتریان مهم است یا نه، نتفلیکس به شدت ناامید شد. مشتریان یک مزیت منحصر به فرد می خواهند. باید از پیشنهادهای ارزشمند آن ها استفاده کرد. شما باید بتوانید نیازهای آن ها را برآورده کنید. تحقیقات بازار به صورت متمرکز ایده های جدیدی را در اختیار شما قرار خواهد داد و به شما کمک می کند تا بی گدار به آب نزنید.

 

ایجاد هیجان برای راه اندازی یک پروژه جدید

 

ایجاد هیجان برای راه اندازی یک پروژه جدید

یکی از دلایلی که بسیاری از شرکت ها برای راه اندازی یک پروژه جدید عجله می کنند، بحث زمان بندی است. دوره های خاصی از سال وجود دارد که مشتریان برای خرید محصولات خاص هزینه بیشتری پرداخت می کنند. برای مثال خدمات توسعه شخصی و خودیاری بعد از سال نو بسیار محبوب هستند. با این حال زمان بندی آن قدر مهم نیست که ترغیب مشتریان و ایجاد هیجان در ارائه خدمات جدید مهم است. شما بهتر است زمان ایجاد پروژه جدید، محصول و خدمات خود را به خوبی معرفی کنید و مشتریان را ترغیب به خرید کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: نقش بازاریابی اومنی چنل در پیشرفت توسعه تجاری کسب و کار

 

 

اهمیت کمپین های بازاریابی

 

کمپین های بازاریابی برای ارائه خدمات بسیار تاثیرگذار هستند. در این میان می توانید زمان بندی مناسبی هم برای راه اندازی و آماده سازی داشته باشید. در نهایت موفقیت به اهداف شما برای راه اندازی بستگی دارد. به قانون ۷ در بازاریابی توجه کنید. یک مشتری حداقل ۷ بار طول می کشد تا چیزی را ببیند یا درباره آن بشنود، قبل از آن که آن محصول را خریداری کند. اگر بتوانید یک محصول یا خدمات را قبل از عرضه ۷ بار و یا در صورت امکان بیشتر تبلیغ کنید، به احتمال زیاد در زمان عرضه محصول و خدمات شاهد افزایش فروش خواهید بود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست های کارآفرینی و کسب و کار

 

 

اهمیت تنظیم OKR زمان راه اندازی یک پروژه جدید

 

اهمیت تنظیم OKR زمان راه اندازی یک پروژه جدید

 

OKR یا همان نتایج کلیدی از نکات مهمی است که زمان راه اندازی یک پروژه باید به آن توجه کرد. بسیاری از نتایج کلیدی، اهداف یک سازمان را پیش می برند و بر اساس آن همه می دانند که انتظارات کلی در پروژه جدید چیست. راه اندازی یک پروژه به اختیار شما و تیم تان بستگی دارد. تمامی این موضوعات باید قبل از راه اندازی مورد بحث قرار بگیرد. OKR ها معمولا عمومی هستند. به این معنی که وقتی تعیین می شوند، همه به سمت آن حرکت کرده و از کار دیگران آگاه می شوند.

 

 

ساختار OKR در راه اندازی پروژه جدید

 

ساختار OKR در راه اندازی پروژه جدید

 

ساختار OKR بسیار ساده است. ابتدا باید ۳ تا ۵ هدف اصلی زمان راه اندازی پروژه در سطح شرکت در نظر گرفته شود. اهداف باید بلندپروازانه و قابل اجرا در زمان محدود باشند. برای اهداف باید نتیجه ای قابل اندازه گیری تعریف کرد. نتیجه ای که رسیدن به آن غیر ممکن نیست. نتایج به صورت عدد نمایش داده می شوند و در واقع نشان می دهند که آیا کاری درست انجام شده است یا نه. پس از تعریف OKR، اهداف و نتایج اصلی با همه به اشتراک گذاشته می شوند.

حتما بخوانید  جاب کوچینگ چیست و جاب کوچ کیست | انواع مختلف کوچینگ شغلی

 

 

نقش منابع انسانی در تنظیم OKR

 

معمولا منابع انسانی در شرکت ها و کسب و کار ها می توانند به میزان قابل توجهی در تنظیم OKR ها نقش داشته باشند. OKR ها بیشترین تاثیر را در مورد نتایج کلی پروژه دارند و نه فقط عملکرد یک فرد. این سطح از برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل نقاط کلیدی داده ها فقط برای تعیین مسیر قبل از شروع سفر مفید نیست؛ بلکه یک راه عالی برای سازماندهی و پیگیری در کل مراحل ساخت و راه اندازی است. ممکن است داده ها در ابتدا حدسی به نظر برسند. اما در ادامه مسیر با سازماندهی کلی و نگاه و برنامه ریزی مجدد می توان آن ها را واقعی تر تنظیم کرد.

 

ارزیابی دستاوردهای گذشته زمان راه اندازی یک پروژه جدید

 

ارزیابی دستاوردهای گذشته زمان راه اندازی یک پروژه جدید

 

پس از شروع و راه اندازی پروژه جدید، لازم است تا دستاوردهای گذشته را مرور کنید. سرانجام اگر این پروژه ها و دستاوردهای گذشته مرتبط هستند، بر اساس آن ها KPI تعیین کنید. KPI شاخص عملکرد کلیدی است. شما می توانید در راه اندازی پروژه های جدید با مرور گذشته مشخص کنید که در چه مواردی موفق عمل کرده اید و این که چطور می توانید موفق تر از گذشته حرکت کنید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که این کار را با یک تیم شخصی انجام دهید. اگر در دستاوردهای قبلی موفق بوده اید، تمام چیزهایی که باعث موفقیت بوده است را ترسیم کنید.

 

 

ارزیابی محتوا، استراتژی و حتی برنامه ریزی های پروژه های قبلی

 

ارزیابی محتوا، استراتژی و حتی برنامه ریزی های پروژه های قبلی

 

محتوایی که منتشر می کردید، استراتژی های بازاریابی اجرا شده و حتی برنامه ریزی های صورت گرفته است. این که این برنامه ریزی ها چقدر زمان برده و تا چه حد دقیق بوده است. همچنین مطمئن شوید که هر متغیری چقدر تغییر در زمان راه اندازی ایجاد کرده است. این متغیرها و تغییرات را در برنامه ریزی جدید خود در نظر بگیرید. اگر تمامی این کار ها را به درستی انجام دهید، قطعا راه اندازی پروژه جدید با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود. همیشه می توان از تجارب گذشته چیزهای جدیدی آموخت.

 

بیشتر بخوانید: ۱۵ ایده هوشمندانه برای توزیع موثر محتوا در بازاریابی دیجیتال

 

 

سخن پایانی

 

راه اندازی یک پروژه جدید قطعا دغدغه ها و موانع زیادی را با خود به همراه دارد. همیشه همه چیز آن طور که می خواهید پیش نمی رود. اما برای جلوگیری از بروز یک سری از مشکلات می توان اقدامات پیش گیرانه ای انجام داد. اقداماتی چون: انجام تحقیقات بازار، ارزیابی پروژه های گذشته و تعیین شاخص عملکرد کلیدی افراد. در عین حال تنظیم OKR می تواند تاثیر زیادی در منظم سازی اهداف و برنامه ها چه به صورت فردی و چه به صورت تیمی داشته باشد. به شرط آن که OKR ها هر از چند گاهی مرور شده و نقاط ضعف آن ها در نظر گرفته شوند.

 

 

منبع: entrepreneur

 

کالابرگ الکترونیک